فوجی فیلم دوربین X-T3 را معرفی کرد

امتیاز دهید post

دیجی‌کالا مگ – منبع جامع اخبار و مقالات تخصصی در حوزه‌ی محصولات دیجیتال، دانش و فناوری و بازی

شرکت فوجی‌فیلم چند سالی است که در بازار دوربین‌های بدون آینه حرف‌هایی برای گفتن دارد. اگر با محصولات این شرکت آشنا باشید، می‌دانید که فوجی فیلم هیچ دوربین فول فریمی تولید نمی‌کند و تنها در دو سایز APS-C و سایز بزرگ‌تر Medium Format دوربین می‌سازد. حالا این شرکت جدیدترین دوربین خود در رده APS-C را با نام X-T3 و قیمت ۱۵۰۰ دلار معرفی کرده است. این دوربین نسل جدید دوربین فوق العاده X-T2 به حساب می‌آید. گرچه X-T2 در سال ۲۰۱۶ عرضه شد و دو سال طول کشید تا نسل جدید این دوربین را ببینیم اما همزمان این دوربین آنقدر بروزرسانی‌های نرم افزاری بزرگی دریافت کرد که می‌توان گفت در تمام بخش‌ها اعم از اتوفوکوس، فیلم‌برداری و ویژگی دنبال کردن سوژه، بهتر شده بود. اما بالاخره فوجی به این نتیجه رسید که بیش از این نمی‌توان X-T2 را با بروزرسانی نرم‌افزاری بهتر کرد و حالا نوبت به عرضه X-T3 رسیده است.

فیلم برداری ۴K با سرعت ۶۰ فریم در ثانیه!

FujiFilm X-T3 از یک سنسور کاملا جدید و ۲۶.۱ مگاپیکسلی استفاده می‌کند که می‌تواند در رزولوشن ۴K با سرعت ۶۰ فریم در ثانیه فیلم‌برداری کند و همزمان فوجی قول داده که سیستم اتوفوکوس این دوربین، بهترین در بین تمام دوربین‌های فوجی فیلم خواهد بود. همین جمله‌ای که نوشتیم کافی بود تا بدانیم که با یک دوربین معمولی سر و کار نداریم و این دوربین قرار است یکی از بهترین‌های بازار دوربین‌های بدون آینه باشد. قیمت این دورین نیز ۱۴۹۹ دلار برای بدنه و ۱۸۹۹ دلار برای بدنه و لنز کیت ۱۸-۵۵ انتخاب شده است.

از نظر قیمت گذاری، این دوربین صد دلار ارزان‌تر از X-T2 در زمان عرضه است که بخشی از این موضوع به منتقل شدن خط تولید این دوربین از ژاپن به کشور چین می‌شود. با شنیدن این خبر بسیاری از طرفداران فوجی ناراحت شدند از اینکه دیگر عبارت Made in Japan را پشت این دوربین نخواهند دید و به جای آن عبارت Made in China در پشت نمایشگر (یعنی حتی این نوشته تا حدودی مخفی شده) دستگاه وجود خواهد داشت. البته آنطور که نویسنده ورج تعریف می‌کند، پس از کار کردن با این دوربین، هیچ تفاوتی از نظر کیفیت ساخت با X-T2 مشاهده نکرده و همچنان همان حس همیشگی دوربین‌های سری X فوجی را دارد.

بدنه X-T3 نیز شبیه به نسل قبلی خود یعنی X-T2 خواهد بود و چینش دکمه‌ها و به طور کلی طراحی این بدنه، تفاوتی با نسل قبل ندارد. اما از نظر ابعاد کمی بزرگ‌تر و کمی سنگین‌تر شده است.

قبل از این که سراغ مشخصات فنی دوربین برویم، بیایید نگاهی به ویژگی‌های دوست داشتنی جدیدی که به دوربین اضافه شده بیاندازیم. بگذارید اینطور شروع کنیم که پورت Micro USB دستگاه با یک پورت USB Type-C با تکنولوژی USB 3.1 جایگزین شده است که انتقال فایل و اتصال به اینترنت سریع‌تری را برای دوربین فراهم می‌آورد. البته فوجی فیلم اعلام کرده که این پورت جدید از نظر سرعت شارژ پیشرفت نکرده و همچون قدیم دوربین را کند شارژ می‌کند. این یعنی نمی‌توانید دوربین را مستقیما به منبع تغذیه وصل و از آن استفاده کنید چرا که سرعت انتقال انرژی آنقدر بالا نیست. علاوه بر پورت یو‌اس‌بی جدید، این دوربین حالا یک پورت ۳.۵ میلی‌متری اضافه برای وصل کردن هدفون دارد و به این ترتیب می‌توانید به سادگی در حین فیلم‌برداری، مونیتورینگ صدا را هم انجام دهید. پیش از این برای چنین کاری لازم بود که گریپ باتری فوجی را تهیه کنید. برای پیچ تنظیم چشمی دوربین هم یک قفل مکانیکی تعبیه شده و دیگر به صورت تصادفی نمی‌توانید تنظیمات این بخش را تغییر دهید.

