اپل امشب دکمه Home آیفون را به قتل خواهد رساند

امتیاز دهید post

دیجی‌کالا مگ – منبع جامع اخبار و مقالات تخصصی در حوزه‌ی محصولات دیجیتال، دانش و فناوری و بازی

این روز‌ها دیگر شایعات دنیای تکنولوژی را به سختی می‌توان شایعه نامید چراکه تقریبا شاهدیم هر روز شرکت‌های مختلف به این به اصطلاح شایعات، جامه عمل می‌پوشانند. حال امشب باید منتظر بمانیم تا اپل نیز با معرفی سه آیفون جدید، تمام شایعات چند وقت اخیر را تایید کند.

این سه گوشی در سه اندازه مختلف با مشخصات سخت‌افزاری تقریبا یک‌سان اما ویژگی‌های سخت‌افزاری مختلفی عرضه می‌شوند. طبیعتا قیمت آن‌ها نیز با یکدیگر فرق دارند و هر کدام دسته خاصی از کاربران را هدف قرار داده‌اند. اما با وجود تمام تفاوت‌ها، این سه گوشی یک ویژگی مشترک دارند؛ امسال اولین سالی است که تمام آیفون‌های معرفی شده، دکمه معروف بازگشت به خانه یا همان دکمه Home را نخواهند داشت! البته ما می‌دانیم تجربه کاربری آیفون بدون دکمه هوم چه شکلی خواهد بود و یک سالی است که آن را به لطف iPhone X دیده‌ایم.

این اقدام بحث برانگیز اپل برای حذف دکمه هوم، با استایل کوپرتینویی‌ها که همیشه اصرار دارند کاربران را مجاب به تغییر کنند، هم‌خوانی دارد. آن‌ها کاربران را مجبور به استفاده از گوشی‌هایی بدون پورت هدفون کردند و سال بعد از آن، سیستم تشخیص چهره را به جای سنسور اثر انگشت دوست داشتنی، به کاربران تحمیل کردند. کنفرانس اپل امشب در مقر جدید این شرکت در شهر کوپرتینو و در ایالت کالیفرنیا برگزار می‌شود و اگر مراسم را دنبال کنید، اپل جوری شما را توجیه می‌کند که گویا از اول هم گوشی بدون دکمه هوم می‌خواسته‌اید.

مراسم امشب، برگ برنده اپل خواهد بود

معرفی محصولات اپل معمولا حال و هوایی مشابه دارد و اگرچه ممکن است بسیاری با هیاهوی ایجاد شده توسط اپل در این مراسم‌ها مشکل داشته باشند، اما باز هم بسیاری این مراسم دو الی سه ساعته را تماشا خواهند کرد. افراد زیادی دو ساعتی را محو نمایشگر کامپیوتر خود می‌شوند تا ببینند چطور گران‌ترین گجتی که در زندگی‌شان خواهند خرید، ساخته می‌شود. همچنین این جور مراسم‌های اپل معمولا از یک جنبه دیگر هم عجیب و غریب است؛ مثلا ممکن است در بخشی از سخنرانی‌ها کسی روی صحنه بیاید و توضیح دهد که اساسا «موسیقی چیست» و یا «چرا انسان‌ها فرزندان خود را دوست می‌دارند»! البته منظور ما این نیست که اپل ما را به باد تمسخر می‌گیرد بلکه می‌خواهیم بگوییم شگرد بازاریابی این شرکت این است که با مهم جلوه دادن چنین چیزهایی، چطور افراد را مجاب به خرید محصولات خود می‌کند.

اهمیتی ندارد که یک سلبرتی روی صحنه بیاید یا خیر. اپل هرچه برای عرضه داشته باشد را به بهترین شکل معرفی می‌کند و با توضیح درباره هر ویژگی، حاضرین در سالن که اکثرا از توسعه دهندگان و کارمندان اپل تشکیل شده، بلافاصله شروع به تشویق و دست زدن می‌کنند.

این موضوع از یک جنبه دیگر آزاردهنده است. درواقع ویژگی‌های جدیدی که معرفی می‌شوند بلافاصله مورد تشویق قرار می‌گیرند اما این تشویق توسط افرادی است که یا برای اپل کار می‌کنند یا خوره تکنولوژی هستند و در این بین اصلا دلیلی که یک کاربر معمولی محصولی را که احتمالا به دلیل احساس نیاز به آن خریداری می‌کنند، دیده نمی‌شود.

