وزارت ارتباطات: از امروز هر کالای سیم کارت خور وارداتی، مشمول طرح رجیستری است

امتیاز دهید post

با اینکه پیش‌تر اعلام شده بود تبلت‌ها هم جزو طرح رجیستری قرار می‌گیرند ولی تا به امروز این مساله به طور جدی در بازار فعال نشده بود. حال معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خبر داده که طرح رجیستری برای تبلت‌های سیم کارت خور بطور رسمی راه افتاده است.

«حسین فلاح جوشقانی» با بیان این مطلب افزود:

«هم اکنون هر کالای سیم کارت خور وارداتی، مشمول طرح رجیستری است. خریداران کالا‌های سیم کارت خور مانند تبلت باید در زمان خرید کدشناسه کالا (IMEI) و کد فعالسازی کالا را در سامانه همتا (۷۷۷۷) ثبت کنند تا کالا در شبکه شناسایی و رجیستر شود.»

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تاکید کرد که با اجرای موفقیت آمیز طرح رجیستری، تصمیم بر اجرای آن روی تمامی دستگاه‌های سیم کارت گرفته شده است:

«طرح ثبت تجهیزات دارای سیم کارت با مشارکت وزارتخانه‌های ارتباطات، صنعت، اپراتور‌های تلفن همراه، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و گمرک از سال گذشته به اجرا گذاشته شد و هدف آن مبارزه سیستمی با عرضه و فعالیت گوشی‌های همراه، تبلت و سایر تجهیزات سیم‌کارت خور قاچاق و تقلبی بوده است. هر کالای سیم کارت خور که وارد کشور می‌شود دارای یک شناسه ۱۵ رقمی منحصربه‌فرد (IMEI) است که با استفاده از آن می‌توان کالا را در شبکه مخابراتی ردیابی کرد. در اجرای طرح رجیستری در کنار ثبت IMEI، از ترکیب این شناسه و یک کد منحصر به‌فرد دیگر (کدفعالسازی) برای تشکیل یک زوج یکتا، بهره گرفته شده است.»

رجیستری کالای سیم کارت خور

فلاح جوشقانی با بیان اینکه همانطور که این روش در گوشی‌های موبایل پیگیری شد، باید در تبلت‌های سیم کارت خور نیز انجام شود، شرایط رجیستری در همه دستگاه‌ها از جمله تبلت را یکسان عنوان کرد:

«واردکنندگان گوشی به کشور، واردکننده تبلت هم هستند و باید این کالا را به صورت رسمی در گمرک ثبت کرده و کد شناسایی داشته باشند. براین اساس همان شرایطی که برای رجیستری گوشی‌های موبایل حاکم است برای تبلت هم اجرایی می‌شود. در صورتی که تبلت‌های سیم کارت خور در شبکه مخابراتی کشور رجیستر نشوند، پس از مدت زمان تعیین شده قابل شناسایی و استفاده در شبکه نخواهند بود.»

رجیستری کالای سیم کارت خور

رفتن به این مرحله از طرح رجیستری می‌تواند برای بسیاری از دستگاه‌های مودم سیم کارت خور که از قابلیت USSD بهره مند نیستند و یا زبان فارسی را پشتیبانی نمی‌کنند، مشکل ساز باشد و باید دید که آیا وزارت ارتباطات و دیگر سازمان‌های دخیل در طرح رجیستری، فکر همه این موارد را کرده‌اند و یا مانند اوایل اجرای طرح رجیستری با مشکلاتی روبرو خواهیم بود.

The post وزارت ارتباطات: از امروز هر کالای سیم کارت خور وارداتی، مشمول طرح رجیستری است appeared first on دیجیاتو.

مطالب مرتبط