چرا اپل عجله‌ای برای عرضه آیفون‌های ۵G ندارد؟

امتیاز دهید post

دیجی‌کالا مگ – منبع جامع اخبار و مقالات تخصصی در حوزه‌ی محصولات دیجیتال، دانش و فناوری و بازی

تقریبا بیشتر گوشی‌سازها قصد دارند به‌زودی اولین گوشی ۵G خود را روانه‌ی بازار کنند. اما در میان این شرکت‌ها، جای خالی شرکت اپل تا حد زیادی احساس می‌شود. اپل معمولا برای بهره‌گیری از فناوری‌های جدید عجله‌ای ندارد و وقتی که مشکلات فناوری‌های نوظهور برطرف می‌شود، به بهره‌گیری از آن‌ها روی می‌آورد. در مورد مشخصه‌هایی مانند پرداخت موبایلی و شارژ بی‌سیم، چند سال دیرتر از گوشی‌های اندرویدی وارد عمل شد و در زمینه بهره‌گیری از فناوری‌های ۳G و ۴G حداقل یک سال دیرتر اقدام کرد. بیشتر کارشناسان اعتقاد دارند که در مورد فناوری ۵G هم شاهد اتخاذ چنین رویکرد مشابهی خواهیم بود.

«ایان فاگ» (Ian Fogg)، یکی از تحلیلگران حوزه تکنولوژی، در این باره می‌گوید: «فناوری ۵G کمی سریع‌تر از حد انتظار در حال عملی شدن است.» اگر اپل مانند همیشه سر فرصت عمل کند، به یکی از معدود شرکت‌هایی بدل می‌شود که در ابتدا از چنین فناوری‌ای بهره نبرده است. در حال حاضر سروصدای زیادی پیرامون این فناوری یا قابلیت‌های مربوط به آن وجود آمده است و باید خاطرنشان کنیم که این تکنولوژی می‌تواند نحوه‌ی زندگی کاربران را تا حد زیادی تغییر دهد.

اپل

با توجه به هیجان زیادی که در مورد قابلیت‌های این تکنولوژی وجود دارد، تکاپوی شرکت‌های مخابراتی مانند ورایزون و T-Mobile برای ارائه زیرساخت‌های اینترنت ۵G و گوشی‌سازهایی مانند نوکیا و سامسونگ برای عرضه گوشی‌های ۵G، کاملا منطقی جلوه می‌کند؛ زیرا این فناوری پتانسیل زیادی دارد و می‌توان نام این شرکت‌ها را بیش‌ازپیش بر سر زبان‌ها بیندازد.

اپل اما به‌اندازه کافی شرکت پرسروصدایی هست و فقط با عرضه آیفون‌های جدید توانسته توجه رسانه‌های جهان را معطوف به خود کند. به همین خاطر این شرکت برای سروصدای بیشتر، نیازی به ارائه‌ی گجت‌های مبتنی بر فناوری ۵G ندارد.

دنباله‌روی با سرعت پایین

ده سال پیش، اپل با عرضه نخستین آیفون، صنعت گوشی‌های هوشمند را متحول کرد. بهره‌گیری از نمایشگر تمام لمسی و ارائه قابلیت‌های دیگر، هوای تازه‌ای را برای صنعت گوشی‌ها به ارمغان آورد. اما در همان زمان که بسیاری از گوشی‌ها از فناوری ۳G پشتیبانی می‌کردند، اولین آیفون تنها از اینترنت ۲G بهره می‌برد. اپل این قابلیت را در سال بعد، همراه با آیفون جدید تحت عنوان آیفون ۳G ارائه کرد. علاوه بر این، اولین آیفون مبتنی بر فناوری ۴G آیفون ۵ بود که در سال ۲۰۱۳ عرضه شد؛ در حالی که شرکت ورایزون دو سال قبل‌تر، اولین سری از گوشی‌های ۴G را روانه بازار کرده بود.

اپل

سال گذشته، گوشی‌های اندرویدی سرعت گیگابایتی را برای اینترنت LTE ارائه کردند اما اپل برای آیفون X و آیفون ۸ و ۸ پلاس از چنین فناوری نوینی استفاده نکرد. بعد از مدت‌ها تأخیر، اپل برای آیفون‌های جدید که در هفته گذشته معرفی شدند، به استفاده از قطعات مربوط به اینترنت LTE با سرعت گیگابایتی روی آورده است. یکی دیگر از تحلیلگران حوزه تکنولوژی در مورد این اقدامات اپل می‌گوید: «مدیران این شرکت اصلا عجله‌ای برای بهره‌گیری از جدیدترین فناوری‌های موجود ندارند.»

