۱۰ گوشی و تبلت برتر فیلم‌های علمی-تخیلی

امتیاز دهید post

دیجی‌کالا مگ – منبع جامع اخبار و مقالات تخصصی در حوزه‌ی محصولات دیجیتال، دانش و فناوری و بازی

پیش‌بینی‌های مربوط به آینده بخش جدائی‌ناپذیر ژانر علمی-تخیلی محسوب می‌شود. چنین رویکردی به‌وضوح در کمیک‌بوک‌ها، رمان‌ها، آثار هنری و به‌خصوص سریال‌ها و فیلم‌های علمی-تخیلی قابل مشاهده است و به همین خاطر در چنین اثرهایی معمولا گجت‌ها جدید و نوآورانه‌ای به تصویر کشیده می‌شود. برخی از این پیش‌بینی‌ها-مانند سفر فضایی، لیزرها و استفاده از کامپیوترها و ربات‌ها-به حقیقت بدل شده‌اند ولی برخی از دیگر پیش‌بینی‌ها هم هنوز عملی نشده‌اند.

یکی از مواردی که در بیشتر فیلم‌ها و سریال‌های علمی-تخیلی به تصویر کشیده شده، گجت‌های پرتابل مشابه گوشی‌های هوشمند و تبلت‌های امروزی است. در ادامه، به نحوه نمایش گجت‌های ارتباطی مانند گوشی‌ها و تبلت‌ها در تعدادی از فیلم‌ها و سریال‌های علمی-تخیلی نگاهی می‌اندازیم.

کمیک استریپ دیک تریسی- رادیو/تلویزیون مچی دوطرفه

دیک تریسی

باورش سخت است، اما بیش از ۷۰ سال پیش، یک هنرمند فعال در زمینه‌ی کمیک استریپ ایده‌ی مربوط به گجت‌های ارتباطی امروزی را مطرح کرده است. «چستر گولد» (Chester Gould) که خالق یک کارآگاه پلیس همه‌فن‌حریف به نام «دیک تریسی» (Dick Tracy) است، در ژانویه ۱۹۴۱ یک رادیو مچی دوطرفه را برای این شخصیت طراحی کرد و در سال ۱۹۶۴ این گجت به یک تلویزیون دوطرفه بدل شد.

هرچند در آن زمان کاراکترهای موجود در کمیک استریپ‌های علمی-تخیلی و ابرقهرمانی برای برقراری ارتباط با یکدیگر همچنان از فناوری‌های قدیمی مانند رادیوها و واکی‌تاکی‌ها استفاده می‌کردند، کاراکتر دیک ترسی برای این کار از یک رادیو/تلویزیون مچی دوطرفه استفاده می‌کرد که گجت بسیار نوآورانه‌ای محسوب می‌شد. می‌توان آن را به‌نوعی پدر معنوی گوشی‌های امروزی و حتی ساعت‌های هوشمند به حساب آورد.

سری نخست سریال و فیلم‌های پیشتازان فضا گجت‌های Communicator و Tricorder

پیشتازان فضا

در سری نخست سریال پیشتازان فضا در دهه ۶۰ میلادی، اعضای سفینه فضایی «انترپرایز» (Enterprise) از گجتی تحت عنوان Communicator استفاده می‌کردند که به‌عنوان یک نوع پیام‌رسان صوتی انجام‌وظیفه می‌کرد. آن‌ها برای استفاده از این گجت ابتدا باید کاور آن را برمی‌گرداندند و موتورولا برای طراحی اولین گوشی تاشو در سال ۱۹۹۶ از این گجت الهام گرفت و نام آن را StarTAC گذاشت.

پیشتازان فضا

اعضای این سفینه فضایی همچنین از گجتی به نام tricorder هم استفاده می‌کردند که در حقیقت یک کامپیوتر پرتابل برای اسکن محیط و ثبت و تحلیل اطلاعات بود. اگر طراحان این گجت‌های خیالی امکانات گجت‌های Communicator و Tricorder را در یک گجت واحد تعبیه می‌کردند، کاربرد محصول نهایی تا حدی مشابه گوشی‌های هوشمند امروزی می‌شد.

