۶ پوشیدنی سلامتی غیر عادی که احتمالاً در آینده به بازار می آیند

امتیاز دهید post

چند سالی است که گجت های پوشیدنی سلامتی راه خود را به زندگی روزمره انسان ها باز کرده اند و بازار قابل توجهی را هم در اختیار گرفته اند. در میان این وسایل الکترونیکی، اپل واچ 4 به نوعی سرآمد محصولات موجود بوده و از ابزارهای پایش سلامتی متنوعی مانند «EKG» (برای ثبت نوار قلب) بهره می برد.

اما پوشیدنی های دیگری هم هستند که فعلاً در فاز آزمایشی قرار دارند و در صورت موفقیت، می توانند کارهایی مانند سنجش نور فرابنفش جذب شده توسط پوست یا نمونه برداری مستمر از خون را انجام دهند. در این مطلب با ۶ مورد از این پوشیدنی های غیر عادی آشنا می شوید:

پوشیدنی سلامتی خون آشام

شاید در وهله اول گجت «eMosquito» به ابزارهای شکنجه قرون وسطی شبیه باشد، اما این پوشیدنی سلامتی برای نمونه برداری مداوم و زمانبندی شده از خون کاربر در طول شبانه روز توسعه یافته و می تواند اطلاعات حیاتی از وضعیت سلامتی وی را به نمایش بگذارد.

eMosquito برای ردیابی میزان قند خون بیماران دیابتی توسعه یافته است

«پشه الکترونیکی» که توسط محققان دانشگاه کلگری کانادا طراحی شده، به منظور ردیابی میزان قند خون بیماران دیابتی توسعه یافته و با استفاده از آن، کاربر دیگر به سوراخ کردن نوک انگشت خود برای دسترسی به خون نیازی ندارد.

البته eMosquito در مراحل اولیه توسعه قرار دارد اما سازندگان آن امیدوارند در آینده، امکان تشخیص موارد دیگری مانند سرطان یا بیماری های ژنتیکی را هم فراهم کند.

پوشیدنی هوشمند ضد UV

پوشیدنی سلامتی

اگر ترجیح می دهید پوشیدنی سلامتی مورد نظرتان به جای یک مچ بند یا یک ساعت، نوعی برچسب یا تتو باشد، پژوهشگران شرکت آمریکایی «LogicInk» محصولی را طراحی کرده اند که روی پوست چسبیده و با قرارگیری در نور خورشید، تغییر رنگ می دهد.

جوهر موجود در برچسب در مجاورت نور خورشید از سفید به بنفش تغییر رنگ می دهد

برچسب مورد بحث که شامل 3 دایره هم مرکز می شود، جوهر مخصوصی داشته که در مجاورت نور خورشید از سفید به بنفش تغییر رنگ می دهد. کاربر نیز با مشاهده رنگ دایره ها می تواند به میزان نور فرابنفش (UV) جذب شده توسط پوست خود پی ببرد. زمانی که هر سه دایره بنفش شوند، یعنی میزان UV مجاز برای پوست جذب شده و باقی ماندن در معرض نور برای سلامتی مضر خواهد بود.

تتویی برای پایش سلامتی بدن

پوشیدنی سلامتی

LogicInk تنها شرکتی نیست که به فکر استفاده از تتو برای پایش سلامتی کاربران افتاده؛ محققان MIT با همکاری پژوهشگران هاروارد نیز نوعی سیستم جوهری حساس زیستی تحت عنوان «Dermal Abbys» ساخته اند که به تغییرات درون بدن واکنش نشان می دهد.

Dermal Abbys با دقت بالایی میزان گلوکز، سدیم و pH بدن کاربر را تشخیص دهد

جوهرهای مورد بحث می توانند با دقت بالایی میزان گلوکز، سدیم و pH بدن کاربر را با تحلیل مایع میان بافتی زیر پوست نمایش دهند. البته ایده استفاده از جوهر برای پایش سلامتی هنوز خیلی نوپاست اما می تواند روش جالب و مؤثری برای هشدار در زمان تغییر وضعیت سلامت افراد باشد و جان بسیاری از انسان ها را نجات دهد.

