ادغام فاکس و دیزنی: چه سرنوشتی پیش روی استودیوهای این کمپانی و آثار آنهاست؟

امتیاز دهید post

در روزهای پایانی ماه گذشته به صورت رسمی اعلام شد که دیزنی بخش اعظمی از محتوای سینمایی و تلویزیونی فاکس را خریداری خواهد کرد. پس از نبرد کوتاه متشنجی با کمپانی رقیب، کام کست؛ دیزنی پیروز از میدان نبرد خارج شد تا انتقال و ادغام فاکس را تا پایان تابستان 2019 نهایی کند.

در حالی‌که صنعت سینما هنوز چشم انتظار است تا ببیند آیا دیزنی موفق به کسب موافقتنامه‌های خارجی لازم برای تکمیل این خرید می‌شود طرفداران بسیاری از فیلم‌ها و فرنچایزهای فاکس با ترس و کنجکاوی منتظر رخ دادن این انتقال هستند. به طور قطع به یقین می‌توان گفت که هیجان و انتظارات بالایی برای پیوستن مردان ایکس(X-Men) و چهار شگفت انگیز(Fantastic Four) به دنیای سینمایی مارول وجود دارد اما آیا چنین چیزی برای سایر فیلم‌های بزرگسال محور فاکس مانند بیگانه(Alien) و ددپول(Deadpool) نیز صحت دارد؟ و سوال دیگری که در ادامه‌ی این پرسش پیش می‌آید: چه بر سر دنباله های فیلم آواتار(Avatar) خواهد آمد؟

شما را به مطالعه‌ی تصمیمات و برنامه‌های دیزنی پیرامون کمپانی قرن بیستم فاکس در ادامه‌ی این مقاله دعوت می کنیم.

  • آواتار به یکی از محصولات دیزنی مبدل می شود

در حال حاضر برای «آواتار» – یکی از درخشان‌ترین آثار برند فاکس و فاتح بی‌رقیب باکس‌آفیس- چهار دنباله دیگر در دست ساخت قرار دارد. این فیلم در سال 2009 موفق به گردآوری دو میلیارد و هفتاد و نه میلیون دلار در باکس آفیس جهانی شد. انتظار می‌رود آواتار دو، سه، چهار و پنج در بین سال‌های 2020 تا 2025 به گیشه‌ها راه یابند. آواتار دو و سه در حال حاضر در مرحله‌ی فیلم‌برداری قرار دارند.

البته باید خاطر نشان شد که ساخت هرچهار دنباله قطعی نیست و به عملکرد آواتار دو و سه بستگی دارد. درک این مسئله که آواتار به تنهایی یکی از دلایل دیزنی برای خرید کمپانی فاکس بود چندان موضوع غیرقابل درکی نیست. مدیر عامل و رئیس هیأت مدیره‌ی دیزنی رابرت ایگر پیش از این از علاقه‌ی خود به مشارکت و گسترش فرنچایز خاصی مثل آواتار سخن گفته است. با توجه به این‌که دو دنباله‌ی آواتار در مرحله ساخت و تولید قرار دارد احتمال دارد این دو فیلم را در سال‌های 2020 و 2021 بر روی پرده‌ی نقره‌ای ببینیم.

  • مردان ایکس به آغوش مارول بازمی‌گردند

ادغام فاکس و دیزنی

هواداران دنیای سینمایی مارول برای مدت‌های طولانی اطمینان داشتند که احتمال بازگشت ولورین(Wolverine) و مردان ایکس به خانه‌ی خود مارول بسیار اندک است. در سال‌های اخیر فاکس به صورت فعال مشغول گسترش و توسعه‌ی فیلم‌های ایکس من بوده‌است. ددپول و دنباله‌اش که هردو با بازخورد بسیار عالی مواجه شدند، دنباله‌ی دیگری برای فیلم مردان ایکس به نام ققنوس تاریک( X-Men: Dark Phoenix) و همچنین فیلم جهش‌یافته‌های جدید(New Mutants) که در اواخر سال 2019 اکران می‌شوند. علاوه بر فیلم‌های مذکور فیلم گمبیت(Gambit) با بازی چنینگ تیتوم و فیلم مردچندگانه(Multiple Man) با بازی جیمز فرانکو نیز در دست ساخت هستند.

