مرد عنکبوتی: دور از خانه Spider-Man Far from Home – فیلمی فراتر از انتظار

4.3/5 - (3 امتیاز)

هشدار: این متن قسمت‌هایی از داستان «انتقام‌جویان: پایان بازی» را لو می‌دهد.

«مرد عنکبوتی: دور از خانه» Spider-Man: Far from Home در حالی بر روی پرده می‌رود که انتظارهای بالایی از آن می‌رود. از نظر داستان، این فیلم دقیقا بعد از «انتقام‌جویان: پایان بازی» که چند ماه پیش اکران شده و رکوردها را در گیشه جابه‌جا کرد، قرار دارد. از نظر داستان‌های اسپایدرمن نیز بعد از «اسپایدرمن: به درون دنیای عنکبوتی» که تا به امروز بلندپروازانه‌ترین داستان اسپایدرمن را روی پرده برده است، قرار می‌گیرد.

همچنین بخوانید:
شیرشاه The Lion King؛ داستانی آشنا با تصاویری خیره‌کننده

ازنظر تدوام داستانی نیز بعد از «اسپایدرمن: بازگشت به خانه»، فیلمی قابل تحسین که درست بعد از فیلم اکشن «کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی» بیرون آمد و از میزان صحنه‌های اکشن آن کاسته و بر روی شخصیت پیتر پارکر پرداخته بود، قرار دارد.
مارول اینترتینمنت مدتی است که هم در فیلم‌های دنیای سینمایی مارول ساخته شده توسط دیزنی و هم فیلم‌های سونی پیکچرز که در آن‌ها اسپایدرمن حضور داشته، فروش خوبی داشته است. تمام این اتفاق‌ها انتظارها را برای «مرد عنکبوتی: دور از خانه» به طرز وحشتناکی بالا برد.

اما فیلم به راحتی در حد انتظار و یا حتی فراتر از آن ظاهر شد. فیلم موفقیتی بدون انکار است و با صحنه‌های اکشن و احساسی‌ که در حد فیلم‌‌های پیشین بوده داستان دنیای سینمایی مارول را به طرز به یادماندنی و تاثیرگذاری جلو می‌برد. «مرد عنکبوتی: دور از خانه» که به گفته‌ی کوین فایگی رئیس استودیو مارول آخرین فیلم فاز سوم (که با «جنگ داخلی» ۲۰۱۶ شروع شده بود) دنیای سینمایی مارول است، داستان را درست از جایی که ‌«پایان بازی» تمام کرده بود، ادامه می‌دهد. «مرد عنکبوتی: دور از خانه» موفق می‌شود هم به مسائلی که در این فیلم پرداخته نشده بود بپردازد و هم احساساتی که به دنبال این فیلم شکل گرفته بود را به خوبی به تصویر بکشد.
مرگ تونی استارک همه را تحت تاثیر قرار داده است، به ویژه پیتر پارکر (تام هالند) که مرگ مربی‌اش ضربه‌ی بدی به او زده است. پارکر احساس می‌کند نه تنها از او انتظار می‌رود بدون مربی‌اش ادامه دهد، بلکه باید ماموریت او را انجام داده و به نوعی جایگزین او باشد.

او به وضوح به خاطر چیزهایی که در فیلم‌های «انتقام‌جویان» شاهد بوده است، به شدت ضربه خورده و آماده‌ی فاصله گرفتن از زندگی ابرقهرمانی و برگشت به زندگی معمولی یک نوجوان برای مدت هرچند کوتاه است. البته با توجه به اتفاقاتی که در «انتقام‌جویان: جنگ ابدیت» اتفاق افتاد و خراب‌کاری‌هایی که تانوس به بار آورد این اتفاق ممکن نیست. در «جنگ ابدیت» دیدیم که جهان تقسیم شده و با این که در «پایان بازی» افراد تحت تاثیر این اتفاق به زمین برگشتند، اما به هر روی زمان برای آن‌ها پنج سال به جلو رفته و این اتفاق چالش‌هایی را برای این افراد به همراه داشته است.
«مرد عنکبوتی: دور از خانه» علاوه بر کمیک هوشمندانه، صحنه‌های اکشن چشم‌گیری نیز دارد. راهکارهای معمول اسپایدرمن در مواجه با دشمنانش مثل قابلیت تاب خوردن به کمک تار و ضربه زدن به اجسام مختلف در برابر هیولاهایی که از آب درست شده‌اند، به درد نمی‌خورند. در نتیجه باید راه‌های خلاقانه‌ای برای نبرد با دشمنانش پیدا کرده و این نبردهای خلاقانه به یکی از جذاب‌ترین بخش‌های این فیلم تبدیل شده‌اند.

مرد عنکبوتی: دور خانه 2019

«مرد عنکبوتی: دور از خانه» را می‌توانیم این طور خلاصه کنیم: به تصویر کشیده شدن احساسات هر چند کوچک در صحنه‌های عظیم و مهم، یادآوری که چرا این داستان‌‌ها اینقدر برای مخاطبان جذاب است و لحظات برای کنار آمدن با غم از دست دادن افراد در لحظه‌های بین نبرد‌ها. در حقیقت این لحظات هستند که «مرد عنکبوتی: دور از خانه» را تا این حد عاطفی و قابل ارتباط برقرار کردن می‌کنند. فیلم نفس‌گیر و خوش ساخت است و ثابت می‌کند که فرمول همیشگی مارول هنوز تکراری نشده است. فیلم هم‌چنین جمع‌بندی خوبی برای یک دهه احساسات قوی که پیرامون قهرمان‌های بزرگ شکل گرفته است، بود.

وحالا نظر سایر منتقدین در مورد این فیلم:

مایکل برگین منتقد Paste Magazine نوشته است:

مرد عنکبوتی: دور از خانه

«مرد عنکبوتی: دور از خانه» به نسبت کوچک، صمیمی و خنده‌دار است و نسبت به سایر فیلم‌های مارول حتی بعد از تیتراژ پایانی آن نیز اتفاقات زیادی می‌افتد. این پنجمین فیلم با حضور تام هالند در نقش اسپایدرمن در سه سال گذشته است. همانند بسیاری از انتخاب‌های بازیگران دیگر در دنیای سینمایی مارول، او ثابت کرده است که در این نقش فوق‌العاده است. هیچ دوران طلایی تا ابد پایدار نمی‌ماند و دنیای سینمایی مارول نیز در نهایت از دوران اوج فعلی‌اش فاصله خواهد گرفت،‌ اما تا جایی که می‌تواند گیشه و مخاطبان را با موضوعاتی به نسبت معمولی مثل میستریو تحت تاثیر قرار دهد، اسپایدرمن هالند را بر روی پرده خواهیم دید.”

آلونسو دورالده منتقد درپ نوشته است:

“مکالمات بامز‌ه‌ی بین هپی هوگان (جان فاورو) و عمه می (ماریسا تومی)، مسائلی در مورد رشد شخصی افراد و چند صحنه‌ی مبارزه و پرتاب شخصیت‌های منفی از ارتفاع به پایین را با هم ترکیب کنید و به این ترتیب است که «مرد عنکبوتی: دور از خانه» به یک مثال کاملا سرگرم‌کننده از یک “فیلم تابستانی” تبدیل می‌شود.”

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

نوشته مرد عنکبوتی: دور از خانه Spider-Man Far from Home – فیلمی فراتر از انتظار اولین بار در بلاگ نماوا. پدیدار شد.

مطالب مرتبط