بحران اسم؛ آیفون های جدید بالاخره چه نامی خواهند داشت؟

امتیاز دهید post

دیجی‌کالا مگ – منبع جامع اخبار و مقالات تخصصی در حوزه‌ی محصولات دیجیتال، دانش و فناوری و بازی

خب بگذارید اینطور شروع کنیم؛ چهارشنبه شب و در کنفرانس اپل قطعا سه آیفون جدید معرفی می‌شود. دو مدل از این آیفون‌ها به اصطلاح انگلیسی زبان‌ها پریمیوم و یا به عبارت دیگر، گوشی رده بالا خواهند بود و گوشی سوم قرار است ارزان‌تر و مقرون به صرفه‌تر باشد. دو مدل رده بالا تقریبا مسجل شده که با نام آیفون XS و آیفون XS مکس عرضه می‌شوند. بحران اصلی گویا فعلا سر گوشی سوم است که چندین نام مختلف برای آن منتشر شده است.

قبل از اینکه سراغ نام‌های آیفون سوم برویم، بیایید آیفون S امسال را بررسی کنیم. در سال‌های گذشته اپل هر آیفون جدیدی که هرسال معرفی کرده، سال بعد شاهد نسخه S آن بوده‌ایم. در این میان شاید تنها استثنا، اولین نسل آیفون و همینطور آیفون ۷ باشد (گرچه بسیاری به آیفون ۸ نام آیفون ۷اس را نسبت دادند). امسال حالا به نظر می‌رسد آیفون ۸ هم نسخه S نخواهد داشت اما iPhone X که هنوز پرچمدار اپل محسوب می‌شود، با iPhone XS جایگزین خواهد شد.

آیفون‌های سری اس همیشه طراحی تقریبا یکسان با نسل قبلی خود داشته‌اند و تغییرات اصلی در زمینه پردازنده و دوربین بوده است. همچنین عادت داریم که با هر آیفون اس که معرفی می‌شود، یک ویژگی سخت‌افزاری جدید را هم شاهد باشیم. برای مثال آیفون ۴S با دستیار صوتی سیری عرضه شد. آیفون ۵اس، سنسور اثر انگشت را به آیفون‌ها آورد و آیفون ۶S هم فناوری ۳D Touch را به نمایشگر آیفون‌های جدید آورد.

حالا امسال تقریبا خبری درباره ویژگی سخت‌افزاری مخصوص گوشی‌های S نداریم اما حداقل می‌دانیم که یک سخت‌افزار بزرگ‌تر معرفی می‌شود! منظور ما همان iPhone XS Max خواهد بود. این گوشی به نوعی نقش آیفون ۸ پلاس در مقابل آیفون ۸ را دارد اما به هر دلیلی اپل تصمیم گرفته پسوند «پلاس» را با «مکس» جایگزین کند. این گوشی اندازه‌ای مشابه آیفون ۸ پلاس خواهد داشت اما به لطف نمایشگر بدون حاشیه، نمایشگر آن ۶.۵ اینچی خواهد بود که نمایشگر این گوشی را به بزرگ‌ترین نمایشگر در تاریخ آیفون‌های اپل تبدیل می‌کند. یادش به خیر زمانی استیو جابز عقیده داشت نمایشگر ۳.۵ اینچی بهترین اندازه برای گوشی‌های هوشمند خواهد بود!

به طور خلاصه ممکن است امسال آیفون اس ویژگی خاصی نداشته باشد و حتی آیفون XS مکس به عنوان سورپرایز این سری شناخته شود. و یا شاید هم دو سیم کارته بودن ویژگی خاص آیفون‌های اس امسال باشد؟! احتمال آخر هم حضور نمایشگر ProMotion در این آیفون‌ها خواهد بود. این یعنی نمایشگر گوشی‌های XS نرخ بروزرسانی تصویر ۱۲۰ هرتز در ثانیه خواهند داشت که این مورد می‌تواند آیفون‌های جدید را نسبت به هر گوشی دیگری در بازار خاص‌تر جلوه دهد. تنها گوشی‌ای که چنین نمایشگری دارد، Razer Phone بوده که بازخوردهای بسیار مثبتی هم از این بابت دریافت کرده است.

به طور کلی، آیفون XS و آیفون XS مکس بدنه‌ای شیشه‌ای با فریم استیل دارند. نمایشگر آن‌ها ۵.۸ و ۶.۵ اینچی خواهد بود و از تکنولوژی OLED در ساخت آن‌ها استفاده شده است. ممکن است به نسل جدید Face ID مجهز شده باشند که احتمالا سریع‌تر و امن‌تر خواهد بود. دوربین آن‌ها نیز قطعا بهتر خواهد شد و مورد قطعی بعدی، استفاده از پردازنده Apple A12 خواهد بود. حافظه رم نیز ممکن است در این گوشی‌ها افزوده شود و از نظر قیمتی نیز، نسخه ۵.۸ اینچی با قیمته پایه ۸۰۰ دلار و نسخه ۶.۵ اینچی با قیمت پایه هزار دلار عرضه می‌شود.

آیفون سوم

اما حال بیایید سراغ آیفون سوم امسال برویم. اول بگذارید از فلسفه وجودی این گوشی بگوییم. یک سال پیش وقتی iPhone X معرفی شد، بسیاری از قیمت هزار دلاری آن شوکه شده و قید خرید آن را به همین دلیل زدند. البته در نهایت این گوشی فروش دور از انتظاری داشت و طرفداران زیادی پیدا کرد اما اپل خوب می‌داند که هنوز تعداد زیادی از کاربران iOS، به آیفونی با نمایشگری بدون حاشیه و با قیمتی کم نیاز دارند.