همان‌طور که قبلا در دیجیاتو منتشر کردیم، تایید شده که مردان ایکس بدون شک با دنیای مارول ادغام خواهند شد. با این حساب می توان با اطمینان گفت که دیزنی در برابر فیلم‌هایی مانند گمبیت که مدت زمان زیادیست در مرحله‌ی ساخت قرار دارند مانعی قرار نخواهد داد.

  • ددپول زنده می‌ماند

ادغام فاکس و دیزنی

یکی از عناصر دنیای ایکس فاکس که براساس برنامه‌های از پیش تعیین شده به کار خود ادامه می‌دهد ددپول و یا اسپین‌آف آن ایکس فورس(X-Force) است. ددپول و ددپول دو(Deadpool2) روی هم یک میلیارد و پانصد میلیون دلار در باکس آفیس درآمد داشته‌اند. در نتیجه سران دیزنی باید عقل خود را از دست داده باشند که بخواهند جلوی فعالیت و گسترش این برند تازه نفس را که می ‌تواند برای آن‌ها سود کلانی به ارمغان بیاورد،بگیرند. حتی می‌توان متصور شد که تا چند سال آینده در زمان پخش ددپول سه یا ایکس فورس، استودیوهای مارول زمینه‌ی ورود ددپول به دنیای سینمایی مارول را نیز فراهم کنند.

  • چهار شگفت انگیز بالاخره وارد دنیای سینمایی مارول می‌شوند

ادغام فاکس و دیزنی

چهار شگفت انگیز پس از فیلم Fant4stic که با بازخوردی ضعیف از سوی هواداران و منتقدین رو به رو شد به حال خود رها شده است. جالب است بدانید که در گذشته مدیر مسئول استودیوهای مارول کوین فایگی نسبت به دریافت حق ساخت اولین خانواده‌ی مارول ابراز علاقه کرده و بنابر گفته‌های وی ظاهرا منتظر رسیدن دستور از بالا بوده تا دست به کار شود. با در نظر گرفتن این موضوع که این فرنچایز از سال 2015 دست نخورده باقی مانده‌است هواداران این فرنچایز می‌توانند به معرفی چهار شگفت انگیز به دنیای سینمایی مارول در آینده نزدیک امیدوار باشند. البته باید گفت که این مسئله فقط در حد گمانه زنی باقی مانده‌است.

داستانی هیجان برانگیز و سرگرم‌کننده با درون مایه‌ای معقول و وفادار به منبع چیزیست که این فرنچایز به شدت به آن احتیاج دارد. فایگی بیشتر از هر فرد دیگری این موضوع را درک می‌کند چرا که می‌توان این موضوع را به خوبی در بطن تمام فیلم‌های مارولی که تا به امروز ساخته شده‌اند مشاهده کرد.

  • تمام فیلم های در حال تولید فاکس توسط دیزنی پخش خواهند شد

ادغام فاکس و دیزنی

بحث‌های داغ محافل سینمایی حاکی از آن است که دیزنی مسٔولیت پخش تمام فیلم‌های فاکس را که در زمان خرید این کمپانی تکمیل یا هنوز در مرحله تولید قرار داشتند برعهده خواهد گرفت که با نیم نگاهی مختصر به لیست این فیلم‌ها دلیل پذیرش این عمل از سوی دیزنی کاملا منطقی و واضح است.

در میان فیلم‌های در حال تولید یا تکمیل شده که قرار است عرضه شوند فیلم‌هایی از نویسنده‌های بریتانیایی جو کورنیش و جو رایت؛فیلمی اکشن کمدی با بازی دیو باتیستا. و فیلم درام فورد در برابر فراری(Ford Vs. Ferrari) با بازی کریستن بیل و مت دیمون به کارگردانی جیمز منگولد کارگردان فیلم لوگان(Logan) به چشم می‌خورد.

