بررسی بازی Naruto to Boruto: Shinobi Striker؛ این راه نینجایی همه ماست

امتیاز دهید post

ژاپنی‌ها برای بازی‌های ویدئویی زحمات زیادی کشیده‌اند و در این حوزه حق بزرگی بر گردن دارند، آنها البته روی تمام ژانرهای بازی هم تمرکز نکرده‌اند و در برخی سبک‌ها بیشتر از بقیه بازی‌ها از خود تلاش و نبوغ نشان دادند. به عنوان مثال سبک Fighting یا همان بازی‌های رزمی از معدود ژانرهاییست که ژاپنی‌ها مانور زیادی روی آن داده‌اند و در آن حرف اول و آخر را می‌زنند. بازی Naruto to Boruto: Shinobi Striker جدیدترین تلاش چشم بادامی‌ها برای خلق دنیای ناب یک بازی رزمی است و همانطور که از اسمش پیداست، اقتباسی از یکی محبوب‌ترین انیمه‌های تاریخ یعنی سری Naruto است.

کاراکتر Naruto بیش از بیست سال است که در دل طرفداران جا پیدا کرده و انیمه این اثر نیز در حدود همین سال‌هاست که پخش می‌شود و هم اکنون سری سوم آن با نام Brouto (بروتو) که داستان پسر ناروتو (قهرمان سری اول) را روایت می‌کند روی آنتن می‌رود. به نظر می‌رسد که پرونده خود ناروتو در دنیای بازی‌های ویدئویی به اتمام رسیده و Namco Bandai (سازنده سری بازی‌های ناروتو) تصمیم گرفته که انیمه جدید را وارد گود مارکت بازی‌ها کند و البته در این راه، از سری قدیمی غافل نماند؛ همانطور که انیمه Brotuo غافل نماند.

بررسی بازی Naruto to Boruto: Shinobi Striker

  • سازنده: Soleil
  • ناشر: BANDAI NAMCO Entertainment
  • پلتفرم ها: پی‌سی، پلی استیشن ۴، ایکس باکس وان
  • پلتفرم بررسی: پی سی

بررسی بازی Naruto to Boruto: Shinobi Striker

داستان انیمه Boruto با اینکه یک قصه مجزا دارد ولی کاراکترهای دو سری قبلی انیمه یعنی Naruto و Naruto Shippudden در آن دیده می‌شود و تاثیر آنها را در جذب مخاطبین و همراهی کردن آنها با انیمه جدید نمی‌توان کتمان کرد. از همین رو یکی دو عنوان آخری که از این سری محبوب به صورت بازی های ویدئویی ساخته شده، همین المان را پیشی گرفته و کاراکترها و داستان بازی ترکیبی از هر سه سری بوده است.

بررسی بازی Naruto to Boruto: Shinobi Striker

بازی Naruto to Boruto: Shinobi Striker بعد از بسته الحاقی که برای عنوان قبلی یعنی Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 4 عرضه شد، بار دیگر کاراکترهای سری جدید را نیز گرد هم جمع کرده و با ترکیب آنها از شخصیت‌های محبوب قدیمی سعی در خلق یک بازی کامل از جهان ناروتو داشته است. ناشر و سازنده بازی همچنین سعی کرده‌اند تا سبک و سیاق بازی رزمی خود را خاص طراحی کنند و آن را از بند تکراری شدن دیگر بازی‌های این ژانر رهایی ببخشند. خبر خوش اینجاست که عنوان جدید Namco Bandai توانسته از پس برخی ماموریت‌های خود همانند خاص بودن و یونیک بودن بازی به خوبی بربیاید و خبر بد هم اینکه بازی نقص‌های فراوانی دارد و چشم پوشی از آنها کار سختیست.

بررسی بازی Naruto to Boruto: Shinobi Striker

با اینکه بازی Naruto to Boruto: Shinobi Striker جزو سری اصلی بازی‌های ناروتو به حساب نمی‌آید ولی این موضوع دلیلی کافی برای عدم حضور بخش داستانی همیشگی این سری نمی‌شود. متاسفانه بازی هیچ داستانی برای عرضه ندارد و با اینکه برخی تریلرهای منتشر شده نوید از حضور این بخش در بازی را می‌داد، ولی حالا با عرضه کامل بازی پی می‌بریم که از ناشر رودست خوردیم و صرفا یک سری ماموریت‌های آفلاین در بازی وجود دارد که حکم بخش داستانی را دارند؛ ماموریت‌هایی که آنقدر خشک و بی‌روح هستند که با صد گالن نوشابه هم از دهان گیمر پایین نمی‌روند.

