۲۵ فیلم برجسته که در زمان اکران با شکست در گیشه روبرو شدند

امتیاز دهید post

مارتین اسکورسیزی، پل توماس اندرسون، کوئنتین تارانتینو، جیم جارموش، دنیس ویلنوو و دارن آرونوفسکی از جمله مهم‌ترین کارگردا‌ن‌های حال حاضر سینما هستند. اما هیچ کدام از آنها از سقوط در گیشه در امان نبوده‌اند. در طی سال‌ها، بهترین کارگردان‌ها و بسیاری از فیلم‌های قوی موفق به فروش بالایی در زمان اکران نشده‌اند. گیشهٔ سینما می‌تواند بسیار بی‌رحم باشد و پایین بودن فروش تنها مختص فیلم‌های بد با نقدهای ضعیف نیست.

همچنین بخوانید:
فیلم هایی که از تماشاگران امتیاز F یا افتضاح را دریافت کرده‌اند

امسال، شکست در گیشه طیف گسترده‌ای از فیلم‌های ابرقهرمانی مثل «دارک فینیکس» تا دنبالهٔ مجموعه فیلم «مردان سیاه‌پوش: بین‌المللی» و حتی فیلم شورانگیز جشنواره ساندنس مثل «آخر شب» را در بر گرفته است. گاهی فیلم‌ها در گیشه با شکست مواجه می‌شوند چون واقعا فیلم‌های بد و بی‌روحی هستند. موارد دیگر، شامل فیلم‌هایی می‌شود که کمی چالش‌برانگیز یا عجیب بوده و نمی‌توانند با مخاطبان زیادی ارتباط برقرار کنند. با ما همراه باشید تا به معرفی فیلم‌هایی بپردازیم که برخلاف فروش پایین در گیشه، ارزش زمان و نگاه شما را دارند.

۱. (Annihilation (۲۰۱۸

پارامونت پیکچرز دربارهٔ اکران «نابودی» اثر الکس گارلند و فروش گیشهٔ آن به قدری نگران بود که حقوق بین‌المللی مختلفی را با قیمت نامعلومی به نت‌فلیکس فروخت. این کار باعث به حداقل رساندن شانس فروش پایین گیشه برای فیلمی چالش‌برانگیز و علمی-تخیلی شد. «نابودی» با بازی ناتالی پورتمن و با بودجه ساخت حداقل ۴۰ میلیون دلار، در آمریکا فروشی بالغ بر ۳۲ میلیون دلار را تجربه کرد. این فیلم با استقبال بی‌نظیر منتقدان روبرو شد و اغلب به عنوان یکی از بهترین فیلم‌های ژانر علمی-تخیلی شناخته می‌شود.

۲. (The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford (۲۰۰۷

قتل جسی جیمز به‌دست رابرت فورد بزدل

«قتل جسی جیمز به‌دست رابرت فورد بزدل» ساختهٔ اندرو دامینیک به عنوان یکی از موفق‌ترین آثار راجر دیکینس در زمینهٔ فیلم‌برداری به حساب می‌آید. اکران این فیلم با بودجهٔ ساخت ۳۰ میلیون دلار و فروش نزدیک به ۴ میلیون دلار در آمریکا یک شکست بزرگ در گیشه بود. این فیلم وسترن در اکران جهانی تنها به مبلغ ۱۵ میلیون دلار دست یافت. با وجود حضور برد پیت، این فیلم از ریسک بالایی برای وارنر برادرز برخوردار بود. این فیلم ۱۶۰ دقیقه‌ای، نامزدی کیسی افلک در بخش بازیگر نقش مکمل و دیکینس در بخش فیلم‌برداری را به ارمغان آورد.

