جنبش ترابشریت؛ از تغییر نام تا انجماد بدن به امید زندگی جاودان

امتیاز دهید post

انباری کوچک و سفیدی در فاصله دو ساعتی شمال مسکو میزبان جسد ۵۶ نفر و ۲۲ حیوان خانگی است که به امید زندگی دوباره به اینجا آورده شده اند. تفاوت این کالبدها با اجساد دیگر این است که تا آخرین قطره خونشان از رگ ها بیرون کشیده و خوراک باکتری ها و جانوران دیگر نمی شوند چرا که یک قرن آینده را در نیتروژن مایع با دمای منفی ۱۹۶ درجه سانتیگراد غوطه ور خواهند بود.

اغلب جسدهایی که اینجا به چشم می خورند متعلق به افرادی هستند که در سن بالا و به صورت طبیعی تسلیم فرشته مرگ شده اند اما پیش از آن آخرین شانس برای بازگشت به دنیا را نیز امتحان کرده اند. این شانس حفظ بدن در نیتروژن مایع و سرمای فوق العاده پایین به این امید است که پیشرفت علم به آنها جانی دوباره ببخشد. بهای این کار در موسسه «کرایو روس» ۳۶ هزار دلار برای کل بدن و ۱۸ هزار تنها برای سر است. موسسات دیگری هم از این قبیل در سراسر دنیا وجود دارد که یکی از اعضای سابق تیم ملی بسکتبال ایران از نخستین مشتریان آنها به شمار می رود.

باور این افراد به زندگی جاودان یا حداقل بسیار طولانی به لطف پیشرفت فناوری باعث ایجاد جنبشی به نام «ترابشریت» شده که برخی از پیامدهای آن واهمه دارند.

تاریخچه ترابشریت

این نظریه که در آینده بیماری ها و کمبودهای فعلی بشر از سر راه برداشته می شود قدمتی به اندازه تاریخ تمدن دارد و در مواردی نظیر آب حیات یا اکسیر زندگانی شاهد آن بوده ایم اما با انفجار دانش در سده های اخیر این مساله جدی تر دنبال شد. در قرن بیستم فیلسوفی روس به نام «نیکولای فدروویچ فدروف» جنبشی به نام «کیهان‌ گرایی» را بنا نهاد که اعضای آن معتقد بودند با گذشت زمان انسان به شر و مرگ غلبه خواهد کرد.

بیش از یک قرن بعد کیهان گرایی فدروف به پایه ای برای ایده ای جدید به نام «ترا بشریت» تبدیل شد که بر اساس آن پیشرفت های فناوری بر محدودیت های انسان مدرن غلبه خواهد کرد.در سال ۱۹۲۳ یک متخصص علم ژنتیک به نام «جان هالدین» در مقاله ای از مزایای تغییر بیولوژی بشر با استفاده از ابزارهای علمی و ژنتیکی سخن به میان آورد که شامل بدن قوی تر، سالم تر و هوش بیشتر می شد.علی رغم موارد مذکور بسیاری زیست شناسی به نام «جولین هاکسلی» را پایه گذار ترابشریت می نامند. وی زندگی بشر تا آن زمان را «کوتاه، زننده و کثیف» عنوان کرده بود که باید از طریق فرصت های علمی موجود ارتقا پیدا کند.

اولین همایش رسمی تحت عنوان ترابشریت در اوایل دهه ۱۹۸۰ در «دانشگاه کالیفرنیا» برگزار شد که به نوعی به مرکز تفکرات ترابشریت تبدیل شده بود.در این همایش یک کارشناس ایرانی به نام «فریدون اسفندیاری» از ایدئولوژی آینده نگرانه خود به نام «راه سوم» پرده برداشت.

این فیلسوف که جسد وی هم به روش موسسه روسی حفظ شده از اوایل کودکی به واسطه دیپلمات بودن پدرش به کشورهای بسیاری سفر کرد. او که در تیم ملی بسکتبال ایران نیز حضور داشت پیش بینی های درست بسیاری در مورد پیشرفت علم صورت دارد و یکی از نخستین نظریه پردازان ترابشریت به شمار می رود.