امشب انتظار سه آیفون بزرگ و البته بدون دکمه هوم داشته باشید

خب این گوشی‌هایی که از آن صحبت می‌کنیم چه هستند؟ امشب اپل می‌خواهد سه گوشی جدید معرفی کند و آنطور که ورج نوشته: اولین گوشی iPhone XS نام دارد که درواقع همان iPhone X با نمایشگر ۵.۸ اینچی خواهد بود اما از نظر مشخصات سخت‌افزاری، این گوشی شامل بروزرسانی شده است. دومین آیفون، با اندازه بسیار بزرگ ۶.۵ اینچی و نام آیفون XS مکس معرفی می‌شود. در نهایت، گوشی ارزان‌تر که احتمالا آیفون XC نام دارد معرفی خواهد شد. این گوشی نمایشگر معمولی‌تر (LCD در مقایسه با OLED) اما با اندازه بزرگ ۶.۱ اینچی خواهد داشت. فریم دور دو گوشی اولی که گفتیم استیل خواهد بود (و رنگ طلایی نیز جز گزینه‌ها خواهد بود!) و XC از رنگ‌های بیشتری برخوردار بوده اما فریم دور این گوشی آلومینیومی است.

و دوباره می‌گوییم؛ هیچ کدام از این سه گوشی دکمه Home نخواهند داشت.

حذف دکمه هوم می‌تواند منطقی باشد به شرطی که شما گوشی طراحی کنید که از نسل قبلی خود هیجان‌انگیزتر باشد. برای این کار اپل نمایشگر‌های بزرگ گوشی‌های قبلی خود را بزرگ‌تر کرده و کاربران را مجاب کرده با استفاده از سوایپ و ژست‌های حرکتی، از این نمایشگر‌های بزرگ استفاده کنند. این موضوع برای بسیاری از کاربران با استفاده معمول یا حتی حرفه‌ای، قابل پذیرش نیست. درواقع می‌خواهیم بگوییم چنین کاربری ده سال است که از دکمه هوم استفاده کرده، به آن عادت کرده، با آن مشکلی نداشته و الان هم دلیلی نمی‌بیند که به واسطه آن، این دکمه به طور کل حذف شود.

اپل عاشق این است به شما بگوید چه چیزی برای شما خوب‌تر است

«برای راحتی خودتان» جمله‌ای است که اپل برای حذف پورت «باستانی» هدفون از آیفون در سال ۲۰۱۶ استفاده کرد. بلوتوث، ایرپادز و یا حتی یک دانگل که احتمال گم شدن آن بیشتر از هر چیزی بود، تنها انتخاب‌های شما بودند و دیگر زمان آن رسیده بود که اعتراف کنید هدفون‌های سیم‌دار چیزی جز دردسر نیستند. اما خب کاربران پس از گذشت یک سال همچنان از این تصمیم اپل عصبی بوده و هستند کسانی که هنوز هم اپل را بابت حذف پورت هدفون سرزنش می‌کنند.

و اگر بگردید مطالب بسیاری را پیدا می‌کنید که در آن کاربران از سیستم ژست‌های حرکتی آیفون X گیج شده‌اند و درخواست بازگشت دکمه هوم به آیفون را دارند. آنطور که وبلاگ تکنولوژی Tom’s Guide اعلام کرده، دومین مطلب پر ترافیک این وبسایت «چگونگی بستن اپلیکیشن‌ها در آیفون X» بوده است که این خود به خوبی گویای سردرگمی کاربران آیفون X است. یا بگذارید مثال ساده‌تری بزنیم؛ اگر به وب‌سایت مشهور Reddit سر بزنید، افراد زیادی را پیدا می‌کنید که می‌پرسند «آیا دوباره شاهد یک گوشی عالی در اندازه کوچک خواهیم بود؟» (مثلا نسل دوم آیفون SE) و اگر هم قرار نیست شاهد این گوشی باشیم، چه دلیل واقعا قانع‌کننده‌ای برای آن وجود دارد؟

متاسفانه جواب چنین سوال‌هایی «خیر» خواهد بود چرا که امشب اپل گوشی‌های جدید و بزرگ خود را که فقط با ژست‌های حرکتی کنترل می‌شوند را معرفی می‌کند که «برای راحتی خودتان» این چنین طراحی شده‌اند.

البته که در نهایت ما به نبود جک هدفون عادت کرده‌ایم و به نبود دکمه هوم هم عادت خواهیم کرد و به هر ترتیب با آن کنار خواهیم آمد. اما بسیاری همچنان امیدوار به عرضه نسخه دوم آیفون SE هستند تا با اندازه کوچک، دارا بودن جک هدفون و همینطور حضور دکمه هوم، آن تجربه کاربری که از آیفون انتظار دارند را داشته باشند. شما درباره این موضوع چه فکر می‌کنید؟ آیا آیفون‌های جدید را ترجیح می‌دهید یا از نظر شما طراحی قدیمی آیفون‌ها با یک دکمه دایره‌ای شکل در بخش پایینی گوشی، کاربردی‌تر است؟

منبع: VOX

The post اپل امشب دکمه Home آیفون را به قتل خواهد رساند appeared first on دیجی‌کالا مگ.

مطالب مرتبط