راهنمای خرید چانگان CS35؛ مشخصات فنی، آپشن‌ها، قیمت و شرایط فروش

امتیاز دهید post

هنگامی که خبری از تولید خودروهای با کیفیت متعلق به برندهای معتبر جهانی در کشور به گوش نمی‌رسد، بنابراین به ناچار ره به سوی تولید محصولات چینی پیش خواهیم گرفت. حضور محصولات چینی در کشورمان اگرچه سابقه چندین ساله دارد اما در این اواخر با نرخ رشد دوچندانی مواجه بوده است.

شرکت‌هایی نظیر: چری، جی ای سی، بی وای دی و… که کم کم جای خود را در بازار ایران مستحکم نموده‌اند، برنامه ویژه‌ای برای این مرکز داد و ستد بکر در ذهن پرورانده و تولید برخی از محصولات جدیدتر خود را برای ایران در نظر گرفته‌اند.

چانگان cs35البته در زمان نگارش این مطلب به دلیل اعمال تحریم‌های ایالات متحده بر روابط اقتصادی کشورمان با دیگر کشورها، مشکلاتی در توسعه همکاریهای میان خودروسازان ایرانی با دیگر همتایان بین المللی خود به وجود آمده است. همین امر موجب به تعلیق درآمدن همکاری خودروسازان فرانسوی با کشورمان شده و چینی‌ها نیز فعلاً با احتیاط در کشورمان حضور دارند.

البته خودروسازان چینی به این راحتی بازار ایران را ترک نخواهند کرد اما احتمالا برنامه‌های توسعه‌ای خود را در ایران با هوشیاری بیشتری دنبال کنند. بنابراین به احتمال فراوان تا رفع کامل موانع به وجود آمده ما نباید شاهد حضور محصولات جدید از برندهای چینی در کشورمان باشیم و بیشترین توجه خود را معطوف به مدل‌های موجود نماییم.

چانگان CS35یکی از معروف‌ترین مدل‌های چینی موجود در بازار، خودروی چانگان CS35 است که توسط سایپا از سال ۱۳۹۴ وارد کشورمان شد و پس از مدتی در خط تولید سایپا کاشان به مرحله مونتاژ رسید.

این خودرو از سال ۲۰۱۳ وارد سبد محصولات شرکت چانگان موتورز شد و در کلاس کراس اوورهای کوچک این خودروساز جای گرفت. در این مقاله سعی داریم تا نگاهی به جنبه‌های مختلف ظاهری و باطنی چانگان cs۳۵ بیاندازیم؛ بنابراین در ادامه با دیجیاتو همراه باشید تا باهم به بررسی این خودرو بپردازیم.

طراحی ظاهری و بدنه

چانگان CS35ظاهر این کراس اوور جمع و جور اگرچه شاید آنچنان هیجان انگیز نباشد اما به هیچ وجه زشت و ناپسند جلوه نمی‌کند. بدنه cs۳۵ در همکاری با شرکت‌های طراحی اروپایی شکل گرفته، نسبتا هماهنگ بوده و نمای مناسبی را برای این خودرو پدید آورده است.

در نمای روبرو فضای خالی کمتری به چشم می‌خورد و سعی شده تا بیشترین بهره از فضاهای خالی موجود در خلق چهره‌ای مناسب برای این خودرو برده شود. چراغ‌های جلو سایز مناسبی دارند و نوع طراحی آنها در عین سادگی، زیبا و متناسب به نظر می‌رسد.

چانگان CS35یک جلوپنجره به فرم چند ضلعی در فضای بین دو چراغ جلو جای داده شده و نوارهای ضخیم کروبی به همراه نماد V مانند شرکت چانگان، زینت بخش آن شده‌ است. در دو انتهای کناری نیمه پایینی سپر، جایگاه سیاه رنگ مه شکن ها دیده می‌شود که میانه آن توسط چراغ دایره‌ای تسخیر شده و یک ابرویی نقره‌ای نیز قسمت فوقانی آن را پوشش داده است.

