محققان نقطه بدون بازگشت گرمایش جهانی را مشخص کردند

امتیاز دهید post

محققان پس از تجزیه و تحلیل مدل های آب و هوایی مدعی شده اند که بشر تنها چند سال برای جلوگیری از وقوع فاجعه در تغییرات اقلیمی فرصت دارد.

متخصصان «مرکز مطالعات سیستم های پیچیده اوترخت» و دانشگاه آکسفورد طی پروژه ای تحقیقاتی نقطه بدون بازگشت تغییرات اقلیمی را مشخص کرده اند. هدف آنها از اینکار تعیین فرصت نهایی برای برخورد قاطعانه با انتشار گازهای گلخانه ای قبل از تغییرات خطرناک آب و هوایی بوده است.

گرمایش جهانی همین حالا هم تاثیرات فاجعه باری را بر حیات وحش قطب برجای گذاشته است.

این افراد پس از تجزیه و تحلیل اطلاعات مدل های آب و هوایی مدعی شده اند که بشر تنها تا سال ۲۰۳۵ فرصت دارد که با اتخاذ راهکارهای مختلف، سطح افزایش گرمایش جهانی تا پایان قرن حاضر را زیر ۲ درجه سانتیگراد نگه دارد. در صورتی که این میزان به مقدار دور از انتظار ۵ درصد برسد ۱۰ سال به این ضرب الاجل اضافه می شود.

محدود ساختن افزایش دما به ۱.۵ تا ۲ درصد هدفی بود که کشورهای جهان در کنفرانس جهانی پاریس بر سر آن توافق کردند. با این فرض که سهم انرژی های تجدید پذیر از انرژی جهان سالانه ۲ درصد افزایش پیدا کند، می توان در سال ۲۰۳۵ به هدف مذکور دست یافت. در حال حاضر درآمد حاصل از فعالیت در حوزه نفت و گاز ۳۳ برابر بیشتر از انرژی‌های تجدیدپذیر است اما تا سال ۲۰۳۵ این رقم به ۱۳ برابر می‌رسد. بنابرین در صورتی که شرکت های فعال در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی به دنبال حضور پر رنگ تر در حوزه انرژی های نوین نباشند، درآمد آنها با کاهش شدید مواجه خواهد شد.

«ماتیاس انگنهیستر»، از کارشناسان آکسفورد معتقد است که مفهوم «نقطه بی بازگشت» با اشاره به محدودیت زمانی، به مباحثات پیرامون اقدامات سریع برای بهبود شرایط اقلیمی دامن می زند.

The post محققان نقطه بدون بازگشت گرمایش جهانی را مشخص کردند appeared first on دیجیاتو.

مطالب مرتبط