محققان حالا قادر به اندازه‌گیری بقایای DNA در صحنه‌های جرم هستند

امتیاز دهید post

خبری بد برای مجرمانی داریم که قبل از ارتکاب جرم، پوشیدن دستکش را فراموش می کنند. محققان «دانشگاه فلیندرز» در استرالیای جنوبی اخیراً تستی توسعه داده اند که قادر به اندازه گیری میزان دی ان ای ایست که ما از خود به جا می گذاریم. این بدان معناست که یک تماس کوچک نوک انگشت با دستگیره در می تواند به تعیین مظنونین احتمالی برای پلیس منجر شود و احتمالاً این امکان وجود داشته باشد که آخرین نفری که یک شی را لمس کرده، شناسایی شود.

در تستی با حضور 11 شرکت کننده، محققان فلیندرز 264 نمونه اثر انگشت جمع کردند، از شرکت کنندگان خواستند دست های خود را بشویند و سپس اثر انگشت شست آنها را در کمتر از 180 دقیقه پرینت کردند. مدیر این پروژه می گوید: «ما می دانیم که برخی از افراد، دی ان ای بیشتری از خود به جای می گذارند، چون وقتی چیزی را لمس می کنند، سلول های بیشتری از بدن آنها به جا می ماند. به این سلول ها "ریزنده" گفته می شود اما هنوز تشخیص اینکه چه افرادی مستعد ریزش بیشتر هستند سخت است.»

این محققان جوهری ساخته اند که قادر به تشخیص بقایای دی ان ای در صحنه جرم است. به کمک این جوهر، می توان محل دقیق وجود نمونه های دی ان ای را شناسایی کرد و دیگر نیازی به گمانه زنی نیست. گفته می شود که جوهر مورد اشاره در کمتر از 10 ثانیه تمام دی ان ای های موجود را نشان می دهد و سپس می توان به شمارش آنها پرداخت؛ پروسه ای که برای شناسایی افرادی با بیشترین میزان ریزش کاربرد دارد. «با شمارش مواد سلولی، که به شکل نقاط سبز رنگ ظاهر می شوند، ما می توانیم تشخیص دهیم که یک نفر ریزش شدید دارد یا ریزش کم».

محققان تا به امروز دریافته اند که مردان دی ان ای بیشتری نسبت به زنان از خود به جای می گذارند و انگشت شست دقیق ترین بقایای DNA را دارد. خبرگزاری ABC می گوید دانشمندان حالا با کارآگاهان جنایی در سراسر جهان ارتباط برقرار کرده اند تا از نتایج این تحقیقات در پرونده های واقعی استفاده شود.

The post محققان حالا قادر به اندازه‌گیری بقایای DNA در صحنه‌های جرم هستند appeared first on دیجیاتو.

مطالب مرتبط