علی رغم ریشه های روسی، این نظریه حالا در تمام جهان گسترش یافته به گونه ای که یک چهارم از ۵۶ کالبد منجمد شده در انبار شمال مسکو به افرادی از ایتالیا، اوکراین و آمریکا تعلق دارد.

هدف پیروان ترابشریت

اگرچه بسیاری از پیروان این نظریه هدف خود را استفاده از منطق، علم و فناوری برای کاهش فقر، بیماری ها، معلولیت ها و سوء تغذیه در سراسر جهان عنوان می کنند اما این مفهوم بر بهره بردن از فناوری برای بهبود قابلیت های بدن انسان در سطح انفرادی متمرکز است.

بسیاری از پیروان ترابشریت به صورت فعال پتانسیل نوآوری ها و فناوری های آتی در بهبود کیفیت زندگی را سنجیده و در پی دستیابی به تکنولوژی هایی هستند که موانع ذهنی و فیزیکی غلبه بر پیری را میسر می سازد. آنها بر این باورند که با ورود به فاز فرا انسان گرایی، بشر می تواند خود را فراتر از آنچه که هست ارتقا داده و کنترل تکامل طبیعی را به دست گرفته یا آن را با تکامل هدایت گرایانه جایگزین سازد.ترابشریت

اگرچه برخی عقیده دارند که تمامی این افراد مثل «لرد ولدمورت» به دنبال دستیابی به حیات جاودان هستند اما لزوما این طور نیست. در نظرسنجی صورت گرفته از ۸۱۸ پیرو ترابشریت مشخص شد که ۲۳.۸ درصد از آنها به دنبال فناناپذیری نیستند و دلیل آن را عموما ملالت بار بودن آن، افزایش بیش از حد جمعیت زمین و تمایل به تجربه زندگی پس از مرگ عنوان کرده اند.

انجمن جهانی ترابشریت به نام «هیومنیتی پلاس» در بیانیه رسمی خود اهداف پیروانش را استفاده از فناوری برای از بین بردن اثرات افزایش سن و ارتقای توانایی‌های ذهنی، جسمی و روانی عنوان کرده است.

روش های مورد استفاده

شاید ایده آل ترین فناوری برای این افراد سرمازیستی باشد که علی رغم پرهزینه بودن جسم آنها را از تحلیل رفتن مصون می دارد. یکی از نخستین افرادی که دست به چنین اقدامی زد فریدون اسفندیاری بود. بدن وی از سال ۲۰۰۰ و پس از مرگ بر اثر سرطان در بنیاد ادامه حیات آلکور در سکاتزدیل نگهداری می‌شود. او که متولد ۱۹۳۰ میلادی بود برای نشان دادن امید به زندگی در سال ۲۰۳۰ و کنار گذاشتن شیوه‌های مرسوم نامگذاری اسم خود را به «اف ام ۲۰۳۰» تغییر داد.در این روش برای جلوگیری از تحلیل جسد فرد اقداماتی گام به گام صورت می گیرد که شامل نگهداری جسد در دمای پایین، حفظ گردش خون از طریق اتصال بدن به قلب و ریه مصنوعی، تزریق ۱۵ نوع ماده شیمیایی به رگ ها برای حفظ سلول ها، تخلیه خون از رگ و جایگزینی آن با ضد یخی خاص می شود. در مرحله پایانی در طول دو هفته دمای جسد به منفی ۱۹۶ درجه سانتیگراد رسیده و به صورت معکوس درون کپسولی خاص قرار داده می شود.

علاوه بر روش سرمازایی این افراد از توسعه و استفاده از فناوری هایی نظیر نانوتکنولوژی، بیوتکنولوژی، علوم شناختی (NBIC)، واقعیت شبیه سازی شده، هوش مصنوعی، کنشگر فراهوش، چاپ زیستی سه بعدی و آپلود ذهن حمایت می کنند. اگرچه فناوری فعلی با اهداف آنها کیلومترها فاصله دارد اما همین حالا هم پیشرفت های چشمگیری صورت گرفته که ایده های آنها را واقعی تر از هر زمان دیگر به رخ می کشد.

