استفاده از موبایل قدرت تفکر کودکان را کم می کند

امتیاز دهید post

در هفته ای که گذشت نتایج تحقیقی تازه منتشر شد که براساس آن والدین برای آنکه کودکانی باهوش تر داشته باشند باید تلفن های هوشمند یا دستگاه های مشابه را حتی المقدور از دسترس شان دور نگه دارند؛ به بیان دیگر استفاده از موبایل قدرت تفکر و تعقل کودکان را کم می کند.

محققان کانادایی برای انجام این تحقیق دیتای به دست آمده از یک پروژه تحقیقاتی ۱۰ ساله را مورد بررسی قرار دادند که با هدف مشخص نمودن فرایند رشد و پرورش مغزی کودکان صورت گرفته بود.

به عنوان بخشی از پروژه نیز که بودجه آن توسط موسسات ملی بهداشت و درمان آمریکا تامین گردید، دانشمندانی از سرتاسر خاک آمریکا با جمعی از کودکان و والدینشان مصاحبه کردند و در مورد عادت های سبک زندگی از آنها سوال نمودند. سوالات مطرح شده موضوعاتی نظیر مدت زمان صرف شده توسط بچه ها برای ورزش، خواب و تماشای صفحه نمایش گجت های مختلف را در بر می گرفت. بچه ها همچنین پرسشنامه هایی را هم پر کردند و پازل هایی را حل کردند که توانایی های شناختی آنها را بررسی می نمود.

اما در پژوهش اخیری که به آن اشاره نمودیم دانشمندان نتایج به دست آمده از ۴۵۲۴ کودک در بازه سنی ۸ تا ۱۱ سال را بررسی کردند که از سپتامبر ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۷ در آن تحقیق شرکت کرده بودند.

در کانادا و همچنین آمریکا پزشکان عموما توصیه می کنند که بچه های بالای ۶ سال بیشتر از دو ساعت در روز را صرف استفاده از موبایل، تبلت و امثال آن نکنند. اما تنها ۳۷ درصد از کودکان شرکت کننده در این پژوهش این معیار را داشتند و آنطور که دانشمندان اعلام کردند احتمال آنکه این گروه از کودکان نمره بهتری را در تست های شناختی دریافت نمایند به مراتب بیشتر است.

یافته های این پژوهش در نشریه Lancet Child & Adolescent Health منتشر شد.

جرمی والش دانشجوی دکترای دانشگاه بریتیش کلمبیا در اینباره به واشنگتن پست گفت:

ما باید با دقت بیشتری زمان خود را صرف کار کردن با نمایشگرها کنیم. این پژوهش نشان می دهد صرف کردن زمان کمتر از دو ساعت به فعالیت های سرگرمی با گجت هایی نظیر موبایل برای بچه ها سودمند است.

اما صرفا استفاده زیاد از موبایل نبود که مهارت های فکری کودکان شرکت کننده در این تحقیق را تحت تاثیر قرار داده بود. تنها ۵۰ درصد از داوطلبان مشارکت کننده در این پژوهش ۹ الی ۱۱ ساعت خواب پیشنهادی پزشکان را در شبانه روز داشتند و تنها ۱۸ درصدشان تمرینات بدنی توصیه شده را پشت سر می گذاشتند (دست کم یک ساعت در روز). کودکانی که این معیارها را کسب نمی کردند بدترین عملکرد را از نظر مهارت های ذهنی داشتند.

گفتنی است این پژوهش بر مبنای مشاهده استوار است؛ بدان معنا که نمی توان ارتباطی مستقیم میان مدت زمان استفاده از موبایل و مهارت های فکری ضعیف پیدا کرد. با این حال اما در مقایسه با کودکانی که هیچیک از این معیارها را کسب نکرده بودند آنهایی که زمان کمتری را صرف استفاده از موبایل می کردند در همان تست ها عملکرد بهتری را از خود به نمایش می گذاشتند.

The post استفاده از موبایل قدرت تفکر کودکان را کم می کند appeared first on دیجیاتو.

مطالب مرتبط