گفتگویی جالب با سیلوستر استالونه اسطوره فیلم‌ های راکی Rocky

امتیاز دهید post

ارتباط سیلوستر استالونه با شخصیت راکی بوکسوری که بیش از چهار دهه در نقش آن بازی کرده است، ارتباطی قوی و غیرقابل انکار است. در این مصاحبه با مجله ورایتی، استالونه در مورد تاثیر این شخصیت بر زندگی و حرفه او و این مجموعه فیلم‌ که باعث به شهرت رسیدن او شد، صحبت می‌کند.
تا به امروز، استالونه ۷۳ ساله هیچ‌وقت به صورت عمومی در مورد پشیمانی بزرگ خود صحبت نکرده بود: نداشتن سهمی از این مجموعه فیلم.
در طی این سال‌ها، حضور او در ۸ فیلم این مجموعه، باعث فروش بالای آن، بیش از ۲۲۵ میلیون دلار در جهان، شده است. اما استالونه معتقد است باید سهمی از حق فروش این مجموعه به او داده می‌شد، میراثی که بعد از مرگش به فرزندانش برسد. او سادگی خود و نداشتن شم تجارت را مقصر اصلی این اتفاق می‌داند.

همچنین بخوانید:
بازگشت دوباره لیندا همیلتون در نقش سارا کانر به مجموعه فیلم Terminator

اما از نظر تهیه‌کننده «راکی»، آیروین وینکلر، با وجود حقوق بالای استالونه برای هر فیلم و سودی که از فروش آن به او می‌رسد، این اظهار نظر او غیرمنطقی است.
او همچنین در این مصاحبه در مورد مشکلاتش در صنعت سینما و سختی‌هایی که در طول این سال‌ها کشیده است، صحبت کرد.
استالونه در مورد فیلم‌نامه اولین فیلم «راکی» در سال ۱۹۷۵ گفت: “در واقع داستان آن استعاره‌ای از زندگی است. «راکی» یک داستان عاشقانه بود. داستان در مورد عشق او به همسرش بود. او دلیلی برای مبارزه کردن داشت و دلیلش عشق به همسرش بود.”

این حقیقت دارد که پس از اولین فیلم «راکی» میلیونر شدید؟

فکر کنم این اولین و آخرین باری بود که حدسم در مورد فروش یک فیلم درست از آب درآمد.

چقدر از فروش فیلم سهم شما بود؟

من ده سهم داشتم.

یعنی درآمد شما از فیلم اول چقدر بود؟

در حدود ۲.۵ میلیون دلار، که برای من باورنکردنی بود. خوشبخت‌ترین مرد زمین بودم. یک سال قبل از بازی در «راکی» حقوق سالانه من در حدود ۱۴۰۰ دلار بود. من هفته‌ای ۳۵ دلار و ماهی در حدود ۱۰۰ دلار حقوق می‌گرفتم.

قرداد شما با کمپانی MGM چطور بود؟

من برای بازی در فیلم اول ۳۵۰۰۰ دلار دریافت کردم. ۲۵۰۰۰ دلار برای نوشتن فیلم‌نامه آن و هفته‌ای ۳۶۰ دلار دریافت کردم. فیلم‌برداری «راکی» فقط ۲۵ روز طول کشید. ۲۰۰۰ دلار برای بازی در این فیلم گرفتم. قرارداد من برای فیلم دوم، جمعا ۷۵۰۰۰ دلار بود.

برای فیلم سوم چقدر دریافت کردید؟

در حدود ۱۲۰ هزار دلار.

گفتید از این‌که سهمی در مجموعه فیلم «راکی» ندارید، ناراحت هستید.

من قبلا چند‌ بار، پس از ساخت فیلم «راکی ۲»، این موضوع را مطرح کردم. «راکی ۲» و سپس «راکی ۳» فروش بسیار بالایی داشتند. به سازنده‌های فیلم اعلام کردم از آن‌جایی که داستان این فیلم را من خلق کرده‌ام، دوست دارم من هم در این پروژه سهیم باشم. اما این اتفاق هیچ‌وقت نیفتاد. بنابراین من هیچ سهمی از فیلم‌های «راکی» ندارم.

یعنی درخواست خود را اعلام کردید و با آن موافقت نشد؟ چه کسی گفت نه؟

وکیلم، جیک بلوم.

نظر مدیر برنامه‌هایتان، رون میر، چه بود؟

من هیچ‌وقت این موضوع را با او مطرح نکردم.

