کدام یک در تبدیل انرژی به حرکت بهینه تر است، خودروی برقی یا خودروی بنزینی؟

امتیاز دهید post

دپارتمان انرژی ایالات متحده اخیرا اعلام کرده که اتومبیل های کاملا برقی راندمان بسیار بهتری در مقایسه با نمونه های بنزینی داشته و به شکل بهتری می توانند انرژی را به حرکت تبدیل کنند.

نتایج تحقیقی که توسط بخش بهینه سازی و انرژی های تجدیدپذیر این دپارتمان انجام شده، نشان می دهند 77 الی 82 درصد از انرژی خودروهای تمام برقی (BEV) برای جابجایی مورد استفاده قرار می گیرد.

اما نکته عجیب اینکه داده های این تحقیق از هدر رفت 16 درصدی انرژی در حین شارژ خبر می دهند، رقمی که پیش تر 5 الی 10 درصد تصور می شد.

نقش بسیار مثبت سیستم بازیابی انرژی هنگام ترمزگیری دیگر موضوع مهمی است که دپارتمان انرژی ایالات متحده در تحقیق خود متوجه آن شده است. طبق نتایج موجود این سیستم می تواند تا 17 درصد راندمان اتومبیل های تمام الکتریکی را بهبود ببخشد.

بدون سیستم بازیابی انرژی ترمز، خودروهای برقی بین 60 الی 65 درصد از انرژی خود را به حرکت تبدیل می کنند؛ در صورت تجهیز به این سیستم رقم مذکور به 77 الی 82 درصد ارتقا می یابد. لازم به ذکر است میزان باقیمانده انرژی توسط دیگر سیستم ها مصرف شده و یا هدر می رود.

fotw1045

برخلاف خودروهای الکتریکی، مدل های مجهز به موتورهای درون سوز از لحاظ راندمان انرژی وضعیت خوبی نداشته و قسمت اعظمی از انرژی موجود در باک خود را هدر می دهند.

بنا بر تحقیق دپارتمان انرژی ایالات متحده 12 الی نهایتا 30 درصد از انرژی ذخیره شده در سوخت خودروهای درون سوز به حرکت تبدیل می شود؛ باقیمانده انرژی نیز صرف راه اندازی امکانات و تجهیزات خودرو شده و یا به واسطه ناکارآمدی موتور درون سوز از بین می رود.

آنطور که نتایج تحقیق مورد بحث حکایت دارند میزان هدر رفت انرژی در خودروهای درون سوز مطابق با شرایط مختلف رانندگی متفاوت است. برای مثال انرژی از بین رفته به صورت گرمای اگزوز در رانندگی شهری بیشتر از جاده و اتوبان است.

fotw1043

روشن است که در جاده و اتوبان انرژی به خاطر ساکن بودن خودرو هدر نمی رود، در عوض بخشی از آن برای غلبه بر جریان هوا و مقاومت حرکتی صرف می شود.

با در نظر گرفتن نتایج این تحقیق می توان گفت که هنوز جای زیادی برای بهینه سازی موتورهای درون سوز وجود دارد. بهره گیری از موتورهای پیشرفته و یا هیبریدی کردن پیشرانه ها یکی از راهکارهای موجود است که البته چند سالی می شود از سوی خودروسازان اتخاذ شده است. شاید هم کنار گذاشتن موتورهای درون سوز و روی آوردن به موتورهای برقی بهترین راهکار باشد.

The post کدام یک در تبدیل انرژی به حرکت بهینه تر است، خودروی برقی یا خودروی بنزینی؟ appeared first on دیجیاتو.

مطالب مرتبط