از همین رو با هدف تولید آیفونی با نمایشگر بدون حاشیه، این گوشی ساخته شده است. برای کم کردن هزینه‌ها، اپل ابتدا سراغ نمایشگر دستگاه رفت و تکنولوژی ساخت آن را از OLED به LCD تغییر داد. سپس ویژگی ۳D Touch را هم از آن حذف کرده است و حاشیه‌های نمایشگر این گوشی نیز احتمالا کمی ضخیم‌تر از مدل‌های OLED خواهد بود. همچنین تولید این گوشی در اندازه iPhone X یا کوچک‌تر از آن شاید چندان منطقی به نظر نرسد. تولید آن در اندازه آیفون XS مکس نیز فروش آن گوشی را به خطر می‌اندازد بنابراین با این شرایط، اندازه ۶.۱ اینچی برای نمایشگر این دستگاه انتخاب شد.

تصویر رندر از سه آیفون امسال (نام‌ها ممکن است تفاوت داشته باشد)

فریم استیل از دور این گوشی با آلومینیوم جایگزین شد و خبری از دوربین دوم نیز در این گوشی نخواهد بود. همچنین اگر شاهد معرفی Face ID 2 در آیفون‌های XS باشیم، ممکن است این گوشی از نسل اول Face ID استفاده کند. پردازنده گوشی نیز ممکن است A12 باشد و ممکن هم است A11 باشد.

با تمام این کارها، این گوشی با قیمت پایه ۷۰۰ دلار به فروش خواهد رسید که برابر است با قیمت پایه iPhone 8 در زمان عرضه و این موضوع می‌تواند بسیاری را به سمت این گوشی جلب کند. همچنین دو ویژگی دیگر نیز احتمالا مخصوص این گوشی خواهد بود. اولین ویژگی، رنگ‌های متنوع خواهد بود که گویا این گوشی در چهار رنگ سرمه‌ای، قرمز، طلایی رزی و نقره‌ای عرضه می‌شود. این موضوع به سبب دارا بودن فریم آلومینیومی بوده که به راحتی می‌توان به آن هر رنگی داد اما چنین امکانی برای فریم استیل گوشی‌های آیفون XS امکان پذیر نیست.

ویژگی دوم نیز دو سیم کارته بودن خواهد بود. آنطور که شنیده شده، ممکن است تنها این گوشی به صورت دو سیم کارته و تنها در برخی نقاط دنیا مثل کشور چین عرضه شود. حتی برخی اپراتورهای موبایلی چین از همین حالا تبلیغ آیفون دو سیم کارته را شروع کرده‌اند. البته بعید نیست دو سیم کارته بودن به آیفون XS مکس هم اضافه شود اما اضافه شدن این ویژگی به iPhone XS دور از انتظار به نظر می‌رسد.

اما نام این گوشی چه خواهد بود؟

تمام این مقدمه چینی‌ها و تفاوت‌ها و شباهت‌های این سه گوشی را گفتیم تا برسیم به نقطه. داستان نام این گوشی را اینطور شروع می‌کنیم که ابتدا تصور می‌شد این گوشی iPhone 9 نام بگیرد تا آیفونی نیز با این نام عرضه شده باشد. اما حالا شایعات مختلف، دو نام دیگر برای این گوشی پیشنهاد داده‌اند که منطقی‌تر از آیفون ۹ به نظر می‌رسند. این آیفون گرچه ضعیف‌تر بوده و مواد مورد استفاده در ساخت آن با آیفون X تفاوت دارد اما در نگاه اول این گوشی عضوی از خانواده iPhone X به نظر می‌رسد.

از همین رو، برخی شایعات می‌گویند این گوشی با نام iPhone XC عرضه می‌شود و برخی دیگر می‌گویند iPhone XR نام این گوشی خواهد بود.

آیفون 9

تصویر رندر از آیفون ۶.۱ اینچی

XC شاید از یک جنبه منطقی به نظر برسد. iPhone 5C را به یاد دارید؟ این گوشی نیز در کنار iPhone 5S معرفی شد و به سبب دارا بودن رنگ‌های متنوع، مشخصات سخت‌افزاری ضعیف‌تر و قیمتی «کمی ارزان‌تر»، iPhone 5C نام گرفته بود. برخی حرف C در این گوشی را به کلمه Color به معنای رنگ نسبت می‌دادند و برخی دیگر آن را برگرفته از حرف اول کلمه ارزان یا Cheap در نظر می‌گرفتند. حالا iPhone XC نیز در چند رنگ و با قیمتی ارزان‌تر عرضه می‌شود و بنابراین انتخاب چنین نامی دور از منطق نیست.

اما iPhone XR کمی عجیب است. در الفبای انگلیسی حرف R یک حرف قبل S است. شاید اپل قصد دارد بگوید این گوشی از iPhone X قدرتمند‌تر خواهد بود اما نه در حد و اندازه‌های پسوند S بلکه در حد حرف قبلی آن یعنی R! برخی دیگر هم تصور می‌کنند اپل R را از ابتدای کلمه Regular ورداشته که معنای «عادی» یا «معمولی» خواهد داشت که این مورد کمی دور از انتظار به نظر می‌رسد.

در مجموع فعلا سه نام شامل iPhone XC، iPhone XR و iPhone 9 برای این گوشی وجود دارد و باید تا کنفرانس اپل که فردا شب برگزار می‌شود، برای فهمیدن اسم اصلی این گوشی صبر کنیم. شما درباره آیفون‌های جدید چه فکر می‌کنید؟

The post بحران اسم؛ آیفون های جدید بالاخره چه نامی خواهند داشت؟ appeared first on دیجی‌کالا مگ.

مطالب مرتبط