بیل گیتس با همکاری وزارت انرژی آمریکا راکتور هسته ای کوچک و ارزان می‌سازد

امتیاز دهید post

به تازگی گزارش شده بیل گیتس قصد دارد با همکاری وزارت انرژی آمریکا راکتور هسته ای کوچک و ارزانتری از نمونه‌های موجود تولید کرده و آن‌ را به بازار عرضه کند.

طبق گفته‌ی مسئولین وزارت انرژی بر اساس این پروژه نسل جدیدی از راکتور‌های نمک گداخته در آینده‌ای نزدیک توسعه خواهد یافت که کارآیی بیشتری دارند و تولید آنها نیز کم هزینه تر خواهد بود. تا این حد که کارشناسان آنها را سیستم‌های تامین انرژی آینده نامیده‌اند.

راکتور‌های این چنینی در حدود سال ۱۹۶۰ اختراع شدند و تقریباً ۶۰ سالی است که از تولید آنها می‌گذرد. حال قرار است چند کمپانی مختلف با وزارت دفاع برای توسعه این راکتور همکاری کنند که یکی از آنها کمپانی بیل گیتس یعنی TerraPower محسوب می‌شود.

تاکنون وزارت انرژی ایالات متحده‌ی آمریکا بیش از ۲۸ میلیون دلار در این پروژه سرمایه گذاری کرده تا بتواند بهترین متریال موردنیاز راکتور‌ را تامین کند. تکنولوژی جدید در نظر گرفته شده برای این راکتور‌ از نمک مایع به عنوان سوخت و خنک کننده استفاده می‌کند و به همین دلیل است که از مدل‌های قبلی کارآیی بیشتری دارد.

ارگان یاد شده مدارکی از این راکتور‌ در اختیار رسانه‌ها قرار داده است که بر اساس آنها پروسه‌ی عملکرد این دستگاه بسیار موثرتر از راکتور‌های آب سبک عمل می‌کند و نسبت به آنها ضایعات کمتری نیز برجای می‌گذارد.

این کارشناسان معتقدند پس از یافت بهترین مواد اولیه موجود، راکتور‌های این چنینی قادر خواهند بود انرژی نسل آینده را تامین کنند.

همچنین گفته شده تکنولوژی امنیتی جدیدی در این راکتور‌ تعبیه شده که در صورت هرگونه اتفاق، آن را از کار می اندازد تا از وقوع هرگونه‌ حادثه‌ای جلوگیری شود.

البته این اولین باری نیست که گیتس در ساخت راکتور هسته ای به یاری دیگر شرکت‌ها می‌رود. سال ۲۰۱۰ میلادی او به کمپانی توشیبا کمک کرد تا نسل جدیدی از راکتور هسته ای را توسعه دهد که می‌توانست بدون سوخت گیری مجدد به مدت ۱۰۰ سال فعالیت کند.

تماشا کنید: ۵ کتاب پیشنهادی بیل گیتس برای تابستان امسال

The post بیل گیتس با همکاری وزارت انرژی آمریکا راکتور هسته ای کوچک و ارزان می‌سازد appeared first on دیجیاتو.

مطالب مرتبط