۳. (Blade Runner 2049 (۲۰۱۷

بلید رانر 2049 اکران 2017

«بلید رانر ۲۰۴۹»‌ به کارگردانی دنی ویلنوو که دنبالهٔ فیلم ریدلی اسکات محصول سال ۱۹۸۲بود هم با فروش خوبی در آمریکا مواجه نشد. بودجه ساخت ۱۵۰ میلیون دلاری وارنر برادرز حتی به فروش ۱۰۰ میلیون دلار هم نرسید. این فیلم در اکران جهانی موفق به فروش ۲۵۹ میلیون دلار شد که هنوز هم رضایت‌بخش نبود. با این وجود، «۲۰۴۹» جزو یکی از نظری‌ترین فیلم‌های استودیویی این دهه به حساب می‌آید. ایندی‌وایر در بررسی غلوآمیزش این فیلم را “یک روایت علمی-تخیلی شگفت‌انگیز” نامید. اسکار بهترین فیلم‌برداری هم از آن راجر دیکینس شد.

۴. (Bottle Rocket (۱۹۹۶

منور

شروع کار وس اندرسون با شکست بزرگی در گیشه مواجه شد. «منور» فیلم محصول ۱۹۹۶ با بودجهٔ ۵ میلیون دلار توسط کلمبیا پیکچرز ساخته شد و فروشی حتی نزدیک به ۱ میلیون دلار را هم تجربه نکرد. اکران فیلم در آمریکا فروشی بالغ بر ۵۶۰ هزار دلار داشت. با این حال، اندرسون موفق شد مارتین اسکورسیزی را به یکی از طرفدارانش تبدیل کند و برای فیلم بعدی‌اش یعنی «راشمور» بودجهٔ ۱۰ میلیون دلار را به دست آورد. «راشمور» با فروش خوبی مواجه و به یکی از فیلم‌های مهم اندرسون تبدیل شد.

۵. (Children of Men (۲۰۰۶

فرزندان بشر اکران 2006

«فرزندان انسان» درام آخرالزمانی آلفونسو کوارون به عنوان یکی از بهترین فیلم‌های قرن ۲۱ شناخته می‌شود. این فیلم نقدهای تحسین‌آمیز و سه نامزدی اسکار در بخش‌های بهترین فیلم‌نامه اقتباسی، بهترین فیلم‌برداری و بهترین تدوین فیلم را از آن خود کرده است. با وجود نقدهای مثبت، فروش جهانی «فرزندان انسان» تنها ۷۰ میلیون دلار و فروش داخلی آن نصف این مبلغ بود. یونیورسال استودیوز ۷۶ میلیون دلار برای بودجهٔ ساخت این فیلم خرج کرد که مایهٔ ورشکستگی استودیو شد.

۶. (Cloud Atlas (۲۰۱۲

کلاود اطلس

خواهران واچوفسکی‌ دیگر با شکست در گیشه غریبه نیستند (به آمار فروش «مسابقه سرعت» و «صعود ژوپیتر» توجه کنید)، اما همکاری آنها با تام تیکور در سال ۲۰۱۲ برای «کلاود اطلس» لایق فروش بیشتری بود. حضور تام هنکس و هلی بری در این ادیسهٔ علمی-تخیلی با بودجهٔ ساخت ۱۵۰ میلیون دلار، در آمریکا به فروش ۳۰ میلیون دلار هم نرسید. شاید نتوان این فیلم را یک فیلم عالی توصیف کرد، اما تدوین و موسیقی آن جزو بهترین‌های سینما در این قرن محسوب می‌شود.

۷. (Dredd 3D (۲۰۱۲

درد اکران 2012

لاینزگیت امیدوار بود قسمت جدید «درد» با حضور کارل اربن در نقش اصلی به موفقیت بزرگی دست یابد، اما تماشاچیان از این بازسازی فاصله گرفتند. این فیلم با فروش ۱۳ میلیون دلار در آمریکا در برابر هزینه تولید ۵۰ میلیون دلاری‌اش یک شکست افتضاح قلمداد شد. با این حال، منتقدان زیادی عقیده داشتند که مخاطبان سینما شانس تماشای یکی از خیره‌کننده‌ترین فیلم‌های اکشن سه‌بعدی این دهه را از دست دادند.

