نگاهی به برنامه دبی برای تأمین آب شیرین از یخ های قطب جنوب

امتیاز دهید post

دبی شهری با نرخ رشد جمعیت بالا و در میان صحرا، ذخایر آب شیرین محدودی دارد. اکنون شرکتی خصوصی قصد دارد توده ای یخی را از قطب جنوب به این کشور حمل کند.

شرکت خصوصی NABL قصد دارد توده ای یخی با جرم 100 میلیون تن را از قطب منتقل کند. فرایند انتقال با یک توقف در شهر پِرت استرالیا یا کیپ تاون در آفریقای جنوبی انجام می شود. در صورتی که این توده در حین انتقال، آب نشود می تواند ذخیره آب شیرین دبی را فراهم کند.

موسس شرکت NABL در این باره می گوید که اگر موفق شود می تواند یکی از بزرگترین مشکلات دنیا را حل کند. به گفته او در صورتی که امکان پذیر بودن این موضوع مشخص شود، می تواند نه تنها به دبی بلکه به همه بشریت کمک کند. تحمین زده شده در سراسر جهان حدود 4 میلیارد نفر با مشکل دسترسی به آب آشامیدنی مناسب دست و پنجه نرم می کنند.

بر اساس تحلیل ها تا سال 2030 جمعیت این کشور به 3.4 میلیون نفر افزایش خواهد یافت و این در حالی است که در سال 2016 تنها 2.5 میلیون نفر جمعیت داشته است. به این ترتیب پیشبینی شده که این کشور در سال های آتی با مشکل تأمین آب شیرین مواجه خواهد شد.

برای حل مشکل آب دبی روش های دیگری هم وجود دارد، از جمله تبدیل آب شور به آب شیرین یا استفاده از دستگاه هایی برای تولید آب شیرین از رطوبت موجود در هوا. البته این راهکارها بسیار هزینه بر و نا کارآمد هستند.

قرار است مطالعات امکان سنجی انتقال یخ، از ماه نوامبر (اواسط پاییز) آغاز شود. به این منظور از تصاویر ماهواره ای استفاده می شود تا توده یخ مناسب یافت شود؛ قطعه که بین حدود 600 متر تا 2.1 کیلومتر طول داشته باشد. سپس این شرکت ابتدا تلاش خواهد کرد یخ را به استرالیا یا آفریقای جنوبی حمل کند.

بر اساس اعلام شبکه خبری NBC سرمایه گذاران خصوصی سرمایه ای 60 میلیون دلاری را برای این پروژه فراهم کرده اند. با این حال هنوز سوالات بی جواب بسیاری به چشمی می خورد، از جمله اینکه چگونه می خواهند توده یخ را نگهداری کنند و چطور آب شیرین را به دولت بفروشند؟ با این حال موسس این شرکت امیدوار است در آینده به همین روش آب شیرین را به سایر نقاط جهان از جمله هند، آفریقای جنوبی و عربستان سعودی نیز تحویل دهد.

The post نگاهی به برنامه دبی برای تأمین آب شیرین از یخ های قطب جنوب appeared first on دیجیاتو.

مطالب مرتبط