قسمت عمده ناحیه پایین نمای روبروی چانگان cs۳۵ را نیز یک دریچه بزرگ هواکش اشغال نموده و نوارهای LED روشنایی در روز به همراه یک قطعه پلاستیکی نقره‌ای رنگ در جوانب و بخش زیرین آن به کار رفته‌اند. همچنین به منظور افزایش حس جسارت و کاهش سادگی طراحی، بر روی درب کاپوت از چندین خط نسبتا کم عمق حجم دهنده استفاده شده است.

چانگان CS35در نمای جانبی چانگان cs۳۵، شیب نسبتا زیاد خط تحتانی فریم پنجره‌ها جلب توجه می‌نماید. فریم پنجره‌ها فرمی تقریبا چهارضلعی (متوازی الاضلاع) داشته و گوشه بالایی توسط نوار مشکی رنگ (به صورت کاذب) به شیشه عقب متصل شده است.

از این زاویه خطوط حجمی مختلفی بر روی بدنه چانگان cs۳۵ به چشم می خورد. یکی از این خطوط به صورت مستقیم و شیبدار از انتهای چراغ عقب تا انتهای درب جلو امتداد یافته و خط سیال دیگری به صورت مشابه با نمای زیرین بدنه (قوس گلگیرها و حد فاصل آنها) از قسمت زیرین سپر جلو تا سپر عقب به صورت برجسته کشیده شده و در حجیم تر جلوه دادن بدنه این خودرو تاثیر نسبتا مناسبی داشته است.

چانگان CS35میله باربند سقفی، قاب پلاستیکی مشکی رنگ ناحیه زیرین بدنه و دور گلگیرها و مقطع عرضی مثلثی شکل اسپویلر نصب شده در بالای شیشه عقب، از دیگر نکاتی است که در این نمای cs۳۵ قابل مشاهده هستند. نمای پشت این خودرو با آنکه جلوه موثری ندارد اما به هر حال با توجه به رنج قیمتی خودرو می‌توان آن را مناسب ارزیابی کرد.

سایز شیشه عقب کمی کوچک به نظر می‌رسد و چراغها به صورت دو رنگ و دو تکه (بخشی از آنها بر روی درب صندوق قرار دارد) طراحی شده‌اند. نوار پهن کرومی حاوی لوگوی چانگان در بالای محل نصب پلاک حضور داشته و دو عدد چراغ مه شکن نیز در جوانب سپر عقب تعبیه شده‌اند.

چانگان CS35دیفیوزر نقره‌ای که سر اگزوز یگانه خودرو از کناره آن سربرآورده نیز زینت بخش ناحیه تحتانی نمای عقب چانگان cs۳۵ شده است. به طور کلی نمای ظاهری چانگان cs۳۵ نسبتا هماهنگ و زیبا به نظر می‌رسد و قاعدتا می‌تواند مشتریان کراس اوورهای ارزان قیمت را راضی نگه دارد.

تيپ M/T A/T
ابعاد بدنه
طول(mm) ۴۱۶۰ ۴۱۶۰
عرض(بدون در نظر گرفتن آيينه ها)(mm) ۱۸۱۰ ۱۸۱۰
ارتفاع(mm) ۱۶۷۰ ۱۶۷۰
فاصله بين دو محور(mm) ۲۵۶۰ ۲۵۶۰

فضای داخلی و کابین

چانگان CS35طراحی فضای داخلی چانگان cs۳۵ از منظر دیداری جلوه مناسبی داشته و از لحاظ اصول ارگونومیک در مرتبه قابل قبولی جای می‌گیرد. برخلاف شعار سایپا که مدعی است با این خودرو کیفیت را لمس خواهید نمود، متریال داخلی cs۳۵ از مرغوبیت و کیفیت آنچنانی برخوردار نبوده و در حد و اندازه‌های سایر خودروهای چینی رده قیمتی زیر ۱۰۰ میلیون تومان ظاهر شده است.

