دستور رئیس جمهور برای ترخیص 20 هزار خودرو وارداتی؛ از کاهش احتمالی قیمت ها تا سودجویی دلالان

امتیاز دهید post

بیکاری بیش از پنج هزار نفر، تنها نتیجه ناشی از ممنوعیت واردات خودرو به ایران نیست. افزایش قیمت خودروها در چند وقت گذشته به دلایل متعددی رخ داده است‌. از جمله می‌توان به ممنوعيت واردات‌، كمبود قطعات و افزایش قیمت ارز ‌اشاره کرد.
در نهایت تمام این مسائل باعث شده است مشتریان بالقوه بازار خودرو به‌ خصوص در بازه قیمتی 100 میلیون‌ تومان به بالا قدرت خریدشان به شدت کاهش یابد و این کاهش قدرت خرید به‌ دلیل افزایش قیمت‌‌ها باعث شده است بازار در رکود بیشتری فرو برود‌. از سوی دیگر این رکود باعث شده است شرایط بازار هر روز پیچیده‌ تر شود‌.

توقف ثبت‌ سفارش واردات خودرو و عدم عرضه برخی خودروهای وارداتی باعث شده است كه هرج و مرج در بازار خودروهای خارجی افزایش یابد و همین موضوع رشد 40 تا 100 میلیون تومانی قیمت بعضی خودروها را در بازار به همراه داشته است.

طولانی بودن پروسه ترخیص کالا و مواد اولیه از گمرک در بسیاری از صنایع دیگر هم وجود دارد و در وضعیت ارزی فعلی صنایع دیگر نیز با مشکلات جدی ای رو به رو هستند و خودرو کالایی متشکل از چند هزار قطعه است. عدم تکمیل هر کدام از این قطعات باعث می شود که خودرو کامل نشده و قابلیت عرضه پیدا نکند، از این رو کمبود قطعه در زمینه خودرو قابل اغماض نیست.
حسینی کیا حمایت از دو خودروساز بزرگ که بخش زیادی از نیاز بازار را تامین می کنند را ضروری می‌داند و معتقد است که به طور قطع در جلسات بعدی نیز موضوع رفع ممنوعیت واردات خودرو با هدف کاهش التهاب بازار مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

با تمام این اوصاف اما کمبود منابع ارزی که به عنوان مهمترین دلیل ممنوعیت واردات خودرو مطرح می شود کمکان در کشور وجود دارد و بعید به نظر می رسد که راهکاری برای برون رفت از شرایط فعلی وجود داشته باشد.

در همین حین به نظر می رسد که حالا قضیه ترخیص خودروهای دپو شده در گمرک در حال نهایی شدن است و به نظر می رسد که در حدود 20 هزار دستگاه خودرو از شرایط ورود به بازار برخوردار شوند اما هنوز جزییات این خبر به شکل شفاف اعلام نشده است. برخی کارشناسان احتمال می دهند که دولت این تعداد خودرو را با تعرفه بیشتری نسبت به سابق از گمرک ترخیص کند.

در چنین حالتی، ترکیدن حباب قیمت خودروهای وارداتی در بازار بعید به نظر می رسد اما در صورت عرضه خودروها صفر وارداتی با قیمت های رقابتی، ممکن است شاهد کاهش قیمت برخی از خودروهای پر تیراژ وارداتی در بازار باشیم. در همین رابطه مهدی دادفر، دبیر انجمن وارد کنندگان خودرو معتقد است که با عرضه این خودروها شاهد کاهش 30 درصدی قیمت ها در بازار خودروهای وارداتی خواهیم بود. این در حالیست که عرضه این خودروها با قیمت مناسب می تواند بار دیگر طمع دلالان را برانگیزد و شاهد تکرار ثبت نام های اخیر ایران خودرو و سایپا توسط واسطه گران خودروهای خارجی باشیم.

The post دستور رئیس جمهور برای ترخیص 20 هزار خودرو وارداتی؛ از کاهش احتمالی قیمت ها تا سودجویی دلالان appeared first on دیجیاتو.

مطالب مرتبط