راهنمای خدمات الکترونیک: چگونه می‌توان فرار مالیاتی متخلفان را گزارش داد؟

امتیاز دهید post

اخیرا به راه افتادن هشتگ #پزشک_فراری_از_کارتخوان در توییتر فارسی موجی از اعتراضات مردمی را به راه انداخته و بیشتر از همه کارمندانی را عصبانی کرده است که هرماه قبل از آنکه دستمزد خود را ببینند، مالیات را به صورت خودکار از آنها کسر می‌شود.

کارت‌خوان نداریم، کارت‌خوان خراب است و هر جمله‌ای که مراجع را مجبور به پرداخت نقدی کند، شائبه‌ای‎ست از فرار مالیاتی؛ چه پزشک باشد، آرایشگر یا حتی یک رستوران. البته موارد دیگری شبیه به این هم دیده می‌شود. منشی‌ها و صندوق‌دارانی که شماره کارت بانکی شخصی می‌دهند و از مراجعان می‌خواهند که پول را به کارت شخصی واریز کنند.

موضوع بسیار ساده است، کارت‌خوان که نباشد و پولی به حساب اصلی صاحب کار واریز نشود، خبری از ثبت گردش مالی و محاسبه مالیات نیست. فرار از مالیات به همین سادگی امکان پذیر می‌شود.

بیش از نصف بودجه دولت باید از طریق اخذ مالیات به منظور توسعه و اداره کشور تامین شود. همین جمله کافیست تا بفهمیم مالیات دادن تا چه حد مهم است و زمانی که در فضای مجازی موضوعی درباره فرار مالیاتی مطرح می‌شود، چرا موجی علیه مالیات گریزان به راه می‌افتد.

در این چند روز، گسترش اعتراضات و افزایش حساسیت‎های مردمی موجب شد که سازمان مالیاتی کشور از مردم دعوت کند تا متخلفانی که می‌شناسند را به این سازمان معرفی کرده تا به پرونده آنها رسیدگی شود. اطلاع رسانی به سازمان امورمالیاتی کشور در مورد متخلفان مالیات گریز یا به بیان بهتر شکایت از آنها بسیار ساده است. فقط باید اطلاعات متخلف و گزارشی کامل از نحوه تخلف را داشته داشته باشد.

فرار مالیاتی

برای شروع به سایت «سازمان امور مالیاتی کشور» مراجعه می‌کنید و پس از آن وارد «پرتال اطلاع رسانی» می‌شوید.

از میان گزینه‌های موجود در باکس آبی رنگ سمت راست گزینه «سامانه رسیدگی به شکایات (موضوع‏ ماده 25 قانون ارتقای سلامت اداری و مبارزه با فساد) » را انتخاب می‌کنید. در این صفحه از شما خواسته شده است تا شکایت خود را تنها یک بار و به طور دقیق و کامل وارد کنید تا قابل بررسی باشد. همچنین گزارش شکایت خود را حداکثر در 1500 کلمه از قبل آماده کنید. مورد دیگری که در این صفحه بر ان تاکید شده است، کاربری این سامانه یعنی رسیدگی به «نقض قوانین و مقررات، عدم انجام وظیفه، درخواست وجه غیر قانونی و گزارش سوء جریان یا فرار مالیاتی» است و این سامانه مسئولیت رسیدگی به دعاوی بین اشخاص حقیقی و حقوقی را ندارد چراکه رسیدگی به اختلافات و احقاق حقوق آنان برعهده مراجع دادگستری بوده و در صلاحیت این سازمان نیست.

حالا برای ثبت شکایت گزینه «ثبت شکایت و ارتباط با سازمان» که در پایین توضیحات قرار گرفته را کلیک کنید.

سپس وارد صفحه اصلی ثبت شکایت می‌شوید. در این صفحه دو دسته اطلاعات از شما خواسته شده است. در قسمت بالایی اطلاعات خود شما به عنوان شاکی یا اطلاع رسان است که باید وارد شود و قسمت پایینی نوع درخواست و اطلاعات فرد متخلف است که باید به طور دقیق وارد شود. در نهایت پس از آنکه اطلاعات را به طور کامل وارد کردید، گزینه ثبت را کلیک کنید.

فرار مالیاتی

حالا شکایت شما ثبت شده، کد رهگیری و سایر اطلاعاتی که ثبت کرده‌اید در صفحه نمایش داده می‌شود. همانطور که در بالای جدول تاکید شده حتما کد رهگیری را یادداشت کرده و اگر می‌توانید از همان صفحه پرینت تهیه کنید تا بتوانید در آینده پیام خود را پیگیری کنید.

فرار مالیاتی

برای پیگیری شکایت خود هم می‌توانید مجددا به صفحه «سامانه رسیدگی به شکایات و ارتباط مردمی سازمان امور مالیاتی» مراجعه و گزینه «پیگیری شکایت» را انتخاب کنید. کد رهگیری که قبلا صادر شده بود را وارد کرده و نتیجه شکایت خود را جستجو کنید.

فرار مالیاتی

اعتراض مدنی به فرار مالیاتی از یک توییت شروع شد، پس از آن توجه مردم به این موضوع، جلب شد و مردم خواستار رسیدگی به این قیبل تخلفات شدند. در همین میان هم سازمان امور مالیاتی کشور از مردم خواست تا با مراجعه به «سامانه رسیدگی به شکایات و اعتراضات مردمی» که پیش از این هم در پرتال سازمان وجود داشت، شکایات خود را از مالیات گریزان ثبت کنند و این سازمان را در رسیدگی بهتر به تخلفات یاری کنند. حالا نوبت مردم است تا شکایات و پیام‌های خود را به مسئولان اطلاع دهند و امیدواریم که مسئولان هم بتوانند به درستی این خواسته مردم را پیگیری و به نتیجه برسانند.

The post راهنمای خدمات الکترونیک: چگونه می‌توان فرار مالیاتی متخلفان را گزارش داد؟ appeared first on دیجیاتو.

مطالب مرتبط