تب اورانیوم (پیش‌نمایش فال‌آوت ۷۶)

امتیاز دهید post

دیجی‌کالا مگ – منبع جامع اخبار و مقالات تخصصی در حوزه‌ی محصولات دیجیتال، دانش و فناوری و بازی

شرکت بازی‌سازی بتسدا پیش از رونمایی فال‌آوت ۷۶ حسابی یکی دو روز سرکارمان گذاشت. یکی دو هفته به آغاز نمایشگاه E3 2018 باقی مانده بود و در این میان، بتسدا در صفحه‌ی اصلی خود، تصویری از لودینگ معروف مجموعه بازی‌های فال‌آوت را قرار داد. بتسدا به صورت زنده مشغول پخش این صفحه‌ی لودینگ بود.

در ابتدا تصور کردیم که احتمالا قرار است با اتفاقی مثل فال‌آوت: وگاس جدید طرف شویم؛ یعنی در این میان که بتسدا خودش مشغول ساخت نقش‌آفرینی بزرگ بعدی‌اش است، یک استودیوی خارجی با استفاده از موتور پایه‌ی فال‌آوت ۴ سراغ تعریف قصه‌ی دیگری برود. تصور می‌کردیم رونمایی بزرگ بتسدا، فال‌آوت: وگاس جدید ۲ یا چیزی شبیه به آن باشد، ولی تیزری که با پایان صفحه‌ی لودینگ زنده‌ی بتسدا نشان‌مان داده شد، از وجود یک بازی کاملا جدید خبر می‌داد.

«فال‌آوت ۷۶ یک بازی آنلاین است.»

بتسدا رسما از فال‌آوت ۷۶ (Fallout 76) رونمایی کرده بود. به غیر از تیزری یک دقیقه‌ای، هیچ چیز از این بازی نمی‌دانستیم. نزدیک دو هفته شایعاتی مختلف از بازی منتشر شدند که هر کدام حرف خودشان را می‌زدند. نهایتا در کنفرانس E3 2018 مایکروسافت بود که اولین تریلر درست درمان فال‌آوت ۷۶ را دیدیم. با این حال، حتی این تریلر هم از جزییات روند بازی فال‌آوت ۷۶ حرفی نمی‌زد.

نهایتا، در کنفرانس بتسدا بود که برای اولین بار با فال‌آوت ۷۶ آشنا شدیم. «تاد هاوارد»، کارگردان استودیوی بازی‌سازی بتسدا، روی سن آمد و صحبت‌های خود درباره‌ی فال‌آوت جدید را با این جمله آغاز کرد:‌ «فال‌آوت ۷۶ یک بازی آنلاین است.»

اولین تجربه‌ی آنلاین بتسدا

اینکه فال‌آوت ۷۶ یک بازی آنلاین باشد، در صنعت امروز بازی‌های ویدیویی موضوع عجییب نیست، ولی وقتی به سابقه‌ی بتسدا و کارنامه‌ی کاری این شرکت نگاهی می‌اندازیم، می‌بینیم که این شرکت تا به حال سراغ بازی‌های آنلاین نرفته است؛ طوری که فال‌آوت ۷۶ اولین بازی آنلاین بتسدا محسوب می‌شود. بتسدا تا به امروز تمام و کمال روی بازی‌های تک نفره و داستان-محور تمرکز داشته و فال‌آوت ۷۶ تفاوت‌های زیادی با یک بازی معمول بتسدا دارد.

با این حال، به جرات می‌توانیم بگوییم که تقاضا برای یک فال‌آوت یا طومارهای باستانی (The Elder Scrolls) آنلاین کم نبوده است. استودیوی بازی‌سازی بتسدا همیشه گیمرها را به دستکاری بازی‌هایی که آن‌ها می‌سازند یا به اصطلاح ماد کردن، تشویق کرده است. در واقع بتسدا خودش ابزار دستکاری بازی‌هایش را در اختیار گیمرها قرار می‌دهد و می‌گذارد افراد هرکاری که می‌خواهند در بازی انجام دهند.

تا به امروز هم چند دستکاری برای فال‌آوت ۳، اسکایریم یا فال‌آوت ۴ ساخته شده بودند که امکان بازی کردن آنلاین را به آن‌ها اضافه می‌کردند. برخی از این مادها کوچک‌ها و آزمایشی هم نبودند و نهایتا به صورت کامل عرضه شدند و امکان بازی کردن آنلاین را در بازی‌هایی مثل اسکایریم فراهم کردند.