بررسی بازی Naruto to Boruto: Shinobi Striker

  • ناروتو نام یک مجموعه مانگای پرطرفدار است که توسط ماساشی کیشیموتو نوشته و تصویرسازی شده است و بر اساس آن چندین مجموعه انیمه نیز ساخته شده است.
  • سری اول انیمه ناروتو شامل ۲۲۰ قسمت است. سری دوم این مجموعه نیز با نام ناروتو: شیپودن از تاریخ ۱۵ فوریه ۲۰۰۷ تا ۲۳ مارس ۲۰۱۷ به تعداد ۵۰۰ قسمت پخش شد.
  • علاوه بر مجموعه‌های انیمه، استودیو پیرو تا کنون یازده فیلم سینمایی و چندین OVA نیز تهیه کرده است. با به پایان رسیدن مجموعه مانگا و انیمه، ادامه داستان توسط پسر ناروتو، بوروتو اوزوماکی در Boruto: Naruto Next Generations دنبال می‌شود که قصد دارد در ازای تعقیب رویاهای پدرش، راه نینجایی خود را دنبال کند.

بررسی بازی Naruto to Boruto: Shinobi Striker

بگذارید یک مساله را همینجا روشن کنم و بعد بیشتر به فضای بازی مورد بحثمان بپردازیم، بازی Naruto to Boruto: Shinobi Striker فرض را بر این گذاشته که خریدارانش فن‌های جدی و طرفداران پروپاقرص انیمه ناروتو هستند و بازی را برای آنها محیا کرده است. علت نبود داستان و در کل هیچ گونه توضیحی درباره دنیای جادویی ناروتو و دوستانش هم همین موضوع است و اگر با این انیمه به هیچ وجه من الوجوه آشنایی ندارد، تجربه این بازی یک جور خودکشی محسوب می‌شود.

بررسی بازی Naruto to Boruto: Shinobi Striker

اما اگر مثل من از طرفداران انیمه باشید و سال‌های کودکی‌تان را پا به پای ناروتو اوزوماکی، شخصیت اصلی این سری، بزرگ باشید چطور؟ در این حالت بازی برای شما هم سورپرایزهایی دارد که به وجدتان می‌آورد و هم مانند یک دوست قدیمی و صمیمی رفتار می‌کند که ناگهان دلتان را می‌شکند و از او بسیار آزرده خاطر می‌شوید و بخشیدنش را هم کار آسانی نمی‌دانید ولی در هر حال می‌توانید کج دار و مریز با او تا کنید.

بررسی بازی Naruto to Boruto: Shinobi Striker

شما با ساخت کاراکتر بازی کارتان را شروع می‌کنید و در این بخش با انبوه انتخابهای مختلف طرف هستید که کاملا برای استارت یک بازی سرحالتان می‌آورد. گیمر و طرفدار انیمه در نقش یک مانگاکا (طراح شخصیت‌های انیمه) ظاهر می‌شود و شروع به پردازش شخصیت مورد علاقه خود با انبوه آیتم‌های درون بازی می‌کنید. می‌توانید از چشم و ابرو و قد و جنسیت و نژاد و لباس و… را انتخاب کنید و تا ریزترین جزییات را نیز طراحی کنید. در همین بخش متوجه مقدار چند برابری آیتم‌ها و ویژگی‌های قفل شده می‌شوید که در جستجوی اینترنتی متوجه شدم نزدیک به ۴ هزار آیتم قفل هستند و باز کردن آنها، از اهداف اصلی گیمر محسوب می‌شود.

بررسی بازی Naruto to Boruto: Shinobi Striker

Hub Area بازی شامل ۵ بخش می‌شود که کاراکترهای مختلف ناروتو در آنجا حضور دارند و با گفتگو با آنها می‌توانید بازی را پیش ببرید. Kakashi به شما ماموریت‌های آفلاین ارائه می‌کند و ساکورا آیتم‌ها و Scrollهای گوناگونی به شما می‌دهد که به نوعی همان نقش Loot Box را ایفا می‌کنند (البته خیالتان راحت فعلا که خبری از سیستم خرید و فروش با پول واقعی در بازی نیست و با توجه به سیاست‌های ناشر هم بعید می‌دانم چنین سیستم کذایی به بازی راه پیدا کند) خود ناروتو یا رهبر شهر (به اصطلاح فنی تر انیمه، هوکاگه) هم میزبان شما برای ورود به لیگ مبارزات نینجا به صورت آنلاین است.

