دوربین‌های امنیتی نصب شده روی لباس هزار پلیس پایتخت چه قابلیت‌هایی دارند؟

امتیاز دهید post

روی لباس هزار مامور پلیس تهران دوربین‌های کوچکی نصب شد تا مأمور در برخورد با مردم مراعات کرده و رفتار بهتری نشان دهند و پلیس در مواجه با فیلم‌هایی که برخی افراد منتشر می‌کنند، پاسخی داشته باشد.

سابقه استفاده و نصب دوربین‌های کوچک روی لباس افراد محدود به امروز و دیروز نیست. سال‌هاست که ماموران قانون در کشورهای مختلف روی یوتیفورم‌های خود دوربین‌ نصب کرده‌اند تا نحوه برخورد آنها با شهروندان و جزئیات عملیات‌، ثبت و ضبط شود. ضمن آنکه دوربین‌های پوشیدنی یا BWV روی لباس بادیگاردها و بیماران مبتلا به آلزایمر هم نصب می‌شود.

اما استفاده از این دوربین‌ها در کشور ما خیلی رایج نیست چراکه تا پیش از این شواهد و قراین سندیت رویدادها بود و نه فیلم دوربین‌ها ولی به تازگی از دوربین برای موارد انتظامی و ثبت عملیات استفاده می‌شود. منتها باید بررسی کرد که این دوربین‌ها چه مشخصاتی دارند و تا چه اندازه می‌توانند اهداف خواسته شده را محقق کنند؟

«امیر یاری» مدرس و فعال حوزه عکسبرداری و فیلمبرداری در گفتگو با دیجیاتو توضیح داد که دوربین‌های BWV انواع مختلفی دارند و مدل‌های پیشرفته آن مانند یک قاب دور موبایل نصب می‌شوند و قابلیت ارسال آنلاین تصاویر به پایگاه را دارند:

«انواع پیشرفته دوربین‌ها توسط ماموران پلیس و نیروهای امنیتی کشورهای اروپایی و آمریکایی استفاده می‌شوند و از آنجائیکه روی موبایل قرار می‌گیرند متصل به اینترنت و GPS هستند می‌توانند تصاویر را همراه صدا به صورت آنلاین به پایگاه مخابره کرده و مختصات دقیق ماموران را روی نقشه نشان دهند. همچنین این قابلیت را دارند که به GPS خودرو پلیس متصل شوند تا به محض ورود به یک محدوده مشخص شده، فیلمبرداری را آغاز کنند.»

دوربین‌های امنیتی

چنانکه یاری می‌گوید دوربین‌های پیشرفته حساس به صدا هستند و با دستور کلامی افراد، صدای بسته شدن در خودرو، آژیر یا شلیک گلوله شروع به فیلمبرداری می‌کنند و درصورت نیاز دو دقیقه قبل از اعلام دستور فیلمبرداری را هم در حافظه خود نگه می‌دارند تا در صورت نیاز رویدادهای قبل از عملیات و حادثه بررسی شود.

اما همانطور که عکس های منتشر شده از دوربین‌های ماموران پلیس پایتخت مشخص است، این دوربین‌ها روی موبایل نصب نشده و از انواع معمولی‌تر دوربین‌های پوشیدنی به حساب می‌آیند و قیمت‌شان در بازه ۵۰ تا ۱۰۰ دلار است.

دوربین‌های امنیتی

این کارشناس معتقد است این دوربین‌ها برای دو ساعت فیلمبرداری پیوسته مناسب است و به همین دلیل ماموران در هنگام عملیات و صلاح‌دید خود فیلمبرداری می‌کنند:

«دوربین‌ها حافظه داخلی ندارند و می‌توان برای آنها از کارت حافظه ۱۶ تا ۳۲ گیگابایتی استفاده کرد که البته این حجم هم سریعا پر می‌شود. از مزایای این دوربین‌ها داشتن لنز با زاویه باز حدود ۱۴۰ درجه با کیفیت فول اچ‌دی است که کوچکترین جزيیات را هم نمایش می‌دهد.»

به گفته این عکاس حرفه‌ای، ضبط این دوربین‌ها به صورت دستی است. مدل‌های قدیمی با یک فشار روی دوربین، دستور شروع و پایان فیلمبرداری را می‌گیرند و انواع جدیدتر با صدا فعال می‌شود که می‌توان حساسیت آنها را تنظیم کرد تا به محض شنیدن صدای گلوله و آژیر شروع به کار کنند ولی دوربین‌هایی که پلیس ایران نصب کرده‌اند به نظر نمی‌رسد قابلیت حساسیت به صدا را داشته باشند.

The post دوربین‌های امنیتی نصب شده روی لباس هزار پلیس پایتخت چه قابلیت‌هایی دارند؟ appeared first on دیجیاتو.

مطالب مرتبط