۱۲ اشتباه رایج در مراقبت از مو که هر روز تکرار می‌کنید

امتیاز دهید post

دیجی‌کالا مگ – منبع جامع اخبار و مقالات تخصصی در حوزه‌ی تکنولوژی، بازی‌های کامپیوتری، فرهنگ‌ و هنر، سلامت و زیبایی و سبک زندگی

برای نگهداری و مراقبت از مو گاهی تصور می‌کنیم که شستشوی مداوم و برس کشیدن آنها کافی است. ولی باید بدانید که مو به دلیل بافت متفاوتی که نسبت به سایر اعضای بدن دارد، نیاز به نگهداری‌های مختلفی دارد که این روش‌ها هم با توجه به جنس مو و ویژگی‌های دیگر می‌تواند متفاوت باشد. برخی از متخصصان مو با دانایی از مشکلات و اشتباهات رایج در شستشو و نگهداری از موها، نکاتی را ارائه می‌دهند که با اطلاع از آنها می‌توان به سادگی سلامت را به موها بازگرداند و ظاهرشان را زیباتر کرد.

شستشوی زیاد یا کم موها

انواع شامپو

شاید این نکته برایتان تکراری باشد ولی باید باز هم بگوییم که شستشوی زیاد مو و با فواصل کوتاه باعث از بین رفتن چربی طبیعی کو می‌شود و آنها را ناسالم می‌کند. در این شرایط موها شکننده می‌شوند و ممکن است به راحتی خرد شوند. در این بین باید بدانید که شستن هر چه کمتر مو نیز توصیه نمی‌شود. با کمتر شستن موها، منافذ موجود در پوست سر توسط چربی اضافه مسدود می‌شوند و باعث چربی و کثیفی بیشتر مو می‌گردند. پس بهترین روشی که می‌توانید پیش بگیرید این است که تعداد دفعات شامپو زدن موها را به سه تا چهار بار در هفته کاهش دهید. در روزهای مابین شامپو زدن موها، می‌توانید چربی سر را با لایه نازک و سبکی از شامپو خشک که روی ریشه مو می‌زنید، کمتر کنید. سپس با استفاده از برس مو، چربی سر را از ریشه تا نوک موها پخش کنید تا درخشندگی طبیعی به ظاهر آنها ببخشد.

شستشوی مو با آب داغ در حال بخار

آسیبی که در اثر استفاده از اتوی مو و سشوار به مو می‌رسد، همانند زمانی است که برای آبکشی شامپو دمای آب را به درجه بالا و نزدیک بخار می‌رسانید. اگر آب به اندازه‌ای داغ است که نمی‌توانید دستتان را به آن بزنید، قطعاً برای موها هم آزاردهنده است و باعث آسیب بسیار آنها می‌شود. برای شستشوی شامپوی سر از آب گرمی استفاده کنید که بخار نداشته باشد. در این حالت کوتیکول‌های مو باز می‌شوند و تارهای مو به خوبی تمیز می‌شوند. اگر از نرم‌کننده مو استفاده می‌کنید، آن را با آب سرد آبکشی کنید تا کوتیکول‌ها بسته بمانند. این روش درخشندگی طبیعی و سالمی را به مو اضافه می‌کند که تا شستشوی بعدی مو باقی می‌ماند.

استفاده نکردن از شامپوی موی رنگ شده

شامپو مخصصو موهای رنگ شده

حتی اگر سالی چند بار موهای خود را رنگ می‌کنید، باید از شامپوی مخصوص موهای رنگ شده استفاده کنید. بدون این مدل شامپو، رنگ موهای شما به سرعت از بین می‌رود و خشک می‌شوند. شامپوی مخصوص موهای رنگ شده موها را بدون از بین بردن رنگ تمیز می‌کند و رطوبت مناسب را که موهای رنگ شده نیاز دارند، به آنها می‌بخشد. اگر موهای روشن و بلوند دارید، مراقب استفاده از شامپوی بنفش باشید که قرار است باعث روشن‌کنندگی مو شود. این شامپو مناسب مصرف روزانه و هر بار شستشوی سر نیست. اگر از شامپوی بنفش بیش از حد لزوم استفاده کنید، موها کدر می‌شوند و به سمت رنگ طوسی با بنفش متمایل می‌شوند که ظاهر خوبی نخواهند داشت. برخی از شامپوهای تخصصی مو برای رنگ‌های به خصوص ساخته می‌شوند تا تناژ آنها را حفظ کنند.

استفاده از نرم‌کننده مو در ریشه‌ها

نرم کننده مو

برای استفاده از نرم‌کننده مو بهتر است از نیمه دوم تارهای مو به سمت پایین و نوک آن را روی مو بمالید. نوک مو قدیمی‌ترین بخش موهای شماست و مدت بیشتری است که روی سرتان باقی مانده است، پس رطوبت کمتری دارد و شاید حتی مرده باشد. پی این ناحیه به نرم‌کننده بیشتری نیاز دارد. مهم است که چه مقدار از نرم‌کننده از روی موهایتان می‌مالید و حجم آن هم بستگی به بلندی، ضخامت و بافت موهایتان دارد.

برس زدن موهای خیس

موهای صاف

موهای خیس نه تنها سنگین‌تر هستند، بلکه انعطاف بیشتری دارند و حساس‌تر هستند. پس زمانی که آنها را با شانه زدن می‌کشید، باعث شکسته شدن تارها می‌شوید. به جای این کار قبل از حمام رفتن موها را شانه کنید. خصوصاً اگر از انواع اسپری و حالت‌دهنده مو استفاده کرده‌اید، این راهکار را باید پیش بگیرید.