از جمله فناوری های رو به رشد باید به تکینگی اشاره کرد. به باور متخصصان با استفاده از این تکنولوژی می توان ذهن انسان را به دیتای دیجیتالی تبدیل کرد و سپس آن را روی یک کامپیوتر قدرتمند آپلود نمود.

وزارت دفاع آمریکا و موسسه «دارپا» نیز سرمایه گذاری هنگفتی را روی تحقیق و توسعه ابر سربازها شکل داده اند. از جمله برنامه های نظامی می توان به تلاش برای افزایش مقاومت ذهن سربازها در برابر خواب تا ۱۶۸ ساعت اشاره کرد. محققان آمریکایی ایمپلنتی را ابداع کرده اند که حافظه‌ی کوتاه‌مدت را حدود ۱۵ درصد و حافظه‌ی فعال را تا ۲۵ درصد افزایش می‌دهد.

جوسیا زینر

جوسیا زینر

زیست شناسی به نام دکتر «جوسیا زینر» که به عنوان اولین فردی که DNA خود را اصلاح کرده شناخته می شود، با حذف یک پروتئین که مانع رشد عضله در بازوی چپش می‌شد و از راه تزریق ژن DIY، قدرت جسمانی خود را افزایش داد. او هم مثل طرفداران ترابشریت بر این باور است که ما «برده ژنوم‌ها هستیم» و در آینده با کمک مهندسی ژنتیک DIY، نژاد جدیدی از بشر مافوق قوی، ایجاد خواهد شد.

چین هم در سال های اخیر سرمایه‌گذاری در بخش تحقیقات ژنتیکی را به شدت افزایش داده و بررسی‌های جدید فاش کرده که این کشور در ۳ سال گذشته ژن‌های ده ها نفر را به صورت چشمگیری تغییر داده که به افزایش توانایی آنها منجر شده است.

از جمله دیگر فناوری ها می توان به دستگاه هایی اشاره کرد که با پایش پالس های مغزی آنها را به فرامین کاربردی تبدیل کرده و انسان را از حرکت بی نیاز می کنند.

مرکز نوآوری IBM Hursley پیش‌بینی کرده که نانوماشین‌های هوش مصنوعی تا کمتر از دو دهه دیگر به منظور تعمیر و تقویت سلول‌ها، استخوان‌ها و عضلات بدن وارد بدن انسان می‌شوند. تحقیقات صورت گرفته در این زمینه نشان داده که نانو ربات ها در کمترین زمان سلول های سرطانی را منهدم می کنند.

واکنش ها به ترابشریت

افزایش جمعیت پیروان این جنبش و گستردگی بیشتر از نظر جنسیت، سن، نژاد و مذهب در سال های اخیر توجهات بیشتری را به آنها جلب کرده است. با این حال ظهور مفاهیم و پدیده هایی نظیر فرم خاص دست دادن، به چالش کشیدن نظرات دیگران، ایده های بلندپروازانه و شتاب فراوان برای ایجاد تغییرات رادیکال در فناوری باعث ایجاد نگرانی هایی در میان عامه مردم و حتی گروه های قدیمی پیرو ترابشریت شده، تا جایی که اجازه نشر ایده های رادیکال آنها در صفحه ویکی پدیای انگلیسی را نمی دهند.

زمانی که از «فرانسیس فوکویاما»، فیلسوف پرآوازه آمریکایی درباره خطرناک ترین نظریه ای که در صورت تحقق آرامش انسان را به چالش میکشد سوال شد، وی پاسخی داد که بسیاری را به فکر فرو برد:

ترابشریت، این حرکت لیبرالی عجیب که هدفش فراتر از دفاع از حقوق بشر، فمینیسم و غیره بوده و به دنبال رها کردن بشر از محدودیت های بیولوژیکی است.

The post جنبش ترابشریت؛ از تغییر نام تا انجماد بدن به امید زندگی جاودان appeared first on دیجیاتو.

مطالب مرتبط