درآمد چند میلیارد دلاری چینی ها از تعویض قطعات آیفون

امتیاز دهید post

طبق گزارشی که نشریه The Information منتشر کرده چینی ها در سال ۲۰۱۳ میلادی بدترین سوء استفاده را از سیاست تعویض قطعات اپل کرده اند. در طرحی حساب شده، حلقه هایی از مجرمان آیفون ها را خریداری کرده و با این ادعا که آیفون هایشان خراب است بلافاصله آنها را به اپل استور شنژن باز می گرداندند تا تعمیر شوند.

در واقعیت اما آنها قطعات ارزشمند موبایل ها را از درونشان خارج کرده با قطعات قلابی و حتی پوست آدامس جایگزین می کردند. این زنجیره کلاهبردار بعد از دریافت گوشی هایی که قطعاتشان تعویض شده بود آنها را به فروش می رساند و قطعاتی که پیشتر از داخل آنها درآورده بودند را هم درون آیفون های بازسازی شده یا ریفربیشد قرار می دادند و آنها را در شهرهای کوچک تر به فرش می رساندند.

در آن زمان اپل آیفون ۴، ۴ اس، ۵ و ۵ اس را به بازار عرضه می کرد که به نسبت استانداردهای امروز باز کردن بدنه شان کاری به نسبت ساده بود.کایل وینز مدیرعامل iFixit در واکنش به این خبر گفت:

در گذشته این کار شبیه به فروشگاه های قطعات ماشین بوده؛ یعنی شما تمامی قطعات را از ماشین ها جدا می کردید و به صورت جداگانه به فروش می رساندید.

نخستین خرده فروشی اپل در سال ۲۰۰۹ میلادی در شنژن چین راه اندازی شد. در آن زمان چین در حال تبدیل شدن به یکی از مهم ترین بازارهای این کشور بود و در سال ۲۰۱۵ میلادی فروش آن یک چهارم کل درآمدهای جهانی اپل را تشکیل می داد.

و همانطور که پیش بینی می شد این اتفاق به سرعت تبدیل به یک مشکل شد. طبق گزارشات میزان موبایل های مرجوعی به اپل استور شنژن سه برابر موبایل هایی بود که به اپل استور خیابان پنجم در نیویورک آورده می شد.

این مشکل به خاطر دسترسی آسان به قطعات ارزان قیمت در شنژن و همچنین حضور سازمان های تبهکار در منطقه وخامت پیدا کرد. بازار آیفون های دست دوم چین همچنین مقام نخست جهانی را دارد و بسیاری از دستگاه هایی که در این کشور به فروش می رسند ترکیبی از قطعات اصل و جعلی را در خود دارند و همچنین نسخه های دستکاری شده از سیستم عامل های شناخته شده.

اما استراتژی اپل برای تعمیر موبایل ها اینگونه است؛ تا زمانی که نشانه ای دال بر آسیب قابل رویت در آنها نباشد قطعات خراب را تعویض می کند. بعد از مدتی که اپل پی برد هزینه های تعویض قطعات موبایل هایش در شنژن دوبرابر میزان پیش بنی شده قبلی است تصمیم گرفت که تغییراتی را در سیاست هایش اعمال نماید. در آن زمان دست متقلبان در شنژن رو شد و به تعطیلی اپل استور در برهه ای منتهی شد. در سال ۲۰۱۳ هم تیم کوک مجبور شد که از مشتریان خود در چین به خاطر مشکلات به وجود آمده در تعویض قطعات موبایل های معیوب شان عذرخواهی نماید.

اپل برای حل این مشکل نوعی سیستم رزواسیون راه اندازی کرد که مشتریان را وادار می کرد پیش از ارائه گوشی خود و ادعای خرابی قطعات، مالکیت خود را ثابت نمایند و آن سیستم طبق گزارشات هک شد. اپل همچنین نوعی نرم افزار تشخیصی طراحی کرد تا قطعات جعلی درون موبایل هایش را شناسایی کند اما مجرمان مجددا راهی برای دور زدن این نرم افزار پیدا کردند و با از کار انداختن آیفون ها راه را برای هرگونه بررسی موضوع بستند.

در ادامه، اپل تعویض قطعات در فروشگاه های خود را پایان داد و همزمان با بررسی گوشی ها در زنجیره های توزیع و همچنین مراکز تعمیراتی از مشتریانش خواست تا منتظر بمانند. با اشباع شدن منطقه شانگهای اپل مراکز بیشتری را در کالیفرنیا و سنگاپور باز کرد. تا سال ۲۰۱۶ حجم قابل توجهی از آیفون های مرجوعی در شنژن کم شد و این شرکت با کمک سیلانت و ابزارهای مختلف باتری و چیپ موجود در آیفون ها را درون موقعیت شان ثابت کرد تا امکان سرقتشان وجود نداشته باشد. در نتیجه همه این اقدامات هزینه مربوط به تعویض قطعات آیفون ها در شنژن برای نخستین بار در سال ۲۰۱۷ روندی کاهشی به خود گرفت و از ۴.۶۶ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۶ به ۴.۳۲ میلیارد دلار در سال قبل رسید.

The post درآمد چند میلیارد دلاری چینی ها از تعویض قطعات آیفون appeared first on دیجیاتو.

مطالب مرتبط