چگونه کودکان را به کتاب خواندن علاقمند کنیم

امتیاز دهید post

دیجی‌کالا مگ – منبع جامع اخبار و مقالات تخصصی در حوزه‌ی تکنولوژی، بازی‌های کامپیوتری، فرهنگ‌ و هنر، سلامت و زیبایی و سبک زندگی

فواید و اهمیت کتاب و کتابخوانی بر کسی پوشیده نیست و برای ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی راه‌های زیادی وجود دارند. از ترویج فرهنگ کتابخوانی در مدرسه گرفته تا ترغیب کودکان به خواندن کتاب مخصوص‌شان در خانه. برای یافتن راه‌های تشویق فرزندانمان به مطالعه، اول باید در مورد فایده کتاب با آن‌ها صحبت کنیم. لازم است به فرزندان‌مان نشان دهیم کتاب و کتابخوانی می‌تواند حتی از بازی‌های ویدیویی سرگرم کننده‌تر باشد. در این مقاله سعی کردیم راه‌هایی را برای علاقمند کردن کودکان به کتاب پیشنهاد بدهیم. جوابی به این سوال که چگونه کودکان را به کتاب خواندن علاقمند کنیم.

کتاب‌های صوتی

برای شروع بد نیست بدانید گوش دادن به کتاب‌های صوتی نیز کتابخوانی محسوب می‌شود. وقتی فرزندتان به فردی گوش می‌دهد که با اعتماد‌به‌نفس مشغول خواندن کتابی برای اوست، بهتر خواهد توانست شیوه روان صحبت کردن و طریقه کتابخوانی را یاد بگیرد. مهارتی که شامل خواندن دقیق و سریع متن همراه با بیان مناسب نیز می‌شود.

الگویی برای کتابخوانی

فرزندتان از شما تأثیر می‌پذیرد. حتما خودتان به‌عنوان والد کتاب بخوانید و مطمئن شوید فرزندتان شما را در این حالت می‌بیند. فرزندتان را مجبور به کتاب خواندن نکنید. در عوض، کتابخانه کوچکی در خانه در نظر بگیرید. روی کاناپه، روی میز ناهار خوری یا هر جایی که امکان دارد کتاب‌های به حال خود رها کنید. اینگونه فرزندتان بیشتر با کتاب در تماس خواهد بود و بیشتر احتمال دارد کتابی را برای خواندن بردارد.

همچنین درباره فواید کتابخوانی با او صحبت کنید. هر از گاهی نکاتی جذاب از کتاب‌ها برایش بیان کنید تا بفهمد کتاب‌ها چقدر می‌توانند سرگرم کننده باشند.

تعیین محلی برای کتاب خواندن

گوشه‌ای از خانه با تعدادی بالش و وسایل راحتی همراه با چند کتاب برای فرزندتان تدارک ببینید. کودکان عاشق چنین مکان‌هایی در خانه هستند. در این مکان با او به کتابخوانی مشغول شوید و با هم آنجا را به محلی تبدیل کنید که صرفاً برای مطالعه و کتابخوانی استفاده می‌شود.

جان‌بخشی به کتاب‌ها

کتاب‌های آموزشی برای فرزندتان تهیه ببینید. اینگونه وقتی از روی کتاب برای کلاس کاردستی درست می‌کند یا در خانه به نقاشی اشکال داخل کتاب می‌پردازد عمیق‌تر با کتاب ارتباط پیدا می‌کند.

جشن تولد گرفتن برای نویسندگان

اینکار را می‌توانید از نویسندگانی شروع کنید که تا به حال کتاب‌هایشان را همراه با فرزندتان تمام کرده‌اید. حتی نویسندگانی که قصد دارید کتاب‌شان را انتخاب کنید.

