پای انجمن‌ های رانتی به پرونده واردات غیر قانونی خودرو باز شد

امتیاز دهید post

شنیده‌ها حاکی از آن است که رئیس «انجمن صنفی کارفرمایی واردکنندگان خودرو» معروف به جعبه سیاه وزیر صنعت و یکی از ارکان واردات غیرقانونی خودروها دستگیر شده است.

ثبت سفارش و ورود چند هزار دستگاه خودرو در زمان مسدود بودن سامانه ثبت سفارش خودرو رانتی‌ست که پس از افشاء آن سناریوهای زیادی منتشر شد و پای مقامات قضائی کشور را به این پرونده باز کرد. بعد از مدتی کوتاه مشخص شد شایعه‌ها حقیقت داشته و این تخلف با هماهنگی برخی مسئولان در وزارت صنعت و واردکنندگان انجام شده است. از آن زمان تا امروز پیگیری این پرونده ادامه داد و حتی اخباری مبنی بر دستگیری مقامات نزدیک به وزیر صنعت هم به گوش رسیدند منتها پس از مدتی کوتاه تکذیب شدند.

در مورد آخرین نتایج پیگیری این پرونده امروز «امیر خجسته» رییس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه عمده خودروهای وارداتی غیر قانونی توسط پنج خانواده و شش شبکه مافیای وارد کشور شده است، به خانه ملت گفت:

«34 هزار خودرو به صورت غیرقانونی توسط شش شبکه مافیایی ثبت سفارش شده‌اند، هنگامی که این موضوع را اعلام می‌کردیم آن را تکذیب می‌کردند بعد از اثبات موضوع رئیس جمهور سه تن از وزرا را مسئول پیگیری پرونده کرد که هنوز گزارش خوبی از آن ارائه نشده است.»

امروز هم خبر دیگری از دستگیری رئیس انجمن صنفی کارفرمایی واردکنندگان خودرو که برخی او را دست راست وزیر صنعت می‌دانند، منتشر شد. هرچند هنوز هیچ منبع رسمی این خبر را تائید نکرده اما با توجه به حساسیت موضوع «انجمن وارد کنندگان خودرو» اطلاعیه‎ای منتشر کرده و در آن تفاوت این انجمن به ریاست «کوروش مرشد سلوک» با «انجمن صنفی کارفرمایی واردکنندگان خودرو» را توضیح داده است: «انجمن صنفی کارفرمایی واردکنندگان خودرو تشکلی تحت نظارت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاسیس شده است و هیچگونه ارتباطی با انجمن واردکنندگان خودرو ایران تحت نظارت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران ندارد.»

واردات غیر قانونی خودرو

همچنین در این اطلاعیه از ایجاد برخی انجمن‌ها و تشکل‌های رانتی که طی سال‌های اخیر با اهداف خاص منجر به ایجاد طبقه‌ای بی‌اصالت و قطب‌های اقتصادی بی‌شناسنامه در کشور شده، انتقاد شده است. در بخشی از این اطلاعیه آمده است:

«اعضاء انجمن واردکنندگان خودرو ایران شرکت‌های نمایندگی رسمی برندهای خارجی و تعدادی شرکت‌های غیرنمایندگی معتبر هستند و هیچ‌یک از اعضای انجمن صنفی کارفرمایی واردکنندگان خودرو در این انجمن به علت نداشتن نمایندگی و عدم احراز شرایط دقیق این انجمن به عضویت پذیرفته نشده‌اند. ایجاد برخی انجمن‌ها و تشکل‌های رانتی با اهداف خاص متاسفانه طی سال‌های اخیر منجر به ایجاد طبقه‌ای بی‌اصالت و قطب‌های اقتصادی بی‌شناسنامه در کشور شده است که این موضوع حداقل طی 3 سال گذشته یکی از مناقشات اساسی بین این انجمن و کلیه دستگاه‌های اجرایی دولتی بوده است که در حال حاضر حمایت‌های ویژه از این تشکل از سوی افراد مختلف در مجلس شورای اسلامی، وزارت صمت و دیگر نهادها ثمره خود را عیان کرده است که امیدواریم تجربه‌ای و درسی برای آینده میهن عزیزمان باشد.»

واردات غیر قانونی خودرو

بر اساس اخباری که امروز منتشر شد رئیس انجمن صنفی کارفرمایی واردکنندگان خودرو، به همت دستگاه اطلاعاتی کشور بعد از چند روز در ارومیه و هنگامی که وی قصد بازگشت به تهران را داشت، دستگیر شد. همچنین گفته می‌شود این فرد از ارکان تخلفات چند هفته اخیر واردات خودرو به کشور بوده و با حمایت ویژه مسئولان وزارت صنعت، اقدامات غیرقانونی گسترده‌‌ای را در این حوزه انجام داده است.

هرچند این خبر از سوی نهادهای رسمی تائید نشده‌ و امکان تکذیب شدن آن زیاد است، اما واکنش انجمن واردکنندگان خودرو نشان می‌دهد که این خبر جدی است و وجود انجمن‌های رانتی و نامعتبر که با نام‌های مشابه با انجمن‌های رسمی شکل گرفته‌اند، کمتر مورد توجه مسئولان و عموم قرار گرفته و تاکنون توانسته است ضربات سنگینی به بازار و صنعت خودرو و مصرف کنندگان نهایی وارد کند. اما در عوض این عده محدود با استفاده از خلاء‌های اطلاعاتی، قانونی و البته رانت به سود کلان برسند و البته خود را از نگاه قانون دور کنند.

به نظر شما تکذیب دستگیری این افراد تا چه اندازه می‌تواند ذهن پرسشگر مردم را از تکاپو بیندازد و تا چه زمان می‌توانند حاشیه امن متخلفان را حفظ کنند؟

The post پای انجمن‌ های رانتی به پرونده واردات غیر قانونی خودرو باز شد appeared first on دیجیاتو.

مطالب مرتبط