غربیلک فرمان فرم مناسبی داشته و با روکش چرم مصنوعی پوشش داده شده و تنها به صورت بالا و پایین قابل تنظیم است که بهتر بود در جهات جلو و عقب نیز تنظیم می‌شد. صفحه نمایشگر تعبیه شده روی کنسول میانی داشبورد، به جز نمایش دما، ساعت و تنظیمات رادیو قابلیت دیگری ندارد.

چانگان CS35در زیر صندلی ها نیز یک جعبه کوچک برای قرار دادن اشیا مختلف جاسازی شده تا سرنشینان وسایل ریز خود و یا زباله‌ها را در آن بگذارند. فرم صندلی ها مناسب بوده و در حالی که با چرم مصنوعی پوشش داده شده‌اند، راحتی و آسایش نسبتا مناسبی را در ردیف عقب و یا جلو به سرنشینان خودرو ارائه می دهند.

فضای پا و سر برای سرنشینان عقب در حد مناسبی ارزیابی می‌شود و از این جهت مشکلی وجود نخواهد داشت؛ سه سرنشین با ابعاد بدنی جمع و جور می‌توانند به راحتی در صندلی‌های ردیف عقب جای بگیرند.

چانگان CS35ظرفیت فضای صندوق عقب چانگان cs۳۵ اگرچه چندان زیاد نیست اما به هر حال مناسب نیازهای یک خانواده کوچک است. گنجایش صندوق عقب cs۳۵ معادل ۳۳۷ لیتر است که با خواباندن صندلی ها این رقم تا ۱۲۵۱ افزایش خواهد یافت. همچنین برداشتن طاقچه پارچه‌ای و کفپوش این بخش، حجم صندوق را به میزان بیشتری گسترش خواهد داد.

چانگان CS35

به طور کلی، فضای کابین چانگان cs۳۵ از نظر بصری، ارگونومی، آسایش صندلی‌ها و گنجایش با مشکل خاصی روبرو نیست و تنها کیفیت متریال داشبورد و پنل درب‌هاست که آنچنان چنگی به دل نمی‌زند.

تجهیزات و امکانات

تيپ M/T A/T
کيسه های هوای جلو (راننده و سرنشين) دارد دارد
کيسه های هوای جانبي ندارد دارد
سانروف ندارد دارد
كروز كنترل ندارد دارد
مجهز به سيستم ضد سرقت (Immobilizer) دارد دارد
كامپيوتر اطلاعات سفر دارد دارد
صندلي چرمي ندارد دارد
قابليت تنظيم صندلي راننده در ۶ جهت دارد دارد
مجهز به سيستمپيشرفته ترمز ABS/EBD/BAS دارد دارد
سنسور پارك دنده عقب دارد دارد
هشدار دهنده بسته نبودن كمربند ايمني دارد دارد
دكمه هاي تنظيم بر روي فرمان/ قابليت تنظيم ارتفاع/فرمان چرمي ندارد دارد
چراغهاي جلو هالوژن با قابليت تنظيم ارتفاع دارد دارد
شيشه بالابر برقي جلو و عقب دارد دارد
چراغ مه شكن جلو و عقب دارد دارد
دي لايت و اتولايت (Day Light& Auto light) دارد دارد
زير آرنجي مركزي جلو دارد دارد
سيستم تهويه مطبوع دستي دارد دارد
آينه هاي جانبي برقي مجهز به چراغ راهنما دارد دارد
آينه هاي جانبي با قابليت تاشو برقي ندارد دارد
سيستم صوتي مجهز به: راديو +CD Player با قابليت پخش MP۳ و
پورتUSB/ مجهز به ۶ بلندگو
دارد دارد
كمربندهاي ايمني مجهز به سيستم پيش كشنده و قابل تنظيم ارتفاع دارد دارد
ريموت كنترل تاشو دارد دارد
قفل مركزي دارد دارد
گرمكن شيشه عقب دارد دارد
برف پاك كن عقب دارد دارد

مشخصات فنی و قوای محرکه چانگان CS35

چانگان CS35چانگان CS35 از یک پیشرانه 4 سیلندر خطی 16 سوپاپ به حجم 1600 سی سی نیرو می‌گیرد که قادر است در دور موتور 6000rpm توانی معادل 113 اسب بخار را از خود به نمایش بگذارد. همچنین حداکثر گشتاور تولیدی توسط این پیشرانه معادل ۱۶۰ نیوتن متر بوده که در دور موتور 4000rpm اعلان حضور خواهد کرد.

