فلسفه تولید خودروهای سوپر اسپرت علیرغم تمام قوانین و محدودیت ها

امتیاز دهید post

در دنیای پیشرفته امروزی سوپر اتومبیل هایی ساخته می شوند که می توانند از مرز 400 کیلومتر در ساعت عبور کنند. اما آیا تا به حال از خود پرسیده اید با وجود قوانین و مقررات محدود کننده زیاد که اجازه نمی دهند حتی یک سدان خانوادگی را با حداکثر سرعت راند، چرا باید وقت و سرمایه هنگفتی را صرف تولید چنین خودروهایی کرد؟

برای پاسخ دادن به این سوال می توان دلایل متعددی را آورد. در این نوشتار قصد داریم به برخی از مهم ترین دلایل اشاره نموده و به طور کلی به آنها بپردازیم. اگر این موضوع برایتان جذابیت دارد، دعوت می کنیم در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

موتورهای کاراتر

سوپر اتومبیل ها به قدرت زیاد موتور و مصرف سوخت بالا معروف هستند. اگر چه این موضوع درست است، اما چنانچه مقایسه ای بین نسبت قدرت و مصرف سوخت داشته باشیم، خواهیم دید که موتور این خودروها در واقع کارایی خوبی دارند.

اجازه دهید با ذکر یک مثال منظورمان را بهتر منتقل کنیم. برای نمونه موتور 2.5 لیتری مدل پایه نیسان آلتیما را در نظر بگیرید. این موتور 179 اسب بخاری در اتوبان 6.1 لیتر سوخت مصرف می کند؛ حال آنکه موتور 3.9 لیتری فراری 488 GTB برابر با 661 اسب بخار قدرت تولید نموده و در هر صد کیلومتر جاده ای به 10.6 لیتر سوخت نیاز دارد.

ferrari 488 GTB

با مقایسه حجم و خروجی این دو موتور متوجه خواهیم شد که نمونه به کار رفته در فراری 488 GTB از راندمان بهتری برخوردار است.

نکته دیگر اینکه تکنولوژی بالای موتور خودروهای اسپرت و سوپر اسپرت بالاخره به مدل های ارزان قیمت تر نیز راه پیدا می کنند. آلفارومئوی جیولیا کوادروفولیو بهترین مثال در این زمینه است.

در زیر کاپوت این سدان هیجان انگیز ایتالیایی نسخه ای دگرگون شده از همان موتور پربازده 488 GTB قرار دارد. درست است که تعداد سیلندرهای این موتور V8 توئین توربو در جیولیا کوادروفولیو به 6 تقلیل یافته، اما هنوز هم در مقایسه با موتورهای هم حجم آلمانی قدرت بیشتری تولید می کند.

بهبود سیستم ترمز

ترمزهای قوی و قابل اعتماد در هر شرایطی، یکی از لازمه های اتومبیل های سریع است. اگر چه ترمزهای دیسکی برای نخستین بار در یک سوپر اتومبیل معرفی نشدند، اما این نوع ترمزها در دهه 50 میلادی بر روی محصولات سریع جگوار و ترایومف امتحان خود را پس داده اند.

علی رغم برخی مزایا، ترمزهای دیسکی رایج بعضا سر و صدای زیادی تولید کرده و در برخی شرایط معین نمی توانستند یک سوپر اتومبیل را به موقع متوقف کنند. همین مساله سبب ظهور ترمزهای سرامیک کربنی شد.

porsche-pccb-carbon-brakes

ترمزهای سرامیک کربنی که اکنون در حال گسترش به مدل های تولید انبوه هستند، دارای عمر طولانی تر و عملکرد پیوسته بهتری بوده و وزن آنها نیز کمتر است.

بهبود سیستم تعلیق

در گذشته اکثر سوپر اتومبیل ها از سیستم تعلیق خشکی بهره می بردند. این نوع سیستم تعلیق بر روی سطوح صاف عالی بود، اما در مواجه با کوچک ترین ناهمواری ضربات شدیدی را به کابین منتقل می کرد.

