کانن دوربین بدون آینه EOS R را معرفی کرد

امتیاز دهید post

دیجی‌کالا مگ – منبع جامع اخبار و مقالات تخصصی در حوزه‌ی محصولات دیجیتال، دانش و فناوری و بازی

کانن بیش از این نتوانست تاب بیاورد و مدت کوتاهی پس از رقیب دیرینه خود نیکون، که اولین سری از دوربین‌های بدون آینه فول فریم را معرفی کرد، حالا کانن نیز با معرفی EOS R رسما وارد رقابت با نیکون و سونی در این زمینه شد. حالا این دو غول ژاپنی نیز به جمع تولید کنندگان دوربین‌های بدون آینه فول فریم پیوسته‌اند.

با معرفی این دوربین، شایعاتی که چند روز پیش درباره این دوربین شنیده بودیم، تایید شد. EOS R دارای یک سنسور ۳۰.۳ مگاپیکسلی فول فریم بوده و رنج ISO آن از ۱۰۰ تا ۴۰۰۰۰ خواهد بود. کانن از پردازنده DIGIC 8 یعنی جدیدترین پردازنده خود در این دوربین استفده می‌کند. همچنین یک فیلتر Low Pass هم در جلوی لنز قرار گرفته تا به مبارزه با الگوهای Moire برود و البته این به قیمت کاهش مقدار کمی شارپنس تمام خواهد شد. این دوربین می‌تواند با سرعت ۸ فریم در ثانیه و تا صد تصویر JPEG و یا ۴۷ عکس راو، تصویر برداری کند. زمان آماده به کار شدن دوربین نیز ۰.۹ ثانیه است که عالی خواهد بود.

این سنسور همچنین از تکنولوژی پیشرفته کانن در اتوفوکوس یعنی Dual-Pixel AF استفاد می‌کند. به صورت کلی اگر بخواهیم بگوییم، با تکنولوژی دوال پیکسل، این دوربین چیزی در حدود ۵۶۵۵ نقطه فوکوس خواهد داشت. به صورت دقیق‌تر اما، ۳۸۴ نقطه فوکوس فازی روی سنسور وجود دارد و تا f/11 می‌توان با آن فوکوس کرد. همچنین اگر یک لنز با دیافراگم f/1.2 روی دوربین وصل کنید، این دوربین می‌تواند تا -۶ EV هم اتوفوکوس داشته باشد که عالی است. کانن همچنین اعلام کرده حداقل زمان برای فوکوس روی این دوربین ۰.۵ ثانیه بوده که بهتر از تمام رقبای کانن خواهد بود.

در زمینه فیلم‌برداری اما به نظر می‌رسد EOS R از رقبای خود یعنی سونی و نیکون ضعیف‌تر عمل کرده است. این دوربین می‌تواند با رزولوشن ۴K تا سرعت ۳۰ فریم در ثانیه فیلم‌برداری کند. نقطه ضعف دوربین اما در فیلم‌برداری ۱۰۸۰P خواهد بود که فقط می‌توان تا سرعت ۶۰ فریم در ثانیه در این رزولوشن فیلم برداری کرد. دوربین‌های بدون آینه جدید نیکون و دوربین‌های سونی، همگی می‌توانند با رزولوشن ۱۰۸۰P تا ۱۲۰ فریم در ثانیه فیلم‌برداری کرد. اگر به صورت اکسترنال و با کابل HDMI بخواهید فیلم‌برداری کنید، می‌توانید رنگ‌هایی با عمق ۱۰bit 4:2:2 داشته باشید که این مورد فوق العاده است.

از نظر طراحی، بدنه این دوربین بسیار شبیه به دوربین‌های دی‌اس‌ال‌آر کانن بوده با این تفاوت که کمی نازک‌تر و کوچکتر شده است. همچنین در بخش بالای این بدنه منیزیمی که در برابر قطرات آب و خاک نیز مقاوت است، یک نمایگشر کوچک برای نمایش اطلاعات و تنظیمات دوربین قرار گرفته است. علاوه بر آن، نمایشگر اصلی دوربین با اندازه ۳.۱۵ اینچ کاملا چرخان بوده که از این نظر EOS R تنها دوربین فول فریم و میررلس خواهد بود که نمایشگری کاملا چرخان دارد. این ویژگی برای ولاگر‌ها مخصوصا می‌تواند عالی باشد. چشمی دوربین نیز نمایشگری OLED با وضوح ۳.۶۹ میلیون دات خواهد بود و کیفیت بالایی دارد.