همچنین طبق اطلاعات منتشره در وب سایت شرکت سازنده، دو نوع گیربکس 5 سرعته دستی و 4 سرعته اتوماتیک وظیفه انتقال نیروی تولیدی حاصل از پیشرانه را به چرخ های جلو بر عهده دارند که البته تداوم تولید نسخه دستی با تردیدهایی مواجه است.

وزن خالص نمونه دستی برابر 1270 کیلوگرم بوده و نمونه اتوماتیک به اندازه 20 کیلوگرم سنگین تر از نمونه دستی است. میزان مصرف سوخت چانگان سی اس ۳۵ مجهز به گیربکس دستی معادل 6.6 لیتر در هر 100 کیلومتر عنوان شده است و این رقم برای مدل اتوماتیک برابر 7 واحد خواهد بود. ظرفیت باک سوخت این خودرو نیز برابر 52 لیتر است.

فرمان الکتریکی، تعلیق جلو مک فرسون، تعلیق عقب بازویی کشنده، ترمزهای دیسکی خنک شونده جلو و ترمز های عقب دیسکی، از جمله دیگر مشخصات فنی چانگان CS35 به حساب می‌آیند.

تجربه رانندگی با چانگان CS35

پس از روشن کردن پیشرانه حرکت عقربه های دور موتور و سرعت سنج که یک حرکت رفت و برگشتی تا انتها انجام می دهد، راننده را به یاد خودروهای اسپرت می اندازد اما صدای پیشرانه چهار سیلندر و 1.6 لیتری با 123 اسب بخار قدرت اعلامی سایپا، نشان می دهد که ارتباط خاصی بین این چانگان و یک خودرو اسپرت وجود ندارد.

عملکرد پدال‌ها هرچند به‌موقع و پاسخگو است اما در چند ثانیه اول به نظر می‌رسد که خودرو چندان تمایلی به حرکت پرشتاب ندارد. این موضوع به گیربکس‌ خودرو برمی‌گردد که بیش از اسپرت بودن، کاراکتری اقتصادی دارد.

پس از گذشت مدتی کوتاه چانگان CS35 خود را باز می‌یابد و شتاب به حد قابل توجهی می‌رسد که می‌توانیم آن را برای استفاده روزمره کافی بدانیم.در مجموع با توجه به عملکرد سایر خودروهای حاضر در تست می تواند تخمین زد که شتاب صفر تا صد چانگان CS 35 می تواند در حدود 15 ثانیه باشد که در محدوده خودروهای نسبتا کُند قرار می گیرد.

با ورود سریع به پیچ‌ها یکی دیگر از مشخصه‌های این چانگانِ کاشانی رو می‌شود، CS 35 در محور عقب پایداری قابل قبولی دارد. هرچند این مساله درمورد چرخ‌های جلو صادق نیست و اگر سرعتتان از حدود 65 کیلومتر در ساعت بیشتر باشد محور جلو به سادگی تمایل خود را برای کم فرمانی و عدم اجرای درست دستورات راننده نشان می‌دهد.

البته طبیعتا سرعت ناپایداری ارتباط زیادی با زاویه ورود به پیچ و کیفیت آسفالت دارد و نمی توان 65 کیلومتر در ساعت را برای هر پیچ و هر جاده ای معتبر دانست.

این مساله می‌تواند علل گوناگونی داشته باشد اما آنچه ما بطور تجربی به آن رسیدیم این است که عدم توزیع مناسب وزن باعث می شود که در سرعت‌های بالا چسبندگی چرخ‌های جلو از دست برود.

با رها کردن گاز یا وارد کردن فشار اندکی روی پدال ترمز، وزن خودرو به جلو تمایل پیدا کرده، چسبندگی این محور افزایش یافته و درنهایت مشکل کم فرمانی حل می شود.