۸. (Fight Club (۱۹۹۹

باشگاه مشت زنی

«باشگاه مبارزه» به عنوان یکی از مهم‌ترین آثار دیوید فینچر در مقام کارگردان و برد پیت ستارهٔ فیلم شناخته می‌شود، اما فیلم با اکران موفقی همراه نبود. فینچر دربارهٔ چگونگی تبلیغات فیلم مهیج روان‌شناختی تندش با فاکس قرن بیستم دچار اختلاف بود. ایدهٔ او رویکردی خشن داشت و به دنبال تبلیغات دهان به دهان بود تا مخاطبان بیشتری را به سالن‌های سینما بکشاند، اما فاکس ترجیح داد موضع بی‌خطری داشته باشد و با استفاده‌ از ستاره‌های فیلم تبلیغات را انجام دهد. فروش گیشهٔ این فیلم در برابر هزینهٔ ساخت ۶۵ میلیون دلار انتظارات استودیو را برآورده نکرد و یک شکست بزرگ به حساب می‌آمد.

۹. (The Fountain (۲۰۰۶

چشمه اکران 2006

حتی پس از اعمال تغییرات و به روز رسانی «چشمه» از بودجهٔ ۷۰ میلیون دلار و حضور برد پیت و کیت بلانشت در نقش‌های اصلی به بودجه‌ای نصف این مبلغ و حضور هیو جکمن و ریچل وایس، دارن آرونوفسکی باز هم در گیشه با شکست روبرو شد. درام رمانتیک بلندپرواز این کارگردان تنها ۱۰ میلیون دلار در آمریکا فروش داشت و تقریبا نصف این مبلغ را در اکران جهانی از آن خود کرد. چنین فروش پایینی به یکی از ناامیدکننده‌ترین‌ها در کارنامهٔ آرونوفسکی تبدیل شد. این فیلم در زمان اکران انتقادهای کوبندهٔ زیادی دریافت نکرد اما از آن زمان تاکنون به یکی از فیلم‌های محبوب تبدیل شده است.

۱۰. (Grindhouse (۲۰۰۷

گرایندهاوس

تارانتیو جزو آن دسته از کارگردان‌های قابل‌اعتمادی‌ست که می‌داند چطور مخاطب بزرگسال را به سینما بکشاند. اما حتی اسطورهٔ «داستان عامه‌پسند» هم از گزند شکست در گیشه در امان نیست. «گرایندهاوس» که تارانتینو به همراه رابرت رودریگز و دیگر دوستانش کارگردانی کرده، هزینه‌ای حدود ۶۷ میلیون دلار بر جای گذاشت که در اکران جهانی تنها ۲۵ میلیون دلار فروش کرد. قطعا این فیلم ۱۹۰ دقیقه‌ای برای دیمنشن فیلمز ریسک بالایی داشت به خصوص که فیلم دارای دو قسمت جدا (یکی به کارگردانی تارانتینو و دیگری به کارگردانی رودریگز) بود. جذبهٔ قدیمی اکران دو فیلم با یک بلیط هم نتوانست سینماروها را به وجد آورد. با این حال، نقدهای پرمایه‌ای راجع به این فیلم منتشر شد.

۱۱. (Hugo (۲۰۱۱

هوگو اکران 2011

جهش نادر مارتین اسکورسیزی به سمت فیلم سرگرم‌کنندهٔ دوستدار خانواده‌ها، به شدت مورد توجه منتقدان قرار گرفت و ۱۱ نامزدی اسکار را برای «هوگو» در پی داشت. اما بودجهٔ سنگین ۱۷۰ میلیون دلاری پارامونت به سختی فروش مناسبی برای این فیلم سه‌بعدی تعمقی کودکان را در پی داشت. ۷۳ میلیون دلار فروش در آمریکا و ۱۸۵ میلیون دلار فروش جهانی برای سرسپردگی اسکورسیزی در استفاده از جلوه‌های بصری سه‌بعدی به منظور به تصویر کشیدن داستانی به نسبت کوچک اصلا باب میل کمپانی نبود. منتقدان، کارگردانی سه‌بعدی چشم‌گیر او را ستودند، اما پارامونت از فروش فیلم راضی نبود.