کارهای مختلفی در این جشن تولد کوچک می‌توانید انجام دهید. مثلاً از دوستان فرزندتان دعوت کنید تا با هم به دیدن فیلم یا عکس‌هایی از نویسنده بنشینید؛ به فرزندتان و دوستانش کتاب‌های دیگری از نویسنده هدیه بدهید. نویسنده را معرفی بیشتر کنید و…

برگزاری چنین مراسم‌هایی نه تنها اهمیت نویسنده و کتاب را برای فرزند‌تان برجسته می‌سازد، بلکه باعث می‌شود او به همراه دوستانش با دیگر سبک‌ها نیز آشنا شوند (مثلا زندگی‌نامه، مستند، فیلم و…).

اول کتاب، بعد فیلم

کتابی را انتخاب کنید که از روی آن فیلم ساخته شده باشد. بعد از خواندن کتاب، خانوادگی به تماشای اقتباس فیلم از روی کتاب بنشینید. برای یادگیری بیشتر می‌توانید در حین لذت بردن از فیلم و ذرت بو داده، به تفاوت‌های میان کتاب و فیلم فکر کنید. یا اینکه بعد از خاتمه فیلم و روشن کردن لامپ‌های اتاق اینکار را انجام دهید.

ماجراجویی در کتابخوانه

قبل از اینکه دست در دست کودک دلبندتان به سراغ قفسه‌های پر از کتاب در کتابخانه بروید، برنامه‌های جاری و آینده کتابخانه را بررسی کنید. حتی اگر در برنامه‌های نقاشی، خمیر بازی یا… ثبت نام کنید کودک‌تان کتابخانه را محلی لذت‌بخش تصور خواهد کرد. برای کودک‌تان کارت عضویت کتابخانه تهیه کنید تا کتابخوانی را تجربه‌ای شخصی ببیند.

وقتی همراه با دلبندتان در کتابخانه به سر می‌برید بهترین موقع برای آموزش نحوه رفتار با کتاب به اوست. به او قواعد کلی استفاده از کتاب را یاد بدهید. اینکه مثلا نباید روی کتاب خط بکشد، آن را به طرفی پرت کند، آن را پاره یا کثیف کند و…

برپایی کلوپ کتابخوانی

برای کلوپ کتابخوانی دو نفر هم کافی است. از فرزندتان بخواهید دوستانش را دعوت کند یا فقط خودتان و او کار را آغاز کنید. وقت و محلی برای کتابخوانی تعیین کنید. برای به جریان انداختن بحث، تعدادی سوال آماده کنید. مثلا از فرزندتان یا دوستانش بپرسید کدام قسمت داستان از همه بهتر بود؟ کدام قسمت را دوست داشتید؟ برای مشکل شخصیت داستان چه راه‌حلی پیشنهاد می‌دهید؟ از آن‌ها سوالاتی بپرسید تا قوه خلاقیت‌شان برانگیخته شود.

مجله و روزنامه

کودکان با خواندن مجله و روزنامه متوجه می‌شوند که مطالب جاری نیز ارزشمند هستند. مجلات و روزنامه‌ها به فرزندتان کمک می‌کنند زمینه‌هایی را که بدان علاقه‌مند هستند کشف کنند. متخصصان پیشنهاد می‌دهند بهتر است خریداری مجلات و روزنامه‌ها به شکلی مداوم صورت پذیرد تا بهترین اثرپذیری را داشته باشد.

راه‌حل‌های علاقه‌مند کردن فرزندان به کتابخوانی به همین‌ها ختم نمی‌شود. مسلما راه‌های دیگری هم هستند که برای برخی از کودکان جذاب‌تر به نظر می‌رسند. وظیفه شما، به‌عنوان پدر و مادر، این است که شیوه‌های مختلف را به‌کار بندید و بهترین روش را برای جلب توجه فرزندتان به کتابخوانی بیابید. در این راه توصیه می‌کنیم هیچگاه دست از تلاش برندارید.

The post چگونه کودکان را به کتاب خواندن علاقمند کنیم appeared first on دیجی‌کالا مگ.

مطالب مرتبط