رومن پولانسکی بدنام، فیلمی جنجالی درباره اتهامات دریفوس می‌سازد

امتیاز دهید post

دیجی‌کالا مگ – منبع جامع اخبار و مقالات تخصصی در حوزه‌ی محصولات دیجیتال، دانش و فناوری و بازی

میان فیلم‌های در حال تولید فیلم رومن پولانسکی احتمالا جنجالی‌ خواهد شد. رومن پولانسکی که سال‌هاست به دلیل اتهام تعرض جنسی محکوم شده و نمی‌تواند به آمریکا سفر کند، درباره مردی فیلم می‌سازد که اشتباها به یک جرم محکوم شده است. پولانسکی به عنوان یک فیلمساز مشهور ولی بدنام کار روی فیلم بعدی‌اش «من متهم می‌کنم» را آغاز کرده است. آن هم در دوره‌ای که جنبش #metoo در اعتراض به بدرفتاری‌های جنسی، هالیوود را زیر و رو کرده است.

پولانسکی پیش از این نظرش را درباره جنبش metoo ابراز کرده و آن را کاملا فریبکارانه خوانده است. حالا او این شانس را پیدا کرده که داستان مردی را روایت کند که واقعا تحت یک اتهام دروغین قرار گرفته بود.

فیلم داستان پیشنهاد دریفوس را روایت می‌کند. یک رسوایی سیاسی که در آن یک افسر فرانسوی به نام آلفرد دریفوس در سال ۱۸۹۴ به اشتباه متهم به خیانت و پیمان‌شکنی می‌شود و او را محکوم به حبس ابد در جزیره شیطان می‌کنند.

پولانسکی، فیلمساز لهستانی-فرانسوی، بعد از این که در سال ۱۹۷۷ به جرم تجاوز به دختر ۱۳ ساله‌ای به نام سامانتا طبق قانون گناهکار شناخته شد از آمریکا فرار کرد. او برای ۴۲ روز زندانی بود و بعد از آن به قید وثیقه آزاد شد و پیش از اجرای حکم محکومیتش به پاریس رفت.

بعد از اتهامات گسترده علیه هاروی واینستاین، تهیه‌کننده قدرتمند هالیوود، و آشکار شدن آزارهای جنسی او در طول ۳۰ سال، جنبش #metoo بسیاری از مردان قدرتمند هالیوود را هدف گرفت. اتهامات علیه بیل کازبی کمدین مشهور باعث شد پیش‌بینی شود بین ۳ تا ۱۰ سال زندان در انتظارش باشد.

به هر حال پولانسکی در طول این سال‌ها طوری مدیریت کرده که نه تنها به زندان نرود که به نوشتن، کارگردانی و تهیه‌کنندگی فیلم هم ادامه دهد.

فیلمبرداری فیلم «من متهم می‌کنم» این پاییز در پاریس آغاز خواهد شد. در این فیلم لویی گارل در نقش کاپیتان آلفرد دریفوس بازی خواهد کرد. فیلم داستان زندگی واقعی این افسر فرانسوی است که به اشتباه به جاسوسی برای آلمان‌ها متهم خواهد شد. در حالی که دریفوس در زندان بود شواهدی منتشر شد که متهم اصلی ماجرا را شناسایی کردند اما ارتش فرانسه به این مدارک بی‌اعتنایی و از اسناد اشتباهی برای متهم کردن دریفوس به اتهامات بیشتر استفاده کرد. به هرحال بعد از چیزی حدود یک دهه از آلفرد دریفوس کاملا رفع اتهام شد و او از همه جرایمش تبرئه شد. اما از آنجا که دریفوس یهودی بود، ماجرای یهودی‌ستیزی در فرانسه تبدیل به یک مساله جدی شد و در دهه‌های آینده هم پرونده دریفوس سیاست فرانسه را تحت‌تاثیر قرار داد.

ژان دوژوردان که پیش‌تر برای فیلم «آرتیست» برنده جایزه اسکار شده از دیگر بازیگران فیلم است و نقش افسر ضدجاسوسی را بازی می‌کند که در پرونده دریفوس پشتیبان و حامی او بود. ماتیو آمالریک، الیویه گورمه و همسر پولانسکی امانوئل سینیه بقیه بازیگران فیلم هستند. پولانسکی از سال ۲۰۱۲ در فکر ساخت این فیلم است. فیلمنامه را رمان‌نویس بریتانیایی رابرت هریس نوشته.

رومن پولانسکی پیش از این نظرش را درباره جنبش metoo ابراز کرده و آن را کاملا فریبکارانه خوانده است. حالا او این شانس را پیدا کرده که داستان مردی را روایت کند که واقعا تحت یک اتهام دروغین قرار گرفته بود.

ماه می (اردیبهشت امسال) پولانسکی به همراه کازبی از عضویت در آکادمی اسکار خلع شدند. این اخراج ۱۵ سال بعد از آن صورت گرفت که پولانسکی جایزه اسکار بهترین کارگردانی و بهترین فیلمنامه اقتباسی را برای فیلم «پیانیست» به خانه برد. «پیانیست» برای اسکار بهترین فیلم هم نامزد شده بود اما قافیه را به «شیکاگو» باخت.

منبع: The Wrap

The post رومن پولانسکی بدنام، فیلمی جنجالی درباره اتهامات دریفوس می‌سازد appeared first on دیجی‌کالا مگ.

مطالب مرتبط