چرا اخبار جعلی را باور می‌کنیم؟

امتیاز دهید post

دیجی‌کالا مگ – منبع جامع اخبار و مقالات تخصصی در حوزه‌ی تکنولوژی، بازی‌های کامپیوتری، فرهنگ‌ و هنر، سلامت و زیبایی و سبک زندگی

روزی چند دقیقه به دیدن یا شنیدن اخبار اختصاص می‌دهید؟ چند روزنامه یا سایت خبری را دنبال می‌کنید؟‌ روزانه صدها خبر از راه‌های مختلف به ذهن ما راه پیدا می‌کنند. خبرها از هر نوعی که باشند اطلاعاتی به مغز ما می‌دهند که تصور ما از دنیای اطرافمان را می‌سازند و بر روی تصمیم‌گیری‌های ما اثر می‌گذارند. از ساده‌ترین تصمیم‌ها مثل اینکه کدام رستوران را برای یک شام دوستانه انتخاب کنیم تا تصمیم‌های بزرگی مثل انتخاب شغل و رشته تحصیلی یا حتی رئیس جمهور! تا به حال چند بار پس از باور کردن یک خبر متوجه جعلی بودن آن شده‌اید؟ چه چیزی باعث می‌شود یک خبر را باور کنید؟ چقد به منابعی که از آن‌ها اخبار دریافت می‌کنید اطمینان دارید؟ سه قسمت اخیر پادکست استرینگ کست با نام پسا حقیقت درباره همین پرسش‌های مهم و پیچیده است.
پادکست استرینگ کست به جالب‌ترین و عجیب‌ترین موضوعات روز دنیا خصوصا موضوعات علمی می‌پردازد. یکی از این موضوعات که در سه قسمتی که اخیرا منتشر کرده است به آن پرداخته پسا حقیقت است. واژه پسا حقیقت در سال ۲۰۱۶ توسط دیکشنری آکسفورد به عنوان واژه سال انتخاب شد. اینکه آکسفورد چگونه یک واژه را به عنوان واژه سال انتخاب می‌کند خیلی مشخص نیست اما یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های واژه انتخاب شده رشد انفجاری آن در طول یک سال است. در سال ۲۰۱۶ در جریان برگزیت و انتخابات آمریکا پسا حقیقت یکی از پرکاربردترین کلمات استفاده شده کاربران در فضای مجازی بود.

پسا حقیقتچرا باید درباره پسا حقیقت بیشتر بدانیم؟

بعضی معتقدند جهان امروز جهان پسا حقیقت است. جهانی که در آن (به معنای واقعی کلمه) کارخانه‌های خزعبلات و ساخت اخبار و اکانت‌های جعلی وجود دارد و خبرهایی که حقیقت ندارند بیشتر اوقات بیش از اخبار حقیقی باور و منتشر می‌شوند. جهانی که اگرچه در ظاهر هر روز به سمت شفافیت بیشتر و دسترسی آسان‌تر به منابع نزدیکتر می‌شود اما دانستن حقیقت در آن بسیار دشوار و حتی گاهی غیرممکن است. اگر فکر می‌کنید شما تابه‌حال گرفتار این اخبار نشده‌اید یا برعکس نگران دریافت اطلاعات جعلی و زندگی در جهان پسا حقیقت هستید، قسمت‌های مربوط به پسا حقیقت پادکست استرینگ کست را حتما بشنوید. شنیدن این پادکست و بیشتر دانستن درباره پسا حقیقت به شما کمک می‌کند تا دقت بیشتری در دریافت اطلاعات داشته باشید. هر خبری را به اشتراک نگذارید و از همه مهم‌تر کنترل بیشتری روی اطلاعات مغزی و تصمیم‌گیری براساس آن اطلاعات داشته باشید.

دانلود پادکست از فیدیبو

The post چرا اخبار جعلی را باور می‌کنیم؟ appeared first on دیجی‌کالا مگ.

مطالب مرتبط