طوفان اینترنت ۵G در راه است؛ فریب آن را نخورید

امتیاز دهید post

دیجی‌کالا مگ – منبع جامع اخبار و مقالات تخصصی در حوزه‌ی محصولات دیجیتال، دانش و فناوری و بازی

هیاهوی پیرامون اینترنت ۵G به‌طور فزاینده‌ای رو به افزایش است. تقریبا روزی نیست که خبری در مورد پشتیبانی گجت‌ها از این فناوری، ارائه تراشه‌های جدید و موارد مشابه منتشر نشود. شرکت‌های مخابراتی آمریکایی در تلاش هستند که تا پیش از پایان سال ۲۰۱۸، فاز نخست این فناوری را عملیاتی کنند و برای ترویج آن، بودجه‌ی هنگفتی را کنار گذاشته‌اند.

هرچند این فناوری بسیار هیجان‌انگیز است و می‌تواند قابلیت‌های جذابی را به ارمغان بیاورد، اما هنوز برای هیجان‌زده شدن زود است و تا اطلاع ثانوی بهتر است که چنین گجت‌هایی خریداری نشوند. معمولا گجت‌هایی که در زمینه‌ی پشتیبانی از فناوری‌های جدید در خط مقدم قرار دارند، دچار مشکلات خاصی می‌شوند و به همین خاطر کارشناسان توصیه می‌کنند که تا همه‌گیر شدن این فناوری، کاربران پول خود را برای خرید چنین گجت‌هایی خرج نکنند.

LTE به‌اندازه کافی پرسرعت است

اینترنت 5G

اگر می‌خواهید در آینده نزدیک چنین گوشی هوشمندی را بخرید، باید این سوال را از خودتان بپرسید که چرا به اینترنت پرسرعت‌تر نیاز دارید. زیرا همین حالا هم اینترنت ۴G سرعت بسیار بالایی را برای کاربران به ارمغان می‌آورد. حتی اگر سرعت اینترنت گوشی‌تان نمی‌تواند شما را راضی کند، ارائه اینترنت ۵G حداقل در ابتدا نمی‌تواند این وضعیت را تغییر دهد؛ زیرا زیرساخت‌های LTE ستون فقرات شبکه‌های ۵G را تشکیل خواهند داد. در ضمن باید خاطرنشان کنیم که اینترنت ۵G در ابتدا در شهرهای بزرگ و پرجمعیت عرضه می‌شود. به همین خاطر اگر ساکن شهر کوچکی هستید، برای دسترسی به چنین اینترنتی حداقل باید چند سالی صبر کنید.

سرعت اینترنت ۴G به‌صورت میانگین حدود ۱۷ مگابیت بر ثانیه است. در ادامه، می‌توانید سرعت موردنیاز مربوط به انجام شایع‌ترین کارهایی که کاربران با اینترنت گوشی خود انجام می‌دهند، مشاهده کنید:

  • استریم موسیقی باکیفیت : حدود ۱ مگابیت بر ثانیه
  • ویدیو با رزولوشن ۱۰۸۰p : حدود ۴ تا ۵ مگابیت بر ثانیه
  • ویدیو با رزولوشن ۴K : حدود ۱۵ تا ۲۵ مگابیت بر ثانیه
  • بازی‌های آنلاین مانند فورتنایت : حدود ۳ مگابیت بر ثانیه

همانطور که می‌بینید، اینترنت ۴G فعلی هم به خوبی می‌تواند سرعت موردنیاز این اقدامات را فراهم کند.

همه‌گیر شدن اینترنت ۵G چند سالی طول می‌کشد

همانطور که گفتیم، این فناوری در ابتدا فقط در نواحی خاصی از شهرهای بزرگ و پرجمعیت ارائه می‌شود. به همین خاطر پوشش همه‌جانبه این فناوری چند سالی به طول می‌انجامد. در آمریکا شرکت‌های مخابراتی اعلام کرده‌اند که پیش از اتمام سال ۲۰۱۸، به صورت آزمایشی در برخی از شهرها زیرساخت‌های این فناوری را عملیاتی می‌کنند. طبق تخمین‌ها، پوشش همه‌جانبه این فناوری در آمریکا در سال ۲۰۲۱ یا دیرتر محقق می‌شود. در مورد دیگر کشورها-به غیر از کشورهای پیشرفته-این موضوع بیش از ۵ سال طول خواهد کشید.