بتسدا که خودش از این موضوع خبر داشته، به هنگام ساخت فال‌آوت ۴ تصمیم می‌گیرد تا یک بخش آنلاین هم برای بازی بسازد. با این حال، طولی نمی‌کشد تا سازندگان فال‌آوت ۴ به ناتوانی‌شان در ساخت بخش چند نفره‌ی این بازی پی ببرند. شاید تاد هاوارد و تیم او ایده‌های بسیار خوبی برای بخش چند نفره‌ی فال‌آوت ۴ در ذهن داشتند، ولی از نظر فنی، به هیچ صورت راه اندازی یک بخش چند نفره در موتور پایه‌ی فال‌آوت ۴ ممکن نبود. نحوه‌ی کار کردن کوئست‌ها، نحوه‌ی بارگذاری بخش‌های مخلتف بازی و همه چیز، در موتور پایه‌ی فال‌آوت ۴ حول یک شخصیت اصلی و با محوریت او طراحی شده بودند؛ یعنی بازی در همه حال به شخصیت اصلی نگاه می‌کند، و با توجه به رفتارهای او کوئست‌ها و دنیای و بازی همه چیز را تنظیم می‌کند.

پیش‌نمایش بازی Fallout 76

پیش‌نمایش بازی Fallout 76

بتسدا قید ساخت بخش چند نفره‌ی فال‌آوت ۴ را می‌زند. با این حال، ایده‌ی یک فال‌آوت چند نفره در بتسدا باقی می‌ماند. در این میان، استودیوی بازی‌سازی BattleCry زیر نظر بتسدا مشغول ساخت یک بازی چند نفره بود. بتسدا ساخت بازی چند نفره‌ی این استودیو را لغو می‌کند و اسم این استودیو را هم به شعبه‌ی «آستین» بتسدا تغییر می‌دهد. بتسدا در حرکت بعدی خود، موتور پایه‌اش را به این شعبه‌ی جدید می‌دهد و از آن‌ها می‌خواهد تا تمام قابلیت‌های مورد نیاز یک بازی آنلاین را در این موتور پیاده سازی کنند.

کاری که شعبه‌ی آستین استودیوی بتسدا با موتور فال‌آوت ۴ انجام داده، اصلا کوچک نبوده است. بد نیست به این موضوع اشاره کنیم که ریشه‌ی موتور پایه‌ی فال‌آوت ۴ به بازی The Elder Scrolls III: Morrowind باز می‌گردد. بتسدا با هر بازی جدید خود، موتور بازی‌سازی‌اش را با مجموعه‌ای از قابلیت‌های تازه بروزرسانی کرده است، ولی ظاهرا هنوز هم کدهایی از زمان ساخت Morrowind یعنی بیش از ۱۵ سال پیش، در این موتور بازی‌سازی پیدا می‌شوند.

بر و بچه‌های شعبه‌ی جدید استودیوی بتسدا، موتور پایه‌ی آن‌ها را برای ساخت یک بازی آنلاین تغییر داده بودند. بتسدا هم که مطمئن شده بود همه چیز از نظر فنی برای ساخت یک فال‌آوت آنلاین مهیا شده، چراغ سبز را به پروژه‌ی ساخت فال‌آوت ۷۶ نشان می‌دهد؛ طوری که ساخت فال‌آوت ۷۶ به صورت همزمان در سه شعبه‌ی بتسدا آغاز می‌شود.

خارج از پناهگاه

عادت جدید بتسدا در رونمایی و عرضه‌ی بازی‌های این شرکت را می‌پسندیم. بتسدا چند سالی است که بازی‌های خود را زمانی رونمایی می‌کند که چند ماهی بیشتر تا عرضه فاصله ندارند. امسال هم در رویداد E3 2018 شاهد رونمایی فال‌آوت ۷۶ برای اولین بار بودیم، ولی این بازی قرار است چند ماه دیگر وارد بازار شود.

