نگاهی به زندگی و کارنامه کاری داستین هافمن به مناسبت تولدش

امتیاز دهید post

داستین لی هافمن (Dustin Lee Hoffman) متولد ۸ آگوست ۱۹۳۷، کارگردان و هنرپیشه‌ای آمریکایست که از سال ۱۹۶۰ در تئاتر، تلویزیون و سینما مشغول به فعالیت است. داستین هافمن به دلیل بازی‌های گوناگون و خوبش در نقش‌های غیرقهرمان (معمولی) و آسیب‌پذیرش معروفیت پیدا کرده است. او دو بار جایزه‌ی بهترین هنرپیشه مرد اسکار را از آن خود کرده است، یک‌بار در سال ۱۹۸۰ برای فیلم «کریمر علیه کریمر» Kramer vs. Kramer و یک‌بار در سال ۱۹۸۹ برای بازی در فیلم «مرد بارانی» Rain Man.
او به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین هنرپیشگان تاریخ شناخته می‌شود و اولین بار با بازی در تئاتر «اِه؟» Eh? به چشم آمد، برای بازی در این نمایش، جایزه‌ی جهانی تئاتر (Theatre World Award) و دراما دسک (Drama Desk Award) را از آن خود کرد.

همچنین بخوانید:
مروری بر بهترین نقش‌آفرینی‌های فیلیپ سیمور هافمن

کریمر علیه کریمر

این دستاورد خیلی زود او را به جهان سینما معرفی کرد، کمی بعد در سال ۱۹۶۷ نقش اصلی فیلم «فارغ‌التحصیل» the Graduate به او پیشنهاد شد، در این فیلم او نقش بنجامین براداک (Benjamin Braddock) را بازی می‌کند. از آن زمان به بعد بیشتر عمر کاری او در سینما گذشت البته در این میان هرازگاهی به سینما و یا به روی صحنه هم بازگشته است. از فیلم‌های مطرح داستین هافمن می‌توان به؛ «کابوی نیمه‌شب» Midnight Cowboy، «بزرگ‌مرد کوچک» Little Big Man، «سگ‌های پوشالی» Straw Dogs، «پاپیون» Papillon، «لنی» Lenny، «ماراتن من» Marathon Man، «همه‌ی مردان رئیس‌جمهور» All the President’s Men، «کریمر علیه کریمر» Kramer vs. Kramer، «مرد بارانی» Rain Man، «توتسی» Tootsie، «هوک» Hook، «سگ را بجنبان» Wag the Dog اشاره کرد. اولین تجربه‌ی کارگردانی وی نیز در سال ۲۰۱۲ با فیلم «کوارتت» Quartet بوده است.

به‌جز دو جایزه‌ی اسکاری که برده، ۵ بار برای بردن این جایزه نامزد شده و او همچنان ۱۳ بار نامزد بردن جایزه‌ی گلدن گلب (Golden Globe) بوده است که از میان این ۱۳ جایزه‌ی ۶ بار جایزه را دریافت کرده که یکی از این جوایز جایزه‌ی افتخاری بوده است. در ادامه افتخارات داستین هافمن می‌توان به ۴ جایزه‌ی بفتا (BAFTA)، ۳ جایزه‌ی دراما دسک، ۲ جایزه‌ی امی (Emmy Awards) و یک جایزه‌ی جینی (Genie Award) اشاره کرد. او همچنین جایزه‌ی دست آورده‌ای طول عمر (AFI :Life Achievement Award) و جایزه‌ی افتخاری مرکز کندی (Kennedy Center Honors Award) را هم در کارنامه‌ی درخشان خود دارد.

نقل‌ قول‌ های داستین هافمن

• دلم می‌خواست نوازنده پیانو باشم ولی به‌اندازه کافی خوب نبودم. به یک کالج معمولی رفتم چون نمره‌هایم برای ورود به دانشگاه خوب نبود. یک کلاس هنرپیشگی برداشتم چون ۳ واحد کم داشتم و دوستم به من گفت که کلاس آسانی است و هیچ‌کس را نمی‌اندازند “مثل واحد تربیت‌بدنی”. کلاس رو برداشتم و درواقع این مدلی درگیر هنرپیشگی شدم.