فیلم ۲۰۰۱: یک ادیسه فضایی گجت Newspad

یک ادیسه فضایی

این فیلم همچنان یکی از بهترین فیلم‌های علمی-تخیلی تاریخ سینما محسوب می‌شود. در سفینه دیسکاوری، ما می‌توانیم گجت Newspad را برای ببینیم که توسط کاراکترها برای تماشای ویدیو مورد استفاده قرار می‌گیرد و شباهت زیادی به تبلت‌های امروزی دارد. در حقیقت، در جریان شکایت اپل از سامسونگ برای الگوبرداری از طراحی آیپد، سامسونگ برای دفاع از خود و برای اینکه نشان دهد چنین طراحی‌ای چندان جدید نیست، تصاویری از گجت Newspad را در دادگاه برای هیئت‌منصفه نمایش داد.

سریال فضا: ۱۹۹۹ گجت Commlock

فضا: 1999

این سریال علمی-تخیلی که در اواسط دهه ۷۰ پخش می‌شد، داستان چندان هوشمندانه‌ای نداشت. در این سریال، ۳۰۰ پژوهشگر در سال ۱۹۹۹ در یک پایگاه فضایی در ماه کار و زندگی می‌کردند. همچنین انسان‌ها بخش اعظمی از زباله‌های اتمی خود را در یک بخش دیگر ماه تلنبار می‌کردند که به دلیل تشعشعات هسته‌ای این زباله‌ها، یک انفجار بزرگ اتمی رخ می‌دهد و به همین خاطر ماه از مدار زمین خارج می‌شود.

هرچند این سریال داستان قابل توجهی نداشت، اما به لطف جلوه‌های ویژه‌ای که برای آن زمان پیشرفته محسوب می‌شدند، موفق شد توجه بیننده‌های تلویزیون را جلب کند. تمام ساکنان این پایگاه فضایی برای ارتباط با یکدیگر از یک گجت به نام Commlock استفاده می‌کردند که همچنین می‌توانست از راه دور درب‌ها و پنل‌های کامپیوترها را باز کند. گوشی‌های هوشمند امروزی علاوه بر برقراری ارتباط، می‌توانند دیگر گجت‌های هوشمند خانگی را هم کنترل کنند و به همین خاطر ایده‌ی مربوط به گجت Commlock چندان هم اشتباه نبوده است.

سری جدید پیشتازان فضا نشان Communicator و گجت PADD

پیشتازان فضا

در سری جدید پیشتازان فضا که شامل ۳ سریال و ۴ فیلم بود و ۸۰ سال پس از سری نخست روایت می‌شد، در هیچ‌کدام از آن‌ها گجت communicator حضور نداشت. به جای آن، در این سریال‌ها و فیلم‌ها از نشان communicator استفاده می‌شد که در سمت چپ قفسه سینه اعضای سفینه فضایی قرار داشت. با لمس کردن این نشان، این نفرات می‌توانستند با یکدیگر یا با کامپیوتر سفینه صحبت کنند. همچنین به‌عنوان یک گجت ردیابی هم مورد استفاده قرار می‌گرفت. این افراد برای صحبت با دیگر نفرات، تنها بر روی این نشان ضربه می‌زدند و نام طرف مقابل را بر زبان می‌آوردند، به همین خاطر چنین گجتی مطمئنا مجهز به هوش مصنوعی و دستیار صوتی بوده است. در ضمن صدای پخش شده از این دستگاه تنها به کاربر موردنظر می‌رسید تا مزاحمتی برای دیگران ایجاد نکند.

پیشتازان فضا

در این سریال‌ها و فیلم‌ها، گجت‌هایی تحت عنوان PADD مورد استفاده قرار می‌گیرد که نوعی کامپیوتر پرتابل مجهز به رابط کاربری لمسی است. این گجت‌های خیالی یکی از منابع الهام تبلت‌های امروزی محسوب می‌شوند. بارها در صحنه‌های مختلف سریال، چندین PADD در جلوی شخصیت موردنظر قرار داشت که گویا هرکدام از آن‌ها برای موارد خاصی مورد استفاده قرار می‌گرفتند. البته تبلت‌های امروزی این‌گونه نیستند و فقط یکی از آن‌ها از پس انجام کارهای مختلفی برمی‌آیند.