توانایی اصلی استودیوی بازی‌سازی بتسدا در ساخت نقش‌آفرینی‌های بزرگ است و این استودیو قرار نیست با فال‌آوت ۷۶ همه چیز را کنار بگذارد. فال‌آوت ۷۶ پیش از اینکه بخواهد یک بازی آنلاین چند نفره باشد، یک نقش‌آفرینی است. فال‌آوت ۷۶ قرار نیست دستینی یا دیویژن باشد. مخاطب‌های بتسدا از این شرکت انتظار نقش‌آفرینی‌های بزرگ را دارند؛ انتظار دنیایی که بتوانند در آن هر طور که می‌خواهند گشت و گذار کنند، و بتسدا می‌خواهد مطمئن شود که فال‌آوت ۷۶ این تجربه را در محیطی آنلاین برای بازی‌کننده‌ها فراهم می‌کند.

فال‌آوت ۷۶ یک نقش‌آفرینی بزرگ پر از کوئست‌های مختلف و یک خط داستانی اصلی است. با این حال، این کوئست‌ها را در دنیایی آنلاین و زنده به همراه دیگر بازی‌کننده‌ها تجربه می‌کنید. اگر می‌خواهید تصویری بهتر از فال‌آوت ۷۶ در ذهن داشته باشید، فال‌آوت ۴ را تصور کنید، ولی با این تفاوت که پشت هر فرد و شخصیتی که در بازی می‌بینید، یک بازی‌کننده‌ی واقعی است.

کاراکترهای دنیای فال‌آوت ۷۶ همگی بازی‌کننده‌های واقعی هستند. برخلاف دستینی یا دیگر بازی‌های آنلاین امروزی که امکان تعامل با دیگر بازی‌کننده‌ها را تا حد ممکن کاهش داده و حالت PvP را به بخشی جداگانه تبدیل کرده‌اند، فال‌آوت ۷۶ سعی کرده است تا دنیایی زنده باشد. شاید بتوان فال‌آوت ۷۶ را به یک نقش‌آفرینی آنلاین کلان یا همان MMO تشبیه کرد. یک نقشه‌ی بزرگ در مقابل شماست؛ نقشه‌ای که طبق گفته‌ی بتسدا، چهار برابر نقشه‌ی فال‌آوت ۷۶ وسعت دارد، و این نقشه پر است از بازی‌کننده‌های مختلف؛ بازی‌کننده‌هایی که هر کدام در گروه‌های خودشان مشغول انجام مراحل یا کارهای دیگری هستند.

پیش‌نمایش بازی Fallout 76

فال‌آوت ۷۶ دقیقا یک شخصیت سازی مثل فال‌آوت ۴ دارد. شخصیت خودتان را می‌سازید، قدرت‌های اولیه‌ی او را انتخاب می‌کنید و نهایتا با خروج از پناهگاه زیرزمینی شماره‌ی ۷۶ وارد دنیای بزرگ بازی می‌شوید. مراحل اصلی و کوئست‌های فال‌آوت ۷۶ شما را به جان هیولاهای بازی می‌اندازند، ولی با توجه به اینکه هر انسان در فال‌آوت ۷۶ یک بازی‌کننده‌ی واقعی است، هر لحظه این امکان وجود دارد تا در فال‌آوت ۷۶ از حالت PvE وارد حالت PvP شوید.

بتسدا اساسا می‌خواهد بازی‌کننده‌ها در دنیای فال‌آوت ۷۶ با یکدیگر همکاری و در راستای بقا زندگی کنند، ولی در این میان، زمانی که نیازتان به منابع بالا می‌رود، یکی از راه‌های مقابل‌تان حمله به دیگر بازی‌کننده‌هاست.

منابعی که در فال‌آوت ۷۶ جمع‌آوری می‌کنید، ارزش زیادی برای‌تان خواهند داشت. با استفاده از منابعی که جمع می‌کنید می‌توانید به ساخت و ساز دست بزنید یا کارهای دیگری انجام دهید. زمانی هم که در فال‌آوت ۷۶ کشته می‌شوید، چه به دست دیگر بازی‌کننده‌ها و چه به دست هیولاهای بازی، منابعی که با خود همراه داشته و جمع کرده بودید، به زمین می‌ریزد. این گزینه مقابل روی شماست که به محل کشته شدن‌تان بازگردید تا منابعی که جمع کرده بودید را دوباره به دست آورید، یا اینکه بی‌خیال آن‌ها شوید و دوباره شروع به جمع‌آوری منابع کنید.