۱۲. (The Master (۲۰۱۲

استاد فیلیپ سیمور هافمن

«استاد» ساختهٔ پل تامس اندرسن یکی از موفق‌ترین فیلم‌های این دهه به حساب می‌آید و برای سه بازیگر اصلی یعنی واکین فینیکس، فیلیپ سیمور هافمن و امی آدامز نیز نامزدی اسکار را در پی داشت. اکران اولیه واینستین کمپانی به خوبی پیش می‌رفت اما با گسترده شدن اکران در آمریکا، از فروش آن کاسته شد. فیلم تاریخی با بودجه ساخت ۳۲ میلیون دلار تنها در آمریکا به فروش ۱۶ میلیون دلار و در اکران جهانی‌اش به ۲۸ میلیون دلار رسید.

۱۳. (Inherent Vice (۲۰۱۴

فساد ذاتی

تجربهٔ شکست در اکران فیلم قبلی اندرسون با فیلم جدیدش «فساد ذاتی» باز هم ادامه پیدا کرد. یک فیلم کمدی درباره‌ٔ کارآگاهی که گاهی موادمخدر مصرف می‌کند و همکاری دوباره‌ای با واکین فینیکس بود. شخصیت فینیکس در نگاه منتقدان بسیار دوست‌داشتنی بود اما فروش فیلم نه در آمریکا و نه در اکران جهانی‌اش به ۱۰ میلیون دلار هم نرسید.

۱۴. (The Iron Giant (۱۹۹۹

غول آهنی اکران 1999

بی‌شک در هر لیستی که دربارهٔ بهترین فیلم‌های انیمیشنی نوشته شود، فیلم محبوب منتقدان یعنی «غول آهنی» ساختهٔ برد برد هم در آن جای می‌گیرد. اما زمان زیادی سپری شد تا این فیلم به عنوان یک فیلم کلاسیک در نظر گرفته شد. در سال ۱۹۹۹، «غول آهنی» یک شکست بزرگ برای وارنر برادرز محسوب می‌شد. هزینهٔ ۷۰ میلیون دلاری استودیو برای این فیلم حتی به فروش ۲۰ میلیون دلار در آمریکا هم دست نیافت. این استودیو به امید دست‌یابی به موفقیت فیلمش در اکران در رقابت با پیکسار پرقدرت و دریم‌ورکس انیمیشن رقیب جدید این عرصه بود. هرچند منتقدان فیلم از «غول آهنی» تعریف می‌کردند، اما این فیلم برای جذب مخاطب زمان زیادی را سپری کرد.

۱۵. (The Lost City Of Z (۲۰۱۷

شهر گمشده زی

درام ماجراجویی معماگونهٔ جیمز گری به نام «شهر گمشده زی» برای آمازون استودیو یک قمار بزرگ بود. این استودیو بودجهٔ ۳۰ میلیون دلاری به این فیلم اختصاص داده بود. برخلاف نقدهای قوی و تحسین منتقدان برای بازی چارلی هونام، رابرت پتینسون و سیه‌نا میلر، «زی» نتوانست فروش جهانی بیش از ۲۰ میلیون دلار را تجربه کند. این فیلم در آمریکا تنها ۸ میلیون دلار فروش داشت. این میزان فروش برای یک فیلم مستقل فروش خوبی به حساب می‌آید، اما بودجهٔ سر به فلک کشیدهٔ آن با فروشی برابر هم روبرو نشد.

۱۶. (mother (۲۰۱۷

فیلم مادر! اکران 2017

پارامونت برای ساخت «مادر!» ۳۰ میلیون دلار هزینه کرد. فیلم دیگری از دارن آرونوفسکی با بازی جنیفر لارنس که نقش زنی را دارد که خانه‌اش توسط مهمان‌های ناخوانده ویران می‌شود. با وجود ژانر جذاب فیلم، خشونت تصویری و کارگردانی گمراه‌کنندهٔ آن می‌توانست مسیر سختی در فروش فیلم رقم بزند. همین‌طور هم شد و فیلم با استقبال مخاطبان عمومی روبرو نشد. حتی حضور لارنس برندهٔ اسکار هم نتوانست فروش فیلم را به بیش از ۱۸ میلیون دلار در آمریکا برساند.