همچنین کنترلر‌های دوربین نیز کمی نسبت به دی‌اس‌ال‌آر ها تغییر کرده است. برای مثال اکنون تمامی لنز‌های جدید علاوه بر حلقه مربوط به زوم و فوکوس دستی، یک حلقه اضافی هم خواهند داشت که با آن می‌توان برای مثال دیافراگم را تنظیم کرد. کنترلر جدید دیگر در بالای نمایشگر قرار دارد. یک نوار لمسی که می‌توان با لمس آن وارد تنظیمات مختلف شد و یا با کشیدن انگشت روی آن، چیزهایی مثل ISO را تغییر داد.

در نهایت این دوربین هم مثل دوربین‌های جدید نیکون تنها یک درگاه کارت حافظه دارد اما خوشبختانه از کارت حافظه رایج‌تر SD/SDHC/SDXC استفاده می‌کند. اما حال بیاید سراغ مانت جدید و لنز‌های جدیدی که برای این دوربین معرفی شده برویم. مانت جدید این دوربین RF نام دارد و از نظر قطر دقیقا با EF برابر است. اما طبیعتا فاصله سنسور با مانت کم شده و کانن از همین بابت مانت جدید را «انقلابی» می‌نامد. درواقع با این مانت جدید و قطر ۵۴ میلی‌متری آن، کانن قادر خواهد بود لنزهای بسیار سریع با f پایین بسازد. به طور خلاصه چهار لنز زیر برای EOS R معرفی شده‌اند.

  • RF 35mm f/1.8 IS Macro STM
  • RF 50mm f/1.2L USM
  • RF 24-105mm f/4.0L IS USM
  • RF 28-70mm f/2.0L USM

علاوه بر این لنز‌ها، کانن سه کانورتر هم برای تبدیل مانت‌های EF به RF عرضه کرده است. یکی از این کانورتر‌ها معمولی خواهد بود، دیگری یک حلقه کنترلر روی آن وجود دارد که می‌توان وظیفه‌ای مثل تغییر دیافراگم را به آن سپرد و کانورتر سوم نیز به کاربر اجازه می‌دهد که فیلترهای مخصوص را درون کانورتر قرار داده تا به این ترتیب یک فیلتر برای تمام لنز‌ها کاربرد داشته باشد.

دوربین EOS R از ماه آینده میلادی و با قیمت ۲۲۹۹ برای فقط بدنه عرضه می‌شود که از Sony A7III و Nikon Z6 حدود ۳۰۰ دلار گران‌تر خواهد بود. این دوربین با لنز کیت ۲۴-۱۰۵mm f/4L IS با قیمت ۳۳۹۹ دلار عرضه می‌شود.

قیمت لنز‌ها نیز همچنین اعلام شده است. لنز RF 50mm f/1.2L با قیمت ۲۲۹۹ دلار از ماه اوت امسال عرضه می‌شود. لنزهای RF 35mm f/1.8 و ۲۴-۱۰۵mm f/4 و همینطور لنز فوق العاده ۲۸-۷۰mm f/2 هم از ماه دسامبر و به ترتیب با قیمت‌های ۴۹۹ دلار، ۱۰۹۹ و ۲۹۹۹ دلار عرضه خواهند شد. شما درباره این دوربین چه فکر می‌کنید؟ آیا کانن و نیکون خواهند توانست به سلطه سونی بر بازار دوربین‌های بدون آینه پایان بدهند؟

منبع: PetaPixel

The post کانن دوربین بدون آینه EOS R را معرفی کرد appeared first on دیجی‌کالا مگ.

مطالب مرتبط