دنباله‌ی فیلم سینمایی قتل در قطار سریع‌السیر شرق(The Murder on the Orient Express) با کارگردانی و بازی کنت برانا و سینمایی مرگ روی نیل(Death on the Nile) نیز در لیست بلندبالای فیلم های فاکس قرار دارند. عدم عرضه‌ی این فیلم‌ها عمل نابخردانه‌ای از جانب دیزنی خواهد بود خصوصا اگر فقط از جنبه اقتصادی به این موضوع نگاه کنیم. اولین اقتباس آگاتا کریستی(قتل در قطار سریع‌السیر شرق) توسط برانا که سال گذشته اکران شد، با بودجه‌ای پنجاه و پنج میلیون دلاری بیش از سیصد و پنجاه میلیون دلار در باکس آفیس فروش داشت.

  • فیلم‌هایی که فقط ساخت آن‌ها اطلاع رسانی شده ممکن است به حالت تعلیق درآیند

ادغام فاکس و دیزنی

فیلم‌هایی که فقط خبر ساخته شدنشان را شنیده‌ایم به نسبت فیلم‌هایی که در مرحله ویرایش یا تولید هستند سرنوشت متفاوت‌تری پیش‌روی خود دارند. از جمله این فیلم‌ها می‌توان به فیلم روبوکالیپس(Robopocalypse) مایکل بی اشاره کرد که آینده‌ای نامعلوم در برابر خود می‌بیند. دوین جانسون که فعلا درگیر پروژه‌ی بازسازی فیلم مشکل بزرگ در چین کوچک(Big Trouble in Little China) است در وضعیت بهتری قرار دارد چرا که او به خاطر موفقیت‌های چشمگیر پروژه‌های پیشین‌اش آزادی عمل بیشتری دارد. تداوم رشته‌ فیلم‌های موفق جانسون باعث شده که حتی در فیلم گشت و گذار در جنگل(Jungle Cruise) که محصولی مشترک با دیزنی است حضور پیدا کند.

تنها فیلم اعلام شده ولی ساخته نشده‌ای که می‌توان با اطمینان گفت بقای آن تضمین شده نسخه‌ی جدید فیلم پاف اژدهای جادویی (Puff the Magic Dragon) است. این فیلم ترکیبی دوگانه از انیمشن و لایو اکشن است که می‌تواند به خوبی جایگزین اژدهای پیت(Pete's Dragon) برای دیزنی شود البته اگر آن‌ها نگران تاثیر اشارات آهنگ اصلی فیلم به مواد مخدر بر روی وجه‌ی دوستانه و خانوادگی محصولات خود نباشند.

تمام فیلم‌هایی که تا به حال اعلام شده‌اند شانس آن را دارند که در نهایت به مرحله تولید و اکران برسند اما محقق شدن این مهم تا زمانی که گرد و خاک حاصل از ادغام دو کمپانی نخوابیده است بعید به نظر می‌آید. به هرصورت اولویت‌های دیزنی بر روی فرنچایزهاییست که توجه زیادی را به خود جلب کرده‌اند و از طرفداران بیشتری برخوردارند.

  • فاکس سرچلایت و فاکس 2000 نیز به خانواده‌ی دیزنی خواهند پیوست

ادغام فاکس و دیزنی

مدیر عامل دیزنی رابرت ایگر پیش از این اعلام کرده بود که استودیوهای کوچک‌تر مثل فاکس سرچ لایت(Searchlight) و فاکس 2000 به دیزنی منتقل خواهند شد. فاکس سرچلایت خانه‌ی چهار فیلم برنده‌ی جایزه‌ی بهترین فیلم اسکار بوده‌است. بنابراین حفظ چنین استودیویی که مسئول ساخت میلیونر زاغه نشین(Slumdog Millionaire)، دوازده سال بردگی(12Years a Slave)، بردمن یا فضیلت غیرمنتظره‌ی جهل(Birdman or The Unexpected Virtue of Ignorance) و شکل آب(The Shape of Water) بوده برای دیزنی ارزشمند و مقرون به صرفه است.