۱۷. (Mulholland Drive (۲۰۰۱

جاده مالهالند اکران 2001

«جاده مالهالند» ساختهٔ دیوید لینچ توسط بی‌بی‌سی کالچرز به عنوان یکی از بهترین فیلم‌های قرن ۲۱ نام‌گذاری شده است. اما فروش آن در آمریکا تقریبا نصف بودجهٔ ۱۵ میلیون دلاری ساخت فیلم بود. هر استودیویی که بیش از ۱۰ میلیون دلار را به فیلم‌های لینچ اختصاص دهد، لایق تشویق شدن است؛ حتی اگر فیلم با استقبال زیاد مخاطبان در زمان اکران روبرو نشود. سال‌ها پس از گذشت اکران «جاده مالهالند»، این فیلم مدام در لیست بهترین فیلم‌هایی که تا به حال ساخته شده‌اند قرار می‌گیرد.

۱۸. (Only Lovers Left Alive (۲۰۱۴

تنها عاشقان زنده ماندند

حتی ژانر ومپایر هم نتوانست «تنها عاشقان زنده ماندند» اثر جیم جارموش را به سودبخشی برساند. حضور تیلدا سوئینتن در مقابل تام هیدلستون بسیار مورد توجه منتقدان قرار گرفت و بسیاری از آنها این فیلم را جزو بهترین فیلم‌های سال ۲۰۱۴ قرار دادند. اما سینماروها در آمریکا زیاد توجهی به فیلم نشان ندادند. هزینه ساخت «عاشقان» ۷ میلیون دلار بود و فروش آن به زیر ۲ میلیون دلار در آمریکا رسید. حالا جارموش با فیلم «مرده‌ها نمی‌میرند»‌ در این ژانر که از زمان اکران آن در ماه ژوئن، فروش بیش از ۶ میلیون دلار را تجربه کرده است به موفقیت رسیده.

۱۹. ( Popstar: Never Stop Never Stopping (۲۰۱۶

ستاره‌های پاپ: هرگز متوقف نمی‌شوند اکران 2016

یونیورسال استودیوز از کمدی مستند موسیقی «ستاره‌های پاپ: هرگز متوقف نمی‌شوند» با حضور د لنلی آیلند (گروه کمدی سه‌ نفرهٔ آمریکایی) انتظار موفقیت بالایی داشت. بسیاری از منتقدان از این فیلم به عنوان یکی از دست کم گرفته‌ شده‌ترین کمدی‌های این دهه یاد می‌کنند. این استودیو ۲۰ میلیون دلار صرف ساخت این فیلم با بازی اندی سمبرگ در نقش یک اعجوبهٔ موسیقی کم‌تجربه کرد. مخاطبان عمومی زیاد به این کمدی بها ندادند و فروش فیلم به ۱۰ میلیون دلار هم نرسید.

۲۰. (Scott Pilgrim vs the World (۲۰۱۰

اسکات پیلگریم در برابر دنیا

«اسکات پیلگریم در برابر دنیا» اثر اقتباسی محبوب ادگار رایت یک ضرر حسابی برای یونیورسال استودیوز محسوب می‌شود. این کمدی با بازی مایکل باکال و بودجهٔ ساخت ۶۰ میلیون دلار، تنها نصف این مبلغ در گیشه‌های آمریکا و کمتر از ۵۰ میلیون دلار در اکران جهانی فروش داشت. این فیلم نقدهای مثبتی دریافت کرد و حسابی به مشهور شدن بازیگرهای تازه‌کارش مثل بری لارسون کمک کرد.

۲۱. (The Sisters Brothers (۲۰۱۸

برادران سیسترز اکران 2018

با وجود جلب‌توجه فراوان در جشنواره فیلم ونیز (که جایزهٔ کارگردانی را هم برای فیلم به ارمغان آورد) و بازیگران درجه یک مثل جیک جیلنهال، واکین فینیکس و جان سی. ریلی، «برادران سیسترز» اثر ژاک اودیار در زمان اکران با شکست در گیشه مواجه شد. این فیلم با بودجه ساخت ۳۸ میلیون دلار تنها به فروش ۳ میلیون دلار در آمریکا و ۶ میلیون دلار در اکران جهانی‌اش دست یافت که یک شکست اساسی بود. چیزی دربارهٔ ژانر وسترن وجود دارد که سینماروهای معاصر را به خود جذب نمی‌کند.