زمانی که یک بازی‌کننده‌ی دیگر را می‌کشید، جایزه‌ای روی سر شما قرار داده می‌شود.

با کشتن دیگر بازی‌کننده‌ها، می‌توانید منابعی که آن‌ها جمع‌آوری کرده بودند را از جسدشان بردارید. با این حال، زمانی که یک بازی‌کننده‌ی دیگر را می‌کشید، جایزه‌ای روی سر شما قرار داده می‌شود. کسانی که جایزه‌ای روی سرشان قرار داده شده، روی نقشه به دیگر بازی‌کننده‌ها نمایش داده می‌شوند. نکته‌ی جالب این جاست که جایزه، از جیب فردی پرداخت می‌شود که دست به قتل دیگر بازی‌کننده‌ها زده بود.

مثل فال‌آوت ۴، ساخت و ساز بخش مهمی از بازی خواهد بود. بازی‌کننده‌ها می‌توانند به همراه دوستان‌شان در بازی یک کمپ بسازند و در آن جا مستقر شوند. می‌توان کمپ‌ها را یک تکه از مکانی بلند کرد و به نقطه‌ی دیگری روی نقشه برد. از سوی دیگر،‌ کمپ‌ها قابلیت تخریب‌پذیری دارند؛ طوری که می‌توان به کمپ افراد حمله و آن را خراب کرد.

زمانی که بتسدا اخیرا به تازگی از جزییات روند بازی فال‌آوت ۷۶ صحبت کرد، مطمئن شدیم حتی با اینکه این استودیو سابقه‌ای در ساخت بازی‌های آنلاین ندارد، ولی ظاهرا به خوبی از پس حل مشکلات یک بازی آنلاین برخواهد آمد. برای مثال بتسدا می‌گوید که در تست‌های داخلی بازی، برخی بازی‌کننده‌ها عمدا خودشان را مقابل شلیک‌های دیگران می‌انداختند تا یک درگیری ناخواسته را شروع کنند. برای حل این مشکل، چند شلیک ابتدایی بین دو بازی‌کننده، اتفاقی حساب خواهد شد و صدمه‌ی بسیار کمی خواهد داشت. اگر دو بازی‌کننده حمله‌ی خود به یکدیگر را ادامه دهند، میزان صدمه‌ی وارد شده به اندازه‌ی اصلی بازخواهد گشت و درگیری شروع بین آن‌ها شروع خواهد شد.

پیش‌نمایش بازی Fallout 76

البته قابلیت‌های دیگری هم برای جلوگیری از این موضوع وجود دارد. برای مثال، می‌توان یک شخصیت را در حالت Pacifist قرار دارد که در این صورت، تیرهای او در هیچ حالتی باعث شکل‌گیری درگیری با دیگران نخواهد شد، ولی هنوز بقیه‌ی بازی‌کننده‌ها می‌توانند به آن‌ها حمله کنند.

اگر بازی‌کننده‌ها می‌خواهند اساسا بی‌خیال بازی کردن با دیگران شوند و فقط با عده‌ای از دوستان خود تعامل داشته باشند، بتسدا می‌گوید که امکان ساخت سرورهای خصوصی هم در فال‌آوت ۷۶ وجود خواهد داشت.

می‌توان بدون شک این انتظار را داشت که بازی حتی پس از دوره‌ی آزمایشی یا همان بتا، باز هم بدون مشکل نباشد. بازی‌های آنلاین نیازمند پشتیبانی بلند مدت و مداوم هستند. بتسدا باید حواسش به بازخورد بازی‌کننده‌ها باشد و سریع تغییرات لازم را با در نظر گرفتن آن‌ها در بازی اعمال کند.

فال‌اوت ۷۶ از نظر داستانی و ظاهری هم بسیار با قسمت‌های گذشته‌ی فال‌آوت فرق می‌کند.

استودیوی بازی‌سازی بتسدا در حال حاضر گسترش پیدا کرده است و افراد جدید و زیادی به این شرکت پیوسته‌اند؛ افرادی که نه تنها مشغول کار روی بازی‌های بعدی این شرکت مثل استارفیلد و طومارهای باستانی ۶ هستند، بلکه باید در طول چند سال آینده از فال‌آوت ۷۶ پشتیبانی کنند.

اینکه آیا بتسدا می‌تواند همان ابتدای کار روند بازی بسیار خوبی را با فال‌آوت ۷۶ ارایه دهد، موضوعی نیست که بتوان در حال حاضر درباره‌اش نظر داد.

