بی‌مصرف‌ترین قابلیت‌های نرم‌افزاری گوشی‌های قدیمی سامسونگ

امتیاز دهید post

دیجی‌کالا مگ – منبع جامع اخبار و مقالات تخصصی در حوزه‌ی تکنولوژی، بازی‌های کامپیوتری، فرهنگ‌ و هنر، سلامت و زیبایی و سبک زندگی

جدیدترین پرچم‌دار سامسونگ گوشی گلکسی نوت ۹ است که از ویژگی‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری جذابی بهره می‌برد. سامسونگ بعد از سال‌ها آزمون و خطا در حوزه‌ی نرم‌افزار، حالا موفق به عرضه‌ی قابلیت‌هایی شده که با اطمینان می‌توانیم بگوییم بیشتر آن‌ها برای کاربران مفید و سودمند محسوب می‌شوند.

البته این کمپانی کره‌ای همواره در حوزه‌ی نرم‌افزار چنین عملکرد خوبی نداشته و در سال‌های اخیر، انواع و اقسام قابلیت‌های نرم‌افزاری بی‌فایده و بی‌مصرف را معرفی کرده است. کاربران گوشی‌های سامسونگ احتمالاً رابط کاربری TouchWiz موجود در گوشی‌های گلکسی را به یاد می‌آورند که سرشار از قابلیت‌های مختلفی بود، قابلیت‌هایی که تعداد زیادی از آن‌ها بی‌مصرف و بی‌فایده به‌حساب می‌آمدند. در ادامه، به تعدادی از قابلیت‌های نرم‌افزاری بی‌مصرف موجود در گوشی‌های قدیمی سامسونگ نگاهی می‌اندازیم.

قابلیت Air View در گلکسی اس ۴

این قابلیت برای اولین بار همراه با گلکسی نوت ۲ معرفی شد و کاربران با استفاده از قلم S Pen و فشردن نوک آن بر موارد مختلفی مانند تصاویر، پیام‌ها و ایمیل‌ها می‌توانستند پیش‌نمایشی از محتوای این موارد را مشاهده کنند. از آنجایی که نمایشگر به‌خوبی و با دقت زیادی می‌توانست محل قرارگیری قلم S Pen را تشخیص بدهد، کاربران برای استفاده از این مشخصه با مشکلی مواجه نمی‌شدند و به‌راحتی از آن بهره می‌بردند.

سامسونگ برای گوشی گلکسی اس ۴ که از چنین قلمی پشتیبانی نمی‌کرد، تصمیم گرفت قابلیت Air View را با انگشت انسان معرفی کند. قابلیتی که استفاده از آن کار چندان ساده‌ای نبود. زیرا پهنای نوک انگشت انسان بسیار بیشتر از نوک قلم است و علاوه بر این نگه داشتن انگشت در یک مکان خاص برای مشاهده‌ی پیش‌نمایش موارد مختلف، تجربه‌ی عجیب‌وغریبی محسوب می‌شد. علاوه بر این باید خاطرنشان کنیم که دقت این نمایشگر برای ردگیری حرکات انگشت چندان هم بالا نبود و همین موضوع در کنار موارد دیگر باعث شد که این مشخصه اصلاً مورد توجه قرار نگیرد.

قابلیت Air Gestures در گلکسی اس ۴

یکی دیگر از قابلیت‌هایی که همراه با گوشی گلکسی اس ۴ سامسونگ معرفی شد، Air Gestures است که بر روی کاغذ قابلیت جذاب و هیجان‌انگیزی به نظر می‌رسد اما در واقعیت اصلاً مشخصه قابل توجهی نبود. این قابلیت را می‌توان نسخه ساده‌شده‌ی کینکت ایکس‌باکس ۳۶۰ به حساب آورد و کاربران با حرکات افقی و عمودی دست خود می‌توانستند کارهایی مانند اسکرول کردن گالری یا مرورگر موجود در گوشی خود را انجام دهند. این یعنی به‌جای اینکه برای اسکرول کردن یا مثلاً تغییر موسیقی در حال پخش بر نمایشگر ضربه بزنید، کافی بود دست خود را جلوی دوربین گوشی حرکت دهید.

