راهنمای سفر به دبی؛ ۷ نکته که پیش از سفر به دبی باید بدانید

امتیاز دهید post

دیجی‌کالا مگ – منبع جامع اخبار و مقالات تخصصی در حوزه‌ی محصولات دیجیتال، دانش و فناوری و بازی

دبی را شاید بتوان مدرن‌ترین شهر خاورمیانه دانست. بسیاری از مسافران به دنبال یک راهنمای سفر به دبی هستند تا بهترین تجربه را از مسافرت به این شهر کسب کنند. دبی بزرگ‌ترین شهر کشور امارات متحده‌ی عربی و بندری در حاشیه جنوبی خلیج فارس است.

هرچند نخستین اشاره‌های تاریخی به دبی از سال ۱۰۹۵ میلادی ثبت شده‌، اما رشد و پیشرفت دبی مدرن از اوایل دهه ۱۹۸۰ میلاد آغاز شد. اقتصاد دبی با کشف نفت در این شهر رو به پیشرفت گذاشت اما تنها دلیل حرکت رو به جلوی این شهر نبود. بیشتر درآمد دبی از طریق تجارت در بستر مناطق آزاد، فروش و اجاره ملک به شهروندان خارجی، اعطای اقامت، صدور کالا، ترانزیت مسافر و به‌ویژه گردشگری و دیگر خدمات مالی و بازرگانی تأمین می‌شود.

در سال ۲۰۱۳ دبی توانست اولین شهر خاورمیانه باشد که امتیاز برگزاری نمایشگاه بزرگ اکسپو را کسب کند. اکسپو که به المپیک کشورها هم شهرت دارد، سومین رویداد مهم دنیا پس جام جهانی فوتبال و المپیک به شمار می‌رود. پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد نمایشگاه اکسپو در سال ۲۰۲۰ میلادی بیش از ۲۳ میلیارد دلار سود برای دبی به همراه خواهد داشت.

دبی به عنوان بزرگ‌ترین شهر امارات متحده‌ی عربی و مدرن‌ترین شهر خاورمیانه، مقصد تعداد زیادی از گردشگران از سراسر جهان است. وجود مراکز خرید فراوان و مراکز تفریحی و سیاحتی بی‌شمار از این شهر یک مقصد توریستی جذاب ساخته است. به خاطر نزدیکی به ایران و سهولت سفر، دبی همواره یکی از مقاصد ایرانیان برای سفرهای تفریحی بوده است.

دبی با تبدیل شدن به یک مرکز خرید بزرگ و داشتن مراکز تفریحی و سیاحتی بی‌شمار، امروزه نه تنها به هدفی برای سفرهای تفریحی ساکنین خاورمیانه تبدیل شده، بلکه در تمام فصول سال میزبان مسافرانی از دیگر قاره‌های دنیاست. تورهای سیاحتی و همچنین تورهای ویژه‌ی بازدید از مراکز خرید بزرگ این شهر از بسیاری از کشورهای دنیا به صورت مرتب اجرا می‌شوند.

ایرانیان هم مانند بسیاری از مردم دیگر کشورهای دنیا به سفر به این شهر مدرن و دیدنی علاقه دارند. جشنواره‌های خرید، تفریحات گوناگون و تجربه‌ی حضور در یک شهر پیشرو برای بسیاری از ما خالی از لطف نیست. با توجه به فاصله‌ی نزدیک این شهر به فرودگاه‌های بین‌المللی ایران، امکان پرواز از بسیاری از فرودگاه‌های ایران به مقصد دبی، قیمت مناسب بلیت و تنوع گسترده در هزینه‌های اقامتی، افراد زیادی دوست دارند حداقل یک ‌بار سفر به این شهر زیبا را تجربه کنند.

اما برای سفر به این شهر چه چیزهایی را باید دانست و چه مواردی را باید رعایت کرد؟ در این مقاله سعی کرده‌ایم بر اساس تجربیات مسافران و شواهد موجود یک راهنمای سفر به دبی را گردآوری کنیم.

۱ – در تابستان به دبی سفر نکنید

اولین و شاید مهم‌ترین نکته‌ی این راهنمای سفر به دبی زمان سفر است. بهترین فصل سفر به دبی حد فاصل ماه‌های اکتبر تا آوریل (مهر تا اردیبهشت) است. به گفته‌ی بسیاری از افرادی که به این شهر سفر کرده‌اند، دبی در طول سال تنها دو نوع آب و هوا دارد: داغ و داغ‌تر.

