پنج نکته‌ای که درباره جوکر جدید سینما می‌دانیم

امتیاز دهید post

پس از مدت‌ها انتظار، بالاخره نخستین تصاویر و ویدیو از خواکین فینیکس در نقش جوکر جدید سینما در فضای مجازی منتشر شد. در چنین شرایطی که فینیکس، گریم او در نقش جوکر و نخستین ویدیو از نقش آفرینی‌اش در این فیلم به موضوع اصلی بحث بسیاری از طرفداران کتاب‌های کمیک و البته سینما دوستان تبدیل شده است، تصمیم گرفتم تا در مقاله‌ای به نکاتی اشاره کنم که باید از این فیلم بدانید.

فینیکس از سال‌ها قبل به ایفای نقش جوکر علاقه مند بوده است!

از زمان آغاز ساخت فیلم Suicide Squad و تایید حضور جرد لتو به عنوان جوکر، بسیاری اعتقاد داشتند که این فیلم سرانجام خوشی نخواهد داشت. پس از اکران فیلم نیز منتقدان و طرفداران نظرات ضد و نقیضی نسبت به نقش آفرینی لتو داشتند. این‌طور که به نظر می‌رسد، فینیکس از همان زمان علاقه داشته تا در نقش جوکر روی پرده‌ نقره‌ای سینما حاضر شود:

سه یا چهار سال پیش به مدیر برنامه‌هایم زنگ زدم و گفتم چرا یکی از این کاراکترها را انتخاب نکنیم و فیلمی با بودجه‌ای پایین‌‌تر نسازیم؟ فیلمی که به نوعی بررسی ریشه‌ای آن شخصیت باشد؟ و چرا برای ساخت این فیلم، یکی از شخصیت‌های منفی را انتخاب نکنیم؟ سپس به خودم گفتم تو نمی‌توانی فیلم جوکر را بسازی، چون از پس آن بر نمیای و علاوه بر این، اینکار پیش از این انجام شده است. به همین دلیل، دیگر کاراکترها را بررسی کردم و در همین حین نیز مدیر برنامه‌هایم گفت یک جلسه با مدیران شرکت برادران وارنر ترتیب می‌دهد که من گفتم نمی‌توانم به جلسه‌ عمومی بیایم. در نتیجه‌، ساخت همچین فیلمی را به کلی فراموش کردم که ناگهان خبر را شنیدم و به خودم گفتم: این خبر بسیار هیجان انگیز است…دقیقاً همان تجربه‌ای که همیشه می‌خواستم با یکی از شخصیت‌های کتاب‌های کمیک داشته باشم.

وقتی به لیست دشمنان بتمن در کتاب‌های کمیک‌ نگاهی می‌اندازیم، با لیستی از شخصیت‌های جالب و جذاب مواجه می‌شویم که تفاوت‌های بسیاری با شخصیت‌های منفی معمولی دارند؛ تفاوت‌هایی که باعث شده تا در تیمارستان آرخام نگهداری شوند! به خاطر وجود همین پتانسیل‌های بالا در این شخصیت‌ها نیز ساخت یک فیلم بر اساس آن‌ها، ایده‌ای کاملاً منطقی به نظر می‌رسد.

در کنار این موضوع، نباید نقش آفرینی هیث لجر فقید به عنوان جوکر را در فیلم The Dark Night به کارگردانی کریستوفر نولان فراموش کرد که باعث شد تا منتقدان و دوست داران فیلم‌های سینمایی، آثار ابرقهرمانی و نقش آفرینی بازیگران در این آثار را جدی‌تر بگیرند. تاثیر گذاری نقش آفرینی فوق العاده‌ی لجر در نقش جوکر آنقدر زیاد بود که شخصیت‌های منفی بسیاری با الهام از این کاراکتر ساخته شد. برای مثال، می‌توان به رائول سیلوا (فیلم اسکای‌فال)، لکس لوثر (فیلم سوپرمن علیه بتمن: طلوع عدالت) و خان (فیلم پیشتازان فضا به‌سوی تاریکی) اشاره کرد. حال، می‌توان امیدوار بود که فینیکس قرار است با نقش آفرینی‌اش در فیلم Joker، به الهام بخش دیگر سازندگان تبدیل شود.

ظاهر جوکر در بخش‌های پایانی فیلم همچنان نامشخص است

چندی پیش، نخستین ویدیو از فیلم Joker در فضای مجازی منتشر شدند که برای اولین بار گریم جوکر را در زمانی نشان می‌دهد که یک دلقک عادی بوده است. این گریم بدون شک یادآور اشخاصی همچون پنی‌وایز (تیم کری)، جان وین گیسی (قاتل سریالی که بین سال‌های 72 تا 78 میلادی 33 نفر را به قتل رساند) و سزار رومانو در فیلم بتمن 1966 است.