خشک کردن خشن موها با حوله

بسیاری از افراد عادت دارند بعد از آنکه از حمام بیرون می‌آیند، یک حوله دور بدن و یک حوله را محکم روی سر ببندند. باید بدانید که این روش خوبی برای رفتار با موهای خیس و حساس نیست! به جای اینکه موها را محکم بچلانید و روی سر محکم کنید، حوله را به آرامی و بدون چلاندن موها دور موها بپیچید. می‌توانید این حالت را در بالای سر، پایین و یا در سمت چپ و راست انجام دهید. در این حالت آب اضافی بیشتری از موهایتان گرفته و جذب حوله می‌شود.

بستن موهای خیس

همیشه قبل از اینکه موهای خود را بلای سرتان ببندید و دم اسبی کنید، صبر کنید تا کامل خشک شود. اگر وقت ندارید، کمی از محصولات نرم‌کننده مخصوص بعد از حمام مانند سرم و اسپری‌ها را به مو بمالید، تمرکز بیشتر را در نیمه دوم موها به سمت نوک قرار دهید. سپس می‌توانید موها را شل و آرام ببافید و از فشار آمدن و تحت فشار بودن آنها جلوگیری کنید.

استفاده از برس حالت‌دهنده موی نامناسب

انواع برس مو

برای حالت دادن موها، برس‌های مختلفی با توجه به انواع بافت مو وجود دارد. برای اینکه سلامت تارهای موی خود را تضمین کنید، باید مناسب‌ترین برس را برای نوع موی خود پیدا کنید. برس‌های دارای برجستگی‌های از جنس طبیعی برای موهای فر و صاف مناسب است. این نوع برس به راحتی روی مو حرکت می‌کند، باعث نرم شدن کوتیکول می‌شود، مو را آب‌رسانی می‌کند و زیبایی و درخشندگی بیشتری به مو می‌بخشد.

استفاده بیش از حد از شامپو خشک

باید اعتراف کرد که شامپو خشک یکی از بهترین محصولات زیبایی اختراع شده است. فقط کافی است چند بار این محصول را روی موی چرب و شسته نشده خود اسپری کنید تا ظاهری متفاوت و بدون چرب به آنها بدهد. ولی باید بدانید که استفاده زیاده از حد از شامپو خشک هم باعث آسیب به مو می‌شود. چربی و کثیف شدن موها هر روز به طور طبیعی دیده می‌شود و باید از روی سر پاک شوند تا فولیکول‌های مو تمیز و متعادل باقی بمانند. در واقع شامپو خشک هیچ‌کدام از این مواد اضافی را از روی سر پاک نمی‌کند بلکه می‌تواند باعث بسته شدن فولیکول‌های مو هم بشود که در آینده ریزش و کاهش رشد مو را نیز به دنبال دارد. سعی کنید هفته‌ای یک تا دو بار از شامپو خشک استفاده کنید. اگر وقت شستن موها را ندارید و البته مهلت استفاده از شامپوی خشک را هم در هفته خرج کرده‌اید، کمی کف سر خود را ماساژ بدهید و با اسنفاده از برس موها را شانه کنید تا چربی مو از کف سر به سمت نوک موها هم پخش شود و باعث درخشان شدن موها شود.

رنگ کردن زیاد مو

ضررهای رنگ مو

درست است که بسیاری از خانم‌ها تنوع را دوست دارند و ترجیح می‌دهند در از گاهی ظاهر خود را عوض کنند ولی باید بدانید که رنگ کردن موها یک فرآیند شیمیایی است که باعث آسیب به تارهای مو می‌شود. اگر استفاده از رنگ موهای موقت نمی‌تواند نیاز شما را برآورده کند، اکستنشن مو می‌تواند بدون رنگ کردن موها، ظاهرتان را تغییر دهد.

استفاده نکردن از محافظ مو قبل از سشوار و اتو مو

اتو مو

محصولات متفاوتی در بازار وجود دارند که می‌توانند موها را در برابر حرارت بالای ناشی از استفاده از دستگاه‌های حالت‌دهنده محافظت کنند. این محصولات درست مانند ضد آفتاب عمل می‌کنند. قادرند موها را از آسیب حرارت حفظ کنند و باعث نرمی و درخشندگی آنها شوند. نکته مهم در مورد استفاده از محصولات محافظ مو این است که قبل از استفاده از انواع دستگاه‌های حرارتی مطمئن شوید که آنها به خوبی جذب مو شده باشند.

کوتاه کردن مو در خانه

واقعیت این است که آرایشگران و متخصصانی که در سالن‌های زیبایی فعالیت می‌کنند، دوره‌های آرایشی متعددی را گذرانده‌اند تا توانایی لازم برای انجام کوتاهی حرفه‌ای مو را به دست بیاورند. فارغ از مدل موهای مد روز که صرفاً به جهت زیبایی انجام می‌شوند، لازم است برای تحریک بیشتر رشد مو، آنها را در زمان مشخص کمی کوتاه کرد. هرچه مدت بیشتری از کوتاه کردن موهایتان بگذرد، موخوره هم بیشتر می‌شود. پس خودتان دست به کار نشوید و به سالن‌های آرایشی بروید تا بتوانند با دقت کافی سلامت را به موهای شما بازگردانند. این کار باید حداقل سه ماه یک‌بار انجام شود.

The post ۱۲ اشتباه رایج در مراقبت از مو که هر روز تکرار می‌کنید appeared first on دیجی‌کالا مگ.

مطالب مرتبط