از اواسط پاییز تا اوایل بهار بهترین فصل برای سفر به بزرگ‌ترین شهر امارات متحده عربی است. در این ماه‌ها آسمان آبی بدون غبار، مه زیبای شبانه و هوای مناسب برای قدم زدن در ساحل و شنا کردن در دریا را می‌توان تجربه کرد. حتی ممکن است در این فصل از باران‌های کوتاه‌مدت و بعضا شدید موسمی هم لذت ببرید. البته به خاطر داشته باشید که مدت زمان و شدت بارش باران در دبی هیچ‌گاه به اندازه‌ای نیست که در برنامه‌ی سفر شما تاثیر بگذارد.

اگر به هر دلیلی مجبور شدید در تابستان به دبی سفر کنید باید به شدت مراقب سلامتی خود باشید. بالا رفتن دما تا نزدیک ۶۰ درجه سانتی‌گراد، تابش شدید آفتاب و توفان‌ شن از مواردی هستند که ممکن است برای شما ایجاد دردسر کنند.

بیشتر بخوانید: دلایل، علایم و راه‌های درمان کم آبی بدن

استفاده از کرم‌های ضدآفتاب قوی نه تنها در فصل تابستان، که در تمام طول سال برای مسافران شهرهای حاشیه‌ای خلیج فارس توصیه می‌شود. سعی کنید با نوشیدن زیاد مایعات، آب از دست رفته‌ی بدن‌تان را جبران کنید. و البته به همراه داشتن لباس گرم را در دبی تحت هیچ شرایطی فراموش نکنید! سیستم‌های سرمایشی در تمام مکان‌های سرپوشیده‌ی این شهر همواره با بیشترین قدرت ممکن در حال کار کردن هستند.

۲ – حداقل ۶ ماه قبل از سفر بلیت‌های خود را رزرو کنید

شرکت‌های هواپیمایی بین‌المللی عموما از شش ماه قبل از هر سفر، ارزان‌ترین بلیت‌های مربوط به آن را عرضه می‌کنند. با نزدیک شدن به زمان سفر، و محدود شدن تعداد صندلی‌ها قیمت بلیت هم مرتبا افزایش پیدا می‌کند.

هرچند برنامه‌ریزی برای یک سفر از شش ماه قبل کمی سخت به نظر می‌رسد، اما توصیه می‌کنیم اگر ایده‌ی سفر به دبی را در ذهن دارید از چند ماه قبل قیمت بلیت شرکت‌های مختلف هواپیمایی را بررسی و با یکدیگر مقایسه کنید. تجربه نشان داده گاهی بلیت‌هایی با قیمت‌های باورنکردنی هم پیدا می‌شوند.

با همه‌ی این اوصاف اگر تصمیم قطعی خود را برای سفر گرفته‌اید سعی کنید تهیه‌ی بلیت را به یک ماه باقی‌مانده تا روز سفر موکول نکنید. در این بازه‌ی زمانی، گاهی صندلی‌های باقی‌مانده به قیمتی تا چند برابر قیمت اولیه به فروش می‌رسند.

علاوه بر این پروازهای چارتر و لحظه آخری را هم بررسی کنید. هرچند به خاطر نیاز به ویزا برای سفر به دبی نمی‌توان فقط به بلیت‌های لحظه‌ آخری تکیه کرد، اما آژانس‌های مسافرتی همیشه پیشنهادهای ارزان‌قیمتی برای خرید بلیت پروازهای چارتر به شما عرضه می‌کنند.

۳ – رزرو محل اقامت را به روزهای آخر موکول نکنید

با توجه به محبوبیت شهر دبی به عنوان یک مکان توریستی و هجوم گردشگران از سراسر دنیا در فصل‌های خنک سال، بهتر است مدتی قبل از سفر به فکر رزرو محل اقامتی خود باشید. هرچند بر طبق آمارهای رسمی، در پایان سال ۲۰۱۷ میلادی هتل‌های شهر دبی در مجموع بیش از ۱۰۰هزار اتاق را در اختیار مسافران قرار دادند، اما با توجه به قیمت‌های گوناگون و موقعیت‌های مکانی متفاوت هتل‌ها بهتر است مدتی پیش از سفر هتل خود را انتخاب و هزینه‌ها و امکانات آن را از پیش بررسی کنید.