فاکس سرچلایت برای پخش هفده فیلم برنامه دارد که این هفده فیلم هرکدام در مراحل مختلفی از تولید قرار دارند و با توجه به سابقه‌ی استودیو احتمالا تمامشان فیلم‌هایی هستند که توجه منتقدین و داوران جشنواره‌های جوایز سالیانه را به خود جلب می‌کنند.

فاکس 2000 نیز با فیلم‌هایی مانند با عشق، سایمون(Love, Simon)، ارقام پنهان(Hidden Figures)، پل جاسوس‌ها(Bridge of Spies) ، کندو(The Drop)، بخت پریشان(The Fault in our Stars) و زندگی پای(Life of Pi) که همگی از بازخورد بسیار مثبت منتقدین و مخاطبان بهره برده‌اند از موفقیت خوبی برخوردار بوده‌است. فیلمی که به زودی از این استودیو اکران خواهد شد: The Hate U Give نام دارد که احتمالا از آن سبک فیلم هاییست که در زمان مناسبی برای فصل جوایز عرضه می‌شود تا مورد توجه و نظر منتقدین و داوران قرار بگیرد. داستان این فیلم اجتماعی بوده و مشکلات و کشمکش‌های نژادی را به تصویر می‌کشد.

  • فیلم ریبوت ترمیناتور توسط فاکس به صورت بین المللی عرضه می شود

ادغام فاکس و دیزنی

ریبوت فیلم ترمیناتور(Terminator) توسط Paramount Pictures در آمریکا و توسط کمپانی قرن بیستم فاکس به صورت بین المللی عرضه می‌شود. طبیعتا جذب فاکس به دیزنی نباید تاثیری بر روی عرضه این فیلم بگذارد چراکه این قرارداد پیش از الحاق فاکس با دیزنی صورت گرفته و طبق قانون باید براساس مفاد قرارداد، عرضه آن صورت گیرد. دیزنی در حال حاضر حقوق متعلق به فرنچایز ترمیناتور را در اختیار ندارد بلکه فقط حق پخش بین المللی آن توسط فاکس را تحت کنترل گرفته است.

  • فرنچایزهای انیمیشنی فاکس در منطقه خطر قرار ندارند

ادغام فاکس و دیزنی

مهم ترین استودیوی انیمیشن فاکس استودیوی بلو‌اسکای به همراه فاکس به خانواده‌ی دیزنی خواهد پیوست. این استودیو که رقیب قدرتمندی برای غول‌های صنعت انیمیشن پیکسار و دریم ورکز محسوب می‌شود مسئول ساخت انیمیشن‌هایی مثل ریو(Rio)، هورتون صدایی می‌شنود(Horton Hears a Who) اثر دکتر زوس و فیلم بادام زمینی‌ها(The Peanuts Movie) و اخیرا فیلم فردیناند(Ferdinand) با صداگذاری جان سینا است.

جدیدترین فیلم بلواسکای جاسوسان نامحسوس(Spies in Disguise) نام دارد که در سپتامبر 2019 عرضه می‌شود. در لیست صداگذاران این فیلم نام‌های تام هالند، ویل اسمیت و جان سینا به چشم می‌خورد. این فیلم کمدی داستان مامور مخفی‌ای را دنبال می کند که در پی اتفاقاتی غیرمنتظره باید به مخترع گجت‌ها و تکنولوژی‌هایش کاملا اتکا کند تا دنیا را از خطر نجات دهد.

فرنچایزی که بلواسکای بیشتر با آن شناخته می‌شود سری انیمیشن‌های عصر یخبندان(Ice Age) است که بر طبق گفته‌های مدیر عامل فعلی قرن بیستم فاکس؛ استیسی اسنایدر، در قالب مجموعه‌ی تلویزیونی در دست ساخت است. حال آن که دیزنی ساخت این مجموعه‌ی تلویزیونی را ادامه خواهد داد یا خیر هنوز مشخص نیست.