راکی 2

چرا نه؟

چون در آن زمان به من گفتند که این اتفاق شدنی نیست. هیچ بازیگری این سهم را ندارد و واقع‌بین باش، همین حالا هم پول زیادی برای این فیلم‌ها به تو می‌دهند.

جیک این حرف را زد؟

آره. چیزی در این مایه‌ها که “پول بیشتری به تو نمی‌دهند. به هیچ‌کس این سهم را نمی‌دهند.” اما من در جواب گفتم خب من استثنایی برای این قانون هستم. اما اگر راستش را به شما بگویم، آنقدر در آن زمان درگیر کارهای مختلف بودم که دیگر پی آن را نگرفتم.

یعنی دیگر پیگیر این قضیه نشدید؟

نه دیگر دنبال این داستان نرفتم و وقتی فیلم «راکی بالبوآ» ساخته شد، در جایگاه خوبی نبودم که بتوانم این تقاضا را مطرح کنم. اوضاع مالی خوبی نداشتم. به نظر می‌رسید همه‌چیز به پایان رسیده است. قبل از آن کمپانی همکاری خود را با من قطع کرده بود.

راکی 3

هنوز درست متوجه نشدم که چرا برای گرفتن سهمی از چیزی که خودتان خلق کردید، بیشتر تلاش نکردید.

به نظرم این‌طور می‌توان گفت که یک سری قوانین ناگفته در این صنعت وجود دارد و مخصوصا آن زمان نمی‌شد بدون داشتن پشتیبانی قوی، خیلی کارها کرد. استودیو فیلم‌سازی قدرت را در دست دارد، آژانس‌های بازیگری بر مبنی آن کار می‌کنند و وکلا نیز گاهی این‌وری و گاهی آن‌وری هستند. وقتی در نهایت (قبل از ساخت فیلم «راکی ۵» در سال ۱۹۸۵) مستقیما با آن‌ها راجع به این قضیه صحبت کردم، به آن‌ها گفتم:”برایتان سخت نیست که تمام کلمات فیلم‌نامه را من نوشتم؟ من به شما وفادار بوده‌ام، داستان را نوشتم و کارگردانی کردم و حتی یک درصد از سهام این فیلم‌ها مال من نیست که پس از من به بچه‌هایم برسد” و جوابی که شنیدم این بود:” برای این‌کار حقوقت را گرفته‌ای.” و دیگر این مکالمه ادامه پیدا نکرد.

در مورد تبلیغاتی که MGM براساس حضور شما در فیلم‌هایش کرد چه؟

درآمد آن‌ها باید در حدود میلیون‌ها دلار در طی این ۴۵ سال بوده باشد، اما هیچی از آن به من نرسید.

از این که از سود کلان فیلم‌های «راکی» چیزی به شما نرسید، چه حسی داشتید؟

خیلی عصبانی بودم. «راکی» در همه جای دنیا در حال پخش بود، بیشتر از هر فیلم برنده جایزه اسکار، به غیر از «پدرخوانده»، در سرتاسر دنیا دیده شده بود. در مجموع ۸ فیلم از این مجموعه ساخته شده بود.
این را هم بگویم، که من از سیستم کاری هالیوود خوشم می‌آید، آینده بچه‌های من و حتی بچه‌های آن‌ها به خاطر همین سیستم تامین است. اما نامردی‌هایی هم در آن اتفاق می‌افتد. می‌گویند تعریف هالیوود همین است، این‌که کسی با چاقو از روبه‌رو به سینه‌ت ضربه بزند. حتی آن را پنهان نمی‌کنند.

گفتید که از کار اخراج شدید. این اتفاق چقدر برای شما سخت بود؟

من گلایه‌ای از آن‌ها ندارم. و شاید الان که خودم مشغول این‌کار شده‌ام تصمیم آن‌ها را درک کنم. کاری از دست آن‌ها برای من برنمی‌آمد. آن‌ها به من گفتند:” ببین، بهتر است بروی و کس دیگری را پیدا کنی، چون ما نمی‌توانیم به تو کمک کنیم.” سال ۲۰۰۲ بود و ۶ سال از آخرین پروژه بزرگی که کار کرده بودم گذشته بود.

