توسعه دستگاهی با قابلیت استخراج ۱۰ گالن آب از هوا در هر ساعت

امتیاز دهید post

تیمی از محققان «دانشگاه اَکرِن» دستگاهی را توسعه داده اند که قابلیت استخراج روزانه ده ها لیتر آب از هوا را دارد.

تغییرات اقلیمی و افزایش جمعیت کره زمین باعث شده میلیون ها نفر به آب کافی دسترسی نداشته باشند. علاوه بر این تاکنون کارشناسان بارها در مورد کمبود شدید آب در آینده نزدیک هشدار داده اند. این مساله باعث شده متخصصان در پی راه های جدید برای تصفیه یا تولید آب باشند. در همین راستا اخیرا محققان دانشگاه اَکرِن اوهایو موفق به توسعه دستگاهی شده اند که با جذب رطوبت هوا، آب تولید می کند.

نمونه اولیه این دستگاه که با باتری کار می کند، از پلیمرهای نانو برای میعان آب بهره می برد. البته یکی مزیت های سیستم مذکور توانایی استخراج آب بدون باتری است، هرچند در این حالت تا حدودی از کارایی آن کاسته می شود.

دکتر «جاش وونگ»، پروفسور مکانیک دانشگاه مذکور هدف از این پروژه را لزوم دسترسی همه افراد به آب سالم عنوان کرده و بهترین راهکار برای آن را استفاده از منبعی ارزان مثل اتمسفر میداند:

روش مورد استفاده توسعه غشای نانوفیبر بر پایه فرایند الکتروریسی است که بیش از ده سال را صرف مطالعه در مورد آن کرده ایم.

فرایند الکتروریسی در واقع تکنیک ایجاد نانوالیاف و میکرو الیاف از محلول‌های مواد پلیمری، سرامیکی یا محلول‌های کامپوزیتی متشکل از پلیمر- نانوذرات است که در این پروژه حول گرافیتی منبسط پیچیده شده اند.

نسبت بالای سطح به حجم نانو فیبرهای پلیمری در اطراف گرافیت امکان میعان را فراهم می کند. زمانی که این ماده فشرده شده یا در معرض حرارت قرار گیرد، آب از خارج آن می شود. به گفته پروفسور وونگ هر متر مربع از این ماده قابلیت جذب ۱۸۰ لیتر آب در طول روز را دارد.

برنامه بعدی این تیم تولید اشکال بهینه تری از این ماده است، برای مثال وونگ معتقد است که توسعه آن در حالت کوله پشتی گزینه ای ایده آل به نظر می رسد.

The post توسعه دستگاهی با قابلیت استخراج ۱۰ گالن آب از هوا در هر ساعت appeared first on دیجیاتو.

مطالب مرتبط