اما چرا اپل این‌قدر آهسته و با سرعت پایین از فناوری‌های جدید استفاده می‌کند؟ برای چنین تصمیم‌گیری‌هایی، اپل باید ببیند که آیا فناوری موردنظر در دسترس افراد زیادی خواهد بود یا نه. اینترنت LTE با سرعت گیگابایتی در ابتدا فقط در کشورها و مناطق محدودی عرضه شده بود، به همین خاطر اپل تصمیم گرفت از این تکنولوژی برای آیفون‌های سال گذشته استفاده نکند. «فاگ» در همین زمینه می‌گوید: «شرکت‌ها همیشه باید دست به انتخاب بزنند، زیرا نمی‌توان انواع و اقسام قطعات را در فضای محدود مربوط به گجت تعبیه کرد.»

هیاهوی رقابت

موضوع مهمی که باید در مورد اینترنت ۵G اشاره کنیم، این است که سروصدای مربوط به این تکنولوژی بسیار بیشتر از دوران ظهور اینترنت ۳G و ۴G است. به همین خاطر، با توجه به اینکه تمام رقبا در تکاپوی عرضه محصولات مربوط به این تکنولوژی هستند، کاربران روزبه‌روز با مزایای این فناوری آشناتر می‌شوند و اپل نمی‌تواند این سروصدا و توجهات زیاد را به کلی نادیده بگیرد.

اپل

اگر اپل به استفاده از این فناوری روی بیاورد، در ابتدا مزایای مربوط به آن محدود خواهد بود. زیرا حتی در آمریکا هم که شرکت‌ها در حال تلاش برای ارائه گسترده این فناوری هستند، کارشناسان می‌گویند که استفاده گسترده از آن از سال ۲۰۲۰ یا دیرتر آغاز خواهد شد. البته اپل اگر هم بخواهد خیلی زود وارد این عرصه شود، کار سختی در پیش دارد. زیرا در حال حاضر بیشتر گوشی‌های ۵G قصد دارند از مودم‌های ساخت کوالکام استفاده کنند؛ گوشی‌هایی که قرار است در نیمه اول سال ۲۰۱۹ روانه بازار شوند. اما اپل به دلیل درگیری حقوقی با این شرکت، در عوض به استفاده از مودم‌های ساخت اینتل روی آورده است.

اینتل گفته که مودم‌های ساخت این شرکت در نیمه دوم سال ۲۰۱۹ آماده عرضه به شرکت‌های سازنده می‌شود و عرضه گسترده آن در سال ۲۰۲۰ آغاز خواهد شد. این کمپانی البته هنوز در مورد این مودم‌ها اطلاعات و جزییات مفصلی را منتشر نکرده است.

اپل

با توجه به اینکه در چند ماه آینده در آمریکا، کره جنوبی و چین قرار است شبکه‌های ۵G وارد فاز عملیاتی شوند، این اپراتورها برای شبکه‌های جدید خود نیازمند گوشی‌های سازگار خواهند بود. در چنین وضعیتی، شرکت‌های بزرگی مانند سامسونگ و هواوی می‌توانند گوشی‌های خود را برای این اپراتورهای بزرگ ارائه دهند. همین حالا هم هواوی رقابت نزدیکی با اپل به‌عنوان دومین سازنده بزرگ گوشی‌های هوشمند دارد و اینترنت ۵G می‌تواند این رقابت را وارد مرحله‌ی تازه‌ای کند.

با این حال، تحلیلگران محصولات اپل چندان نگران این موضوع نیستند. «ماریبل لوپز» (Maribel Lopez) تحلیلگر موسسه Lopez Research می‌گوید: «به نظر من هنوز بازار نیازی به گوشی‌های ۵G ندارد و به همین خاطر اپل به احتمال زیاد، در سال ۲۰۲۰ آیفون‌های ۵G را معرفی خواهد کرد.»

آیا اپل به تنهایی وارد عمل می‌شود؟

یک گزینه دیگری که پیش روی اپل قرار دارد، که از این دوران گذار نهایت استفاده را ببرد و یک مودم اختصاصی را طراحی کند. اپل همین حالا هم تراشه‌های محصولات خود را طراحی می‌کند که جدیدترین آن، تراشه A12 Bionic است. حتی اپل برای ارتباط سریع‌تر با ایرپادها و هدفون‌های Beats، تراشه‌های بلوتوث موجود در این گجت‌ها را طراحی کرده است.

اپل

ساخت یک مودم اصلا کار ساده و آسانی نیست. کوالکام دهه‌ها در این زمینه وقت صرف کرده و تقلای اینتل برای حضور در این صنعت بی‌دلیل نیست. اما اپل از متخصصین و بودجه زیادی بهره می‌برد و توانایی چنین کاری را دارد. به قول یکی از متخصصین: «اپل سر حوصله و فرصت می‌تواند مودم قدرتمندی را طراحی کند که قادر به ارائه ویژگی‌های جذابی باشد.». البته به این زودی‌ها نباید انتظار معرفی یک مودم ۵G ساخته شده توسط اپل یا رونمایی از آیفون‌های ۵G داشته باشیم.

بیشتر بخوانید: طوفان اینترنت ۵G در راه است؛ فریب آن را نخورید

منبع: Cnet

The post چرا اپل عجله‌ای برای عرضه آیفون‌های ۵G ندارد؟ appeared first on دیجی‌کالا مگ.

مطالب مرتبط