کشت موفقیت آمیز بافت مِری در آزمایشگاه

امتیاز دهید post

دانشمندان برای نخستین بار موفق به کشت کامل بافت مِری از طریق سلول های بنیاندی این اندام در آزمایشگاه شدند که این سلول ها در واقع قابلیت تبدیل شدن به هرگونه سلول دیگری در بدن را دارند. این پروژه به سرپرستی تیمی از محققان مرکز سلول های بنیادی و طب اورگانوئید مرکز اطفال سینسیناتی انجام گرفت.

و اما روش پیشنهادی این گروه از محققان مزایای فراوانی را با خود به همراه دارد؛ از جمله آنکه امکان مطالعه ایمن و مملو از جزئیات شرایط مرتبط با کانال های غذایی انسان را در محیط آزمایشگاه ممکن می کند و مدل هایی را برای تست روش های درمانی و داروهای ابداعی در اختیار دانشمندان می گذارد. علاوه بر این موارد حتی ممکن است از طریق این روش بافت های شخصی سازی شده ای را برای کاشت در بدن بیماران و مطابق با نیازشان تولید نمود. نتایج این پژوهش در نشریه علمی Cell Stem Cell منتشر شده است.

تیم محققان آمریکایی توانست نمونه بافت مری را با طول متغیر ۳۰۰ تا ۸۰۰ میکرون در محیط آزمایشگاه کشت دهد. نمونه های به دست آمده در ادامه با نمونه های گرفته شده از بیماران طی فرایند بایوپسی (نمونه برداری) مقایسه شدند و مشخص گردید که ترکیب هر دویشان کاملا مشابه یکدیگر است.

بیماری های مرتبط با مری و نای به قدری در میان افراد شایع هستند که ساخت مدل آزمایشگاهی از آنها میتواند به شدت سودمند باشد. دکتر جیم ولز پژوهشگر ارشد این تحقیق در مرکز سلول های بنیادی سینسیناتی در بیانیه ای اینطور گفته:

این نمونه ها ضمن آنکه میتوانند به الگویی جدید برای مطالعه نقص های مادرزادی بدل شوند می توان از آنها برای مطالعه در مورد بیماری های مختلف مختص به این اندام ها یا حتی پیوند به افراد نیازمند بهره گرفت.

در مورد مری باید بگوییم که اندامی لوله ای شکل است و دهان را به معده متصل می کند. بیماری هایی هم که معمولا مری را درگیر می کنند می توانند مادرزادی باشند و در طول دوران رشد جنینی شکل گرفته باشند. علاوه بر این بیماری های دیگر هم وجود دارند که با افزایش سن گریبان این اندام را می گیرند و از آن جمله می توان به سرطان مری اشاره کرد.

تیم محققان آمریکایی اشاره کرده که تمامی این بیماری ها نیازمند شیوه های درمانی بهتری هستند و برای رسیدن به این نقطه لازم است که مکانیزم های ژنتیکی و بیوشیمی اثرگذار بر این عضو به خوبی شناخته شوند. در واقع به همین دلیل است که چنین دستاوردی می تواند بسیار اثرگذار باشد.

The post کشت موفقیت آمیز بافت مِری در آزمایشگاه appeared first on دیجیاتو.

مطالب مرتبط