داستین هافمن
فارغ‌التحصیل

• افسرده بودم، استرس داشتم، ناراحت و وحشت‌زده بوده‌ام، اما هیچ‌وقت حوصله‌ام سر نرفته.
• زمانی فهمیدم که معروف شدم که دیدم مردم پشت سرم چرت‌وپرت می‌گن.
• برای اینکه یک مرد زندگی زناشویی موفقی داشته باشه باید تمام و کمال از زنش بترسه.
• چیزی که باعث طلاق میشه اینه که دیگه نمی‌تونی زیر یک سقف با یک نفر زندگی کنی، اما عشقت همچنان پابرجاست. اینه که باعث میشه له بشی. اونجاست که عصبانیت و رنج به سراغت میاد.
• خودت رو می‌کشی که اونی بشی که مردم فکر می‌کنند هستی، بعد متوجه می‌شی که احتمالاً هدف از زندگی اینه که برات مهم نباشه بقیه چی می‌گن.
• فکر کنم بدترین کاری که با یک کارگردان میشه کرد اینه که وقتی از بازیت سر یک صحنه راضیه اونو به چالش بکشی و باهاش مخالفت کنی.
• دو تا چیز مهمی که برای زندگی لازمن، نور خورشید و شیرنارگیل هستن.

همه‌ی مردان رئیس‌جمهور
همه‌ی مردان رئیس‌جمهور

• از این واقعیت که باید پیر شم خوشم نمیاد ولی از اینکه انقدر خوب دارم پیر میشم خوشحالم.
• من تا قبل از اینکه ۳۱ سالم بشه زیرخط فقر زندگی می‌کردم.
• احساس می‌کنم که در حقم ظلم شده که نمی‌تونم حاملگی و حمل بچه و شیر دادن به اون رو تجربه کنم.
• وقتی بچه بودم توی اتاقم ادای یک جنگجو رو درمیاوردم که شکست می‌خوره ولی دوباره بلند می‌شدم و می‌رفتم که برنده شم.
• یکی از خوبی‌های موفق بودن اینه که دیگه از مرگ نمی‌ترسی، وقتی به یک ستاره تبدیل میشی دیگه مُردی، مومیایی میشی.
• پول یک فشارِ، غر نمی‌زنم، فقط میگم یک‌چیز خوب درباره‌ی بی‌پول بودن هست. ۱۰ سال توی نیویورک بدون پول زندگی کردم و بهش فکر نکردم. بعد که پول درآوردم همش استرس داشتم که پولم چی شد باهاش چیکار کنم؟ آیا کارام درستن؟
• کاری که وقتی هنرپیشه میشی می‌تونی بکنی اینه که اون کارایی که تو زندگیت نتونستی انجام بدی رو در غالب نقش‌ها انجام بدی.

داستین هافمن تام کروز
مرد بارانی

۱۰ نکته جالب راجع به هافمن

داستین هافمن برای نقش فوق‌العاده‌ی شاهکار سینما، «پدرخوانده» The Godfather در نظر گرفته‌شده بود؛ اما نقش به ال پاچینو (Al Pacino) رسید که در حال حاضر یکی از نقاط اوج بازیگرش محسوب می‌شود.
• اسم داستین هافمن رو از روی بازیگری به نام داستین فر نام (Dustin Farnum) گذاشته‌اند.
• در سال‌های جوانی با هنرپیشگان معروفی (در حال حاضر معروف شده‌اند) چون رابرت دوال (Robert Duvall) و جین هکمن (Gene Hackman) همخانه بوده است.
• در زندگی کاریش دو بار نقش پیتر پن را بازی کرده یک‌بار در فیلم «هوک» در سال ۱۹۹۱ و یک‌بار در فیلم «در جستجوی ناکجاآباد» Finding Neverland در سال ۲۰۰۴.

داستین هافمن
سگ را بجنبان

• در زمان انتخاب نقش برای فیلم «گاندی» Gandhi شدیداً به این نقش علاقه‌مند بوده اما در همان زمان نقش اول فیلم «توتسی» به او پیشنهاد شد و او فیلم دوم را برای بازی برگزید.
داستین هافمن دو بار ازدواج‌کرده و ۶ فرزند دارد.
• او در اصل برای بازی نقش پنگوئن در فیلم «بازگشت بتمن» Batman Returns در نظر گرفته‌شده بود، اما این نقش را به دنی دو ویتو (Danny DeVito) واگذار کردند.
• اولین تجربه‌ی بازی او در مدرسه راهنمایی و در نقش تیم کوچولو (Tiny Tim) بود. آخر نمایش را با تصمیم (پر دل‌وجرئتی) خود عوض می‌کند و در جمله‌ی آخر بی‌ادبی می‌کند که باعث می‌شود یک هفته از مدرسه اخراج شود.
• قبل از اینکه استعداد هنرپیشگی‌اش کشف شود در یک مغازه‌ی اسباب‌بازی‌فروشی کار می‌کرده.
داستین هافمن بازی خود در فیلم «مرد بارانی» را که برایش اسکار برد را با الگوبرداری از مریضی انجام داده که در دورانی که در بیمارستان کار می‌کرده، مسئولیت نگه‌داری از او را بر عهده داشته است.

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.[/quote

نوشته نگاهی به زندگی و کارنامه کاری داستین هافمن به مناسبت تولدش اولین بار در بلاگ نماوا. پدیدار شد.

مطالب مرتبط