بررسی بازی Naruto to Boruto: Shinobi Striker

  • ناروتو در دنیای بازی نیز همانند انیمه‌هایش مجموعه‌های مختلفی را داشته و فراز و نشیب‌های گوناگونی را تجربه کرده است. سرجمع تا به امروز بیش از ۶۰ بازی در قالب۶ مجموعه مختلف بر اساس این انیمه ساخته شده و کاراکتر ناروتو در برخی بازی‌ها نیز حضور افتخاری داشته است. آخرین مجموعه این بازی‌های سری Ultimate Ninja بود که در قسمت چهارم با پایان رسانیدن داستان انیمه ناروتو شیپودن (سری دوم این مجموعه) پرونده‌اش بسته شده و احتمالا در آینده شاهد سری جدید گیمی از این اثر خواهیم بود.

بررسی بازی Naruto to Boruto: Shinobi Striker

اینجا هم نکته دیگری را باید گوشزد کنم که بازی اساسا بر پایه مبارزات آنلاین طراحی شده و بخش آفلاینی که در آن گنجانده شده در حقیقت یک سرهم بندی کننده به حساب می‌آید که برای خالی نبودن عریضه ساخته شده و عملا هیچ نکته خاصی در خود ندارد. حتی در این بخش چند نفره آفلاین خبری از Split-screen نیست و نمی‌توانید مثل بچه آدم با دوستانتان در کنار هم از بازی لذت ببرید و بازهم برای چند نفره بازی کردن به آنلاین شدن احتیاج دارید.

بررسی بازی Naruto to Boruto: Shinobi Striker

جدا از اجرای مصائب بازی‌های آنلاین در کشور (که البته خوشبختانه روز به روز در ایران کمتر می‌شود) تمامی گیمرهای سرتاسر جهان برای آنلاین بازی کردن این عنوان به مشکل برخورد کردند و سرورهای بازی آنقدر ضعیف عمل کرده که آبرو و حیثیت برای ناشر باقی نمانده. البته به احتمال نود و نه درصد تا زمان انتشار این مطلب،‌مشکلات سرور و بخش آنلاین رفع شده ولی وجود این قبیل دردسرها در هفته نخست عرضه بازی، باعث ریزش این عنوان در پیش چشم گیمرها و منتقدین شد.

بررسی بازی Naruto to Boruto: Shinobi Striker

سیستم مبارزات بازی همانطور که گفتم یک استایل خاص و یونیک را در بر می‌گیرد که به جرات می‌توانم بگویم هیچ بازی مشابه بازی Naruto to Boruto: Shinobi Striker را نمی‌توان مثال زد تا حق مطلب را درباره گیم‌پلی آن ادا کرد. گیم پلی بازی منحصرا برای این بازی طراحی شده و کنترل نرم و روانی که برای آن در نظر گرفته شده، لذت آن را دو چندان می‌کند.

بررسی بازی Naruto to Boruto: Shinobi Striker

مبارزات در بازی پیچیده هستند و باید برای یادگیری کامل و مهارت در بازی، گام به گام با ماموریت‌ها و تمارین پیش بروید وگرنه مطمئنا در مراحل بالاتر و رویارویی با کاراکترهای دیگر به مشکل بر می‌خورید. یادگیری کامل بازی و تسلط به نوع فنون مبارزات چند ساعتی زمان می‌برد و اگر بی‌حوصله هستید، سراغ این بازی نیایید.

بررسی بازی Naruto to Boruto: Shinobi Striker

سیستم مبارزات بازی Naruto to Boruto: Shinobi Striker بسیار سریع بوده و تداعی کننده انیمه پرجنب و جوش ناروتو است. راه رفتن روی در و دیوارها و زدن حرکات نینجیتسو و استفاده از آیتم‌ها در حین مبارزه و از همه اینها مهمتر، کلاس‌های متفاوت نوع مبارزه برای هر شخصیت باعث شده که طرفداران انیمه دقیقا حس کنند در اپیزودهایی از ناروتو حضور دارند. به تمام اینها باید گرافیک فنی و خوب بازی که به روال اکثر بازی‌های اقتباسی از روی انیمه با تکنیک Cel-Shading ساخته شده را اضافه کرد که انصافا رنگ و لعاب خاصی به عناصر و المان‌های انیمه در بازی بخشیده است.