راکی 4

به نظرتان چرا مدتی کسی سراغ شما نیامده بود؟

به نظرم به این خاطر که در بسیاری از تصمیم‌های زندگی حرفه‌ایم، زیرک نبوده‌ام. مثلا در فیلمی به نام D-Tox بازی کردم که بازیگران خیلی خوبی داشت، اما یک هفته پس از شروع فیلم‌برداری، تهیه‌کننده‌ها تصمیم گرفتند قسمت‌هایی از داستان را تغییر دهند. تولید فیلم دو سال به تاخیر افتاد و همین اتفاق آغاز دوران کم‌کاری من بود.

پس از آن چه کردید؟

در فیلمی به اسم «روشنایی روز» بازی کردم. اکران آن خوب شروع شد ولی در کل فروشی خوبی نداشت. کمی قبل از آن نیز در فیلم «سرزمین پلیس» بازی کرده بودم و به نظرم فیلم خوبی بود. کارگردان آن جیمز من‌گولد، بهترین کارگردانی بود که با او همکاری داشته‌ام. این فیلم را خیلی دوست داشتم، اما موفق نبود. در بین منتقدین فیلم موفقی بود، اما فروش خوبی نداشت. این اتفاقات باعث شد به فکر بیفتم که نکند دیگر دوران درخشش من به پایان رسیده است. از طرفی با توجه به تجربه «راکی ۴» متوجه شدم که خیلی از طرفداران تمایلی به دیدن بخش تاریک شخصیت محبوبشان را ندارند.

راکی 5

از نظر شما دلیل موفقیت کم این فیلم همین بود؟

به نظرم فیلم زیادی تاریک و ناراحت‌کننده بود. راکی دیگر نمی‌توانست در رینگ مبارزه کند و فقط در خیابان قادر به مبارزه یود. بنابراین به تامی موریسون می‌گوید:” من نمی‌توانم تو را در رینگ مبارزه شکست بدهم، اما در خیابان برنده خواهم بود.” اما داستان آن خوب از آب درنیامد. تمام فیلم‌های مجموعه «راکی» از این فیلم موفق‌تر بودند. این فیلم در سال ۱۹۹۰ اکران شد و پس از آن برای تقریبا ۱۵ سال، اوضاع زندگی حرفه‌ای من خوب نبود.

در آن زمان دیگر علاقه‌ای به بازی در نقش راکی نداشتید؟

نه، اتفاقا با خودم فکر می‌کردم دوست دارم در فیلم جدیدی بازی کنم و نام «راکی» را دوباره زنده کنم. اما وقتی بازیگر ۶۰ ساله‌ای باشی که بخواهی در نقش یک بوکسور، پس از یک فیلم ناموفق («راکی ۵»)، بازی کنی، شانس زیادی نداری.
به استودیو MGM و پیش مدیر آن زمان، الکس یمنیدجیان رفتم. او به من گفت هیچ‌کس علاقه‌ای به ساخت «راکی ۶» ندارد. هیچ‌کس. (یمنیدجیان که مدیریت کمپانی MGM را از سال ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۵ به عهده داشت، به خاطر دارد که در جواب به استالونه گفته بود دیگر چیز جدید و جالبی در این داستان نمانده است و اگر این فیلم را بسازیم مسخره همه می‌شویم.)

بالبوآ

پس عده زیادی بودند که باور نداشتند «راکی ۶» می‌تواند موفق باشد؟

بله، افراد زیادی به موفقیت این فیلم باور نداشتند و حق هم داشتند. مثل این است که بخواهی فیلم «پدرخوانده ۲۰» را بسازی. نگرانی آن‌ها را درک می‌کردم.
طرفداران اصلی این مجموعه دیگر بزرگ شده بودند و علاقه‌ای به ادامه داستان نداشتند. اما از نظر من این فیلم در مورد بوکس نیست، در مورد فقدان و ناراحتی است. او عشق بزرگ خود را از دست داد، که این اتفاق باعث به آخر خط رسیدن او شده است. تنها راهی که او برای کنار آمدن با این درد سراغ داشت، مبارزه بود. راکی می‌گوید:”من هیولایی در درونم دارم.” فیلم «راکی ۶»، با نام «راکی بالبوآ» در سال ۲۰۰۶ اکران شد.

برایتان سخت نبود که می‌دانستید افراد زیادی در هالیوود هستند که پشتتان را خالی کرده‌اند؟

تا آن زمان من تمام سختی‌های راه را کشیده بودم و رفتارها و واکنش‌های زیادی از افراد مختلف دیده بودم. در واقع موفقیت «راکی بالبوآ» بیشتر از «راکی ۱» برایم لذت‌بخش بود. چرا که این فیلم چیز جدیدی برای غافل‌گیر کردن مخاطب نداشت، سن من زیاد شده بود و طرفداران اصلی نیز بزرگ شده بودند.