ویژگی بعدی که حسابی جای خالی آن حس می‌شد، چشمی با کیفیت‌تر است. با رزولوشن ۳.۶۹ میلیون دات، چشمی الکترونیکی نیم اینچی و OLED دوربین X-T3، بسیار شارپ‌تر و بهتر از آن چیزی است که در X-T2 شاهد آن بودیم. نرخ بروزرسانی لحظه‌ای این نمایشگر کوچک نیز به صد فریم در ثانیه می‌رسد و تاخیر در نمایش تصاویر در آن تنها به ۰.۰۰۵ ثانیه رسیده که عملا دیگر متوجه آن نخواهیم شد. متاسفانه اما فوجی تغییر خاصی در نمایشگر اصلی دستگاه ایجاد نکرده و تنها پشتیبانی از تاچ را به آن افزوده است. این پنل با رزولوشن ۱.۰۴ میلیون دات، یکی از ضعیف‌ترین نمایشگر‌های دوربین‌های میررلس رده بالا خواهد بود. همچنین نمایشگر دستگاه همچون نسل قبلی به سمت بالا، پایین و یا ۹۰ درجه به سمت راست چرخش می‌کند اما خبری از نمایشگر کاملا چرخان شبیه آن چیزی که دیروز در دوربین EOS R دیدیم، در اینجا نخواهد بود.

سنسور جدید این دوربین X-Trans CMOS 4 نام دارد که با پردازنده X-Processor 4 جفت شده که یک پردازشگر چهار هسته‌ای است و سه برابر سریع‌تر از پردازنده موجود در دوربین‌های کنونی سری X خواهد بود. قدرت بیشتر یعنی X-T3 توانایی فوکوس و نوردهی تا ۱.۵ برابر سریع‌تر از X-T2 خواهد داشت. پردازنده جدید همچنین از نظر مصرف انرژی هم بهینه‌تر شده و با یک بار شارژ کامل باتری می‌توانید تا ۳۹۰ عکس ثبت کنید. گرچه عکاسی ۳۹۰ فریم با یک بار شارژ باتری پیشرفت خوبی است اما ما همچنان پیشنهاد می‌کنیم که دارندگان این دوربین یک باتری اضافه همراه داشته باشد.

فوجی فیلم همچنین پوشش نقاط فوکوس فازی را هم افزایش داده و به طور کل ۲.۱۶ میلیون پیکسل برای نقاط فوکوس فازی روی کل سطح سنسور در نظر گرفته شده است. برای فوکوس نقطه‌ای می‌توانید از ۱۱۷ نقطه فوکوس انتخاب کنید اما اگر بخواهید دقیق‌تر شوید، ۴۲۵ نقطه فوکوس در اختیار شما قرار خواهد داشت. این تعداد نقطه فوکوس و پخش شدن آن روی کل سطح سنسور می‌تواند نوید این را بدهد که سیستم اتوفوکوس در این دوربین واقعا فوق العاده خواهد بود. اتوفوکوس در شب نیز از دیگر نقاط قوت دوربین بوده و انتظار می‌رود تا -۳EV این دوربین بتواند فوکوس خودکار داشته باشد. فوجی فیلم همچنین گفته فناوری تشخیص چهره و تشخیص چشم نیز بسیار بهتر شده (اکنون تشخیص چشم در حالت AF-C نیز در دسترس است). تمام این تغییرات و اعداد و ارقام یعنی فوجی فیلم درباره بهتر شدن سیستم اتوفوکوس این دوربین بلوف نزده و واقعا با دوربین قدرتمندی در این زمینه روبرو هستیم.

با فوکوس ممتد یا Continuous، این دوربین می‌تواند با شاتر مکانیکی تا ۱۱ فریم در ثانیه عکاسی کند که در نسل قبلی این دوربین برای رسیدن به چنین عددی باید از باتری گریپ فوجی استفاده می‌کردید اما حالا بدون نیاز به هیچ وسیله جانبی، ۱۱ فریم عکاسی در اختیار شما خواهد بود. همچنین در حالت شاتر الکترونیکی، این دوربین تا ۱.۲۵ برابر کراپ بیشتری خواهد داشت اما می‌تواند تا ۳۰ فریم در ثانیه عکاسی کند که فوق العاده است.