به خاطر داشته باشید بیشتر آژانس‌های مسافرتی که کار فروش بلیت و اخذ ویزای مسافرتی دبی را بر عهده گرفته‌اند، توانایی راهنمایی شما در زمینه‌ی هتل متناسب با سفر و هزینه‌‌ی انتخابی‌تان را هم دارند. علاوه بر این آژانس‌هایی هم وجود دارند که با چندین هتل قرارداد داشته و می‌توانند محل اقامت مورد نظر شما را با قیمتی پایین‌تر از قیمت رسمی در اختیارتان قرار دهند.

از سوی دیگر وجود وب‌سایت‌های ایرانی و خارجی جستجو و رزرو هتل هم می‌توانند در این زمینه راهگشا باشند. امروزه وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌هایی وجود دارند که با اتصال به بانک اطلاعاتی هتل‌ها، پایین‌ترین قیمت و گاه پیشنهادهای ویژه‌ی هتل‌ها را در اختیار شما قرار داده و به سادگی محل اقامت مورد نظر را برای شما رزرو می‌کنند.

۴ – برای دریافت گذرنامه و ویزا به موقع اقدام کنید

دولت امارات برای سفر شهروندان ایرانی به شهر دبی چندین نوع ویزا پیش‌بینی کرده که ویزای مسافرتی با اجازه‌ی اقامت دو هفته‌ای رایج‌ترین آن در میان گردشگران است. برای درخواست این نوع ویزا (و انواع دیگر ویزاهای توریستی) نیازی به حضور شما در سفارت‌خانه نیست و کافی است درخواست خود را در همان آژانس هواپیمایی که از طریق آن بلیت سفر را خریداری کرده‌اید ثبت کنید تا مراحل اداری و اخذ ویزا انجام شود. برای هرکدام از انواع ویزاها قیمتی از سوی دولت امارات مشخص شده که با توجه به قیمت واحد پولی امارات متحده، قیمت ریالی متفاوتی دارند.

پیش از برنامه‌ریزی برای سفر حتما به تاریخ انقضای گذرنامه‌ی خود دقت کنید. این تاریخ هم برای درخواست ویزا و هم سفر به کشورهایی که نیاز به ویزا ندارند از اهمیت زیادی برخوردار است. گذشته از این که با پاسپورت منقضی شده نه می‌توان درخواست ویزا داد و نه می‌توان به کشورهای دیگر سفر کرد، زمان باقی‌مانده تا تاریخ انقضا هم می‌تواند در اعتبار پاسپورت شما تاثیرگذار باشد.

بسیاری از کشورها و از جمله امارات متحده عربی به درخواست اعطای ویزا و درخواست سفر در صورتی اعتنا می‌کنند که پاسپورت فرد بیش از شش ماه اعتبار داشته باشد. بنابراین اگر زمانی کمتر از یک‌سال تا انقضای پاسپورت شما باقی مانده یا به خاطر سفرهای زیاد اکثر صفحه‌های آن مهر خورده است در اسرع وقت برای تعویض آن اقدام کنید.

۵ – به رسوم و اعتقادات کشور میزبان احترام بگذارید

امارات متحده‌ی عربی کشوری با قوانین اسلامی است. در اکثر قریب به اتفاق رستوران‌های دبی، حتی رستوران‌هایی که شعبه‌ی برندهای غذایی اروپایی و امریکایی محسوب می‌شوند غذای حلال سرو می‌شود. فروش اغذیه‌ی غیرحلال محدود به هتل‌ها و مکان‌های خاص است.

در راهنمای سفر به دبی برای مسافرانی که از تمام نقاط جهان راهی این شهر می‌شود قید شده که برای بازدید از مساجد و مکان‌های مذهبی حتما باید پوششی مطابق با موازین اسلامی داشته باشند. در بروشورها و جزوه‌های راهنمای سفر به دبی که در اختیار مسافران غربی قرار داده می‌شود هم این نکات بارها ذکر شده‌اند.

به یاد داشته باشید اگر در ماه مبارک رمضان به دبی و هرکدام از شهرهای امارات متحده‌ی عربی سفر می‌کنید، در طول روز و تا زمان افطار هیچ رستورانی به شما سرویس نخواهد داد. تنها رستوران هتل‌ها و رستوران‌هایی که ویژگی ارسال غذا برای مشتریان خود را دارند به فعالیت می‌پردازند. خوردن، آشامیدن و استعمال دخانیات هم در طول روزهای ماه مبارک رمضان و در ملاء عام ممنوع است.