شاید با تعویض تایرهای چینی با نمونه های بهتر و مرغوب تر از شدت این مشکل تا حد زیادی کاسته شود، اما نکته اساسی این است که CS 35 مونتاژی سایپا از سیستم پایداری الکترونیکی (ESP) بی بهره است.

این درحالیست که میزان تاثیر گذاری این سیستم در ایمنی خودرو دست کمی از ABS ندارد و نصب آن برای تمام خودروهای اروپایی اجباری شده است، اما خودروسازان ایرانی و حتی وارد کنندگان خودروهای چینی معمولا این سیستم را از محصولات خود حذف می کنند.

تعلیق و فنربندی چانگان CS 35 چندان پیشرفته نیست اما کارایی نسبتا مناسبی دارد و با توجه به دست‌اندازهای مخصوص تعبیه شده در مسیر آزمایش فنیِ سایپا کاشان، خیال مارا از این بخش راحت کرد، البته این به این معنا نیست که حتی برای یک لحظه تصور آفرود رفتن با چانگان CS35 به ذهنتان خطور کند و این عملکرد مناسب صرفا ویژه جاده‌های شهری است!

نکته دیگری که باید درنظر بگیریم این است که علیرغم عملکرد مناسب سیستم تعلیق و ترمز، گیربکس نه‌چندان لذت بخش یکی از ایرادات این چانگانِ سایپایی است.

تکنولوژی قدیمی این گیربکس تیپ ترونیک یکی از علت‌های همان مکث‌های مذکور در شتاب‌گیری اولیه است و در حالت دستی تاخیرهای محسوسی را از خود نشان می‌دهد بطوری که پس از مدتی حالت D و اتوماتیک را به دستی آن ترجیح می‌دهید.

گشتاور 160 نیوتن‌متری باعث شده تا در سربالایی 20 درجه موجود در مسیر آزمایش فنی، خودرو عملکرد مشخصی داشته باشد و از عهده انتظاراتمان برآید البته درصورتی که خودرو را در این شیب متوقف کنید و دوباره بخواهید بالا بروید متوجه اندکی عقب‌گرد و سپس فشار زیادی که به موتور می‌آید، خواهید شد.

بنابراین مشخص است که اگر با وزن زیاد (بار و مسافر) در یک مسیر سربالایی به ترافیک برخورد کنید، فشار زیادی به اجزای فنی این کراس اوور چینی وارد می شود و ممکن است عطای شیب پیمایی را به لقایش ببخشید.

توجه: تصاویر مرتبط با تجربه رانندگی از منابع خارجی دریافت شده اما تست خودروی چانگان توسط کارشناسان دیجیاتو به مرحله عمل و نگارش درآمده است.

رقبا و محصولات مشابه

از جمله رقبای چانگان CS35 در بازار ایران میتوان به محصولاتی نظیر: MVM X33، لیفان ایکس60، ساندرو استپ وی، هایما اس5 و جک اس3 اشاره نمود.

قیمت و شرایط فروش چانگان CS35

قیمت چانگان CS35 در بازار معادل 97 میلیون تومان بوده و بهای آن به صورت ثبت نام در نمایندگی (در صورت موجود بودن) معادل 75 میلیون تومان اعلام شده است.

همچنین جدیدترین شرایط فروش محصولات سایپا را میتوانید در اینجا مشاهده کنید.

مزایا و معایب چانگان CS35

نکات مثبت
  • طراحی ظاهری مناسب
  • طراحی داخلی نسبتا زیبا
  • هندلینگ خوب
  • مصرف سوخت مناسب
  • کابین نسبتا جادار
نکات منفی
  • فقدان سامانه کنترل پایداری
  • فضای کوچک صندوق عقب
  • شتاب متوسط
  • ضعف خدمات پس از فروش سایپا از نظر تامین قطعات یدکی
  • عملکرد نه چندان دقیق گیربکس اتوماتیک

The post راهنمای خرید چانگان CS35؛ مشخصات فنی، آپشن‌ها، قیمت و شرایط فروش appeared first on دیجیاتو.

مطالب مرتبط