هرچند در برخی مواقع مانند هنگام شست‌وشوی دست‌ها می‌شد از چنین قابلیتی استفاده کرد، اما همانند Air View، عملکرد این مشخصه هم اصلاً خوب و روان نبود. در حقیقت، اگر دست‌ها را سریع‌تر یا آهسته‌تر از حد خاصی حرکت می‌دادید، عملکردهای موردنظر انجام نمی‌شد. با توجه به اینکه سامسونگ این مشخصه را از جدیدترین گوشی‌های خود حذف کرده، نشان می‌دهد خود سامسونگ هم به بی‌فایده بودن آن پی برده است.

قابلیت Smart Pause در گلکسی اس ۴

شاید با مشاهده‌ی این تعداد قابلیت‌های مربوط به سامسونگ گلکسی اس ۴ فکر کنید که ما در مورد این گوشی مته به خشخاش گذاشته‌ایم؛ اما باید بگوییم که هرچند این گوشی ویژگی‌های قابل توجه زیادی دارد، ولی از طرف دیگر از قابلیت‌های نرم‌افزاری بی‌فایده زیادی هم بهره می‌برد. یکی دیگر از قابلیت‌های نرم‌افزاری این گوشی، Smart Pause بود.

گلکسی اس ۴، نگاه کردن یا عدم نگاه کردن کاربر به گوشی را تشخیص می‌داد و به همین خاطر اگر در حین پخش ویدیو سر خود را به جهت دیگری حرکت می‌دادید، پخش ویدیو متوقف می‌شد و برای ادامه مشاهده آن باید بر نمایشگر ضربه می‌زدید. این قابلیت هم عمدتا کاربران را عصبی می‌کرد و تا حد زیادی بدون مصرف بود.

سیستم تشخیص چهره در سامسونگ گلکسی اس ۳

سامسونگ

هرچند باور این موضوع برای بسیاری از هواداران تکنولوژی سخت است، اما باید بگوییم که ۶ سال پیش گوشی گلکسی اس ۳ مجهز به سیستم تشخیص چهره بود. در آن زمان حتی حسگر اثر انگشت هم همه‌گیر نشده بود و به همین خاطر بهره‌گیری از این مشخصه قابلیت پر سروصدایی محسوب می‌شد. با این حال، از بین موارد امنیتی مختلف، این تکنولوژی کمترین امنیت ممکن را داشت.

در مقایسه با روش‌های امنیتی پین کد یا الگو، این سیستم به‌راحتی فریب می‌خورد و حتی با یک عکس از چهره کاربر هم ورود به این گوشی امکان‌پذیر بود. سامسونگ هم بالاخره فهمید که امنیت این سیستم هنوز به اندازه‌ی کافی بالا نیست و برای گوشی گلکسی اس ۵ این مشخصه را حذف کرد.

قابلیت نمای مجازی در گلکسی اس ۶

سامسونگ

در طی این سال‌ها، سامسونگ قابلیت‌های نرم‌افزاری زیادی را در رابطه با دوربین ارائه داده است. یکی از این قابلیت‌ها، نمای مجازی یا Virtual Shot موجود در گوشی گلکسی اس ۶ است که سامسونگ مدعی بود مشخصه‌ی نوآورانه‌ای محسوب می‌شود. هرچند گفته می‌شد این قابلیت می‌تواند تصویر مجازی واحد از زوایای مختلف اشیاء را ایجاد کند، اما در حقیقت فقط کلیپ‌های کوتاه و معمولی مشابه فایل‌های گیف را ارائه می‌داد.

قابلیت Edge Lighting در گلکسی اس ۶ اج

سامسونگ

در سال ۲۰۱۵ سامسونگ با معرفی مدل اج گلکسی اس ۶ توجهات زیادی را جلب کرد، زیرا لبه‌های این گوشی خمیده بودند و همین ظاهر جذابی را به آن بخشیده بود. در کنار این موضوع، سامسونگ قابلیت Edge Lighting را هم معرفی کرد که در هنگام دریافت تماس، حاشیه‌ی نمایشگر با رنگ‌های مختلفی روشن می‌شد.