  • سرنوشت TV ANIMATION فاکس هنوز مشخص نیست

ادغام فاکس و دیزنی

از جمله‌ انیمیشن هایی که به رپرتوار دیزنی اضافه شده‌اند می‌توان به سیمپسون‌ها(The Simpsons)، مرد خانواده(پدر فداکار)(Family Guy) و برگری باب(Bob's Burgers) اشاره کرد. طی اخبار از پیش منتشر شده فاکس در حال حاضر مشغول بازنگری رویکرد خود نسبت به مقوله‌ی انیمیشن است اما با این وجود فیلم برگری باب که در دست ساخت است ظاهرا بدون مشکل و وقفه به کار خود ادامه می‌دهد. دومین فیلم سیمپسون‌ها در کنار ترکیب لایو اکشن/انیمیشن مرد خانواده نیز در مراحل اولیه ساخت قرار دارند.

باید انتظار داشت دیزنی مدت طولانی را صرف بررسی راه‌های موجود استفاده از این دو انیمیشن جنجالی بزرگسال کند و دنبال جایی مناسب برای آن‌ها در میان قطعات پازل محتویات خانوادگی و دوستانه‌ی خود باشد. در حالی که دیزنی با جای دادن این دو انیمیشن کلنجار می رود اسنایدر همانند گذشته به کار خود ادامه خواهد داد. پدر آمریکایی!(!American Dad) نیز مطابق برنامه‌ی اسبق خود پخش می‌شود و حتی احتمال بازگشت شاه تپه(King of the Hill) نیز وجود دارد.

  • دیزنی به لطف FX به بخش اعظمی از محتویات ارزشمند تلویزیونی دست خواهد یافت

ادغام فاکس و دیزنی

شاید آوردن نام دیزنی و داستان ترسناک آمریکایی(American Horror Story) در یک جمله منطقی به نظر نرسد اما دیزنی شبکه‌ی FX را با خرید فاکس نیز به دست می‌آورد و مسئول محتویات در حال تولید آن مثل فیلادلفیا همیشه آفتابی است(It's Always Sunny in Philadelphia)، آمریکایی ها(The Americans) و سریال لژیون مارول(Legion) خواهد بود.

نباید انتظار داشت دیزنی تولید این سه سریال پولساز و محبوب مخاطبین را متوقف کند اما احتمال آن وجود دارد که FX کار خود را به صورت مستقل پیش ببرد و دیزنی فقط به فعالیت‌های آن‌ها نظارت کند.

  • آینده‌ای نامعلوم در انتظار سایر برندهای جدید دیزنی

ادغام فاکس و دیزنی

به لطف فاکس دیزنی اکنون مالک حقوق فرنچایز بیگانه را نیز از آن خود کرده است. فیلم بیگانه‌ی ریدلی اسکات به نام بیگانه: کاوننت(Alien: Covenant) دنباله‌ای بود بی رمق در پی فیلم پرومتئوس(Prometheus) که خود فیلمی نامید کننده بود و داستان‌های ناگفته‌ی فراوانی برای کاوش و تفحص در این فرنچایز باقی گذاشت. هرچند که طی آخرین اطلاعیه کمپانی فاکس ساخت تمامی دنباله‌های این مجموعه متوقف شده‌اند.

دیزنی همچنین حقوق فرنچایز موفق کینگزمن(Kingsman) را نیز دریافت می‌کند که سازندگان آن برنامه‌های بزرگی برای این فرنچایز در سر دارند. کینگزمن سه که قرار است سال آینده ساخته شود داستان کینگزمن: محفل طلایی(Kingsman: The Golden Circle) که سال پیش عرضه شد را دنبال می‌‌کند. فرنچایز کینگزمن به زودی با افزوده شدن یک دنباله، اسپین آف و مجموعه تلویزیونی به جمع فیلم‌های آن به خانواده‌ای کوچک تبدیل می‌شود. دیزنی با دریافت حقوق این فرنچایز در اصل کنترل کامل ‌برندی با پتانسیل بالا و ماندگاری درازمدت را به دست می‌آورد.

