پلی‌استیشن آزاد شد! از این پس می‌توان با ایکس‌باکس و نینتندو بازی کرد

امتیاز دهید post

دیجی‌کالا مگ – منبع جامع اخبار و مقالات تخصصی در حوزه‌ی محصولات دیجیتال، دانش و فناوری و بازی

پس از ماه‌ها، یا شاید بهتر است بگوییم سال‌ها، بالاخره کسانی که کنسول پلی‌استیشن دارند می‌توانند با دیگر پلتفرم‌ها هم بازی کنند. این اتفاق از امروز روی پلی‌استیشن و با بازی فورتنایت (Fornite) آغاز خواهد شد؛ اتفاقی که پیشرفت بزرگی را برای صنعت بازی رقم می‌زند.

سال‌هاست که برخی بازی‌های چند نفره را می‌توان روی ایکس‌باکس و کامپیوتر، روی ایکس‌باکس و نینتندو، روی نینتندو و موبایل و کامپیوتر، یا اساسا همه‌ی دستگاه‌ها با یکدیگر، منهای پلی‌استیشن، تجربه کرد. سونی اجازه نمی‌داد تا دیگر بازی‌کننده‌های دیگر پلتفرم‌ها، مشخصا ایکس‌باکس، با گیمرهای پلی‌استیشن بازی کنند. در سال‌های گذشته شاهد راه اندازی این قابلیت (که اساسا Cross Play نام دارد) روی بازی‌هایی مثل راکت لیگ بودیم. به لطف کراس‌پلی، بازی‌کننده‌های راکت لیگ و خیلی بازی‌های دیگر، می‌توانستند روی ایکس‌باکس و کامپیوتر با یکدیگر بازی کنند. سونی در تمام این سال‌ها، با اینکه امکان کراس‌پلی بین کامپیوتر و پلی‌استیشن را در چند بازی فراهم کرد، هیچ‌وقت نگذاشت بازی‌کننده‌های پلی‌استیشن و ایکس‌باکس با هم بازی کنند.

گیمرها فهمیدند که اگر با اکانت فورتنایت خود فقط یک بار روی پلی‌استیشن بازی کرده باشند، حساب کاربری آن‌ها قفل شده است.

با این حال، قضیه زمانی بالا گرفت که فورتنایت، پایش را از صنعت بازی فراتر گذاشت.

فورتنایت، به عنوان محبوب‌ترین بازی حال حاضر و یکی از بزرگترین بازی‌های دنیا، روی هر پلتفرم بازی و دستگاه الکترونیکی که توان اجرای آن را داشت، عرضه شد. شرکت بازی‌سازی اپیک گیمز گفت که چون تمام نسخه‌های فورتنایت روی هر نوع دستگاهی یکسان هستند، در نتیجه تمام بازی‌کننده‌ها باید بتوانند با یکدیگر بازی کنند. نینتندو و ایکس‌باکس به هیچ وجه مشکلی با این موضوع نداشتند و حتی از آن استقبال می‌کردند. سونی باز هم کوتاه نیامد. بدترین دوره‌ی سونی، زمانی بود که فورتنایت روی نینتندو سوییچ عرضه شد. اکانت فورتنایت بازی‌کننده‌ها روی تمام پلتفرم‌ها یکسان است؛ یعنی می‌توان روی آیفون بازی و پیشرفت کرد و روی ایکس‌باکس به بازی کردن ادامه داد. عرضه‌ی فورتنایت روی نینتندو سوییچ سر و صدای زیادی راه انداخته بود و همه می‌خواستند این بازی را (که می‌توان گفت اساسا بازی کردن آن مد شده بود) روی نینتندو سوییچ و به صورت همراه در همه حال تجربه کنند.

بازی Fortnite

گیمرها فهمیدند که اگر با اکانت فورتنایت خود فقط یک بار روی پلی‌استیشن بازی کرده باشند، حساب کاربری آن‌ها قفل شده است و دیگر هرگز نمی‌توانند روی هیچ پلتفرم دیگری لاگین کنند. این جا بود که دیگر جامعه بازی‌کننده‌ها نتوانستند ساکت بنشینند.

