سوال نماینده مجلس از جهرمی: سرور تلگرام های فارسی و تجهیزات فیلترینگ کجا هستند؟

امتیاز دهید post

سیده حمیده زرآبادی، نماینده اصلاح‌طلب مجلس شورای اسلامی به دنبال طرح سوال از وزیر ارتباطات در کمیسیون صنایع و معادن مجلس است.

زرآبادی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس و کمیته ارتباطات، به ماهنامه پیوست گفته است که چهار سوال از آذری جهرمی مطرح خواهد شد که در رابطه با تجهیزات مربوط به فیلترینگ و شنود، مکان دقیق سرورهای تلگرام طلایی و هاتگرام، عملکرد پیام‌رسان‌های بومی علاوه بر توضیح در خصوص تجهیزات و امکانات قرار گرفته در اختیار آنها، و در نهایت فیلترینگ احتمالی اینستاگرام و تاثیر آن بر اشتغال خواهند بود.

زرآبادی مهم‌ترین موضوع در بین این سوالات را فعالیت و کارکرد تلگرام‌های فارسی ذکر کرده است: «باید به صورت شفاف روشن شود که سرورهای هاتگرام و تلگرام طلایی که به تلگرام متصل است از نظر فیزیکی کجا نصب شده و توسط چه سازمان‌ یا سازمان‌هایی بهره‌برداری و نگهداری می‌شود.»

چهار سوال این نماینده مجلس به شرح زیر هستند:

۱- تجهیزات مربوط به فیلترینگ و شنود شبکه‌های موجود در کشور از محل چه بودجه‌ای و توسط چه سازمانی خریداری و در کجا و توسط چه کسانی نصب، نگهداری و بهره‌برداری می‌شود.

۲- با توجه به فعالیت سرورهای هاتگرام و تلگرام طلایی که متصل به شبکه تلگرام بوده و امکان کنترل و رویت اطلاعات کاربران خود را فراهم می‌سازد، به صورت شفاف مشخص سازید. در حال حاضر سرورهای این دو اپلیکیشن از نظر فیزیکی کجا نصب شده و توسط چه سازمان یا سازمان‌هایی بهره‌برداری و نگهداری می‌شود.

۳- ضمن توضیح در خصوص پروژه پیام‌رسان‌های داخلی از نظر موفقیت عملکرد، نسبت به میزان کاربران فعلی آنها مبلغ وام و امکانات سخت‌افزاری، فیزیکی و مجوزهای اعطا شده به آنها شفاف‌سازی و گزارش نتایج حمایت همه‌جانبه از آنها را ارائه فرمایید.

۴- با توجه به زمزمه فیلترشدن اینستاگرام و تاثیر آن بر کاهش میزان اشتغال در فضای مجازی نسبت به اعلام نظر وزارتخانه و اقدامات در راستای ممانعت از این تاثیر منفی، ارائه گزارش کنید.

ایسنا نیز به نقل از زرآبادی نوشته است که این سوالات از آذری جهرمی تقدیم هیات رئیسه مجلس شده است.

تسلیم سوال به هیات رئیسه مجلس اولین قدم یک نماینده برای طرح سوال از یک وزیر است. سوال سپس به کمیسیون ذی‌ربط ارسال می‌شود و ظرف حداکثر ۱۵ روز، جلسه‌ای با حضور سوال کننده و سوال شونده در کمیسیون تشکیل خواهد شد. در صورتی که سوال کننده در این جلسه از پاسخ سوال شونده قانع شود، موضوع مختومه می‌شود اما در صورتی که این اتفاق رخ ندهد، و در صورتی که قلمروی سوال ملی (نه منطقه‌ای) تشخیص داده شود، سوال جهت اعلام وصول به اولین جلسه علنی ارجاع داده می‌شود.

The post سوال نماینده مجلس از جهرمی: سرور تلگرام های فارسی و تجهیزات فیلترینگ کجا هستند؟ appeared first on دیجیاتو.

مطالب مرتبط