از دیگر فرنچایزهایی که به دیزنی تعلق خواهد گرفت فرنچایز سیاره میمون‌هاست(Planet of the Apes). باب ایگر به اسم فرنچایز در کنفرانس تلفنی خود در جلسه گزارش مالی ربع سوم سال 2018 اشاره کرد پس می‌توان با اطمینان گفت که دیزنی برای این مجموعه برنامه‌هایی در سر دارد اما با توجه به این که این سه گانه سال گذشته تکمیل شد بعید به نظر می‌رسد به این زودی‌ها از آن بازسازی مجددی صورت گیرد و یا حتی دنباله‌ی دیگری ساخته شود. با وجود تمام موارد ذکر شده باکس آفیس آخرین فیلم این فرنچایز یعنی جنگ برای سیاره ی میمون‌ها(War for the Planet of the Apes) به تنهایی چهارصد و نود و یک میلیون دلار در آمد داشت بنابراین حداقل به ساخت فیلم دیگری از این فرنچایز در آینده‌ی نزدیک می‌توان امیدوار بود.

  • هولو دومین سرویس استریم دیزنی می‌شود

ادغام فاکس و دیزنی

دیزنی مشغول ساخت سرویس استریمی است که بتواند با نتفلیکس رقابت کند و چندی پیش از این سرویس با نام دیزنی پلی رونمایی کرد اما باید در نظر گرفت که حالا با تصاحب فاکس، سرویس استریم هولو نیز در اختیار دیزنی قرار گرفته است. این سرویس استریم از سال 2007 فعال بوده و از آن زمان تا به حال محتویات جذاب و مخاطب‌پسندی را در اختیار مصرف کنندگان خود قرار داده‌است. از جمله‌ی این محتویات می‌توان به داستان ندیمه(The Handmaid's Tale)، سریال فراری‌های(Runaways) مارول و کسل راک(Castle Rock) استیون کینگ اشاره کرد.

دیزنی قصد دارد تمام برنامه‌های نه چندان خانوادگی هولو را روی این سرویس نگه دارد و برند خود را از ارتباط مستقیم با این محتویات حفظ کند. طی اخبار اعلام شده به زودی تمام محتویات بزرگسال فاکس به این سرویس منتقل می‌شود که باعث توسعه‌ی بیشتر لیست برنامه‌های هولو می‌شود. سال گذشته هولو در پی تلاش‌هایی بی‌ثمر مبلغ چشمگیر نه صد میلیون دلار را برای تولید محتویات جدید برای سرویس خود از دست داد. پیش بینی شده‌است این مقدار در سال 2018 به یک میلیارد و هفت صد میلیون دلار افزایش خواهد یافت. هرچند که بعید است این ارقام لطمه‌ی شدیدی به دیزنی وارد کند آن هم وقتی که آن‌ها خود به تنهایی هفتاد میلیارد دلار هزینه کردند تا کمپانی فاکس را خریداری کنند. از دست دادن یک میلیارد دلار توسط هولو قطره‌ای در برابر اقیانوس سرمایه‌های دیزنی به حساب می آید.

با توجه به این‌که داستان ندیمه اولین برنامه‌ی متعلق به سرویس‌های استریم بود که برنده جایزه امی بهترین سریال درام شد دور از انتظار نیست که دیزنی حتی مشوق تولید محتوای جدید در هولو شود و با نظارت خود هزینه‌های لازم برای ساخت این محتویات را کنترل کند تا از ضررهای مالی جبران ناپذیر در آینده جلوگیری به عمل آید.

The post ادغام فاکس و دیزنی: چه سرنوشتی پیش روی استودیوهای این کمپانی و آثار آنهاست؟ appeared first on دیجیاتو.

مطالب مرتبط