هرچند چنین ایده‌ای بسیار جذاب است، اما این قابلیت یک مشکل بزرگ داشت؛ تنها در صورت قرار داشتن صفحه‌نمایش بر یک سطح، این قابلیت فعال می‌شد و حاشیه‌ی نمایشگر رنگ‌ها را نمایش می‌داد. بیشتر کاربران ترجیح می‌دهند که گوشی را از طرف پنل پشتی بر یک سطح قرار دهند تا به‌عنوان مثال نمایشگر دچار خط و خش نشود. با توجه به این موضوع، برای بهره‌گیری از این قابلیت در گوشی‌های جدید سامسونگ از جمله گلکسی نوت ۹، دیگر لازم نیست که صفحه‌نمایش حتماً به‌طرف سطح موردنظر باشد و در ضمن می‌توان از این مشخصه برای نوتیفیکیشن‌های مختلف و نه فقط دریافت تماس استفاده کرد.

حرکت دادن گوشی برای زوم در گلکسی اس ۳

سامسونگ علاقه‌ی زیادی به ارائه‌ی راه‌حل‌های مختلف برای عملکردهای یکسانی دارد. به‌عنوان مثال می‌توانیم به فرایند زوم اشاره کنیم که کاربران معمولاً چنین کاری را با حرکات دو انگشت انجام می‌دهند. اما سامسونگ برای اولین بار در گوشی گلکسی اس ۳، قابلیت حرکت گوشی را برای انجام این فرایند معرفی کرد.

برای بهره‌گیری از این مشخصه، در مثلاً محیط مرورگر، باید دو انگشت خود را بر ناحیه‌ی موردنظر قرار می‌دادید و با حرکت عمودی گوشی خود می‌توانستید ناحیه‌ی مذکور را به‌صورت زوم شده مشاهده کنید. چنین قابلیتی واقعاً بی‌فایده بود، زیرا کاربران هیچ مشکلی با روش قدیمی نداشتند و سامسونگ هم بالاخره پیش از عرضه گلکسی اس ۵ متوجه این موضوع شد.

قابلیت اسکرول هوشمند در گلکسی اس ۴

از بین تمام قابلیت‌های نرم‌افزاری که در این مطلب اشاره کردیم، بدون شک مقام بی‌مصرف‌ترین، به قابلیت اسکرول هوشمند موجود در گلکسی اس ۴ می‌رسد. روی‌هم‌رفته گلکسی اس ۴ یک موش آزمایشگاهی برای تمام قابلیت‌های عجیب‌وغریب نرم‌افزاری سامسونگ محسوب می‌شود.

قابلیت اسکرول هوشمند به کاربران اجازه می‌دهد که در مرورگر، صفحات وب را با حرکت دادن گوشی یا حرکت دادن سر فقط به‌صورت عمودی اسکرول کنند. در مورد حرکت سر، بعد از اینکه دوربین گوشی چشم‌های کاربر را تشخیص می‌داد، با حرکت دادن سر به بالا یا پایین، صفحه وب به‌صورت عمودی اسکرول می‌شد. عملکرد این مشخصه هم مانند بسیاری از دیگر مشخصه‌های عجیب‌وغریب این گوشی و گوشی‌های دیگر، به گلکسی اس ۵ راه پیدا نکرد.

در این مطلب به تعدادی از بی‌فایده‌ترین مشخصه‌های نرم‌افزاری گوشی‌های قدیمی سامسونگ نگاهی انداختیم. خوشبختانه سامسونگ به نظرات و انتقادات کاربران خود گوش می‌دهد و بسیاری از این مشخصه‌ها به گوشی‌های جدیدتر راه پیدا نکردند. امروزه گوشی‌های سامسونگ تجربه کاربری نرم‌افزاری روان و خوبی را ارائه می‌دهند، هرچند هنوز هم در این زمینه هدف انتقادات زیادی قرار می‌گیرند. شما در این باره چه فکر می‌کنید؟ به نظر شما بدترین ویژگی‌های نرم‌افزاری گوشی‌های سامسونگ چه چیزهایی هستند؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما و دیگران در میان بگذارید.

بیشتر بخوانید: نگاهی به سری گلکسی S سامسونگ؛ از آغاز تا S9

منبع: Phone Arena

The post بی‌مصرف‌ترین قابلیت‌های نرم‌افزاری گوشی‌های قدیمی سامسونگ appeared first on دیجی‌کالا مگ.

مطالب مرتبط