۲۲. (Steve Jobs (۲۰۱۵

استیو جابز اکران 2015

برخلاف نقدهای عالی و نامزدی اسکار برای مایکل فاسبندر و کیت وینسلت، «استیو جابز» اثر دنی بویل نتوانست مخاطبان زیادی را برای تماشای این درام زندگی‌نامه‌ای دربارهٔ مدیرعامل شرکت اپل به سینماها بکشاند. این فیلم به نویسندگی آرون سورکین بر اساس کتابی با همین نام در آمریکا فروشی بالغ بر ۱۷ میلیون دلار و در اکران جهانی‌اش فروش ۳۴ میلیون دلار را تجربه کرد. یونیورسال مبلغ ۳۰ میلیون دلار برای ساخت این فیلم هزینه کرد. بسیاری از منتقدان روایت هوشمندانهٔ سورکین که به داستان‌های پشت صحنهٔ زندگی این شخصیت هنگام معرفی سه محصول مهم اپل پرداخته بود را تحسین کردند.

۲۳. (Sunshine (۲۰۰۷

آفتاب

فیلم‌های علمی-تخیلی بلندپرواز اغلب فروش رضایت‌بخشی در گیشه ندارند. دنی بویل بار دیگر با ساخت «آفتاب» با شکست مواجه شد. این فیلم مهیج با تصاویر خیره‌کننده دربارهٔ فضانوردانی است که مأموریت نجات خورشید را دارند. فاکس سرچلایت هزینهٔ ۴۰ میلیون دلار برای ساخت فیلم در نظر گرفته بود که فروش آن در آمریکا تنها به ۳ میلیون دلار رسید. اکران فیلم خارج از آمریکا کمی بهتر بود اما ۲۸ میلیون دلار هنوز هم منفعت زیادی برای کمپانی نداشت.

۲۴. (Under The Skin (۲۰۱۴

زیر پوست اکران 2014

اکران فیلمی چالش‌برانگیز و تجربی مثل «زیر پوست» اثر جاناتان گلیزر اصلا کار آسانی نیست. بنابراین هیچ خصومتی با کمپانی A24 و شکست این فیلم در گیشه وجود نداشت. هزینهٔ ساخت فیلم چیزی بیش از ۱۳ میلیون دلار بود، اما این فیلم با هنرپیشگی اسکارلت جوهانسون در آمریکا تنها ۲.۶ میلیون دلار فروش داشت. اکران جهانی این فیلم نیز با مبلغ ۷ میلیون دلار پایان یافت. منتقدان به شدت از فیلم حمایت کردند که باعث شد بسیاری بر این امید باشند که فروش فیلم با وجود روایت دلهره‌آورش با استقبال عمومی مواجه خواهد شد.

۲۵. (Warrior (۲۰۱۱

مبارز اکران 2011

«مبارز» ساختهٔ گوین اکونر یکی از احساسی‌ترین درام‌های ورزشی این دهه است که بیش از همه مدیون بازی غریزی تام هاردی، جوئل اجرتون و نیک نولتی است. لاینزگیت ۲۵ میلیون دلار برای ساخت این فیلم هزینه کرد.«مبارز» نظر مثبت منتقدان را به خود جلب کرد و حتی نامزدی اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را برای نوتلی به همراه داشت. اما فروش آن با وجود غوغایی که به پا کرده بود، تنها به مبلغ ۱۳ میلیون دلار در آمریکا رسید.
این مقاله برگرفته از نوشتهٔ زاک شارف در سایت indiewire.com است.

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

نوشته ۲۵ فیلم برجسته که در زمان اکران با شکست در گیشه روبرو شدند اولین بار در بلاگ نماوا. پدیدار شد.

مطالب مرتبط