با پیشرفت هایی که در زمینه سیستم تعلیق حاصل شده، اکنون بیشتر سوپر اسپرت های موجود – همانند آخرین ساخته های مک لارن – سواری مشابه با سدان های خانوادگی ارایه کرده و در عین حال می توانند فرمانپذیری بالایی داشته باشند.

هر چند در زمان فعلی، از چنین سیستم های تعلیق پیشرفته ای در مدل های تولید انبوه خبری نیست، اما در آینده نه چندان دور حداقل شاهد بکارگیری تجربیات به دست آمده در خودروهای سواری خواهیم بود؛ درست همانگونه که درس های یاد گرفته شده از سوپر اتومبیل های چند دهه پیش اکنون در مدل های عادی مورد استفاده قرار می گیرند. برای نمونه رینگ های 18-19 اینچی که امروزه بسیار رایج متداول شده اند، 10 یا 15 سال پیش به معنای سواری غیر قابل تحمل بودند.

بهبودهای آیرودینامیکی

در گذشته دور آیرودینامیک چندان مورد توجه خودروسازان قرار نمی گرفت، اما در چند دهه گذشته و به خصوص سال های اخیر این فاکتور حیاتی در کانون توجه تقریبا تمامی شرکت ها قرار گرفته است.

بحث آیرودینامیک پیشرفته در خودروها از نیروی رو به پایین (downforce) و نصب باله بزرگ در قسمت انتهایی و همچنین چراغ های اصلی مخفی شونده آغاز شد. اینک به جایی رسیده ایم سوپر اتومبیل های روز با باله های متحرک، کانال ها و فلاپ هایی که توسط تجهیزات الکترونیکی پیچیده کنترل می شوند، به دست مشتریان می رسند.

پاگانی هوایرا یکی از این سوپر اتومبیل هاست که اسپویلر عقب برقی آن در خودروهایی مثل ب ام و سری 3 جی تی و پورشه پانامرا اقتباس گرفته شده است.

پوشش صاف زیر بدنه و ورودی های هوای فعال هم به خودروهای معمولی راه یافته اند نا میزان مقاومت در برابر هوا کاهش پیدا کرده و میزان مصرف سوخت بهینه تر شود.

ارتقای عملکرد کلی به دلیل رقابت شدید

مهندسینی که در زمینه توسعه ابر خودروها فعالیت می کنند، به منظور غلبه محصول نهایی بر رقبا باید خلاق بوده و از دانش روز بیشترین استفاده ممکن را داشته باشند. این مساله سبب می شود رقابتی شدید بین سوپر اسپرت سازان شکل گرفته و دستاوردهای جدیدی به صنعت خودرو اضافه شود.

از سوی دیگر سوپر اتومبیل ها به عنوان بستری برای آزمایش همین دستاوردهای جدید محسوب می شوند. برای نمونه پیشرانه های هیبریدی و تمام برقی به دلیل نیاز سوپر اتومبیل ها به قدرت زیاد، تحت بیشترین فشارها قرار می گیرند. تجاربی که از عملکرد این پیشرانه ها در شرایط سخت حاصل می شوند، سرانجام به دیگر مدل های عادی و ارزان قیمت نیز راه پیدا می کنند.

به همین خاطر است که سدان های امروزی در مقایسه با نمونه های 20 سال پیش بسیار کاراتر و بهینه تر شده اند.

بهبود ایمنی و توسعه تکنولوژی

مرسدس S کلاس و ب ام و سری 7 همواره جزو پیشرفته ترین خودروها از نظر ایمنی بوده و بسیاری از سیستم های ایمنی نخستین بار در این مدل ها ظهور کرده اند.

اما این دو سدان فول سایز آلمانی تنها خودروهایی نیستند که به جدیدترین تکنولوژی های مجهز شده اند. در این بین برخی سوپر اتومبیل ها نیز فناوری های جدیدی را وارد صنعت خودرو کرده اند.

پورشه 959 یکی از این موارد است که برای نخستین بار با تایرهای پنچر رو (Runflat) عرضه شد و ثابت کرد که شاسی آلومینیوم و کِولار می تواند تا چه حد سبک و مقاوم باشد.

