ولوو دیزل رسما از ایران رفت؛ دانگ فنگ KX به جای ولوو FH در خطوط تولید سایپا دیزل

امتیاز دهید post

قبل از اعمال تحریم‌ ها ولوو تصریح کرده بود که ایران می‌ تواند قطب اصلی صادرات آن در بازارهای منطقه خلیج فارس و شمال آفریقا باشد.
اتحادیه اروپا برای محافظت از شرکت ‌هایش قانونی اجرایی کرده است. آمریکا بانک ها را تهدید کرده است اگر با شرکت‌ های ایرانی داد و ستد کنند، واشنگتن آنها را از سیستم مالی آمریکا حذف می کند.
در نتيجه سخنگوی ولوو اعلام كرد که این گروه کامیون سازی دیگر نمی‌ تواند مبلغی بابت قطعات فرستاده شده به ایران دریافت کند پس تصمیم گرفت در ایران فعالیت نکند.
سال هاست که ولوو با سایپا دیزل ارتباط دارد. این همکاری در طی سال های اخیر در قالب مونتاژ کشنده های سری FH برقرار بود اما حالا امیدی برای ادامه مونتاژ این کامیون های خوش نام اروپایی در کشور به گوش نمی رسد.
پیش تر رئیس کامیون سازی ولوو گفته بود انتظار دارد تا حدود پنج هزار کامیون ولوو تا مارس 2019 در ایران مونتاز شود و سایپا دیزل شروع به تولید داخلی سه مدل کامیون ولوو کند.
اسکانیا، کامیون ساز سوئدی نيز گفت که تمام سفارشاتش را کنسل کرده چون طبق تحریم ‌ها نمی‌تواند تحویلشان دهد.
اما سایپا قصد ندارد تا خط تولید محصولات خود را به کلی متوقف کند و حالا مدل KX دانگ فنگ جایگزین سری FH ولوو خواهد شد. شرکت دانگ فنگ موتور در سال ۱۹۶۸ میلادی در استان هوبئی تأسیس شد و در حال حاضر در زمینه تولید و مونتاژ انواع خودرو، اتوبوس، کامیون و وسایل نقلیه تجاری، همچنین تولید قطعات خودرو فعالیت می‌ کند.
دانگ فنگ موتور که در سال ۲۰۱۲ بیش از ۲٫۷۶ میلیون دستگاه خودرو تولید کرده‌ است، هم‌ اکنون به‌ همراه شرکت‌ های چانگان موتورز، گروه فاو و سایک موتور، به ‌عنوان ۴ خودروساز بزرگ چین شناخته می‌ شوند. دانگ فنگ پس از شروع تحریم‌ های بین ‌المللی ایران و قطع رابطه شرکت‌ های بزرگ خودروسازی به عنوان شریک تجاری سایپا دیزل در فروش کامیون‌ ها وارد ایران شد. مدیر عامل شرکت سایپادیزل گفت: تمامی مراحل قانونی و اقدامات لازم به منظور ورود کامیون KX در طرح نوسازی ناوگان به عمل آمده و این محصول با کیفیت، به زودی جایگزین محصولات ولوو پیش فروش شده در این طرح خواهد شد.
نسل جدید کامیون دانگ فنگ KX با بهره مندی از موتور کامینز با قدرت 480 اسب بخار و استاندارد آلایندگی یورو 5 ، گیربکس هوشمند 16 دنده اتوماتیک ZF و طراحی زیبای کابین، محصولی مطابق با شرایط آب و هوایی و جغرافیایی ایران است که توسط سایپا دیزل به بازار عرضه خواهد شد.
همچنين محمد هادی نوری اعلام كرد: کامیون KX از مشخصات فنی متمایز و مطابق با آخرین فناوری روز دنیا برخوردار است و طبق بازخورد‌های اخذ شده از مشتریانی که این خودرو را در اختیار دارند، از میزان رضایتمندی بالایی نزد خریداران برخوردار است. دانگ فنگنخستین سری از کشنده های دانگ فنگ KX480 به منظور بازارسنجی و سنجش میزان رضایتمندی مشتریان به جاده ها آمده بود که پس از استقبال از این محصول، تولید انبوه نسل جدید آن در نیمه دوم سال جاري توسط سایپا دیزل کلید خواهد خورد. ظاهرا قرار است تا این کشنده در آینده نزدیک جایگزین کامیون‌ های پیش فروش شده ولوو در طرح نوسازی ناوگان شود.

همچنین، با توجه به اینکه این محصول تمام استاندارد‌های اروپایی را پاس کرده، تردد آن در جاده ‌های اروپایی امکان پذیر بوده و خریداران می ‌توانند بدون دغدغه در جاده‌ های برون مرزی و ترانزیتی نیز فعالیت داشته باشند. کامیون ‌های T300 و T375 اولین کامیون‌ های دانگ فنگ در ایران بودند که بعدها با نام‌ های البرز و کاوه در ایران مونتاژ شدند.
مدیر عامل شرکت سایپا دیزل افزود: در حال حاضر، حدود ۳۰ درصد از قطعات کامیون KX داخلی سازی شده و قرار است عمق ساخت داخل این محصول به ۴۰ درصد افزایش یابد. بدین ترتیب ضمن ایجاد اشتغال مولد، تقویت قطعه سازان داخلی و کاهش واردات، از خروج ارز از کشور نیز جلوگیری می شود.

The post ولوو دیزل رسما از ایران رفت؛ دانگ فنگ KX به جای ولوو FH در خطوط تولید سایپا دیزل appeared first on دیجیاتو.

مطالب مرتبط