اینترنت ۵G این ۵ فناوری را متحول می‌کند

امتیاز دهید post

دیجی‌کالا مگ – منبع جامع اخبار و مقالات تخصصی در حوزه‌ی محصولات دیجیتال، دانش و فناوری و بازی

در دنیای تکنولوژی، ما همواره در آستانه‌ی تحولی بزرگ قرار داریم و مرتبا خبرهای مربوط به پیشرفت‌های شگفت‌انگیز این حوزه در رسانه‌ها منتشر می‌شود. در حال حاضر، یکی از فناوری‌هایی که هنوز برای کاربران ارائه نشده اما از پتانسیل‌های زیادی بهره می‌برد، اینترنت ۵G است. این فناوری می‌تواند بخش‌های مختلف تکنولوژی‌های فعلی را دستخوش تغییر کند و دنیای اطراف ما را تا حد زیادی تغییر دهد. اینترنت ۵G در مقایسه با فناوری ۴G نه‌تنها سریع‌تر و باثبات‌تر است، بلکه از ظرفیت و انعطاف بیشتری بهره می‌برد. به همین خاطر این تکنولوژی نه‌تنها از پس استریمینگ فزاینده کاربران برمی‌آید، بلکه می‌تواند اینترنت اشیاء را دچار تغییر و تحولات گسترده‌ای کند. در ادامه به ۵ فناوری‌ای می‌پردازیم که با آمدن اینترنت ۵G، تا حد زیادی متحول می‌شوند.

۱. گیمینگ

اینترنت 5G

اینترنت ۵G تأثیر زیادی بر گیمینگ و تجربه‌های مربوط به واقعیت افزوده و مجازی خواهد داشت. به‌عنوان مثال، فناوری ۵G می‌تواند هزینه‌های واقعیت مجازی را تا حد زیادی کاهش دهد. زیرا هزینه بالای هدست‌های واقعیت مجازی فعلی، به امکانات سخت‌افزاری آن‌ها برمی‌گردد، اما با ارائه اینترنت بسیار پرسرعت، این پردازش‌ها در فضای ابری صورت می‌گیرد و به همین خاطر گجت‌های مربوط به واقعیت مجازی بسیار ارزان‌تر خواهند شد. در ضمن این فناوری می‌تواند بازی‌های مبتنی بر واقعیت افزوده را هم جذاب‌تر کند.

۲. اتومبیل‌های خودران

اتومبیل‌های خودران

یکی دیگر از تکنولوژی‌های نوظهور که در چند سال اخیر توجهات زیادی را به خود جلب کرده، تکنولوژی اتومبیل‌های خودران است. به گفته‌ی یکی از مدیران ارشد شرکت اینتل، فناوری ۵G برای اتومبیل‌های خودران یک نقش حیاتی دارد و بدون اینترنت ۵G نمی‌توان اتومبیل‌های خودران پیشرفته‌تری را عرضه کرد. فناوری ۵G با ارائه‌ی سرعت بیشتر و ثبات بهتر، نه‌تنها راحتی را برای کاربران به ارمغان می‌آورد، بلکه امنیت این اتومبیل‌ها را هم افزایش می‌دهد. چنین اتومبیل‌هایی برای اینکه بتوانند به اطلاعات ترافیکی دسترسی داشته باشند و با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و محیط اطراف خود را پیوسته زیر نظر بگیرند، به یک اینترنت باثبات و بسیار پرسرعت نیاز دارند که فناوری ۵G می‌تواند چنین مواردی را فراهم کند.

۳. جراحی از راه دور

جراحی از راه دور

اینترنت ۵G می‌تواند تکنولوژی جراحی از راه دور را تا حد زیادی بهبود ببخشد. به‌عنوان مثال، دانشمندان موفق به ساخت یک بازوی رباتیک شده‌اند که برای جراحی از راه دور مورد استفاده قرار خواهد گرفت. این وسیله قرار است در سال ۲۰۲۰ عرضه شود و وابسته به تکنولوژی ۵G نخواهد بود. اما با بهره‌گیری از این فناوری، می‌تواند عملکرد دقیق‌تر و ایمن‌تری داشته باشد. در نهایت، با ارائه این فناوری که می‌تواند اینترنت بسیار پرسرعت و باثباتی را برای مناطق مختلف به ارمغان بیاورد، هر بیماری در هر جای جهان می‌تواند از تخصص بهترین جراحان بهره ببرد.

۴. خطوط تولید رباتیک

خطوط تولید رباتیک

اینترنت ۵G در زمینه اینترنت اشیاء تا حد زیادی مثمر ثمر خواهد بود و در این زمینه می‌توانیم به خطوط تولید رباتیک هم اشاره کنیم. در حال حاضر، این ربات‌ها وظایف تکراری و از پیش تعریف شده را انجام می‌دهند اما با بهره‌گیری از فناوری ۵G و پردازش پیچیده در فضای ابری، این ربات‌ها می‌توانند کارهای بسیار پیچیده‌تری را هم انجام دهند و خطوط تولید را تا حد زیادی متحول کنند.

۵. واقعیت افزوده

واقعیت افزوده

روزبه‌روز شرکت‌های بیشتری بر روی واقعیت افزوده سرمایه‌گذاری می‌کنند و با همه‌گیر شدن اینترنت ۵G، فناوری‌های مبتنی بر واقعیت افزوده هم تا حد زیادی پیشرفت خواهند کرد. با افزایش اپلیکیشن‌های واقعیت افزوده، از اپلیکیشن‌های مربوط به بازی و سرگرمی گرفته تا موارد دیگر، پهنای باند بیشتری موردنیاز خواهد بود و با توجه به بی‌سیم بودن اکثر گجت‌های مربوط به این تکنولوژی، فناوری ۵G می‌تواند نقش بسیار مهمی را در توسعه‌ی گجت‌ها و محتواهای مبتنی بر واقعیت افزوده ایفا کند.

دیگر تأثیرات اینترنت ۵G

بسیاری از کارشناسان حوزه فناوری اعتقاد دارند که فناوری ۵G می‌تواند جهان اطراف ما را دستخوش تغییر کند. پژوهشگران دانشگاه MIT مدتی پیش گزارشی منتشر کردند که در بخشی از آن آمده ارائه فناوری ۵G می‌تواند سود صنایع مختلف را حدود ۱۲.۳ تریلیون دلار افزایش دهد. وقتی که این فناوری در مقایسه با اینترنت ۴G موفق به ارائه ۱۰ تا ۱۰۰ برابر سرعت بیشتر باشد و ارتباط باثبات‌تری را به ارمغان بیاورد، انواع و اقسام محتواها، استریمینگ‌های آنلاین، بازی‌ها و صنایع مختلف از این موضوع بهره‌مند می‌شوند و می‌توانند پتانسیل‌های خود را عملی کنند. در این مقاله فقط به ۵ فناوری‌ای که به لطف ارائه ۵G تا حد زیادی پیشرفت خواهند کرد، اشاره کردیم، اما این فناوری پتانسیل بسیار زیادی دارد و در سال‌های آینده می‌توانیم انتظار عملی شدن تکنولوژی‌های شگفت‌انگیزی را داشته باشیم.

بیشتر بخوانید: اینترنت ۵G چیست و چه مزایایی دارد؟

منبع: Forbes

The post اینترنت ۵G این ۵ فناوری را متحول می‌کند appeared first on دیجی‌کالا مگ.

مطالب مرتبط