دستیابی و استفاده از مواد پیشرفته

فیبر کربن، آلومینیوم، کولار و بعضی مواد کامپوزیتی دیگر اولین بار در خودروهای سوپر اسپرت به کار گرفته شدند. به عنوان مثال مکلارن F1 یکی از نخستین خودروهای خیابانی بود که از سازه فیبر کربنی بهره می برد. در آن زمان ساخت هر سازه به حدود 4000 ساعت زمان نیاز داشت.

با معرفی MP4-12C در سال 2011، مکلارن موفق شد زمان ساخت هر سازه را به تنها 4 ساعت کاهش دهد. این اتفاق به معنای آن بود که فیبر کربن با مزایایی مثل وزن سبک و مقاومت بالا به خودروهای تولید انبوه نزدیک و نزدیک تر می شود. در حال حاضر در ساخت خودرویی مثل ب ام و i3 بطور گسترده از این ماده پیشرفته استفاده می شود.

نیاز به رویاپردازی

قرار نیست هر چیزی که در اطرافمان می بینیم، از روی کاربردپذیری و دلایل منطقی خلق شده باشند. ما انسان هستیم و احساسات و نیازهای روحی خود را داریم. گاهی مواقع ما به چیزهایی نیازمند هستیم که به واسطه آنها برخی از عواطف و حس جاه طلبی خود را برطرف کنیم.

در صنعت خودرو نیز چنین چیزی وجود دارد. لکسس LFA، آکیورا NSX و ب ام و i8 برخی از خودروهایی هستند که نسبت به دیگر اعضای خانواده خود متفاوتند. با تولید این مدل های اسپرت، شرکت های سازنده قصد دارند به نوعی توانایی های بالای خود را به نمایش گذشته و جایگاه برند خود را ارتقا دهند.

با این کار مشتریان به دیگر محصولات برندها ارزش قائل شده و از اینکه مدلی از آن را در پارکینگ منزل خود دارند، احساس رضایت خواهند کرد.

جنون سرعت

از زمان ظهور اختراعی به نام اتومبیل، همیشه افرادی بوده اند که تمایل به حرکت با سرعتی بیشتر داشته اند. با این حساب می توان گفت اتومبیل های فوق سریعی مثل داج چلنجرSRT Demon یا بوگاتی شیرون مشتریان خاص خود را دارند و آنها حاضرند با پرداخت رقم های نجومی سرعت و شتابی دیوانه وار را تجربه کنند.

اگر جنون سریع رفتن در ذهن بشر پدیدار نمی شد، اکنون خبری از پشت سر گذاشته شدن مرز 400 کیلومتر در ساعت هم در کار نبود، مرزی که 70 سال پیش بر روی سرعت 160 کیلومتر در ساعت قرار داشت.

جمع بندی

سوپر اتومبیل ها در نوک پیکان صنعت خودرو قرار دارند. این اتومبیل ها همواره به دلیل بهره گیری از آخرین تکنولوژی ها مرزهای جدیدی را برای بشر گشوده و دیگر خودروها را به دنبال خود هدایت می کنند.

همانگونه که اشاره شد، دستاوردهایی که در این اتومبیل ها امتحان خود را پس می دهند، سرانجام به مدل های تولید انبوه نیز راه می یابند. بدیهی است که این امر ارتقای دیگر خودروها – حتی مدل های معمولی و ارزان قیمت – را در پی دارد، پس به عبارتی می توان کلاس اتومبیل های اسپرت و سوپر اسپرت را به مثابه ویترین صنعت خودرو دانست. هر چیزی که در این ویترین قرار بگیرد، چند سال بعد در قامتی دیگر در خیابان ها مشاهده خواهد شد.

porsche-gt3-amg-gtr-01

سخن پایانی اینکه بدون وجود این اتومبیل ها، شاید رفت و آمدهای روزانه ما هم اینقدر راحت و با آسودگی همراه نبود.

The post فلسفه تولید خودروهای سوپر اسپرت علیرغم تمام قوانین و محدودیت ها appeared first on دیجیاتو.

مطالب مرتبط