پوشیدنی سلامتی برای پیشگیری از زمین خوردن سالمندان

پوشیدنی سلامتی

اپل واچ 4 می تواند زمین خوردن کاربر را تشخیص دهد و از نیروهای امدادی کمک بخواهد. اما پوشیدنی سلامتی جدیدی در دست توسعه است که می تواند از زمین خوردن افراد جلوگیری کند.

FallSkip احتمال زمین خوردن کاربر را محاسبه می کند

این ابزار که توسط دانشگاه پلی تکنیک والنسیا در اسپانیا طراحی شده، FallSkip نام دارد و با یک اپلیکیشن موبایل همگام سازی می شود. دیوایس مورد بحث با آنالیز تعادل، الگوی راه رفتن، هماهنگی بدن، زمان عکس العمل و قدرت عضلانی از طریق شتاب سنج و ژیروسکوپ داخلی، احتمال زمین خوردن کاربر را محاسبه و امکان وقوع آن را پیش بینی می کند.

تیم توسعه امیدوار است پس از پایان فرآیند ساخت، FallSkip در مطب پزشکانی که به درمان و توان بخشی سالمندان می پردازند، به یک ابزار الزامی تبدیل شود و از زمین خوردن ناگهانی افراد مسن پیشگیری نماید.

پوشیدنی هوشمند برای کمک به افراد مبتلا به اوتیسم

پوشیدنی سلامتی

برخلاف سایر گجت های حاضر در لیست، این یکی ابزار تازه ای نیست و در واقع روشی برای استفاده سلامتی از یک گجت قدیمی تر است: عینک هوشمند «گوگل گلس» که سرنوشت جالبی در بازار نداشت، حالا مورد توجه محققان دانشگاه استنفورد قرار گرفته و آنها قصد دارند با استفاده از این سخت افزار، افراد مبتلا به اوتیسم را برای تعامل بهتر با اطرافیان یاری کنند.

روش جدید به کاربر اجازه می دهد از طریق تطبیق دادن حالات صورت ایموجی ها و چهره پرستار احساسات منتقل شده را بهتر درک کند

همان طور که احتمالاً می دانید، تعامل با اطرافیان یکی از مشکلاتی است که مبتلایان به اوتیسم با آن درگیرند. البته روش جدید نیز برای استفاده در موقعیت های تعاملی و اجتماعی کاربردی نیست، بلکه نوعی ابزار یادگیری بوده که به کاربر اجازه می دهد از طریق تطبیق دادن حالات صورت ایموجی ها و چهره والدین (یا پرستار)، احساسات منتقل شده را بهتر درک کند. این روش همچنین تماس چشمی را در مبتلایان به اوتیسم تقویت خواهد کرد.

ابزاری برای سنجش آلودگی

پوشیدنی سلامتی

چه به منظور شمارش قدم های کاربران مورد استفاده قرار بگیرند یا پایش ضربان قلب، اکثر پوشیدنی های سلامتی بازار تنها اطلاعات مربوط به افراد را ثبت می کنند. اما آیا اطلاعات محیطی هم کاربردی دارند؟

اطلاعات کسب شده به سرور مرکزی ارسال می شوند تا نقشه ای از وضعیت آب و هوای منطقه را برای مشاهده همه کاربران ترسیم کنند

به تازگی نمونه اولیه دستگاهی تحت عنوان «PocketLab Air» مورد آزمایش قرار گرفته که می تواند اطلاعاتی از قبیل سطح دی اکسید کربن و ازون هوا، ذرات معلق، دما، رطوبت، فشار هوا، ارتفاع، نقطه شبنم، شاخص گرما و شدت نور محیط را جمع آوری و ثبت کند. اطلاعات به دست آمده سپس علاوه بر نماش برای کاربر، به سرور مرکزی ارسال می شوند تا نقشه ای از وضعیت آب و هوای منطقه را برای مشاهده همه کاربران ترسیم کنند.

چنین قابلیتی نه تنها روی تصمیم گیری کاربران برای انتخاب مسیرهای عبور و مرور یا توقف تأثیر می گذارد، بلکه به مدیریت بهتر فضای عمومی نیز کمک کرده و در اتخاذ تصمیمات صحیح برای طرح های ترافیکی و شهرسازی مؤثر خواهد بود.

The post ۶ پوشیدنی سلامتی غیر عادی که احتمالاً در آینده به بازار می آیند appeared first on دیجیاتو.

مطالب مرتبط