بررسی بازی Naruto to Boruto: Shinobi Striker

در بازی ۴ نوع مبارزه وجود دارد: Combat Battle، Flag Battle، Base Battle، Barrier Battle که همگی آنها وام گرفته از مودهای دیگر بازی‌های رزمی هستند و خلاقیت چندانی برخلاف بخش مبارزات بازی در آن به چشم نمی‌خورد. مبارزات کمبت در حقیقت چیزی شبیه به DeathMatch اکثر بازی‌های چند نفره هستند که باید در آنها بعد از تقسیم شدن به دو گروه ۴ نفره (اصولا در میادین مبارزه ۸ نفر حضور دارند نه بیشتر) یکدیگر را لت و پار کنید و هرکس زورش بیشتر بود، برنده کارزار است. در حالت پرچم نیز باید نشان پرچم را از آن خود کنید و نگذارید که رقیب آن را از شما بگیرد و هرکه بیشتر پرچم را در دست داشتت برنده میدان است و حالت Base یا Zone هم به میدانی اطلاق می‌شود که در آن سه جایگاه وجود دارد و باید با فتح و دفاع از آن منطقه، پیروزی‌تان را در نبرد تثبیت کنید.

بررسی بازی Naruto to Boruto: Shinobi Striker

مبارزات Barrier تنها بخش نسبتا جدید بازی است که در آن با انواع و اقسام Bossها مبارزه می‌کنید که همگی‌شان از دل انیمه بیرون کشیده شده‌اند و البته تعدادشان به بیشتر از انگشتان دو دست هم تجاوز نمی‌کند. در حین مبارزه با این به اصطلاح غول‌ها، گروهی طرفدار او هستند و گروهی در خطه دشمن قرار می‌گیرند و نبردی ناعادلانه را تشکیل می‌دهند که البته به خاطر ماهیت آسان بازی، آنچنان چالشی نیست.

بررسی بازی Naruto to Boruto: Shinobi Striker

بازی Naruto to Boruto: Shinobi Striker آنچنان سخت نیست به خصوص اگر با یارانتان در مبارزات حضور پیدا کنید و چند نفره بازی را پیش ببرید، عملا تبدیل به یک مسخره بازی می‌شود. کاش سیستم بالانس مبارزات در هر دو بخش (آفلاین و آنلاین) به یک اندازه بود تا می‌شد همان چالشی را که در بخش تک نفره تجربه کرد، در بخش چند نفره نیز تجربه کرد. نکته‌ای که بازی را گاهی چالشی می‌کند، دوربین روی اعصاب آن است که متاسفانه فکری به حال آن در این سیستم مبارزات سریع نشده و در بسیاری از مواقع که در کنج دیوار مشغول به مبارزه هستید، بزرگترین دشمنتان همانا زاویه دوربین بازی می‌شود و بس!

بررسی بازی Naruto to Boruto: Shinobi Striker

تا فراموش نکردم از موسیقی و صداگذاری بازی نیز بگویم که نباید به سادگی از آن گذشت. تمام قطعات موسیقایی در بازی برگرفته از قطعات انیمه‌ها هستند و شنیدن آنها حس نوستالژیکی برای طرفداران دارد و صداگذاری بازی نیز به هر دو زبان انگلیسی و ژاپنی انجام شده که طبق معمول اکثر بازی‌های اقتباسی از انیمه عاجزانه از شما خواهشمندم که هیچ‌گاه بازی را با زبان انگلیسی تجربه کنید. مهارت و قدرت صداگذاری ژاپنی‌ها در انیمه‌ها و بازی‌هایشان به حدی قوی و زیباست که با وجود نامانوس بودن زبانشان برای اکثر کاربران، حس و حال ویژه‌ای را ایجاد می‌کند که هیچ‌گاه دوبله انگلیسی اثر نمی‌تواند به گرد پای آن هم برسد.

بررسی بازی Naruto to Boruto: Shinobi Striker

با پخش انیمه Boruto طرفداران ناروتو کماکان در دنیای نینجایی و جادویی این سری حضور دارند و بازی Naruto to Boruto: Shinobi Striker سعی بر این داشته که این طرفداران را از زاویه گیم وارد این وادی کند. بازی برای افراد ناآشنا با ناروتو زهرمار تشریف دارد و برای طرفداران نیز با اینکه نقص‌های زیادی را با خود یدک می‌کشد، ولی می‌تواند به موجب تعدد شخصیت‌ها و بسیاری از المان‌های دیگر که در متن به آنها اشاره شد، همچنان جذاب باشد و نقص های آن را نادیده گرفت.

  • کلکسیونی ناب از شخصیت‌های دنیای ناروتو
  • گرافیک خوب
  • موسیقی و صداگذاری عالی
  • کنترل نرم و روان
  • عدم وجود بخش داستانی
  • مشکلات متعدد بخش آنلاین
  • کم بودن استیج های نبرد بازی
  • مشکلات دوربین
  • بالانس نبودن سختی مبارزات

The post بررسی بازی Naruto to Boruto: Shinobi Striker؛ این راه نینجایی همه ماست appeared first on دیجیاتو.

مطالب مرتبط