غیرفعال کردن قابلیت باروری و نیش‌زدن پشه‌ها از طریق ویرایش ژن

امتیاز دهید post

پشه ها به خاطر انتقال بیماری هایی نظیر زیکا و مالاریا در میان ده موجود مرگبار جهان قرار دارند و دانشمندان همیشه به دنبال راه هایی برای کنترل این حشرات بوده اند.

محققان «کالج سلطنتی لندن» در همین راستا روشی را توسعه داده اند که از طریق اصلاح ژنتیکی مانع از باروری پشه های ماده می شود. «آندرا کریسانتی»، استاد انگل شناسی مولکولی این کالج می گوید:

اگر این اصلاح ژنتیکی قابلیت نابارورسازی پشه های ماده را داشته باشد، به روشی فوق العاده برای سرکوب جمعیت پشه های ناقل مالاریا، زیکا، تب زرد و غیره تبدیل می شود.

این روش از طرق محرک های ژن صورت می گیرد. این محرک ها شامل بخش هایی از DNA هستند که می توان آنها را به کروموزوم های یک ارگان وارد کرد تا تغییرات خاصی در آن صورت گیرد؛ تغییری که در این مورد خاص ناباورسازی پشه های ماده خواهد بود.

طی آزمایش محرک ژن روی پشه های آنوفل که مالاریا را منتقل می کنند، باروری پشه ها بعد از ۷ تا ۱۱ نسل غیرفعال شده است. این دستاورد بسیار قابل توجه بود و نخستین مهندسی ژنتیک موفق برای نابارورسازی ارگانیسمی پیچیده در شرایط آزمایشگاهی محسوب می شود. محرک ژن جایگزین بخشی از ژن doublesex می شود که در توسعه جنس ماده نقش دارد. این ژن سپس از طریق تولید مثل به حشرات دیگر منتقل می شود. نرهای حامل این ژن و همچنین ماده های دارای یک کپی از آن دچار تغییرات آشکاری نمی شوند اما زمانی که یک پشه ماده با دو کپی از آن متولد شود، قابلیت تخم گذاری و حتی نیش زدن را نخواهد داشت.

کریسانتی با تاکید بر اینکه فناوری های فعلی به ۴۰ سال زمان برای ریشه کنی مالاریا نیاز دارند، به اهمیت توسعه روش های جدید نظیر محرک ژن اشاره می کند.

تماشا کنید: فرایند دردناک نیش خوردن و مکیده شدن خون بدن توسط پشه

The post غیرفعال کردن قابلیت باروری و نیش‌زدن پشه‌ها از طریق ویرایش ژن appeared first on دیجیاتو.

مطالب مرتبط