شارل آزناوور، فرانک سیناترای فرانسه درگذشت

امتیاز دهید post

دیجی‌کالا مگ – منبع جامع اخبار و مقالات تخصصی در حوزه‌ی تکنولوژی، بازی‌های کامپیوتری، فرهنگ‌ و هنر، سلامت و زیبایی و سبک زندگی

بیش از ۱۳۰۰ آهنگ ساخت و در ضبط چیزی حدود ۱۴۰۰ قطعه حضور داشت. در ۷۰ فیلم بازی کرد و یکی از مشهورترین خوانندگان معاصر بود. شارل آزناوور خواننده فرانسوی ارمنی تبار روز دوشنبه نهم مهرماه در سن ۹۴ سالگی درگذشت. مردی که می‌گفتند جواب فرانسوی‌ها به فرانک سیناتراست. با صدایی به همان اندازه صاف و باز و نفس‌گیر و ترانه‌هایی غم‌انگیز.

امانوئل ماکرون، رییس‌جمهور فرانسه در رثای شارل آزناوور در توییترش نوشت و درگذشت این شمایل فرهنگی بزرگ را به مردم فرانسه و ارمنستان تسلیت گفت.

شارل آزناوور متولد سال ۱۹۲۴ در پاریس با نام اصلی شاهنور واگیناگ آزناووریان متولد شد. والدین‌اش مهاجران ارمنی بودند. پدرش قبل از اینکه یک رستوران قفقازی در پاریس تاسیس کند در رستوران‌ها آواز می‌خواند و صدای پدر است که به پسر ارث رسیده. استعداد شارل آزناوور توسط ادیت پیاف در سال ۱۹۴۶ کشف شد. پیاف با شنیدن صدای آزناوور او را با خودش به تور فرانسه و آمریکا برد. آزناوور در گفت‌وگویی با گاردین درباره پیاف گفته بود: «من جوانی و دیوانگی‌ام را به او دادم و او از آن بخش جز من لذت می‌برد.»

او و خانواده‌اش در سال‌های اشغال فرانسه توسط نازی‌ها جزو گروه مقاومت بودند. آزناوور از همان سال‌های موسیقی را به صورت جدی دنبال کرد. در کلوب‌ها آهنگ می‌ساخت و می‌خواند. آزناوور غالبا قطعات عاشقانه می‌خواند. ترانه‌های فرانسوی که به شانسون معروفند و ویژگی‌شان ترانه‌های صریح و غالبا عاشقانه و روایتگر است و موسیقی که راحت شنیده می‌شود. آزناوور یکی از محبوب‌ترین و مشهورترین خوانندگان شانسون تاریخ فرانسه است. در کارنامه آزناوور ۹۱ آلبوم وجود دارد. صدایش به خواننده‌های تنور نزدیک بود اما چنان قدرتی در کنترل صدایش در گام‌های پایین‌تر هم داشت که رنگی از صدای خوانندگان باریتون هم در صدایش شنیده می‌شد. همین خاصیت باعث شده بود صدایش منحصر به فرد باشد. یکی از مشهورترین قطعات انگلیسی زبانش به نام «she» را سال ۱۹۷۴ اجرا کرد که به گفته خودش برایش «معنای زندگی» است. این قطعه را بعدتر برای فیلم کمدی-رمانتیک «ناتینگ هیل» خواند. یکی دیگر از مشهورترین آهنگ‌هایش به زبان فرانسه «la boheme» است. قطعه فولکلوری که داستان مرد نقاشی را روایت می‌کند که با پاریسی تجدید خاطره می‌کند که بیست سال پیش در آن فقیر و عاشق بوده اما حال و هوای آن موقع را هنوز هم بیشتر دوست دارد.

شارل آزناوور برای قطعات غمگینش بیشتر محبوب شد. ژان کوکتو کارگردان محبوب فرانسوی درباره آزناوور گفته بود: «پیش از آزناوور، ناامیدی محبوبیتی نداشت.»

در طول سال‌ها فعالیت کاری‌اش او قطعات دو نفره‌ای با خوانندگان بزرگی مانند فرانک سیناترا، التون جان، سلین دیون و استینگ و حتی پاواروتی اجرا کرد و البته به جز سیناترا و پاواروتی که هم‌سطح او بودند برجسته‌تر از همه‌شان بود.

قطعات آزناوور بیش از صد میلیون نسخه در ۸۰ کشور جهان به فروش رسیدند.

امانوئل ماکرون، رییس‌جمهور در فرانسه در توییترش در رثای شارل آزناوور نوشت: «شارل آزناوور عمیقا فرانسوی و در عین حال به شدت به ریشه‌های ارمنی‌اش وابسته بود. او در همه جهان چهره شناخته‌شده‌ای بود. او لذت‌ها و دردهای سه نسل از مردم جهان را با قطعاتش همراهی کرد. شاهکارهای او، تن صدایش و درخشش منحصر به فردش او را برای همیشه در یادها نگه خواهد داشت. ما این اندوه بزرگ مردم فرانسه را با مردم ارمنستان شریک هستیم.»

آزناوور

شارل آزناوور در نمایی از فیلم به پیانیست شلیک کنید.

آزناوور به طور موازی با فعالیت خوانندگی‌اش در فیلم‌ها و سریال‌ها هم حضور داشت. یکی از مهم‌ترین فیلم‌هایش بازی در نقش اول فیلم «به پیانیست شلیک کنید» ساخته فرانسوا تروفو بود.

او از مهم‌ترین شمایل فرهنگی فرانسه و موسیقی جهان بود و چنان کاریزمایی داشت که در کنسرت‌هایش بدون هیچ نورپردازی و طراحی صحنه خاصی فقط حضورش روی سن محسورکننده بود.

آزناوور قبل از انقلاب به ایران هم سفر کرده بود و عکسی از او کنار یکی از خوانندگان پاپ آن زمان روی جلد مجلات رفته بود.

The post شارل آزناوور، فرانک سیناترای فرانسه درگذشت appeared first on دیجی‌کالا مگ.

مطالب مرتبط