چگونه پادکست بسازیم؟

امتیاز دهید post

دیجی‌کالا مگ – منبع جامع اخبار و مقالات تخصصی در حوزه‌ی تکنولوژی، بازی‌های کامپیوتری، فرهنگ‌ و هنر، سلامت و زیبایی و سبک زندگی

همانطور که در گزارش تصویری کارگاه «چگونه پادکست بسازیم؟» گفتیم، این کارگاه روز چهارشنبه ۷ شهریور ماه به میزبانی فیدیبو و با اجرای علی بندری در سینما مرکزی تهران برگزار شد و میزبان مخاطبان و دوستداران پادکست و همچنین برخی از پادکست‌سازان مطرح فارسی بود.
از آنجا که فکر کردیم شاید دیدن گزارش تصویری کامل برنامه برای همه امکان‌پذیر نباشد، گزارش مشروحی نیز تهیه کردیم تا دوستداران پادکست بتوانند مهمترین مسائل مطرح شده در برنامه را بخوانند و از اطلاعات آن استفاده کنند.

درباره چه چیزی پادکست بسازیم؟

چگونه پادکست بسازیم؟

بعضی از شما آمده‌اید اینجا که ببینید چه پادکستی با چه موضوعی باید بسازید، یعنی به اصطلاح چه چیزی می‌گیرد. من دوست دارم شما متوجه شوید که این سؤال اشتباه است و اساسا این مسیر فکر کردن اشتباه است. این مسیر ممکن است برای درست کردن یک شوی تلویزیونی درست باشد، چون شما با یک جماعت انبوه سروکار دارید. ولی وقتی دارید پادکست درست می‌کنید از اول یک چیزی را انتخاب کرده‌اید که افراد محدودی به آن علاقه دارند. مثلا از این جماعت ممکن است فقط دو نفر قصه ماشین پیکان یا سینما مرکزی را دوست داشته باشند، اما پادکست همینجوری شروع و بزرگ می‌شود.
اگر سه سال پیش که ما چنل بی را شروع کردیم من سراغ یک شرکت تولیدکننده محتوا می‌رفتم و می‌گفتم می‌خواهم پادکستی درست کنم که تا سه سال بعد هر اپیزودش ۶۰ هزار شنونده داشته باشد، احتمالا متخصصین امر می‌رفتند سراغ اینکه ببینند چه چیزهایی الان در جامعه پرطرفدار است و شنونده دارد. یعنی به هیچ عنوان ایده من در پادکست چنل بی را قبول نمی‌کردند.

کلید اصلی پادکست ساختن قصه گفتن است.

شما در یک پادکست با چند ده نفر مخاطب در ارتباط هستید نه میلیون‌ها نفر

پادکست اصلا از مخاطب شروع نمی‌شود، پادکست برعکس برنامه تلویزیونی از شما شروع می‌شود. پادکست خوب یک نفر با پادکست خوب نفر دیگر فرق دارد. شما باید چیزی را درست کنید که خودتان دوست دارید؛ اگر دستبند چرمی دوست دارید باید درباره دستبند چرمی پادکست بسازید چون در نهایت مخاطب میلیونی ندارید.
در پادکست باید از چیزی صحبت شود که ۱۰ نفر آدم بمیرند برای آن. چون شما نمی‌توانید برای پادکستتان بیلبورد بزنید در خیابان و این تبلیغات دهان به دهان است که شنونده شما را زیاد می‌کند.
من تنها می‌توانم این را بگویم که درباره چیزی که واقعا دوست دارید پادکست بسازید.

درباره انتخاب موضوع پادکست من نمی‌توانم کمک چندانی کنم. فقط می‌توانم این را بگویم که درباره چیزی که واقعا دوست دارید، بلدید و درگیر آن هستید پادکست بسازید.

چشم‌انداز و آینده پادکست

چگونه پادکست بسازیم

پادکست سازی به چه سمتی می‌رود؟ به نظر من دو سه تا اتفاق اگر بیفتد، پادکست با یک قدم فیلی رو به جلو حرکت می‌کند. یکی اینکه یک اپلیکیشن اندروید برای پادکست گوش دادن درست شود که خیلی خیلی خوب باشد و به صورت پیش‌فرض روی تلفن‌های اندروید باشد. هنوز که هنوز است بیشتر کسانی که به پادکست گوش می‌کنند از طریق اپلیکیشن آی او اس و نرم‌افزار پیش‌فرض آن است.
یک اتفاق دیگر که می‌تواند بیفتد این است که پادکست گوش دادن به اندازه رادیو گوش دادن راحت شود. یک شرایطی باید فراهم شود که فرآیند گوش دادن به پادکست را راحت کند.

اگر پادکست شما را در اپلیکیشن‌های پادکست نمی‌توان شنید، یعنی چیزی که درست می‌کنید پادکست نیست.

چه زمانی برای پادکستمان اسپانسر بگیریم؟

تا وقتی که ۵ هزار شنونده ندارید به داشتن اسپانسر اصلا فکر هم نکنید. بعد از ۵ هزار شنونده تحقیقات خود برای داشتن اسپانسر را شروع کنید و بعد از اینکه مخاطبتان به ۱۰ هزار نفر رسید اسپانسر بگیرید.
اما این عدد چگونه محاسبه می‌شود؟ بر اساس تعداد شنونده آخرین اپیزود شما در بازه زمانی‌ای که مخاطبان شما به پادکستتان گوش می‌کنند. یعنی اگر پادکست روزانه دارید پس یک هفته، پادکست هفتگی پس از دو هفته و پادکست دو هفته یکبار پس از ۶ هفته می‌توانید تعداد مخاطبان خود را بسنجید. پس وقتی می‌گوییم ۵ یا ۱۰ هزار شنونده، یعنی تعداد دانلود شما در یک بازه زمانی مشخص.
نکته دیگری که هنگام اسپانسر گرفتن باید به آن توجه کنید این است که همیشه به اسپانسرتان بیشتر از اون چیزی که پرداخت کرده خدمات بدهید. مثلا اگر ۱۰ هزار شنونده دارید، بگویید ۸ هزار شنونده دارید. این موضوع دیگران را تشویق می‌کند که اسپانسر پادکست شوند چون تبلیغ کننده بیش از چیزی که انتظار داشته‌ به دست آورده.

شما هیچوقت در کیفیت صدا و تولید، به پای تولیدکنندگان حرفه‌ای پادکست مثل پادکست‌های رادیویی و تلویزیونی نمی‌رسید. پس همین حالا تا آنها شروع به کار نکرده‌اند باید پادکست خودتان را بسازید.

فیدیبو بزرگترین سامانه قانونی کتاب الکترونیک، صوتی و پادکست است که می‌توانید تمامی پادکست‌های مطرح فارسی را از طریق اپلیکیش آن به صورت رایگان دانلود و گوش کنید. علاوه بر این، پادکست سازان نیز می‌توانند با تماس با فیدیبو به راحتی پادکست خود را در این اپلیکیشن منتشر کنند.

دانلود رایگان اپلیکیشن فیدیبو

بیشتر بخوانید: چگونه پادکست بسازیم؟گزارش تصویری کارگاه پادکست با علی بندری

The post چگونه پادکست بسازیم؟ appeared first on دیجی‌کالا مگ.

مطالب مرتبط