وزیر ارتباطات در تلکام آمارهای صنعت ICT را در سال گذشته تشریح کرد

امتیاز دهید post

صبح امروز مراسم تلکام نوزدهم آغاز به کار کرد و وزیر ارتباطات کشورمان در مراسم افتتاحیه این رویداد به این نکته که ارتباطات می‌تواند صلح آمیز باشد اشاره کرد و گفت که رشد و توسعه خوبی در این حیطه در کشور رخ داده است و با اقداماتی فراتر از وزارتخانه قصد دارند که در نجات محیط زیست و انرژی همکاری داشته باشند. او همچنین مشکلات ارزی کشور را مهم تلقی کرد و تاکید داشت که بالا رفتن قیمت گوشی و کامپیوتر می‌تواند به اکو سیستم فناوری ضربه بزند.

جهرمی با اشاره به اعتراضاتی که سر گران شدن بسته‌های اینترنتی و تعرفه‌های مکالمه اپراتورها از سوی کاربران شد به این موضوع پرداخت:

«بیست درصد تعرفه خدماتی اپراتورها را کاهش دادیم تا بتوانیم در این اوضاع کمبود نقدینگی کمکی به آنها کرده باشیم. مدل رفتاری اپراتورها در چارچوب قوانین بوده و آنها کاربران را تشویق به خرید بسته‌های ماهانه و طولانی مدت کردند تا بتوانند کمبود نقدینگی خود را جبران کنند.»

وزیر جوان ارتباطات کشورمان همچنین با توجه به بازگشایی مدارس به موضوعی اشاره کرد که بی‌ارتباط با این ایام نیست و خبر از تحصیل چندین هزار دانش آموز مناطق محروم با کمک فناوری ارتباطات و اطلاعات داد:

«۱۳۶ هزار دانش آموز کلاس اولی که از تحصیل باز مانده بودند به وسیله دولت هوشمند به تحصیل فرا خوانده شدند. از ظرفیت های مختلف دولت بهره گرفته شده است.»

جهرمی تاکید کرد که در نمایشگاه‌هایی چون تلکام و الکامپ مسیر پیش روی صنعت تکنولوژی را ترسیم خواهیم کرد و این مسیر را یک راه طولانی و ناهموار خواند:

«کمبود منابع یکی از جدی‌ترین مشکلات دولت فعلی است که با افزایش بهره‌وری می‌توان در برابر آن ایستادگی کرد. توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات می‌تواند این بهره وری را اعتلا بخشد و به دولت کمک کند؛ به عنوان مثال در بخش کشاورزی و منابع آبی می‌توان کارهای زیادی با کمک فناوری کرد و مدیریت منابع آبی را با آنها دگرگون ساخت.»

وزیر ارتباطات کشورمان اهمیت اینترنت اشیا را در این روزها بسیار بالا خواند و استفاده و گسترش آن در کشور را مفید دانست. او تهران بهتر و با نشاط تر را در گروی استفاده از این خدمات اعلام کرد و آن را ماموریت وزارت ارتباطات و دولت عنوان کرد:

«توسعه صنعت و فناوری یک شمع است که مسیر را روشن می‌کند اما هدف ما چیز بالاتر و ارزشمندتری است که قصد داریم با کمک این شمع به آن برسیم. ظرفیت بالای جوانان کشور ما در این بخش باید استفاده شود تا در برابر تحریم‌هایی که معیشت مردم را مشکل ساز کرده، بتوانیم کاری کنیم.»

جهرمی به بورس ارتباطات نیز اشاره کرد و ورود شرکت ها به این حوزه را در حال حاضر ناموفق اعلام کرد. او اما باور دارد که همین شرکت‌ها امروزه عزم بیشتری برای ادغام با یکدیگر دارند و این موضوع می‌‌تواند کمک حال راه آینده آنها باشد:

«قصد داریم تا همکاری اپراتورها با شرکت‌ها را بیشتر کنیم و همچنین کارهایی فراتر از ارتباطات انجام دهیم. قرار است در استان گلستان پروژه حفاظت الکترونیکی از جنگل‌های این استان را استارت بزنیم و ترویج فناوری اطلاعات در محیط زیست را خواهیم داشت.»

«فرامرز رستگار» دبیر سندیکای مخابرات ایران نیز در طول افتتاحیه مراسم اعلام کرد که در طول شش ماه گذشته اتفاقات جالبی در کشور رخ نداده و مقداری نارسایی و اختلال در کارها ایجاد شد، حتی در بین جامعه خبری مطرح شد که کارخانه ها و شرکتها در حال ورشکستگی هستند:

« اما در این نمایشگاه خلاف این ماجرا را داریم و نشان خواهیم داد که در دوران رکود، ۲۶ طرح پیشرفته در صنعت فناوری کشور رخ داده است این مقدار شاید تا آخر سال به ۴۰ عدد هم برسد.»

همراه اول در ایران تله کام

در این مراسم همچنین به دستاوردهای وزارت ارتباطات دولت دوازدهم اشاره شد و موارد ذیل به عنوان بخشی از این موفقیت ها اعلام شد:

  • ارائه خدمات بانکداری از طریق واگذاری 1250 دستگاه ATM در روستاهای محروم
  • ایجاد دسترسی به تلفن ثابت و همراه در بیش از هزار روستا
  • ایجاد چوشش جاده ای نسل 4 در بیش از 60 هزار کشور جاده اصلی و فرعی
  • افزایش ضریب نفوذ تلفن همراه به بیش از 110 درصد
  • افزایش بیش از صد در صدی ظرفیت پهنای باند شبکه انتقال
  • افزایش 2 درصدی محتوای فارسی و افزایش 2 برابری ترافیک داخلی
  • استقرار سامانه سیماک در بیش از 12 استان کشور
  • ارتقای 20 رتبه ای کشور در شاخص توسعه دولت الکترونیکی در طی یک سال

رییس رگولاتوری کشور نیز این نمایشگاه را ادامه قابلیت های الکامپ خواند و از فعالان حوزه خواست که با گفتگو و تفاهم راه روشن توسعه را برای صنعت ICT رقم بزنند. حسین فلاح جوشقانی باور دارد که می توان تهدیدها را به فرصت تبدیل کرد.

با فراگیر شدن تحول دیجیتال در عرصه جهانی و رشد استارتاپ های فعال در بستر الکترونیک نقش نمایشگاه تلکام بیش از پیش شده و حالا از اهمیت ویژه ای برخوردار شده است. شرایط جدید فعلی باعث شده که نمایشگاه امسال ویترینی جدید برای شناسایی فناوری های با پتانسیل صادرات و رشد و توسعه اشتغالزایی باشد. در این نمایشگاه بیش از 260 شرکت حضور دارند و این رویداد از یازدهم تا چهاردهم مهر ماه در نمایشگاه های بین المللی دایر خواهد بود. گفتنیست آمار حاضرین شرکت های داخلی در نمایشگاه امسال یک رشد 50 درصد را داشته است.

The post وزیر ارتباطات در تلکام آمارهای صنعت ICT را در سال گذشته تشریح کرد appeared first on دیجیاتو.

مطالب مرتبط