جدیدترین شماره مجله ترجمان؛ بررسی دلایل خشم در شبکه‌های اجتماعی مجازی

امتیاز دهید post

دیجی‌کالا مگ – منبع جامع اخبار و مقالات تخصصی در حوزه‌ی تکنولوژی، بازی‌های کامپیوتری، فرهنگ‌ و هنر، سلامت و زیبایی و سبک زندگی

شماره ۸ مجله ترجمان به تازگی منتشر شده است. مجله‌ای مهم در حوزه علوم انسانی که هر شماره آن به موضوعی داغ و قابل‌ بررسی در حوزه جامعه و سیاست اختصاص دارد و مهمترین مقالات انگلیسی‌زبان درباره آن را ترجمه می‌کند. البته فعالیت‌های ترجمان تنها مختص به این حوزه نیست. فعالیت‌های ترجمان در دو بخش «انتشارات ترجمان علوم انسانی» و «سایت ترجمان» نیز تعریف می‌شود. در سایت ترجمان، مقاله، نوشتار، بررسی کتاب و گفت وگوها قرار می‌گرند و سپس مجموعه مقاله‎‌ها در قالب کتاب منتشر می‌شوند. البته آثاری هم هستند که به طور مستقل فقط برای انتشار در قالب کتاب انتخاب ‌شوند. این مقالات که عمدتا از متون دست اول اندیشمندان اصلی جریان‌های مهم ترجمه می‌شوند، شما را به ابزارهای تحلیلی علوم انسانی برای نگاهی متفاوت به رویدادهای دنیای اطرافتان مجهز می‌کند.

این شماره از مجله ترجمان نیز با پرداختن به موضوعات زیر به استقبال همین موضوع رفته است:

مجله ترجمان

  • چه چیزی برخی شهرها را به میدان وقوع انقلاب تبدیل می‌کند؟ مقاله‌ای از دیوید بل
  • چگونه قیام‌های پوپولیستی می‌توانند لیبرال دموکراسی را سرنگون کنند؟ مقاله‌ای از یاشا مونک
  • تنهایی، مثل اعتیاد، بی‌صدا، نامرئی و مرگبار است مقاله‌ای از مگی فرگوسن
  • بچه‌تنبل‌های آسیا چطور در اروپا نخبه می‌شوند؟ مقاله‌ای از پوژانگ یائو

اما متفاوت‌ترین مطلب این پرونده ترجمه مدخل «شبکه‌سازی اجتماعی و اخلاق» دانشنامه فلسفه استنفورد است. نثر و محتوای این مقاله تاحدودی نسبت به سایر مطالب این پرونده متمایز است. دانشنامه فلسفه استنفورد دانشنامه‌ای آنلاین است که با کمک برجسته‌ترین استادان هر حوزه و زیرشاخه تخصصی برای دانش‌پژوهان مدخل‌هایی به روز در موضوعات فلسفی تدوین می‌کند. مدخل «شبکه‌سازی اجتماعی و اخلاق» نیز نوشته شانون ولور یکی از سرشناس‌ترین محققان حوزه اخلاق فضای مجازی است. قابلیت ارجاع علمی، به روز بودن، مشارکت صاحب نظران و تمهیداتی که هر مدخل برای پژوهش‌های آتی فراهم می‌کند از دیگر ویژگی‌هایی هستند که این دانشنامه را محبوب ساخته‌اند و به آن اعتباری علمی بخشیده‌اند. البته دانشنامه فلسفه استنفورد در میان علاقه‌مندان فلسفه در ایران ناشناخته نیست. چون طی سال‌های گذشته انتشارات ققنوس مدخل‌هایی از این دانشنامه را -عمدتأ مداخلی در موضوعات کلاسیک- به فارسی ترجمه و در قالب کتاب‌هایی مختصر و مجزا منتشر کرده است.
شانون ولور، در مقدمه این مدخل و درباره ضرورت توجه فیلسوفان تکنولوژی و اخلاق به فناوری‌های شبکه‌سازی اجتماعی، به این نکته اشاره می‌کند که فناوری‌های شبکه‌سازی اجتماعی نه تنها شکل آغازین ارتباطات میان فردی انسان‌ها را تغییر داده‌اند، که اشکال حفظ این روابط را هم متحول کرده‌اند. علاوه بر این، تا چند دهه آتی، شبکه پیچیده تعاملات میان کاربران شبکه‌های اجتماعی، طراحان شبکه‌های اجتماعی، بنگاه‌ها، حکومت‌ها و دیگر نهادها و دلالت‌های اخلاقی گسترده‌تر آن‌ها نیز موضوع تأمل جدی فلسفی خواهد شد.

در صورت تمایل به خواندن محتوای کامل این پرونده، می‌توانید این شماره از مجله ترجمان را همین حالا از سایت فیدیبو دانلود و مطالعه کنید.

دانلود مجله از فیدیبو

The post جدیدترین شماره مجله ترجمان؛ بررسی دلایل خشم در شبکه‌های اجتماعی مجازی appeared first on دیجی‌کالا مگ.

مطالب مرتبط