تلاش برای زنده ماندن

فال‌آوت ۷۶ نه تنها روند بازی متفاوتی در مقایسه با دیگر بازی‌های این مجموعه دارد، بلکه از نظر داستانی و ظاهری هم بسیار با قسمت‌های گذشته‌ی فال‌آوت فرق می‌کند. بازی‌های فال‌آوت بیش از صد سال پس از حمله‌ی اتمی به امریکا روی می‌دهند و دنیایی را به تصویر می‌کشند که کاملا نابوده شده است.

با این حال، قصه‌ی فال‌آوت ۷۶ پیش از تمام قسمت‌های فال‌آوت روی می‌دهد و بسیار نزدیک به زمان افتادن بمب‌های اتمی است. فال‌آوت ۷۶ قصه‌ای ۲۵ سال پس از اصابت بمب‌ها را تعریف می‌کند. این قصه هم از پناهگاه زیرزمینی ۷۶ یا همان Vault 76 شروع می‌شود. برخلاف بسیاری از پناهگاه‌های زیرزمینی که هدف اصلی‌شان آزمایش روی افراد ساکن آن‌ها بود، پناهگاه زیرزمینی ۷۶ واقعا برای محافظت از افراد ساخته شده است. افراد ساکن در این پناهگاه با هدف ساخت دوباره‌ی دنیای بیرون، از پناهگاه خارج می‌شوند.

از طرف دیگر، فال‌آوت ۷۶ برخلاف تمام قسمت‌های گذشته، در ناحیه‌ای غیرشهری رخ می‌دهد. قسمت‌های قبلی فال‌آوت در شهرهایی مثل واشنگتن، وگاس یا بوستون روی می‌دادند. ایالت وست ویرجینیا برای نقشه‌ی فال‌آوت ۷۶ انتخاب شده است. این ایالت در کنار مناطق شهری، هم‌چنین پر است از جنگل‌ها و مناطق طبیعی. این موضوع از دیدگاه ظاهری هم فال‌آوت ۷۶ را با دیگر قسمت‌ها متفاوت کرده است.

پیش‌نمایش بازی Fallout 76

فال‌آوت ۷۶ موسیقی معروف این مجموعه بازی‌ها را هم در خود جای خواهد داد. در کنار بازگشت آهنگساز اصلی این مجموعه، بتسدا گفته است که رادیوی بازی آهنگ‌های بسیار بیشتری در مقایسه با قسمت‌های قبلی در خود خواهد داشت.

نهایتا، به موفقیت بتسدا در ساخت یک تجربه‌ی‌آنلاین از دنیای فال‌آوت، امید داریم؛ یا حداقل می‌خواهیم که آنچه در ذهن‌مان از یک فال‌آوت آنلاین تصور می‌کردیم، چیز خوبی از آب در بیاید. با تمام این اوصاف، همه چیز به پشتیبانی بتسدا بستگی دارد. فال‌آوت ۷۶ نیازمند سال‌ها پشتیبانی مداوم، عرضه‌ی محتوای جدید و اعمال بازخورد بازی‌کننده‌ها در همه حال است.

انجام کوئست‌های فال‌آوت و گشت و گذار در دنیای پساآخرالزمانی آن به همراه گروهی از دوستان، رویایی برای مجموعه‌ی بزرگی از طرفداران فال‌آوت است. نه تا زمان عرضه‌ی بازی، بلکه تا چند ماه پس از عرضه‌ی آن صبر می‌کنیم؛ در آن زمان است که می‌توانیم نظر خود را درباره‌ی فال‌آوت ۷۶ ارایه کنیم.

نام بازی: Fallout 76
تهیه کننده: Bethesda Softworks
سازنده: Bethesda Game Studios
سبک: نقش‌آفرینی آنلاین
پلتفرم: PS4، Xbox One، PC
تاریخ انتشار: ۴ آبان ۱۳۹۷

ببینید: تریلر E3 2018 بازی Fallout 76

صفحه اصلی بازی - اخبار بازی - تریلر بازی - نقد و پیش نمایش | دیجی‌کالامگ

The post تب اورانیوم (پیش‌نمایش فال‌آوت ۷۶) appeared first on دیجی‌کالا مگ.

مطالب مرتبط