درآمد 3.5 دلاری نوکیا به ازای فروش هر موبایل 5G

امتیاز دهید post

احتمالاً هرکسی که اخبار تکنولوژی را دنبال می کند، حداقل بارها درباره نبردهای قضایی بر سر حقوق پتنت ها شنیده؛ پتنت هایی که گاهی پول کلانی روانه جیب صاحبان خود می کنند و گاه به خاطر یک بی دقتی، میلیون ها دلار ضرر می زنند. اما حالا نوکیا و چند کمپانی دیگر در حال برداشتن گام هایی برای جلوگیری از تشکیل این پرونده های حقوقی در آینده هستند و هزینه خرید لایسنس تکنولوژی های 5G خود را به صورت عمومی اعلام کرده اند.

در ماه ژوئن بود که استانداردهای بین المللی 5G تعیین شد؛ استانداردهایی که تعیین می کنند شبکه های 5G و سخت افزارهایی که آنها را به اجرا در می آورند باید چگونه باشند. در تحقیق، توسعه و تعیین این استانداردها، کمپانی های وایرلس گوناگونی دخیل بوده اند که از جمله آنها می توان به کوالکام، هواوی، اریکسون، سامسونگ و نوکیا اشاره کرد. در ازای تاثیری که این کمپانی ها بر تعیین استانداردها داشته اند، هر یک سهم کوچکی از هزینه لایسنس تکنولوژی های 5G را دریافت خواهند کرد. بنابراین شرکت هایی همچون اپل و گوگل به ازای فروش هر دیوایس پریمیوم، هزینه اندکی بابت استفاده از پتنت های دخیل در تکنولوژی 5G موبایل خود می پردازند.

هزینه لایسنسی که نوکیا از این پس دریافت خواهد کرد، 3.48 دلار خواهد بود و اریکسون هم بسته به تکنولوژی های متفاوتش، بین 2.50 الی 5 دلار به ازای هر دیوایس دریافت می کند. کوالکام در این بین قصد دارد هزینه لایسنس خود را با احتساب 2.275 درصد از قیمت کل موبایل های تَک-ماد 5G، یا 3.25 درصد از قیمت موبایل های 5G چند-ماد دریافت کند. این رقم بسیار بالاتر از سهم سایر کمپانی ها است، اما صرفاً به موبایل های پریمیوم اختصاص دارد و کوالکام می گوید تولیدکنندگانی که موبایلی در بازه قیمت 400 الی 500 دلار عرضه کنند، به جای 16.25 دلار به ازای هر دیوایس، 13 دلار خواهند پرداخت.

نوکیا، اریکسون و کوالکام مجموعاً سهمی 21 دلار از فروش هر موبایل هوشمند 5G خواهند داشت؛ اما در این رقم، هزینه لایسنس تکنولوژی سایر کمپانی های فعال در زمینه 5G محاسبه نشده است. به عنوان مثال هواوی هنوز هزینه دریافتی خود را اعلام نکرده، اما اریک شو، رییس هیئت مدیره این کمپانی مدت ها پیش اعلام کرده که آنها به قیمت گذاری عادلانه، معقولانه و غیر تبعیض آمیز ادامه می دهند.

The post درآمد 3.5 دلاری نوکیا به ازای فروش هر موبایل 5G appeared first on دیجیاتو.

مطالب مرتبط