تمام فیلترها‌ی شبیه سازی فیلم دوربین‌های فوجی این‌جا هم در دسترس خواهد بود تا به نوعی هم امضای فوجی در دوربین‌های این شرکت باشد و هم فایل‌های JPEG عالی روی کارت حافظه شما ثبت شود. X-T3 علاوه بر افکت‌های قبلی، یک افکت جدید به نام Color Chrome Effect خواهد داشت که میزان رنگ‌ها و همینطور جزئیات در Shadow را افزایش خواهد داد. این افکت در حال حاضر روی دوربین مدیوم فرمت فوجی یعنی GFX 50S وجود دارد اما برای اولین بار شاهد آن در دوربین‌های سری X هستیم. همچنین یک تنظیم جدید برای عکاسی مونوکروم اضافه شده که به کاربر اجازه می‌دهد میزان دمای عکس را در حین عکاسی تغییر دهد.

و بعد می‌رسیم به بخش فیلم‌برداری این دوربین که فوجی ادعا می‌کند در بخش‌های مختلف فیلم‌برداری، رکوردهایی را برای اولین بار زده است. برای مثال X-T3 اولین دوربین بدون آینه دیجیتال با سنسور APS-C خواهد بود که می‌تواند فیلم‌برداری ۴K با سرعت ۶۰ فریم را با رنگ‌های ۱۰bit 4:2:0 را به صورت داخلی داشته باشد و همینطور دوباره اولین دوربین APS-C خواهد بود که می‌تواند فیلم‌برداری ۴K با سرعت ۶۰ فریم در ثانیه را به صورت ۱۰bit 4:2:2 و توسط اکسترنال ریکورد از خروجی HDMI داشته باشد.

همچنین به گفته فوجی، این دوربین می‌تواند هم در حالت H.264 و هم حالت بهینه‌تر H.265 فیلم‌برداری داشته باشد. استفاده از HEVC یا همان H.265ِ، به فوجی اجازه می‌دهد تا بیت‌ریت فیلم‌برداری ۴K در سرعت‌های ۳۰ و ۲۴ فریم در ثانیه را به ۴۰۰ مگابیت بر ثانیه برساند که فوق العاده است. در حالت‌های دیگر اما فیلم‌برداری با بیت‌ریت ۲۰۰ مگابیت بر ثانیه انجام می‌شود.

فوجی همچنین توانسته رولینگ شاتر را به کمتر از ۱۰ میلی ثانیه کاهش دهد تا کمتر شاهد این افکت مخرب باشیم. X-T3 همچنین شبیه‌ساز فیلم Eterna را هم خواهد داشت که پیش‌تر آن‌را در دوربین X-H1 دیده بودیم. این شبیه‌ساز فیلم برای ادیت رنگ‌ها در فیلم‌برداری خیلی خوب خواهد بود اگر نمی‌خواهید به صورت کامل با پروفایل فلت F-Log فیلم‌برداری کنید. این شرکت همچنین نوارهای زبرا را برای بهتر تنظیم کردن اکسپوژر و نور اضافه کرده و در نهایت، الگوریتم جدید برای کاهش نویز در فیلم‌برداری، دیگر ویژگی جدید این دوربین خواهد بود.

از جهات مختلف، X-T3 یک بروزرسانی فوق‌العاده نسبت به X-T2 به نظر می‌رسد. با یک سنسور جدید، پردازنده قوی‌تر، سیستم اتوفکوس بهتر شده و حتی چشمی الکترونیکی شارپ‌تر، دلایل زیادی برای دوست داشتن این دوربین وجود دارد. البته در این لیست به فیلم‌برداری روان و نرم ۴K با سرعت ۶۰ فریم در ثانیه هم اشاره نکردیم! X-T2 نیز در زمان عرضه نسبت به X-T1 ثابت کرد که چقدر دوربین فوق العاده‌ای است و حالا همین وضعیت را در نسل جدید شاهد هستیم.

شاید تنها چیزی که جای خالی آن حس می‌شود، لرزشگیر اپتیکال سنسور باشد که اگر به دنبال این ویژگی هستید، باید سراغ فوجی X-H1 بروید. فوجی هنوز پرچمدار دوربین‌های خود را X-H1 می‌داند با اینکه X-T3 از بسیاری جهات می‌تواند X-H1 را شکست دهد. این یعنی باید منتظر بمانیم ببینیم فوجی در X-H2 چه ویژگی‌های فوق العاده دیگری برای ما حاضر کرده است. دوربین بعدی که باید انتظار آن را بکشیم، XT-30 خواهد بود که بسیاری از ویژگی‌های X-T3 را خواهد داشت اما در بدنه‌ای کوچک‌تر و جمع و جورتر عرضه می‌شود. شما درباره دوربین‌های فوجی فیلم چه فکر می‌کنید؟

منبع: TheVerge

The post فوجی فیلم دوربین X-T3 را معرفی کرد appeared first on دیجی‌کالا مگ.

مطالب مرتبط