در ورودی مکان‌های عمومی مانند مراکز خرید هم اعلان‌هایی مبنی بر رعایت پوشش نصب شده است.

۶ – از وسایل نقلیه‌ی عمومی استفاده کنید

تاکسی، مترو و ترام از محبوب‌ترین وسیله‌های حمل‌ونقل عمومی در دبی به شمار می‌روند. ترمینال‌های ۱ و ۳ فرودگاه بین‌المللی دبی ایستگاه اختصاصی مترو داشته و مسافرین به محض خروج از فرودگاه به آن دسترسی دارند.

استفاده از مترو از طریق خریداری کارت مخصوص و شارژ آن ممکن می‌شود. خرید این کارت و شارژ آن در تمامی ایستگاه‌های متروی دبی امکان‌پذیر است. مسیر متروی دبی به موازات اتوبان اصلی شهر بوده و از طریق آن تقریبا می‌توان به تمام محله‌های دبی دسترسی پیدا کرد. علاوه بر مترو، تراموایی مدرن هم به تازگی به سیستم حمل‌ونقل دبی اضافه شده که دسترسی به نقاط دیگری از شهر را هم ممکن کرده است.

به نسبت دیگر نقاط جهان به‌ویژه اروپا و امریکا، استفاده از تاکسی در دبی هزینه‌ی چندانی ندارد. تاکسی‌های کرم‌رنگ دبی به صورت ۲۴ ساعته در دسترس هستند. کافی است چند دقیقه کنار خیابان منتظر بمانید تا اولین تاکسی جلوی پای شما توقف کند.

فراموش نکنید در زمینه‌ی پیدا کردن آدرس نمی‌توانید به راننده‌های تاکسی دبی اعتماد کنید. با گفتن نام یک خیابان یا رستوران ممکن است نتوانید مقصد دقیق خود را به راننده بفهمانید. بنابراین اگر احساس کردید راننده مقصد را نمی‌شناسد با استفاده از نقشه‌ها و مسیریاب‌های آنلاین از جمله Google Maps و Waze به او کمک کنید.

تاکسی‌های اینترنتی هم گزینه‌ی دیگری برای جابجایی‌های درون‌شهری در دبی محسوب می‌شوند. علاوه بر سرویس جهانی Uber، یک سرویس محلی به نام Careem هم وجود دارد. با نصب این اپلیکیشن‌ها و ثبت نام در آن‌ها می‌توانید از این سرویس‌ها استفاده کنید.

۷ – در صورت نیاز سیم‌کارت تهیه کنید

در کشور امارات دو اپراتور اصلی وجود دارد که به نسبت نیاز و بودجه‌ی گردشگران سرویس‌های مختلف تماس و اینترنت را ارائه می‌کنند. قیمت‌ها، پوشش شبکه و خدمات دو اپراتور Etisalat و Du تقریبا در یک سطح هستند و بسته به زمان سفر شما تنها ممکن است یکی از آن‌ها پیشنهاداتی ویژه را ارائه داده باشد.

هرچند کیفیت و سرعت اینترنت ارائه شده از طریق سیم‌کارت در کشور امارات متحده‌ی عربی و به‌ویژه شهر دبی بسیار بالاست، اما این تنها راه اتصال شما به اینترنت در سفر به دبی نیست. گذشته از اینترنت همراه، اینترنت ثابت رایگان در فرودگاه، هتل و اکثر رستوران‌ها، کافه‌ها و مراکز خرید در دسترس شما قرار دارد.

هرچند تاکسی‌های اینترنتی، اپلیکیشن‌های نقشه‌خوان و مسیریاب و راهنماهای آنلاین مناطق گردشگری سرویس‌هایی هستند که لزوم اتصال شما به شبکه‌ی اینترنت را بیشتر می‌کنند، اما با توجه به قیمت بسیار بالای اینترنت همراه در امارات، توصیه می‌کنیم در صورتی که نیاز حیاتی به استفاده‌ی مداوم از اینترنت ندارید، از اینترنت رایگان پرسرعت در مکان‌های عمومی استفاده کنید.

The post راهنمای سفر به دبی؛ ۷ نکته که پیش از سفر به دبی باید بدانید appeared first on دیجی‌کالا مگ.

مطالب مرتبط