تصاویر اولیه‌ از گریم اولیه خواکین به خوبی ذهن بیننده را به بازی می‌گیرند و به بیان دیگر مغشوش می‌کنند. البته نباید فراموش کرد که این‌ طراحی، نهایی نیست و تنها برای تست او در این نقش هستند. همچنین این ویدیو برای زمانی است که او هنوز نقش آفرینی جوکر را به صورت رسمی بر عهده نگرفته بود. با وجود اینکه گریم جوکر در این فیلم فاصله‌ و تفاوت بسیاری با گریم‌های جوکر در کتاب‌های کمیک دارد اما اطلاعات ارزشمند بسیاری را در اختیار علاقه مندان قرار می‌دهد.

با توجه به این تصاویر، می‌توان گفت فیلم توجه زیادی روی «رئالیسم» یا «واقع گرایی» دارد. همچنین رنگ گریسی که با طراحی ساده‌ دلقک گونه‌ خود روی صورت خواکین قرار گرفته، بسیار مغشوش کننده‌تر از یک گریم با لبخندی عریض روی صورت است. نکته‌ دیگری که احتمالاً توجه بسیاری را به خود جلب کرده است، نحوه ساخت این ویدیو و معرفی گریم جوکر بوده است. این ویدیو بیش از اینکه به ویدیویی با محوریت یک فیلم کمیک بوکی شباهت داشته باشد، به یک فیلم ترسناک شباهت دارد.

این فیلم هیچ ارتباطی با دنیای سینمایی دی سی ندارد

با توجه به اطلاعاتی که تاکنون منتشر شده‌اند، فیلم Joker هیچ ارتباطی با دنیای سینماتیک دی سی نخواهد داشت. این اتفاق در کنار مزایا، معایبی نیز خواهد داشت. از معایب استفاده از چنین ایده‌ای می‌توان به این مورد اشاره کرد که قطعاً در فیلم خبری از بتمن نخواهد بود.

از مزایای استفاده از چنین ایده‌ای می‌توان به این مورد اشاره کرد که دیگر خبری از ایستراگ‌ها (اشارات مخفی) و اطلاعات تیکه تیکه شده در گوشه و کنار قاب بندی‌های فیلم نخواهد بود. همچنین فیلم‌های The Amazing Spider-Man 2، Batman V Superman و The Mummy 2017 قرار بود اولین فیلم از یک دنیای سینمایی باشند. به همین دلیل سرعت در دستور کار سازندگان قرار گرفت که همین مسئله نیز بزرگترین ضربه را به فیلم زد. خوشبختانه می‌توان امیدوار بود که به دلیل مستقل بودن از دیگر فیلم‌های ابرقهرمانی، چنین اتفاقی برای Joker رخ نخواهد داد.

البته با توجه به پتانسیل‌ بالای شخصیت جوکر، استعداد بی نظیر فونیکس در بازیگری و حضور تاد فیلیپس به عنوان کارگردان در پروژه می‌توان امیدوار بود که واکنش‌های منتقدان و دوستداران سینما به فیلم بسیار مثبت خواهد بود. اتفاقی‌ که اگر رخ دهد، می‌تواند شرکت برادران وارنر را وادار به ساخت‌ دنباله‌ کند. حتی ممکن است موفقیت این فیلم در زمینه‌ فروش، باعث به وجود آمدن یک دنیای سینمایی مستقل از دنیای سینمایی دی سی با محوریت شخصیت‌های منفی کمیک‌های بتمن شود. با این تفاوت‌ که این فیلم‌ها، اثری ابرقهرمانی نخواهند بود و تمرکز بیشتری روی واقع گرایی خواهند داشت.

فینیکس، Joker را یک فیلم ابرقهرمانی نمی‌داند

فینیکس در مصاحبه‌ اخیر خود با وبسایت Comicbook.com حرف‌های جالبی زد که احتمالاً شما را متعجب خواهد کرد. او در این مصاحبه گفت Joker را یک فیلم ابرقهرمانی نمی‌داند. طبق گفته‌ او، نه تنها نمی‌توان Joker را در دسته‌ فیلم‌های ابرقهرمانی قرار داد، بلکه نمی‌توان در هیچ دسته دیگری قرار نمی‌گیرد:

این فیلم را در هیچ ژانری قرار نمی‌دهم، زیرا نمی‌توان گفت این یک فیلم ابرقهرمانی، استودیویی یا از نوع دیگری است. به نظر من، Joker یک اثر منحصر بفرد است. مهم‌تر از هر چیز دیگری، اشتیاق و علاقه‌ تاد (کارگردان فیلم) برای ساخت آن است که مرا هیجان زده می‌کند. جدای از هیجانی که در ساخت چنین فیلم‌هایی وجود دارد، شخصیت‌های شگفت انگیزی در آن‌ها وجود دارند که با مشکلات زندگی روزمره دست و پنجه نرم می‌کنند. برخی اوقات این مشکلات مخفی هستند، برخی اوقات هم کاملاً آشکار و مشخص. به همین دلیل، معتقد هستم که این شخصیت‌ها (شخصیت‌های کمیک بوکی) این پتانسیل‌ را دارند تا در قالب آثاری همچون فیلم مورد بررسی و کنکاش قرار بگیرند.

با توجه به صحبت‌های فینیکس در این مصاحبه، می‌توان گفت کتاب کمیک The Killing Joke احتمالاً یکی از منابع الهام سازندگان فیلم خواهند بود. داستان روایت شده در این کتاب کمیک نشان می‌دهد که چگونه یک روز بد می‌تواند یک انسان را تا مرز دیوانگی و جنون پیش ببرد و فاصله زیادی را بین او و ساکنان عادی گاتهام به وجود آورد.

هر چند استفاده از این ایده بسیار جالب خواهد بود اما ایده‌ای که کریستوفر نولان و تیم نویسندگی‌اش برای فیلم The Dark Night استفاده کردند نیز بسیار قابل توجه بود. در این فیلم، جوکر در شرایط مختلفی داستانی، چندین ماجرای متناقض از گذشته‌ خود تعریف می‌کند تا بدین ترتیب وظیفه‌ تجسم گذشته‌ این شخصیت بر عهده‌ خود مخاطب قرار گیرد. همین مسئله نیز باعث راز آلود و غیر قابل پیش بینی شدن جوکر در آن فیلم شده بود. نکته‌ دیگری که اشاره به آن خالی از لطف نیست، این است که پرداختن به گذشته و ریشه‌ جوکر در این فیلم قطعی است و مخاطب خواهد فهمید که چه سلسله اتفاقاتی آرتور (نام اصلی جوکر در فیلم) را به غیر قابل درک و عجیب ترین دشمن بتمن تبدیل می‌کند.

جوکر

جرد لتو احتمالا نقش جوکر را در دنیای سینمایی دی سی حفظ خواهد کرد

شایعات مختلف پیرامون دنیای سینمایی دی سی پیوسته در فضای مجازی منتشر می‌شوند و همین مسئله باعث شده تا پی بردن به برنامه‌های برادران وارنر برای ادامه‌ کار این دنیای سینمایی مقداری سخت شود. با وجود این، به نظر می‌رسد جرد لتو قرار است برای ایفای نقش جوکر در فیلم 2 Suicide Squad بازگردد. هر چند این موضوع هنوز به صورت کاملاً رسمی تایید نشده است.

همان‌طور که پیش از این اشاره کردم، طبق اعلام شرکت برادران وارنر فیلم Joker هیچ ارتباطی با دنیای سینمایی دی سی ندارد. بنابراین، وجود دو جوکر روی پرده‌ نقره‌ای سینما که هر کدام در دنیایی متفاوت حضور دارند، به هیچ وجه مشکل ساز نخواهد شد. به خصوص با در نظر گرفتن این موضوع که فیلم Suicide Squad میزان فروش قابل توجهی در باکس آفیس داشته است و علاوه بر این به نظر می‌رسد تعدادی از طرفداران از عملکرد لتو در نقش جوکر راضی بوده‌اند. در چنین شرایطی، وقتی شرکت برادران وارنر می‌تواند از دو جوکر درآمدزایی کند، چرا باید قید یکی از آن‌ها را بزند؟

در پایان، باید بار دیگر اشاره کنم که خواکین فینیکس استعداد بالای خود در بازیگری را بارها در فیلم‌هایی همچون The Master، Her و I’m Still here ثابت کرده است و می‌توان امیدوار بود اینبار نیز بتواند از پس نقش بر بیاید. اگر این اتفاق رخ دهد، احتمالاً از این پس شاهد انتشار میم هایی (Meme) با محوریت نقش آفرینی فینیکس به جای جوکر خواهیم بود.

The post پنج نکته‌ای که درباره جوکر جدید سینما می‌دانیم appeared first on دیجیاتو.

مطالب مرتبط