فیلم فردا هرگز نمی‌میرد گوشی هوشمند/ریموت برای هدایت اتومبیل

فردا هرگز نمی‌میرد

شاید فیلم‌های جیمز باند در کل در ژانر علمی-تخیلی قرار نگیرند، اما بخشی از جذابیت این فیلم‌ها به گجت‌هایی برمی‌گردد که از طرف بخش Q در اختیار مأمور ۰۰۷ گذاشته می‌شود. در فیلم فردا هرگز نمی‌میرد، پیرس برازنان که نقش جیمز باند را ایفا می‌کند، از گوشی هوشمندی (اریکسون JB988) استفاده می‌کند که قابلیت‌های مخفی زیادی هم دارد. به‌عنوان مثال این گوشی می‌توانست اثر انگشت دیگر افراد را برای باز کردن درب‌ها کپی کند.

بدون شک، وقتی که صحبت از این فیلم و این گوشی همه‌فن‌حریف می‌شود، بینندگان آن به یاد سکانسی می‌افتند که جیمز باند از طریق این گجت توانست اتومبیل خود را هدایت کند. او همچنین با استفاده از این گجت قادر به بهره‌گیری از تمام امکانات این اتومبیل مانند پرتاب موشک بود.

مرد آهنی ۲ گوشی مجهز به صفحه‌نمایش شفاف

مرد آهنی 2

در اولین فیلم جهان سینمایی مارول، تونی از گوشی ال‌جی VX9400 استفاده می‌کند که مجهز به نمایشگر چرخان جذابی برای کارهای مختلفی است. با این حال، در فیلم بعدی یعنی مرد آهنی ۲، تونی استارک از گجت بسیار جذاب‌تری بهره می‌برد؛ یک گوشی مجهز به صفحه‌نمایش شفاف.

زمانی که سناتورها تونی استارک را مورد بازخواست قرار می‌دادند، می‌توانیم این گوشی و ظاهر جذاب آن را ببینیم. هرچند این گوشی خیالی از برند ال‌جی بهره می‌برد، اما متأسفانه هنوز چشم ما به جمال چنین گجت جذابی روشن نشده است. اگر در عکس فوقانی دقت کنید، می‌توانید آیکون‌های مربوط به تماس، ایمیل، اینترنت، وای‌فای، شبکه، امنیت، ضربان قلب و البته، آیکون مربوط به لباس مخصوص مرد آهنی را ببینید.

راهنمای کهکشان برای هیچ‌هایکرها تبلت تاشو

[{"src":"//www.digikala.com/mag/wp-content/uploads/2018/08/introduction-to-The-Hitchhikers-Guide-to-the-Galaxy.mp4","type":"video/mp4"}] دانلود

  • mp4

زمانی که داگلاس آدامز نگارش نمایش رادیویی راهنمای کهکشان برای هیچ‌هایکرها را آغاز کرد، دوران کامپیوترهای شخصی تازه آغاز شده بود. در این نمایش و رمان‌ها، او راهنمای کهکشان را به‌عنوان نوعی کامپیوتر شخصی انعطاف‌پذیر توصیف می‌کند که کاربر موردنظر می‌توانست انواع و اقسام سؤال‌ها را در آن تایپ کند و این کامپیوتر هم جواب سؤال مذکور را به‌صورت صوتی ارائه می‌کرد.

در فیلمی که در سال ۲۰۰۵ بر اساس این سری رمان‌ها ساخته شد، این راهنمای کهکشان به‌عنوان یک تبلت تاشو به تصویر کشیده شده است که مانند یک کتاب می‌شد آن را باز کرد و از طریق فرامین صوتی سوال‌های خود را مطرح کرد. طراحی این تبلت تا حدی شبیه پتنت‌هایی است که سامسونگ و دیگر شرکت‌ها برای توسعه گوشی‌های تاشو ثبت کرده‌اند. شاید با عرضه گوشی تاشو سامسونگ، بیکسبی موجود در آن بتواند به تمام سوال‌های بی‌پاسخ جهان جواب دهد.