برای خرید گوشی‌های ۵G چند سالی صبر کنید

اینترنت 5G

در حال حاضر تنها گوشی که از این فناوری بهره می‌برد، گوشی موتو Z3 است که در سال ۲۰۱۹ یک ماژول ۵G برای این گوشی عرضه می‌شود. با توجه به اینکه این ماژول برای شرکت مخابراتی ورایزون توسعه یافته، احتمالا نمی‌تواند از فناوری دیگر شرکت‌ها پشتیبانی کند و به همین خاطر خرید آن اصلا کار عاقلانه‌ای نیست. در همین زمینه می‌توانیم به شرکت‌هایی مانند ال‌جی، سامسونگ و شیائومی هم اشاره کنیم که به زودی اولین گوشی‌های مبتنی بر این فناوری را روانه بازار می‌کنند.

علاوه بر موارد ذکر شده، باید خاطرنشان کنیم چنین گوشی‌هایی مطمئنا در ابتدا قیمت بسیار بالایی دارند و برای خرید آن‌ها احتمالا باید هزار دلار یا بیشتر بپردازید. در ضمن همانطور که گفتیم حدودا تا سال ۲۰۲۱ یا حتی بیشتر، پوشش این فناوری همه‌جانبه نخواهد شد. به همین خاطر اگر پول بادآورده‌ای در جیب خود ندارید، توصیه می‌شود که برای خرید چنین گوشی‌هایی حداقل تا سال ۲۰۲۱ صبر کنید.

اینترنت ۵G گران‌تر است

در مورد قیمت‌گذاری اینترنت ۵G هنوز نمی‌توان با قاطعیت نظر داد اما با توجه به سوابق چنین فناوری‌هایی، تا چند سال اول نباید انتظار ارزان بودن بسته‌های اینترنت ۵G را داشته باشیم. همین الان هم اینترنت ۴G در بسیاری از کشورها چندان ارزان نیست و اینترنت ۵G مطمئنا تا حد زیادی گران‌تر از نسل قبلی خود خواهد بود. این موضوع در کنار پوشش محدود در چند سال اول و قیمت بالای گجت‌های مبتنی بر این فناوری، باعث می‌شود که بهره‌گیری از این فناوری-حداقل تا چند سال اول-کار چندان عاقلانه‌ای نباشد.

سخن آخر

اینترنت 5G

در نهایت اگر بخواهیم به‌صورت مختصر و مفید این موضوع را مطرح کنیم، باید بگوییم که برای خرید گوشی‌های ۵G به هیچ عنوان عجله نکنید. در ابتدا، ارائه این فناوری نمی‌تواند تجربه کاربری را تا حد زیادی تغییر دهد. اینترنت ۴G به اندازه کافی سریع است و در ابتدا، زیرساخت‌های مربوط به این فناوری، ستون فقرات فناوری ۵G را تشکیل خواهند داد و می‌توانند از افزایش ظرفیت این فناوری جدید بهره ببرند.

به همین خاطر توصیه می‌کنیم که به اولین گوشی‌های ۵G عرضه شده توسط شرکت‌هایی مانند ال‌جی و سامسونگ توجه نکنید و اگر هم می‌خواهید تا چند سال آینده گوشی جدیدی را بخرید، گوشی مذکور را صرفا به خاطر بهره‌گیری از فناوری ۵G خریداری نکنید. همانطور که گفتیم، این فناوری تا چند سال آینده یک فناوری خاص و محدود باقی می‌ماند. خریدن چنین گوشی‌هایی زمانی منطقی است که فناوری ۵G همه‌گیر شود و قیمت خدمات آن پایین بیاید.

بیشتر بخوانید: اینترنت ۵G چیست و چه مزایایی دارد؟

منبع: Android Authority

The post طوفان اینترنت ۵G در راه است؛ فریب آن را نخورید appeared first on دیجی‌کالا مگ.

مطالب مرتبط