به نظر شما چه چیز نظر بیننده‌ها را به خودش جلب کرد؟ و چرا فیلم «راکی» ماندگار شد؟

داستان «راکی»، داستان فردی است که در زندگی کم نمی‌آورد و با وجود مشکلات زیاد باز هم ادامه می‌دهد. این داستان برای مخاطب جذاب است. مردم با آن ارتباط برقرار می‌کنند، داستان «راکی» بسیار ملموس است. او در ابتدا بسیار ناامید بود، خودش را باور نداشت و به نظرم خیلی از مردم راجع به خودشان همچین حسی را دارند. آن‌ها موفقیت این شخصیت را می‌بینند و با خود می‌گویند:” شاید من هم بتوانم!”. بنابراین به نظرم همین ملموس بودن و ساده بودن این شخصیت دلیل ماندگاری آن شده است.
جدیدا با دختر بچه‌ ۹ ساله‌ای ملاقات کردم که با والدینش از روسیه آمده بودند. من از این دختر پرسیدم “من یک پیرمردم. تو چطور راکی را می‌شناسی؟” و او در جواب به من گفت “راکی هیچ‌وقت پیر نمی‌شود. من می‌خواهم راکی پدرم باشد.”

در اینستاگرام بسیار محبوب هستید و ۱۰ هزار فالوور دارید.

به اصرار دخترهایم این صفحه را باز کردم. یکم برای اینستاگرام داشتن پیر هستم، اما آن‌ها اصرار کردند و گفتند “آن‌قدرها که فکر می‌کنی سخت نیست”.

سیلوستر استالونه

شنیده‌ام که تصمیم دارید «راکی» را به تلویزیون بیاورید، اما وینکلر نظر دیگری دارد.

بله سر این موضوع کمی به مشکل خورده بودیم. از نظر او «راکی» متعلق به سینماست و داستان آن مناسب شبکه‌های تلویزیونی نیست.

آیا احتمال ساخت فیلم «راکی» دیگری با حضور شما وجود دارد؟

بله، احتمال دارد که «راکی» بار دیگر برگردد.

داستان کلی آن در مورد چیست؟

راکی با مرد جوان و بسیار خشمگینی که برای دیدن خواهرش به این کشور آمده، اما در اینجا گرفتار شده است، روبه‌رو می‌شود. راکی سعی می‌کند به او کمک کند و ماجراهای جالبی برایشان پیش می‌آید و در نهایت از آن‌سوی مرز سردرمی‌آوردند. داستانی کاملا مناسب اتفاقات حال حاضر کشور.

کرید 2

پس داستان حول محور قانون‌های جدید مهاجرتی است که جدیدا در آمریکا سروصدا کرده است؟

بله. کسی که در خیابان آواره است و به کمک نیاز دارد را از کشورتان بیرون می‌کنید و یا سعی می‌کنید به او کمک کنید؟ اگر به او کمک کنید در دردسر می‌افتید.

چقدر تا شروع این فیلم فاصله است؟

چیز زیادی نمانده است.

آیا راکی را میراث خودتان می‌دانید؟

بله. «راکی» برای من مثل برادرم است. او صدای من است و می‌توانم بدون این‌که احمقانه یا زیادی احساسی به نظر برسم، حرفم را بزنم. چون راکی روراست است. راکی آرام نمی‌نشیند. او حرف می‌زند و حرف می‌زند و چیزی را در دلش نگه نمی‌دارد. راکی حرف‌هایش را می‌زند و چون آرام و صاف و صادق است، مخاطب او را باور می‌کند و به حرف‌هایش گوش می‌کند. راکی می‌تواند حرف‌هایی را بزند که شخصیت‌های دیگر من قادر به گفتن آن نبوده‌اند.

یعنی از نظر خودتان، شما راکی هستید؟

شباهت‌هایی بین ما وجود دارد.
این مطلب از نوشته کلودیا الر در سایت ورایتی گرفته شده است.

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

نوشته گفتگویی جالب با سیلوستر استالونه اسطوره فیلم‌ های راکی Rocky اولین بار در بلاگ نماوا. پدیدار شد.

مطالب مرتبط