گزارش اقلیت روزنامه‌های الکترونیکی

[{"src":"//www.digikala.com/mag/wp-content/uploads/2018/08/John-Anderton-Usa-Today.mp4","type":"video/mp4"}] دانلود

  • mp4

در سال ۲۰۰۲، موبایل‌ها تا حد زیادی همه‌گیر شده بودند اما هنوز چند سالی به عرضه گوشی‌های هوشمند باقی مانده بود. استیون اسپیلبرگ برای فیلم علمی-تخیلی گزارش اقلیت از تعدادی کارشناس خواست که گجت‌های استفاده‌شده در سال ۲۰۵۴ را پیش‌بینی کنند. یکی از این موارد به نمایش درآمده در فیلم، روزنامه‌های الکترونیکی است. در این فیلم، چنین روزنامه‌هایی تفاوت چندانی با روزنامه‌های معمولی ندارند اما در حقیقت از موادی تشکیل شده‌اند که جدیدترین خبرها در آن به نمایش در می‌آید.

امروزه شاهد عملی شدن دوران روزنامه‌های الکترونیکی هستیم، اما در شکل و شمایل گوشی هوشمند، کتاب‌خوان یا تبلت با ترکیب وبسایت‌ها و اپلیکیشن‌ها. البته احتمال اینکه چنین روزنامه‌هایی به دنیای واقعی راه پیدا کنند، بسیار کم است اما حداقل ایده‌پردازان این فیلم در مورد دسترسی ۲۴ ساعته کاربران به انواع و اقسام خبرها در گجت‌های پرتابل درست پیش‌بینی کرده‌اند.

سریال Earth: Final Conflict گجت Global

سریال Earth: Final Conflict

حتی اگر خوره‌ی سریال‌ها و فیلم‌های علمی-تخیلی هم باشید، احتمالا تا حالا نام این سریال که از اواخر دهه ۹۰ تا اوایل دهه ۲۰۰۰ پخش می‌شد، به گوشتان نخورده است. ایده‌ی اصلی این سریال به خالق پیشتازان فضا برمی‌گشت و در این سریال می‌توانیم یکی از جذاب‌ترین گوشی‌های هوشمند موجود در سریال‌های علمی-تخیلی را ببینیم. گوشی Global از دو دسته تشکیل شده و برای استفاده از آن، کاراکترها این دو دسته را در جهت مخالف می‌کشیدند. این گجت نوآورانه از اولین گوشی‌های انعطاف‌پذیری است که در سریال‌ها و فیلم‌های این چنینی به نمایش درآمده و از بیشتر قابلیت‌های گوشی‌های هوشمند امروزی هم بهره می‌برد.

سخن آخر

حضور گجت‌های نوآورانه در سریال‌ها و فیلم‌های علمی-تخیلی یک پدیده معمول محسوب می‌شود اما بیشتر آن‌ها در مورد نحوه استفاده کاربران از گجت‌هایی مانند موبایل‌ها، گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها و تأثیر گسترده آن‌ها بر زندگی عادی کاربران، به درستی پیش‌بینی نکرده‌اند. حالا که در دوران طلایی گجت‌های پرتابل به سر می‌بریم، احتمالا فیلم‌ها و سریال‌های علمی-تخیلی جدید با دقت بیشتری دست به پیش‌بینی و نمایش گجت‌های نوآورانه می‌زنند.

از بین فیلم‌ها و سریال‌های مربوط به این ژانر که تماشا کرده‌اید، کدام‌یک ظهور همه‌جانبه گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها را به درستی پیش‌بینی کرده‌اند؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما و دیگران در میان بگذارید.

بیشتر بخوانید: ۴ فناوری جذاب فیلم‌های علمی-تخیلی که در واقع چندان هم جذاب نیستند

منبع: Android Authority

The post ۱۰ گوشی و تبلت برتر فیلم‌های علمی-تخیلی appeared first on دیجی‌کالا مگ.

مطالب مرتبط