ترکیب جدید تیتانیوم و طلا بادوام‌ترین آلیاژ فلزی دنیاست

امتیاز دهید post

به تازگی مهندسان آزمایشگاه ملی سندیای کالیفرنیا موفق شده اند که با ترکیب تیتانیوم و طلا، بادوام‌ترین آلیاژ فلزی دنیا را تولید کنند. این ماده‌ی جدید ۱۰۰ برابر از فولاد پر استحکام، قوی تر است و در سطح درجه‌ی سختی الماس قرار دارد.

علاوه بر این، آلیاژ یاد شده در مواقع مورد نیاز روان کننده‌ی مخصوص خود را تولید می‌کند که دیگر آلیاژ‌ها از چنین قابلیتی بهره نمی‌برند. برای ساخت این آلیاژ از ترکیب ۹ سهم تیتانیوم به ازای هر سهم طلا در دمای بسیار بالا استفاده شده و ساختاری فوق العاده مستحکم به وجود آمده است.

البته کشف چنین آلیاژی، اتفاق تازه‌ای نیست اما سختی آنها بسیار دسته کم گرفته شده است. دانشمندان اصولاً سراغ آلیاژهای قوی تر می‌رفته اند چرا که تصور می‌کردند ترکیب طلا و تیتانیوم نمی تواند درجه سختی بسیار بالایی فراهم آورد.

با این وجود اکنون مشخص شده که آلیاژ یاد شده واکنش بهتری در برابر گرما از خود نشان می دهد که درجه سختی آن را نیز بالا برده است.

«جان کاری» سرپرست این تحقیقات باور دارد که آلیاژ‌ها در واکنش به تنش‌ها و تغییر دمای شدید نازک می‌شوند مخصوصاً اگر مدت زیادی در این وضعیت سپری کنند اما آلیاژ فلزی جدید از ثبات مکانیکی و حرارتی فوق العاده‌ای برخوردار است. علاوه بر این آلیاژ یاد شده برای مدت زیادی تحت فشار بوده اما تغییر در زیر ساختار آن ایجاد نشده است.

محققان با آزمایش سختی این آلیاژ متوجه شدند که ماده‌ی سیاهی به دور آلیاژ پدیدار می‌شود که در واقع عنصر کربنی مانند الماس است که روان کننده‌ی مطلوبی به شمار می‌رود.

دانشمندان باور دارند که این روان کننده‌ی کربنی مقاومت و دوام بالایی به این آلیاژ می‌دهد که در مواقع مورد نیاز می‌تواند دما را هم پایین نگه دارد.

تماشا کنید: تکنولوژی جدید IBM الماس اصل را از تقلبی تشخیص می دهد

The post ترکیب جدید تیتانیوم و طلا بادوام‌ترین آلیاژ فلزی دنیاست appeared first on دیجیاتو.

مطالب مرتبط