چپ و راست، از خود بازی‌کننده‌ها گرفته تا رسانه‌های صنعت بازی و حتی شرکت‌های بزرگ مثل ایکس‌باکس و بتسدا، به سونی خرده می‌گرفتند. ایکس‌باکس و نینتندو در توییتر به یک‌دیگر دل و قلوه قرض می‌دادند؛ کارگردان فال‌آوت می‌گفت که بازی کارتی جدیدشان را روی پلی‌استیشن عرضه نمی‌کنند، چون نمی‌گذارد با بقیه بازی کنند و مجموعه‌ی زیادی از تهدیدها و فشارهای دیگر.

با این حال، بالاخره سونی کوتاه آمده است.

سونی برای انجام این کار، ظاهرا مجبور شده است قوانین قدیمی خودش را زیر پا بگذارد.

«جان کودرا» (John Kodera)، مدیر کل پلی‌استیشن، ساعتی پیش این خبر را در قالب یک بیانیه اعلام کرد: «پس از بررسی‌های طولانی و پیچیده، پلی‌استیشن راهی برای فعال کردن کراس‌پلی برای برخی بازی‌ها پیدا کرده است. می‌دانیم که بازی‌کننده‌های پلی‌استیشن ۴ مدت زیادی منتظر چنین خبری بودند و ما هم از صبر آن‌ها در این مدت زمانی که به دنبال یک راه حل بودیم، تشکر می‌کنیم.»

او ادامه داده است: «در قدم اول، بازی‌کننده‌های فورتنایت می‌توانند روی پلی‌استیشن ۴، اندروید، iOS، نینتندو سوییچ، ایکس‌باکس، کامپیوتر و مک با یکدیگر به صورت آزمایشی بازی کنند.»

پلی‌استیشن کراس پلی ایکس باکس وان نینتندو

سونی برای انجام این کار، ظاهرا مجبور شده است قوانین قدیمی خودش را زیر پا بگذارد. مدیر پلی‌استیشن ادامه داده: «در طول ۲۴ سال گذشته، ما تلاش کرده‌ایم با دیدگاه خاص پلی‌استیشن بهترین تجربه از بازی کردن را ارایه دهیم. با این حال، کراس‌پلی امروز ارزش مهمی برای بازی‌کننده‌های ما دارد. در همین راستا، ما بررسی بزرگی نسبت به ساختار تجاری خود داشته‌ایم، و در آینده می‌خواهیم این پلتفرم را باز کنیم.»

کودرا گفته که این تغییرات برای پلی‌استیشن بسیار بزرگ است و در حال حاضر، مشغول آماده سازی تمام بخش‌های شرکت برای پشتیبانی از این موضوع هستند. او هم‌چنین می‌گوید که درباره‌ی دیگر بازی‌ها و جزییات قابلیت کراس‌پلی در آینده و پس از انجام بررسی‌های بیشتر، صحبت خواهند کرد.

اگر همه چیز به خوبی پیش رود، در آینده‌ای نزدیک احتمالا می‌توانید روی پلی‌استیشن و ایکس‌باکس با یکدیگر Call of Duty و Destiny بازی کنید. می‌توانید با دوستان خود در پلتفرم‌های مختلف و کنسول‌های مختلف Rainbow Six یا The Division بزنید یا حتی Overwatch بازی کنید.

البته این‌ها فعلا در حد آرزوهای ما باقی می‌مانند و به این زودی‌ها همه‌ی صنعت بازی با یکدیگر دوست نمی‌شوند و همه چیز آن طور که می‌گویند گل و بلبل نمی‌شود. بازی‌هایی که بدون شک کراس پلی خواهند داشت، عناوینی مثل The Elder Scrolls: Legends یا The Elder Scrolls: Blades هستند؛ یا شاید نقش‌آفرینی‌های آنلاین کلان و بازی‌های سبک بتل رویال. با این حال، همین سبک بتل رویال که به تازگی به Call of Duty: Black Ops 4 هم آمده است، ظرفیت بزرگی برای راه اندازی کراس پلی دارد.

در نتیجه دور از ذهن نیست که بببینیم شماره‌ی امسال ندای وظیفه هم کراس پلی داشته باشد.

در هر صورت، امشب اتفاق بزرگی در صنعت بازی افتاد؛ اتفاقی که بخش بزرگی از آن را مدیون فورتنایت هستیم؛ حتی اگر خود بازی چنگی به دل نمی‌زند.

صفحه اصلی بازی - اخبار بازی - تریلر بازی - نقد و پیش نمایش | دیجی‌کالامگ

The post پلی‌استیشن آزاد شد! از این پس می‌توان با ایکس‌باکس و نینتندو بازی کرد appeared first on دیجی‌کالا مگ.

مطالب مرتبط